Jump to content
IGNORERAD

Mönstring/militärtjänst


mek

Recommended Posts

On ‎2017‎-‎11‎-‎24 at 00:58, skrev KaiserBlood:

Helt rätt. Min ex frus bror tjänstgjorde på någon militärbas i södra Thailand som MP och det var långa 1,5 år av ständig oro. Som tur var gick det bra, men nu är han tillbaka i byn och har ingen som helst nytta av sin militära bakgrund. 

Vi har 3 aktiva militärer i familjen och när de är i södra Thailand är man orolig.

 

20170921_104905.thumb.jpg.f1f1e5e01c3a047a981f04b9537cfa62.jpgreceived_328881517582228.thumb.jpeg.e7f699cea616f4916ee0b928bfda4779.jpegreceived_348561858947527.thumb.jpeg.e7a558dbee9516ac01d4d148117765d9.jpeg

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    16

  • Nemo

    10

  • Herluf

    7

  • Boa52

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 timmar sedan, skrev Nemo:

Är du dum eller? Han ville ju verkligen bli anställd, skulle kosta ฿250 000 vilket han naturligtvis inte hade. Så nu jobbar han på ett sjukhus i stället.

Varför lånade du inte ut pengarna då?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Radiolänkgruppchef S1 Uppsala 73 - 74

IMG_7114.thumb.JPG.737d4c5766b02f3bea9b230093ec30ce.JPG

Har även ritat lite på armarna :look_down:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, Nemo said:

Inte mycket du känner till om "anställningssystemet" i Thailand tydligen. Poängen är att han inte var usel eftersom han hade fullgjort alla prov godkänt, till skillnad från hans kamrat som inte klarade proven men hade betalningsvilliga föräldrar. Han blev naturligtvis anställd.

Som alltid i Thailand finns det lokala variationer. Många av mina in-laws är yrkesmilitärer av lägre rank och enligt dem har det på senare år varit väldigt svårt att ”ta värvning” direkt efter lumpen.

 

Nästan alla tas numera in genom officershögskolor och ska man lyckas ta sig in direkt från lumpen så krävs väldigt mycket högre betyg än ”godkänt”; oftast också i kombination med att man haft en speciell befattning, har kontakter inom försvaret samt även kanske bidrag till officerklubbens whiskeykassa.

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Radiolänkgruppchef S1 Uppsala 73 - 74

IMG_7114.thumb.JPG.737d4c5766b02f3bea9b230093ec30ce.JPG

Har även ritat lite på armarna :look_down:

Är det du som luftar ballen? Sittandes? :big_smile::big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan skryta med att jag har gjort lumpen i 2 länder, först i Finland 1975 på Kungliga Nylands Brigad ( det står faktiskt i gamla arme rullor kungliga regementet efter att det grundades 1640 ca) som förare av landstignings båt, fick ingen grad pga dödsfall och strulig 

uppnosig ung kille som man var! Sedan 10 år inom det svenska hemvärnet, först som skyttesoldat med AK 4 sedan sedan gruppch för en KSP 58 grupp och sedan efter vissa kurser som var mycket intressanta, fänrik och kvartermästare med silvermedalj efter 10 års

tjänstgöring! Hur många har gjort FN tjänst förresten, var nära för mig 1992 att åka till Kosovo, tur att man inte gjorde det! En kompis åkte dit från Sundbybergs hemvärn, han e ett vrak nu!  

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev audirs2:

Kan skryta med att jag har gjort lumpen i 2 länder, först i Finland 1975 på Kungliga Nylands Brigad ( det står faktiskt i gamla arme rullor kungliga regementet efter att det grundades 1640 ca) som förare av landstignings båt, fick ingen grad pga dödsfall och strulig 

uppnosig ung kille som man var! Sedan 10 år inom det svenska hemvärnet, först som skyttesoldat med AK 4 sedan sedan gruppch för en KSP 58 grupp och sedan efter vissa kurser som var mycket intressanta, fänrik och kvartermästare med silvermedalj efter 10 års

tjänstgöring! Hur många har gjort FN tjänst förresten, var nära för mig 1992 att åka till Kosovo, tur att man inte gjorde det! En kompis åkte dit från Sundbybergs hemvärn, han e ett vrak nu!  

3 FN-bataljoner har jag gjort, samtliga i Sinai.

Lumpen gjorde jag i Strängnäs som stridsvagnsförare (Centurion).

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev GreenValley:

3 FN-bataljoner har jag gjort, samtliga i Sinai.

Lumpen gjorde jag i Strängnäs som stridsvagnsförare (Centurion).

Hade du vart med på 40 talet så hade du säkert vart med och kämpat för Finland tror jag!:Yes:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev GreenValley:

3 FN-bataljoner har jag gjort, samtliga i Sinai.

Lumpen gjorde jag i Strängnäs som stridsvagnsförare (Centurion).

P10 eller vad det nu hette är numera en flyktingförlängning vad jag hört. Tragiskt om det stämmer.

 

 

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

P10 eller vad det nu hette är numera en flyktingförlängning vad jag hört. Tragiskt om det stämmer.

 

 

Undrar om Boa vart brigad general? :big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev audirs2:

Undrar om Boa vart brigad general? :big_smile:

Brygg general var han säkert. 555555

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev audirs2:

Undrar om Boa vart brigad general? :big_smile:

Han var nog drivmedelsman och var ansvarig för bensindunkarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev audirs2:

Undrar om Boa vart brigad general? :big_smile:

Boa lappade nog skytte tavlorna i 9 månader;)

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev KaiserBlood:

P10 eller vad det nu hette är numera en flyktingförlängning vad jag hört. Tragiskt om det stämmer.

 

 

Jag har för mig att Thomasgymnasiet flyttade in på regementsområdet för några år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Atom:

Som alltid i Thailand finns det lokala variationer. Många av mina in-laws är yrkesmilitärer av lägre rank och enligt dem har det på senare år varit väldigt svårt att ”ta värvning” direkt efter lumpen.

 

Nästan alla tas numera in genom officershögskolor och ska man lyckas ta sig in direkt från lumpen så krävs väldigt mycket högre betyg än ”godkänt”; oftast också i kombination med att man haft en speciell befattning, har kontakter inom försvaret samt även kanske bidrag till officerklubbens whiskeykassa.

 

 

Jo, jag nämnde ju 250 000.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nemo:

Var skulle jag fått dem ifrån?

Har du ingen buffert ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev thomas001:

Kokgruppchef på I 15 i Borås. Kokgruppchef i Sinaioknen.

 

fn1.JPG.d38da724ddcaf866cda487382e58b78f.JPG

 

fn2.JPG.b00e8a4c0e0dfdb0c4810f78867aa87f.JPG

Måste ju vara bästa jobbet  :look_down:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen buffert ?
Säkert 9 av 10 av de pensionärer jag träffat i Thailand har inte det.
Även i Sverige har inte alla av dagens pensionärer 65k sek till övers, tycker det skrivs om fattigpensionärer dagligen i media.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Säkert 9 av 10 av de pensionärer jag träffat i Thailand har inte det.
Även i Sverige har inte alla av dagens pensionärer 65k sek till övers, tycker det skrivs om fattigpensionärer dagligen i media.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Kommer du till Pattaya den 14:e kan du få träffa två blivande pensionärer som har en buffert. Då blir det 8 av 10 du mött :big_smile:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev thomas001:

Kokgruppchef på I 15 i Borås. Kokgruppchef i Sinaioknen.

 

fn1.JPG.d38da724ddcaf866cda487382e58b78f.JPG

 

fn2.JPG.b00e8a4c0e0dfdb0c4810f78867aa87f.JPG

Nummer 3 från vänster, (bar överkropp och mustasch) är numera klubbdirektör i Södertälje SK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer du till Pattaya den 14:e kan du få träffa två blivande pensionärer som har en buffert. Då blir det 8 av 10 du mött :big_smile:
Nu har jag ju mött fler än 10, så ni påverkar nog inte min statistik så mycket :)

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...