Jump to content
IGNORERAD

Mönstring/militärtjänst


mek

Recommended Posts

Hej

nån som vet hur det funkar med mönstring eller vad det heter i Thailand vad som gäller ålder med mera grabben börjar närma sig o i somras så fick vi frågan om att betala/muta sig fri från armen 30 000 bath ville han ha  han är både svensk o thailändsk medborgare

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    16

  • Nemo

    10

  • Herluf

    7

  • Boa52

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

nån som vet hur det funkar med mönstring eller vad det heter i Thailand vad som gäller ålder med mera grabben börjar närma sig o i somras så fick vi frågan om att betala/muta sig fri från armen 30 000 bath ville han ha  han är både svensk o thailändsk medborgare

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
nån som vet hur det funkar med mönstring eller vad det heter i Thailand vad som gäller ålder med mera grabben börjar närma sig o i somras så fick vi frågan om att betala/muta sig fri från armen 30 000 bath ville han ha  han är både svensk o thailändsk medborgare
Bor han i Thailand?
Kommer o bli samma med grabben om 1-2 år men jag är kluven....
Kan nog vara bra o komma iväg hemifrån nått år.
Blir det så i lottdragningen så får det nog bli så.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

nej han bor i sverige och kan varken läsa eller skriva thai var inne på att göra honom bara till svensk medborgare o på så sätt slippa problemet men då kommer ett annat istället då vi har en del mark där nere och då kan vi inte skriva det på honom så småningom så kluven på detta bär mig imot att behöva betala mutor

Link to comment
Dela på andra sajter

Frihet vill alla ha, men ingen som vill jobba för den!:sure:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev mek:

hej

nej han bor i sverige och kan varken läsa eller skriva thai var inne på att göra honom bara till svensk medborgare o på så sätt slippa problemet men då kommer ett annat istället då vi har en del mark där nere och då kan vi inte skriva det på honom så småningom så kluven på detta bär mig imot att behöva betala mutor

 

Jag trodde man blev svskriven om man inte kan skriva/läsa thai. Säg till dom att han knappt kan prata/förstå heller så slipper han nog.

Av det lilla jag sett och hört från militären skulle jag inte vilja sätta mina ungar där.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.thaivisa.com/forum/topic/860336-military-warning-to-young-men-seeking-to-avoid-conscription/#comment-9924590

 

Jag tror snarast att det betraktas som en smart grej att undvika militärtjänsten. Kan inte se hur det kan vara någon merit. Dessutom riskabelt. Hur kan man vara säker på att sonen inte hamnar i Pattani, Narathiwat eller Yala?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade detta problem med äldste sonen. Han har både svenskt och thailändskt medborgarskap. Han ville göra militärtjänsten i norra Thailand som han kommer ifrån men inte hans mamma samt flera andra. Om jag uppfattade saken rätt så skulle han inte placeras i södra Thailand typ Pattani pga att han är född i norra Thailand.
Nu visade det sig att hans biologiska pappa är skriven i östra Thailand och lottdragningen skulle då ske där och militärtjänsten också om han drog den lotten.
Ett annat problem är ju att det thailändska medborgarskapet kan dras in om de kommer på att han inte gjort lumpen.
Nåväl frugan gick till högste militärchefen och löste detta. Det skrevs ett intyg på att han tillhör ett av minoritetsfolken som är undantagna från att göra militärtjänst. Kostnad 20.000 baht. Tack för kaffet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jag trodde man blev svskriven om man inte kan skriva/läsa thai. Säg till dom att han knappt kan prata/förstå heller så slipper han nog.

Av det lilla jag sett och hört från militären skulle jag inte vilja sätta mina ungar där.

 

/ SatanG

Rikemanssönerna pappa har talat,trodde du var mot Korruption?.

När det är dags för dina barn,kommer du att betala mutpeng  för att dom ska slippa militären.

Räcker med ja eller nej som svar duger gott.

En bok om alla dina ursäkter kan vi skippa;)

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev L200:

Rikemanssönerna pappa har talat,trodde du var mot Korruption?.

När det är dags för dina barn,kommer du att betala mutpeng  för att dom ska slippa militären.

Räcker med ja eller nej som svar duger gott.

En bok om alla dina ursäkter kan vi skippa;)

 

 

 

 

Svar JA, det tror jag iaf!

Vad skriver jag om korruption, eller rättare sagt vad tänker du på?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår son har dubbla medborgarskap, tyvärr kommer han knappast att bli accepterad som värnpliktig i Thailand, pga en diagnos han har...

Känns rätt bra.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Herluf:

https://www.thaivisa.com/forum/topic/860336-military-warning-to-young-men-seeking-to-avoid-conscription/#comment-9924590

 

Jag tror snarast att det betraktas som en smart grej att undvika militärtjänsten. Kan inte se hur det kan vara någon merit. Dessutom riskabelt. Hur kan man vara säker på att sonen inte hamnar i Pattani, Narathiwat eller Yala?

Helt rätt. Min ex frus bror tjänstgjorde på någon militärbas i södra Thailand som MP och det var långa 1,5 år av ständig oro. Som tur var gick det bra, men nu är han tillbaka i byn och har ingen som helst nytta av sin militära bakgrund. 

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-23 at 13:36, skrev mek:

Hej

nån som vet hur det funkar med mönstring eller vad det heter i Thailand vad som gäller ålder med mera grabben börjar närma sig o i somras så fick vi frågan om att betala/muta sig fri från armen 30 000 bath ville han ha  han är både svensk o thailändsk medborgare

Om han skall muta sig ur det så bör det nog ske en tid innan lottningen för när han kommer till lottningen är det för sent.

 

Edit.  Vill han sminka och klä sig som Ladyboy så blir han borttagen redan före lottningen, ett bra alternativ till muta.

On 2017-11-23 at 14:24, skrev mek:

hej

nej han bor i sverige och kan varken läsa eller skriva thai var inne på att göra honom bara till svensk medborgare o på så sätt slippa problemet men då kommer ett annat istället då vi har en del mark där nere och då kan vi inte skriva det på honom så småningom så kluven på detta bär mig imot att behöva betala mutor

Spelar ingen roll om han kan varken prata / läsa eller skriva thai.  Det finns de som pratar engelska och som instruerar de som inte kan språket. Och de flesta lär sig nog att prata thai ganska snabbt.

On 2017-11-23 at 15:18, skrev SatanG:

 

Jag trodde man blev svskriven om man inte kan skriva/läsa thai. Säg till dom att han knappt kan prata/förstå heller så slipper han nog.

Av det lilla jag sett och hört från militären skulle jag inte vilja sätta mina ungar där.

 

/ SatanG

Se min tidigare kommentar om språk / läs och skrivsvårigheter.   Jag håller med dig, det är ingen önskedröm för någons barn att göra militärtjänst i The Royal Thai Army.

On 2017-11-23 at 16:53, skrev Herluf:

https://www.thaivisa.com/forum/topic/860336-military-warning-to-young-men-seeking-to-avoid-conscription/#comment-9924590

 

Jag tror snarast att det betraktas som en smart grej att undvika militärtjänsten. Kan inte se hur det kan vara någon merit. Dessutom riskabelt. Hur kan man vara säker på att sonen inte hamnar i Pattani, Narathiwat eller Yala?

De som hamnar i södra Thailand blir tillfrågade i förväg. (enligt min son som för ett år sedan var klar med sitt i TRTA )

16 timmar sedan, skrev KaiserBlood:

Helt rätt. Min ex frus bror tjänstgjorde på någon militärbas i södra Thailand som MP och det var långa 1,5 år av ständig oro. Som tur var gick det bra, men nu är han tillbaka i byn och har ingen som helst nytta av sin militära bakgrund. 

1,5 år, varför inte göra full tid som är två år?  Du kanske menade 1,5 år i södra?  Han kanske inte har någon större nytta av att just ha gjort militärtjänst.   Men är han vältränad och kan uppföra sig "någorlunda"  så brukar de bli erbjudna fast tjänst i TRTA  vilket ju är bättre än att gå hemma i byn och dra benen efter sig.

Ändrades av lk2

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många unga herrar i Thailand skulle nog må bra av lite militärtjänst :sure:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, Kenneth4618 said:

Många unga herrar i Thailand skulle nog må bra av lite militärtjänst :sure:

Undrar om Boss gjort sin ännu.....

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Herluf:

Undrar om Boss gjort sin ännu.....

Han om någon skulle behöva göra det

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Många unga herrar i Thailand skulle nog må bra av lite militärtjänst :sure:
Jo många slapprövar som går o drar röva efter sig trotts de börjar närma sig de 30....

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minutes ago, Kenneth4618 said:

Han om någon skulle behöva göra det

Alla med pengar och hög utbildning slipper undan, kvar är de fattiga och outbildade som får ta skiten.

 

Antagligen räcker det att betala just 30 000 för att slippa lotteriet, småpengar för att spara två år av siitt liv och inte minst undvikz riskera sitt liv.

 

Men jag håller med, Boss skulle jag gärna se i typ Yala,  kaanske värre än fängelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Soengsang said:

Jo många slapprövar som går o drar röva efter sig trotts de börjar närma sig de 30....

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Tyvärr, en gång  slappröv, alltid slappröv. när de kommer hem efter 2 års militärtjänst är det samma visa igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herluf:

Tyvärr, en gång  slappröv, alltid slappröv. när de kommer hem efter 2 års militärtjänst är det samma visa igen.

 

Efter att ha sett frugans lillebror både före och efter lumpen så är det bara att hålla med.

Han var på rymmen flera gånger, många månader i sträck som längst. Då fick han bli inlåst något dygn, möjligtvis lite stryk också men inga större grejer. Befälen delade på hans "lön" medans han var borta så det var inte så stor efterfrågan på att han skulle komma tillbaka innan muck. Muckade för 1-2 år sedan.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev lk2:

1,5 år, varför inte göra full tid som är två år?  Du kanske menade 1,5 år i södra?  Han kanske inte har någon större nytta av att just ha gjort militärtjänst.   Men är han vältränad och kan uppföra sig "någorlunda"  så brukar de bli erbjudna fast tjänst i TRTA  vilket ju är bättre än att gå hemma i byn och dra benen efter sig.

Har för mig han låg 1,5 år, men kan minnas fel. Det var länge sen.

 

Vältränad var han men tog den enkla vägen och försörjde sig på att kränga stulna gummiträd med något år på kåken som följd.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Jo många slapprövar som går o drar röva efter sig trotts de börjar närma sig de 30....

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Har du gjort lumpen, undrar hur många som skriver här som gjort det, Och ärligt inget svammel. Jag har gjort lumpen som bandvagnschaffis

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...