Jump to content
IGNORERAD

Mönstring/militärtjänst


mek

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Nemo:

Jodå, men inte till att betala mutor med.

Nä principerna går före ens barns framtid :look_down:

Var det inte du som sa att bor man i Thailand så får man leva som en sådan ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    16

  • Nemo

    10

  • Herluf

    7

  • Boa52

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vill ni inte ha in era söner i regeringspartiet?

Genvägen till rikedom och makt ;) istället för hängmattan.....

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-25 at 18:10, skrev GreenValley:

Jag har för mig att Thomasgymnasiet flyttade in på regementsområdet för några år sedan.

Hoppas att det stämmer. Då kan man ju åka tillbaka dit med flaggan i topp!

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-26 at 12:41, skrev Soengsang:

Nu har jag ju mött fler än 10, så ni påverkar nog inte min statistik så mycket :)

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Finns dom som tror att de är unika!  :waaaht:  :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Wanchai:

Finns dom som tror att de är unika!  :waaaht:  :haha:

Nähä:waaaht:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Wanchai:

Finns dom som tror att de är unika!  :waaaht:  :haha:

Det finns också dom som vet att de är unika. 😅😂🤣😁

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det finns också dom som vet att de är unika. 😅😂🤣😁

Nähä!

 

Gör det???  :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sedan finns det några orörbara :look_down:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-25 at 00:29, skrev Boa52:

Har du gjort lumpen, undrar hur många som skriver här som gjort det, Och ärligt inget svammel. Jag har gjort lumpen som bandvagnschaffis

 

On 2017-11-25 at 00:49, skrev Kenneth4618:

Bara kronvrak, malajer och simulanter på detta forum.

 

Tre månader på S1. Sen 7 månader på försvarsstaben. Över ÖB. (Hade rummet ovanför) :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On ‎2017‎-‎11‎-‎23 at 08:24, skrev mek:

hej

nej han bor i sverige och kan varken läsa eller skriva thai var inne på att göra honom bara till svensk medborgare o på så sätt slippa problemet men då kommer ett annat istället då vi har en del mark där nere och då kan vi inte skriva det på honom så småningom så kluven på detta bär mig imot att behöva betala mutor

Som svensk medborgare är väl snart tid för honom med mönstring och därefter skall han naturligtvis göra värnpliktstjänstgöring i form av grundutbildning och repetitionsutbildningar i Sverige. Till dess får han väl hålla sig ifrån Thailand.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎11‎-‎25 at 10:36, skrev Kenneth4618:

Radiolänkgruppchef S1 Uppsala 73 - 74

IMG_7114.thumb.JPG.737d4c5766b02f3bea9b230093ec30ce.JPG

Har även ritat lite på armarna :look_down:

 

 

Är det Augusto Pinochet sittande i mitten?

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Alarik:

 

 

Är det Augusto Pinochet sittande i mitten?

 

 

Får inte avslöja hemliga militära saker enligt avtal :sure:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎11‎-‎23 at 07:37, skrev mek:

Hej

nån som vet hur det funkar med mönstring eller vad det heter i Thailand vad som gäller ålder med mera grabben börjar närma sig o i somras så fick vi frågan om att betala/muta sig fri från armen 30 000 bath ville han ha  han är både svensk o thailändsk medborgare

Innan mönstringen finns det visst någon obligatorisk information då pojkarna är typ 17 år.

Hur kan grabbarna, boende i Sverige, få besked om denna?

Är det då de får information om lottdragningen

och möjligheten att köpa sig fria från militärtjänstgöringen eller rent av då de skall betala nämnda summa

som tydligen är 30 000 B?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Alarik:

Innan mönstringen finns det visst någon obligatorisk information då pojkarna är typ 17 år.

Hur kan grabbarna, boende i Sverige, få besked om denna?

Är det då de får information om lottdragningen

och möjligheten att köpa sig fria från militärtjänstgöringen eller rent av då de skall betala nämnda summa

som tydligen är 30 000 B?

Min plastson från Thailand är 19 år och har kollat upp det. När han är 17 år kan man skicka in nåt papper om mönstringen men han har fått rådet att inte göra någonting. Enligt han är det inga problem att resa till Thailand heller. De han har rådfrågat är militärer och då borde man kunna lita på det, kanske. Han besökte Thailand för ett år sen då han var 18 år och inga problem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min plastson från Thailand är 19 år och har kollat upp det. När han är 17 år kan man skicka in nåt papper om mönstringen men han har fått rådet att inte göra någonting. Enligt han är det inga problem att resa till Thailand heller. De han har rådfrågat är militärer och då borde man kunna lita på det, kanske. Han besökte Thailand för ett år sen då han var 18 år och inga problem. 

Det kan bli problem om någon anmäler honom att han hoppat över lottdragningen men förhoppningsvis är ju ingen så elak. De kan riskera sitt medborgarskap också.
Vi riskerade inget utan högste befälhavaren i Chiang Rai skrev ett intyg att han inte behövde göra militärtjänst kostade 30.000 baht.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag svarat här förut men orkar inte scrolla.

Exets son som bor i  Sverige kontaktade släkten i Thailand när det var dags för mönstring. De kontaktade berörd myndighet och berättade att han studerar utomlands och då blev han tillfälligt befriad. Jag vet inte om de fortfarande gör det varje år. Han är 25 år nu och besökte Thailand i våras utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Wanchai:

Min plastson från Thailand är 19 år och har kollat upp det. När han är 17 år kan man skicka in nåt papper om mönstringen men han har fått rådet att inte göra någonting. Enligt han är det inga problem att resa till Thailand heller. De han har rådfrågat är militärer och då borde man kunna lita på det, kanske. Han besökte Thailand för ett år sen då han var 18 år och inga problem. 

Stämmer! Fick samma råd av en mönstringsförrättare som är vän till familjen. Enligt honom är det svårt att köpa en frisedel efter kuppen, då dom har väldig koll på mönstringsförrättarna att ingen slipper undan genom korruption. Däremot sa han att det är bara att strunta i att svara på brev som kommer angående om man finns för mönstring, så glöms man bort och får inga problem (dom kan inte kalla dig till något du inte är inskriven i).

Inga problem hittills, den äldsta är 22 år. Men för att ha både skärp hängslen så åker han på svenskt pass till Thailand, då han ej stannar mer än 30 dagar varje gång.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer! Fick samma råd av en mönstringsförrättare som är vän till familjen. Enligt honom är det svårt att köpa en frisedel efter kuppen, då dom har väldig koll på mönstringsförrättarna att ingen slipper undan genom korruption. Däremot sa han att det är bara att strunta i att svara på brev som kommer angående om man finns för mönstring, så glöms man bort och får inga problem (dom kan inte kalla dig till något du inte är inskriven i).
Inga problem hittills, den äldsta är 22 år. Men för att ha både skärp hängslen så åker han på svenskt pass till Thailand, då han ej stannar mer än 30 dagar varje gång.

Thai pass går inte alls. Inte heller äga något i Thailand eller skaffa arbete och använda sitt thaipass etc då kan dom kolla att man inte gjort värnplikten. Vi köpte loss äldsta grabben som har thailändskt medborgarskap.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter


Thai pass går inte alls. Inte heller äga något i Thailand eller skaffa arbete och använda sitt thaipass etc då kan dom kolla att man inte gjort värnplikten. Vi köpte loss äldsta grabben som har thailändskt medborgarskap.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nja det stämmer inte helt. Eftersom fruns grabbar överhuvudtaget inte besvarat nånting som har med militären att göra så avskrivs dom. Enligt uppgift så skickar dom ut ett brev när dom är 15 som bara frågar om dom finns för senare kallelse till mönstring. Besvarar man det så är det som du skriver. Men besvarar man inte det så blir man aldrig inskriven i deras register över huvud taget, och kallas inte till mönstring.
Tror nog att militär som jobbar med just mönstring som detta handlar om vet vad han pratar om.
Flera av mina släktingar har genom den killen sluppit militärtjänst och fått frisedel. Men det är svårt nu och dom har kollen på sig. Och då rådde han min fru att göra så med sina söner.

Dom skriver således inte in alla utifrån registren på ampur. Utan skriver in folk utefter svar på brev om dom finns och svarar som skickas ut när dom är 15.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det stämmer inte helt. Eftersom fruns grabbar överhuvudtaget inte besvarat nånting som har med militären att göra så avskrivs dom. Enligt uppgift så skickar dom ut ett brev när dom är 15 som bara frågar om dom finns för senare kallelse till mönstring. Besvarar man det så är det som du skriver. Men besvarar man inte det så blir man aldrig inskriven i deras register över huvud taget, och kallas inte till mönstring.
Tror nog att militär som jobbar med just mönstring som detta handlar om vet vad han pratar om.
Flera av mina släktingar har genom den killen sluppit militärtjänst och fått frisedel. Men det är svårt nu och dom har kollen på sig. Och då rådde han min fru att göra så med sina söner.

Dom skriver således inte in alla utifrån registren på ampur. Utan skriver in folk utefter svar på brev om dom finns och svarar som skickas ut när dom är 15.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Kan nog vara så även om vi inte fick något brev vilket säkert berodde på att grabben bodde i Sverige.
Vi fick lite andra uppgifter av militären och grabben vill inte ha problem i Thailand i framtiden så vi betalade för en frisedel kan man säga så slipper han eventuella problem i framtiden. Det är ju möjligt att det är liten risk att åka dit men ändå bra att vi gjorde det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Nja det stämmer inte helt. Eftersom fruns grabbar överhuvudtaget inte besvarat nånting som har med militären att göra så avskrivs dom. Enligt uppgift så skickar dom ut ett brev när dom är 15 som bara frågar om dom finns för senare kallelse till mönstring. Besvarar man det så är det som du skriver. Men besvarar man inte det så blir man aldrig inskriven i deras register över huvud taget, och kallas inte till mönstring.
Tror nog att militär som jobbar med just mönstring som detta handlar om vet vad han pratar om.
Flera av mina släktingar har genom den killen sluppit militärtjänst och fått frisedel. Men det är svårt nu och dom har kollen på sig. Och då rådde han min fru att göra så med sina söner.

Dom skriver således inte in alla utifrån registren på ampur. Utan skriver in folk utefter svar på brev om dom finns och svarar som skickas ut när dom är 15.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Så om ingen svarar på dessa brev blir det inga värnpliktiga ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Så om ingen svarar på dessa brev blir det inga värnpliktiga ?

Det är ju genitalt!

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Så om ingen svarar på dessa brev blir det inga värnpliktiga ?

Det är ju bara fantasi Janne som skriver så, han fattar noll

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...