Jump to content
biker

Betala ny MC eller bil

Recommended Posts

biker

Hej

Vill fråga expertisen på MPR följande. Jag planerar att köpa en ny MC snart i Thailand.

Hur ska man bäst ordna med betalningen?

Jag frågade på min bank, Nordea. Utlandsbetalning går ju bra, men tar några dagar

innan handlaren ser pengarna.

Banken tyckte en direkt kortbetalning var att föredra, då blir köpet klart omgående.

Dock tillkommer ju då valutapåslag 1.55% på mitt Visakort.

Hur har ni andra som handlar fordon löst betalningsfrågan?

mvh

biker

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
JJC
10 minuter sedan, skrev biker:

Hej

Vill fråga expertisen på MPR följande. Jag planerar att köpa en ny MC snart i Thailand.

Jag frågade på min bank, Nordea. Utlandsbetalning går ju bra, men tar några dagar

Banken tyckte en direkt kortbetalning var att föredra, då blir köpet klart omgående.

mvh

biker

När du betalar med kort får du frågan i betadterminalen om transaktion skall genomföras i thaibath eller din egen valuta.

Välj din egen valuta. Jag har business master på Swedbank och får ingen valuta påslag. 

Ändrades av JJC

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
biker
59 minuter sedan, skrev JJC:

När du betalar med kort får du frågan i betadterminalen om transaktion skall genomföras i thaibath eller din egen valuta.

Välj din egen valuta. Jag har business master på Swedbank och får ingen valuta påslag. 

Det var en nyhet. Har alltid varit av den uppfattningen att man alltid ska välja den lokala valutan.

Samma sak vid uttag i Atm, då väljer man ju nej på frågan om "conversion", annars blir ju

växlingskursen extremt dålig.

Är det mastercard via Swedbank som du menar ej har något valutapåslag?

biker

• Ge karma 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Soengsang
2 timmar sedan, skrev biker:

Hej

mvh

biker

Varför inte föra över till Thaikonto, och sen ta ut pengarna cash och betala?

Då vet du att du får den bästa kursen, samt inget valutapåslag.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
JJC
6 timmar sedan, skrev biker:

Det var en nyhet. Har alltid varit av den uppfattningen att man alltid ska välja den lokala valutan.

Samma sak vid uttag i Atm, då väljer man ju nej på frågan om "conversion", annars blir ju

växlingskursen extremt dålig.

Är det mastercard via Swedbank som du menar ej har något valutapåslag?

biker

Mastercard Business och det gäller om du betalar ( står tydlig i första inlägget ) med kortet inte tar ut kontanter.

Ändrades av JJC

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
hasseigöteborg
9 timmar sedan, skrev JJC:

Det var det dummaste jag hört. Man får en mycket sämre kurs om man låter handlarens bank sköta växlingen (vilket man gör när man betalar i SEK) . Man skall alltid välja lokala valutan för den växelkursen är mycket bättre trots vissa svenska korts växlingsavgift på 1,5%.

Kan ju påpeka att jag i förra veckan betalade med kort hos min tandläkare.  Och då fick jag se kursen på att betala SEK och den låg runt 3,70. Detta med ett Swedbank Platinum kort. Jag valde givetvis THB och sedan växlades det med 3,83%

Ändrades av hasseigöteborg
  • Ge karma 4
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
65Selander
55 minuter sedan, skrev hasseigöteborg:

Det var det dummaste jag hört. Man får en mycket sämre kurs om man låter handlarens bank sköta växlingen (vilket man gör när man betalar i SEK) . Man skall alltid välja lokala valutan för den växelkursen är mycket bättre trots vissa svenska korts växlingsavgift på 1,5%.

Kan ju påpeka att jag i förra veckan betalade med kort hos min tandläkare.  Och då fick jag se kursen på att betala SEK och den låg runt 3,70. Detta med ett Swedbank Platinum kort. Jag valde givetvis THB och sedan växlades det med 3,83%

Stämmer till 100%, detta är från VISA-app.

Screenshot_20171122-075029.png

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Esspe

Förde över pengarna från min svenska bank till mitt konto i Bkk Bank och sedan pengarna därifrån. Tror inte det går att göra bättre än så. Från Sverige gick det på 2 dagar men det beror lite på tajmingen.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
lasseiudon

Min uppfattning är att handlaren i Thailand bara tar kontanter och kort kan du glömma.

• Snurrigt 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
apknug
Swedbank MasterCard Business har 1,5% valutapåslag vid köp i utländsk valuta.

Väljer man SEK i terminalen får man en kurs som är urusel, sämre än att betala 1,5%.

Kort utan valutapåslag är Coop och Santander.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
svampen
18 timmar sedan, skrev biker:

Hej

mvh

biker

Ja det bästa ä väl Bankuttag i Los sen Casch????

Då slipper Du ju alla påslag på Kort!

Med det menar jag att Du har Thaibank-konto????

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
svampen
4 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Min uppfattning är att handlaren i Thailand bara tar kontanter och kort kan du glömma.

Väldigt konstigt att En bilhandlare inte tar kort men vad har Du för erfarenhet av detta?

Som jag skrev i tidigare inlägg föredras Cach jag köpte Bil samt  Lägenhet i Casch!

Men alla seriösa säljared inom Bil Branch tar väl kort?

Fördelen För Mig Själv med dessa köp var att slippa avgifter kort!!!!

Som Verkligen kan kosta skjortan i Los!

MVH Swamp

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
frason
7 minuter sedan, skrev svampen:

Väldigt konstigt att En bilhandlare inte tar kort men vad har Du för erfarenhet av detta?

Som jag skrev i tidigare inlägg föredras Cach jag köpte Bil samt  Lägenhet i Casch!

MVH Swamp

Det kan inte vara så att cash är bättre då? :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
uptoyou
7 minuter sedan, skrev svampen:

MVH Swamp

Vi köpte vår "moppe" hos en Honda-återförsäljare, dom accepterade bara kontanter.

• Ge karma 1
  • Snurrigt 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
svampen
2 minuter sedan, skrev frason:

Det kan inte vara så att cash är bättre då? :D

Jo det är ju det jag säger!!!!!

Om Du kan läsa?????

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll