Jump to content
IGNORERAD

Betala ny MC eller bil


biker

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Ja, iallafall vår bank gör det

Skickade 83000 baht till KTB i veckan, 82400 baht kom fram. Men jag har för mig att Bangkok Bank är inblandad som nån broker här.

 

Men mestadels skickar jag till Bangkok Bank och de brukar "bara" sno typ 200 baht. Har för mig att de tar 0,25% (min 200 baht).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svampen

    18

  • apknug

    13

  • janne_h

    8

  • Cavemannen

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Niro:

De senaste tio åren har folk sagt precis tvärt om. -Skicka svenska kronor och låt mottagaren stå för kostnaderna! Jag har aldrig undersökt detta närmare men nu säger du att man ska skicka bath.

Det är roligt att någon verkligen har undersökt dessa kostnader och nu kommer mad fakta. Kan du, snälla, lägga ut dina beräkningar och jämförelser så vi kan se hur mycket man sparar på att skicka kronor.

Gör det själv om du är så jävla intresserad.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Gör det själv om du är så jävla intresserad.

Riktigt tunga argument du kommer med här. De bevisar verkligen hur rätt du har i ditt första påstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Niro:

Riktigt tunga argument du kommer med här. De bevisar verkligen hur rätt du har i ditt första påstående.

Ett litet tips innan du blåser upp dig så du spricker lille vän

Leta efter tråden där Bathkursen brukar jämföras.

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju mycket enklare om du förklara och visar. Det är tydligen väldigt många som gör fel när de för över pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens kurs

Swedbank         3,84

Super Rich        3,84

Thanchart Bank 3,80

Bangkok  Bank   3,83

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Många inlägg att kommentera så skippar citeringen helt.

 

Förr var det bättre att skicka SEK.

Nuförtiden får man bättre kurs i Sverige, så skicka THB.

 

Bangkok Bank tar en avgift, en procentsats, tror det är 0,5% vid växling, 0,25% vid mottagning.

Maxavgiften är 500 baht för växling, 250 baht för mottagning.

 

Provade nyss att skicka 50000 SEK, både som THB och SEK från Sverige.

Försökte hålla koll på aktuella kursen den dagen och ta hänsyn till det.

 

Skiljde inte jättemycket, mindre än 1000 baht, men det var fördel att skicka THB från Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-07 at 14:48, skrev Kenneth4618:

För över i THB så får du svenska bankens kurs som oftast är bättre.

Thaibanken tar också ut en avgift ca 500 Bath

Bangkok bank tar min 200 baht som mottagande bank. Vill minnas att det ökar ngt om man för över 50.000 och mer. Dock ett tak på 500  baht

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte mig en ny Mc för tre år sedan och de varken kunde eller ville ta kontokort! Det var sedlar som gällde om man ville betala kontant. Troligen så är det för att 99% handlar motorcyklar på kredit och då blir det onödigt med en kortterminal som bara står och samlar dam och kostar pengar för dem.

 

Hade mastercard på den tiden och de första 20K gick bra men när jag ville ta ut mer pengar så var det stopp. Fick inte ut pengar från någon maskin oberoende av färg. Kortet hade vart oandvänt i minst två veckor så det var inte någon maxgräns som blivit uppnådd. Ringde till slut banken hemma i svedala och de kunde inte se något fel. Kortet ska fungera normalt enligt swedbank samtidigt som jag påtalade motsattsen. Slutade med att jag tog ut resterande på mitt thaikort.

Efter den resan så har jag Visa och kommer att fortsätta med det.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev fiskarn:

Köpte mig en ny Mc för tre år sedan och de varken kunde eller ville ta kontokort! Det var sedlar som gällde om man ville betala kontant. Troligen så är det för att 99% handlar motorcyklar på kredit och då blir det onödigt med en kortterminal som bara står och samlar dam och kostar pengar för dem.

 

Hade mastercard på den tiden och de första 20K gick bra men när jag ville ta ut mer pengar så var det stopp. Fick inte ut pengar från någon maskin oberoende av färg. Kortet hade vart oandvänt i minst två veckor så det var inte någon maxgräns som blivit uppnådd. Ringde till slut banken hemma i svedala och de kunde inte se något fel. Kortet ska fungera normalt enligt swedbank samtidigt som jag påtalade motsattsen. Slutade med att jag tog ut resterande på mitt thaikort.

Efter den resan så har jag Visa och kommer att fortsätta med det.

När jag tagit ut större summor så har jag gått in i banken och förklarat, där drar de mitt kort i en köpterminal och ger ut pengarna cash.

ps. jag har(eller hade då) en maxgräns på uttag 10.000NOK per 3dagar och 100.000NOK vid köp.

Det har aldrig vart problem utan funkat fint för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/22/2017 at 18:08, skrev lasseiudon:

Min uppfattning är att handlaren i Thailand bara tar kontanter och kort kan du glömma.

Jag har samma åsikt. När jag köpte en ny motorcykel här i Thailand så vägrade firman att ta emot mitt VISA kort. Dom ville bara ha kontanter så det var bara att traska iväg till banken. Samma sak när jag handlade vitvaror och stor LED TV hos ThaiMart. Dom tog inte emot kort och jag var tvungen att hämta 98000 Bath hos banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev fiskarn:

Köpte mig en ny Mc för tre år sedan och de varken kunde eller ville ta kontokort! Det var sedlar som gällde om man ville betala kontant. Troligen så är det för att 99% handlar motorcyklar på kredit och då blir det onödigt med en kortterminal som bara står och samlar dam och kostar pengar för dem.

 

Hade mastercard på den tiden och de första 20K gick bra men när jag ville ta ut mer pengar så var det stopp. Fick inte ut pengar från någon maskin oberoende av färg. Kortet hade vart oandvänt i minst två veckor så det var inte någon maxgräns som blivit uppnådd. Ringde till slut banken hemma i svedala och de kunde inte se något fel. Kortet ska fungera normalt enligt swedbank samtidigt som jag påtalade motsattsen. Slutade med att jag tog ut resterande på mitt thaikort.

Efter den resan så har jag Visa och kommer att fortsätta med det.

 

51 minuter sedan, skrev Stigge:

Jag har samma åsikt. När jag köpte en ny motorcykel här i Thailand så vägrade firman att ta emot mitt VISA kort. Dom ville bara ha kontanter så det var bara att traska iväg till banken. Samma sak när jag handlade vitvaror och stor LED TV hos ThaiMart. Dom tog inte emot kort och jag var tvungen att hämta 98000 Bath hos banken.

Thaiarna vet att cash is king!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens kurs
Swedbank         3,84
Super Rich        3,84
Thanchart Bank 3,80
Bangkok  Bank   3,83
Fast beroende på när man tittar på dan så kan tidsskillnaden göra att kurserna som man ser inte uppdateras i ena änden och kan således vara missvisande. Skickade en större summa häromdagen till Thailand på grund av hus köp. Och studerade då växelkursen jämfört Sverige med Thailand. Och fick vad jag kunde se marginellt mindre på nordea än på scb i Thailand. Men kollade man växelkursen på Google så åkte den ju jojo upp och ner på dagen. Förr förra fredagen var ju kursen uppe på 3,99 Men det visade sig när man tittade noggrannare att den hade toppat 3.99 en kort stund på fredagskvällen. Och därför så såg det ut så.
Så beroende på vilken tid på dagen denna jämförelse görs, så kan det vara kurser för olika dagar du jämför med varandra om du har otur, varav det kan se ut som att du får bättre kurs i Sverige.
Sen kan det ju bli miss ändå om man skickar i kronor. Den dagen som Jag skickade pengar i kronor hade jag fått 3,8625 på Nordea och 3,8675 på scb. När pengarna kom fram hade kursen ändrats till 3,85 vilket då vart en förlust jämfört med Nordeas kurs den dagen pengarna skickades. Men det hade ju även lika väl kunnat vara tvärtom. Så att skicka i kronor kan vara lite av gambling då det tar en 4 dagar innan kursen fastställa.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/8/2017 at 15:37, skrev UglyFarang:

 

Thaiarna vet att cash is king!

 

Inte bara thaiarna.....:)    Plastkort suger.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Inte bara thaiarna.....[emoji4]    Plastkort suger.
Haha....oväntad kommentar...
Men jag e benägen att hålla med, det mesta kan man ju sköta med telefonen.....plastkort känns 90-tal 5555

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev janne_h:

Fast beroende på när man tittar på dan så kan tidsskillnaden göra att kurserna som man ser inte uppdateras i ena änden och kan således vara missvisande. Skickade en större summa häromdagen till Thailand på grund av hus köp. Och studerade då växelkursen jämfört Sverige med Thailand. Och fick vad jag kunde se marginellt mindre på nordea än på scb i Thailand. Men kollade man växelkursen på Google så åkte den ju jojo upp och ner på dagen. Förr förra fredagen var ju kursen uppe på 3,99 Men det visade sig när man tittade noggrannare att den hade toppat 3.99 en kort stund på fredagskvällen. Och därför så såg det ut så.
Så beroende på vilken tid på dagen denna jämförelse görs, så kan det vara kurser för olika dagar du jämför med varandra om du har otur, varav det kan se ut som att du får bättre kurs i Sverige.
Sen kan det ju bli miss ändå om man skickar i kronor. Den dagen som Jag skickade pengar i kronor hade jag fått 3,8625 på Nordea och 3,8675 på scb. När pengarna kom fram hade kursen ändrats till 3,85 vilket då vart en förlust jämfört med Nordeas kurs den dagen pengarna skickades. Men det hade ju även lika väl kunnat vara tvärtom. Så att skicka i kronor kan vara lite av gambling då det tar en 4 dagar innan kursen fastställa.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Det är väl gambling vilken valuta man än väljer?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl gambling vilken valuta man än väljer?
Visst är det det. Skickar dagligdags sällan stora summor. Så vad jag borde gjort var att skicka pengarna tidigare och i baht så hade jag vetat exakt vad kursen skulle ha legat på. Förlorade en slant på detta
Men knappast nån idé att gråta över spilld mjölk. Ska jag göra det igen så vet jag lite mer nu.
Studerade för övrigt bahtens cykler över året flera år tillbaka. Och det verkar som baht stärks varje år vid denna tid, och kommer tillbaka till normal nivå i februari. Vilket troligtvis styrs av turistsäsongen som är viktig för Thailand. Så mitt stalltips om man ska skicka större mängder pengar. Är att vänta till februari. Då man troligtvis får dålig kurs till dess. Skulle inte förvåna. Mig om baht stärks ytterligare den närmsta tiden.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev janne_h:

Visst är det det. Skickar dagligdags sällan stora summor. Så vad jag borde gjort var att skicka pengarna tidigare och i baht så hade jag vetat exakt vad kursen skulle ha legat på. Förlorade en slant på detta
Men knappast nån idé att gråta över spilld mjölk. Ska jag göra det igen så vet jag lite mer nu.
Studerade för övrigt bahtens cykler över året flera år tillbaka. Och det verkar som baht stärks varje år vid denna tid, och kommer tillbaka till normal nivå i februari. Vilket troligtvis styrs av turistsäsongen som är viktig för Thailand. Så mitt stalltips om man ska skicka större mängder pengar. Är att vänta till februari. Då man troligtvis får dålig kurs till dess. Skulle inte förvåna. Mig om baht stärks ytterligare den närmsta tiden.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Du som tydligen har lite koll på detta, hur mycket får man skicka åt gången?

Snackade med polaren som flög ner i veckan och de hade hittat en tomt som de evt skulle köpa.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Du som tydligen har lite koll på detta, hur mycket får man skicka åt gången?
Snackade med polaren som flög ner i veckan och de hade hittat en tomt som de evt skulle köpa.
Det är banken som styr detta. Men på Nordea låg maxgränsen på 1 miljon kronor per dag. Dock måste man ringa dit och höja gränsen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du skicka mer än 150.000 behövs ett besök på banken för att fylla i en blankett till skatteverket.

Transaktioner över 150.000 måste banken anmäla.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Visst är det det. Skickar dagligdags sällan stora summor. Så vad jag borde gjort var att skicka pengarna tidigare och i baht så hade jag vetat exakt vad kursen skulle ha legat på. Förlorade en slant på detta
Men knappast nån idé att gråta över spilld mjölk. Ska jag göra det igen så vet jag lite mer nu.
Studerade för övrigt bahtens cykler över året flera år tillbaka. Och det verkar som baht stärks varje år vid denna tid, och kommer tillbaka till normal nivå i februari. Vilket troligtvis styrs av turistsäsongen som är viktig för Thailand. Så mitt stalltips om man ska skicka större mängder pengar. Är att vänta till februari. Då man troligtvis får dålig kurs till dess. Skulle inte förvåna. Mig om baht stärks ytterligare den närmsta tiden.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Det var bättre förr! mellan 1999 och typ 2008 i alla fall så vart alltid kronan starkare över högsäsongen.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du skicka mer än 150.000 behövs ett besök på banken för att fylla i en blankett till skatteverket.
Transaktioner över 150.000 måste banken anmäla.
Stämmer inte. Har aldrig behövt fylla i någon blankett. Dock har dom i efterhand ringt och frågat varför jag skickat så mycket pengar. I mitt fall Nordea. Kan skilja sig från andra banker som jag ej har koll på.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Banken är skyldig att lämna kontrolluppgift till skatteverket på betalningar över 150.000

 

Men självklart gäller inte detta för dig :big_smile:

 

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.2/325742.html

Om du läser vad jag skriver istället för att raljera. Du skriver att man måste fylla i en blankett på banken. Nordea kräver inte det. När jag köpte min fortuner så ringde dom och frågade varför jag skickat så mycket pengar. Sen antecknade dom detta och troligtvis skickade dessa uppgifter till skatteverket.

 

Var någonstans utläste du att jag påstod att dom inte redovisar till skatteverket ?

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...