Jump to content
IGNORERAD

Kräftor i Thailand


Cavemannen

Recommended Posts

Nu när det blivit vanligare och vanligare med kräftodlingar i Thailand så börjar folk och få storlek på dem och de börjar komma ut till försäljning.

Jag har varit nyfiken på priset, men folk har alltid svarat att vi får se, dock har SC kräftor till salu för 1000B kilot men det är färdigkokta och serveras på restaurang.

Men nu läste jag på FB att någon hade köpt kräftor för 500B kilot och att de var stora och fina, så snart kan man ha kräftskivor här i Thailand :-)

ps. jag klippte ut bilden så att ni gammelmodiga utan FB också kan läsa ;-) 

5a146e550e7c9_krfta.jpg.cace1d43d842c4b61c18600fa77e9ed0.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    5

  • svampen

    5

  • ellim63

    5

  • Cavemannen

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev svampen:

fråga Mait!!??

Jag har frågat, men han svarar bara att vi får se vad priset hamnar på när de blir stora nog för att komma till försäljning, det är lite marknaden som styr.

Men nu har ju några fått upp dem i storlek och börjat sälja och då ser vi ju priset.

Men när fler börjar sälja så kommer ju priserna att sjunka för att tillslut stabilisera sig, vad tror ni de hamnar på om 1-2år då det kommer att finnas mycket mer till salu? 200-300B kilot?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Cavemannen:

Jag har frågat, men han svarar bara att vi får se vad priset hamnar på när de blir stora nog för att komma till försäljning, det är lite marknaden som styr.

Men nu har ju några fått upp dem i storlek och börjat sälja och då ser vi ju priset.

Men när fler börjar sälja så kommer ju priserna att sjunka för att tillslut stabilisera sig, vad tror ni de hamnar på om 1-2år då det kommer att finnas mycket mer till salu? 200-300B kilot?

I sann thailogik så blir väl priset 2-3000B/kilo för att ta igen att man inte säljer så mycket, trodde du var en thailandsräv:D

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som smakat dem ? De föds ju upp i ganska varmt vatten o det brukar inte vara bra för smaken på skaldjur tycker jag.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Cavemannen:

ps. jag klippte ut bilden så att ni gammelmodiga utan FB också kan läsa ;-) 

Vad jag fått hör på jobbet så är det mest panschisar och kärringar som håller på med FB.

Jag har ingen koll, jag har aldrig ens kollat på FB.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev apknug:

Nån som smakat dem ? De föds ju upp i ganska varmt vatten o det brukar inte vara bra för smaken på skaldjur tycker jag.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

@Scandinaviancorner har nog ätit inhemska....

Jag har också tänkt tanken med det att de föds upp i så varmt vatten, men o andra sidan så görs ju också så med mycket av importkräftorna i Sverige.

Har sett ett par restauranger inne i Korat som skyltar med kräftor, skulle vara skoj o se hur de tillagar dem, jag tvivlar på att de kokar dem som vi, gissar att det är är liknande anrättningar de gör med krabba?

 

Och som sagt, det går inflation i odlingar nu, såg en tredje häromkring nu, och det är bara de jag vet.....så priset lär nog hamna på några par hundra bht snart, med tanke på att det ledan låg på 500 enligt inlägg ovan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

KRÄFTORNA JAG SÄLJER I kHAOLAK KOKAS PÅ SVENSKT VIS MED DILL I SALT VATTEN OCH SMAKEN ÄR EXAKT SOM DU FÅR I SVERIGE

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

KRÄFTORNA JAG SÄLJER I kHAOLAK KOKAS PÅ SVENSKT VIS MED DILL I SALT VATTEN OCH SMAKEN ÄR EXAKT SOM DU FÅR I SVERIGE

Att de kokas på svenskt vis är väl inget konstigt och helt självklart att göra, men är de ok i smaken när de växt i så varmt vatten?

Har kokat både räkor o krabba på svenskt vis själv, det blir hel ok....även om kanske svenska räkor är godare, som växt i kallt vatten.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Att de kokas på svenskt vis är väl inget konstigt och helt självklart att göra, men är de ok i smaken när de växt i så varmt vatten?

Har kokat både räkor o krabba på svenskt vis själv, det blir hel ok....även om kanske svenska räkor är godare, som växt i kallt vatten.

KOM DU BARA HIT TILL kHAO LAK SÅ SKALL DU FÅ KRÄFTOR SOM SMAKAR TILL OCH MED BÄTTRE ÄN SVENSKA , OCH VAD ÄR DET FÖR SNACK OM VARMT VATTEN I DOM TANKERNA DOM FÖDS UPP I ÄR TEMPERERADE OCH INTE NÅTT VARMT VATTEN

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Scandinaviancorner:

KOM DU BARA HIT TILL kHAO LAK SÅ SKALL DU FÅ KRÄFTOR SOM SMAKAR TILL OCH MED BÄTTRE ÄN SVENSKA , OCH VAD ÄR DET FÖR SNACK OM VARMT VATTEN I DOM TANKERNA DOM FÖDS UPP I ÄR TEMPERERADE OCH INTE NÅTT VARMT VATTEN

Har inte sett att dammarna/bassängerna är tempererade.

Sen går det inte att få tag i riktig krondill, men det funkar ok med den dill man får tag i, men betvivlar inte att de smakar bra, men inte lika bra som ärligt tjuvfiskade svenska naturligtvis.

 

Det borde väl också du känna till att både fisk o skaldjur som växer upp i kallt vatten generellt smakar bättre än de som växer i varmt vatten, därav frågan.....men ok, de smakra bra det räcker :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man tag i dillfrö så går det "nästan " lika bra som krondill .  Brukar köra med det uppe på jakten när man råkat lägga i några burar i bäcken .. Själv blev jag förvånad första gången jag testade helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått finns det olika sorters dill vissa ger bättre kronor än andra, som är mer lämpliga som vanlig dill , men visst alla går ju i blom. Jag har med  sett dillkronor i Thai tror det var i Udon eller Nong Khai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kokat en "svensk" signalkräfta i bara vatten - den smakar tamefan ingenting alls. Det är spadet som gör smaken.

Självklart ska det vara dill (eller dillfrö) och salt, sedan vill en del också ha i lite öl, en del tokstollar även en gul lök - usch.

En kräfta kokad på svenskt sätt smakar betydligt mer än typ krabba man får serverad i Thailand.

En Vätternkräfta (djupt och svalt vatten) smakar lika bra som en kräfta som är odlad i en grund damm i Skåne = vattnets temperatur är av underordnad betydelse - ALLT hänger m.a.o. på kokning och SPADET.

Koka absolut inte för länge, köttet blir segt men även torrt.

En del kräftor kan ha en viss dysmak = kräftan bör m.a.o. sköljas väl, kanske t.o.m. vara sumpad några dagar innan tillredning.

Ändrades av evert 1
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev evert 1:

ALLT hänger m.a.o. på kokning och SPADET.

 

En del kräftor kan ha en viss dysmak = kräftan bör m.a.o. sköljas väl, kanske t.o.m. vara sumpad några dagar innan tillredning.

Har du dy i spadet.......:big_smile:?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju fullständigt galen i kräftor kokta på Svenskt vis. Här är mitt substitut i Thailand. Stora räkor kokta med grovsalt,en halv Chang,mycket dill och lite socker.

 

Koka upp vatten och resten. Låt koka några minuter. Släng i räkorna,ge ett snabbt uppkok. Stäng av värmen. Låt kallna i sitt spad i kylskåp.

 

Smakar fanimej som kräftor!!

 

5a155f9908540_rkor.jpg.6efcbc1a003f94b871d164a8e14bab89.jpg

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här uppe odlar  dom krondill.
Jag har aldrig hittat dill där kronan växt ut, men går utmärkt med vanlig dill också.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kokat en "svensk" signalkräfta i bara vatten - den smakar tamefan ingenting alls. Det är spadet som gör smaken.
Självklart ska det vara dill (eller dillfrö) och salt, sedan vill en del också ha i lite öl, en del tokstollar även en gul lök - usch.
En kräfta kokad på svenskt sätt smakar betydligt mer än typ krabba man får serverad i Thailand.
En Vätternkräfta (djupt och svalt vatten) smakar lika bra som en kräfta som är odlad i en grund damm i Skåne = vattnets temperatur är av underordnad betydelse - ALLT hänger m.a.o. på kokning och SPADET.
Koka absolut inte för länge, köttet blir segt men även torrt.
En del kräftor kan ha en viss dysmak = kräftan bör m.a.o. sköljas väl, kanske t.o.m. vara sumpad några dagar innan tillredning.
Naturligtvis koka med alla indigirienser, men vanlig dill som substitut för krondill.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är allt bra rolig du Frogfish:pudency:

Normalt folk sköljer sina kräftor noggrant, dock hjälper detta inte alltid om man fångat kräftor i en s.k. dysjö, vilket i sin tur innebär att det kan med fördel vara lönt att ha dem sumpade någon/några dagar för att i möjligaste mån undvika eventuell dysmak:D

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev evert 1:

Du är allt bra rolig du Frogfish:pudency:

Normalt folk sköljer sina kräftor noggrant, dock hjälper detta inte alltid om man fångat kräftor i en s.k. dysjö, vilket i sin tur innebär att det kan med fördel vara lönt att ha dem sumpade någon/några dagar för att i möjligaste mån undvika eventuell dysmak:D

Jag tyckte nån skrev att det inte spelade nån roll vilket vatten kräftorna växte i, och att all smak berodde på spadet. Jag kan inte riktigt minnas var jag läste det.....

 

Får återkomma när jag hittat det:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...