Jump to content
IGNORERAD

Vad besvärligt mycket är med Thailand.


stefan5300

Recommended Posts

Men vill man leva här så får är det ju bara att rätta in sig i ledet, så enkelt är det.

 

Jag måste ordna med visum varje år och det är inget kul men det måste göras om jag vill bo här. Senast var det 38 kopior som Immigrationen ville ha och samtliga ska underteckas, innan det så måste jag ta mig till en svensk ambassad eller konsulat för översättning av inkomstuppgift, en resa på cirka 180 mil tur och retur samt en kostnad på cirka 10 000 Baht och efter att visumet är ordnat så måste jag visa upp mig på Immigrationen var 90:onde dag, inget kul.

17155626_1728168503875116_7295337451150817705_n.jpg.8dbeeb892726887a2f57e5be9a799255.jpg

 

Så varför beklaga sig över att man måste registrera sitt simkort, fylla i adress och telefonnummer på sitt ankomstkort, anmäla sig på immigrationen om man nu gör det, tycka synd om någon som tillverkar snus och åker dit för att arbeta utan tillstånd eller bekymra sig över att snuset man köpt fastnar i tullen, finns säkert fler saker jag läst på mpr.

 

Jag kan också beklaga mig över saker men ofta åt saker som jag inte kan göra mycket åt, som till exempel trafiken, dåliga vägar, språket, (orkar inte lära mig thai), inget humant sätt att avliva skadade och sjuka hundar.

 

Nä Thailand är ett bra land att leva och semestra i om man rättar in sig i ledet men vill man inte de så går det ju bra att stanna i Sverige eller det land man kommer ifrån.

 

                                                                         Trevlig helg.

 

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    25

  • broder tuk tuk

    15

  • SatanG

    14

  • stefan5300

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

39 minuter sedan, skrev Khonis:

Alla har vi vår egen verklighet. Själv surnar jag ur när jag får en ljummen bira :doubt:

Finns de som lever på att tillverka is16470136-emoticon-visar-tummen-upp.jpg.e289359e7927c248efa8f72f93a00f91.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vill man leva här så får är det ju bara att rätta in sig i ledet, så enkelt är det.
 
Jag måste ordna med visum varje år och det är inget kul men det måste göras om jag vill bo här. Senast var det 38 kopior som Immigrationen ville ha och samtliga ska underteckas, innan det så måste jag ta mig till en svensk ambassad eller konsulat för översättning av inkomstuppgift, en resa på cirka 180 mil tur och retur samt en kostnad på cirka 10 000 Baht och efter att visumet är ordnat så måste jag visa upp mig på Immigrationen var 90:onde dag, inget kul.
17155626_1728168503875116_7295337451150817705_n.jpg.8dbeeb892726887a2f57e5be9a799255.jpg
 
Så varför beklaga sig över att man måste registrera sitt simkort, fylla i adress och telefonnummer på sitt ankomstkort, anmäla sig på immigrationen om man nu gör det, tycka synd om någon som tillverkar snus och åker dit för att arbeta utan tillstånd eller bekymra sig över att snuset man köpt fastnar i tullen, finns säkert fler saker jag läst på mpr.
 
Jag kan också beklaga mig över saker men ofta åt saker som jag inte kan göra mycket åt, som till exempel trafiken, dåliga vägar, språket, (orkar inte lära mig thai), inget humant sätt att avliva skadade och sjuka hundar.
 
Nä Thailand är ett bra land att leva och semestra i om man rättar in sig i ledet men vill man inte de så går det ju bra att stanna i Sverige eller det land man kommer ifrån.
 
                                                                         Trevlig helg.
 
Det finns mycket som kan vara bättre. Men vad gör jag här egentligen om jag vill ha Thailand som Sverige.
Man får ju fokusera på dom positiva bitarna och försöka ha överinseende med det besvärliga. Jag får lägga tid en gång om året på att fixa mitt arbetstillstånd som innebär besök på sjukhuset 2 dagar, sitta en dag och köa på ministry of Labour och ta mig dit plus alla papper som ska fyllas i.
Tar mitt visum från ambassaden i Stockholm. Så det är smidigare än immigration men ändå. När ninja ska med så är det även värdens byråkrati som tar tid för detta. Fixa veterinär intyg i Sverige åka ner till karantän på suvarnabhumi för att fixa utresetillstånd för ninja när vi ska till sverige.
Det jag upplever som mest besvärligt kontra Sverige är att man måste komma personligen så fort det handlar om myndigheter. I Sverige så räcker det ju att skriva under och skicka ett brev.

Banken ska vi inte tala om för företaget. Minsta lilla förändring så vill dom ha dit ALLA delägarna och vidimera så där en 200 kopior av kopiors kopior. Har man inte skrivkramp efter det så vete fan.

Bilar är dyra som fan. Finns en del som tillverkas i Thailand,och är överkomliga i pris. Men så fort det handlar om en utlandstillverkad bil så drar det iväg i pris till omåttliga höjder.

Dock finns det massor av fördelar. Det är varmt billigt man kan semestra och bada om man vill. Människorna är mycket gästvänliga. Man har gott och kort ett bra liv här. Folk tar inte saker på så blodigt allvar som många gör i Sverige. Vilket naturligtvis är på både gott och ont. Även om polisen är ett skämt i Thailand. Så har ju polisen i Sverige blivit ett ännu större skämt.
Jag känner mig klart tryggare en sen kväll i Bangkok än om jag skulle gå ut en fredagskväll i Stockholm som blivit rena vilda västern. I Sverige idag vågar man väl inte titta på en tjej utan att bli offentligt kölhalad i spåret av #meeto.
I Thailand är ju inte problemet på det planet. Snarare tvärtom kanske.

Så Jag instämmer med Stefan. Ska man åka till Thailand och gnäller över att saker inte är som i Sverige, så bör man nog stanna kvar i Sverige.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Khonis:

Alla har vi vår egen verklighet. Själv surnar jag ur när jag får en ljummen bira :doubt:

Då lägger man lämpligen ett par eller fler isbitar i glaset.

 

Edit. Ser att Stefan redan tipsade om detta.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

I Sverige idag vågar man väl inte titta på en tjej utan att bli offentligt kölhalad i spåret av #meeto.
I Thailand är ju inte problemet på det planet. Snarare tvärtom kanske.

Håller med dig om det mesta, utom åvanstående. Thailändska män kan bli djävulskt svartsjuka om man råkar titta lite extra på deras sällskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

måste jag ta mig till en svensk ambassad eller konsulat för översättning av inkomstuppgift

Man kan ju ha pengar insatta på ett konto, så slipper man detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig om det mesta, utom åvanstående. Thailändska män kan bli djävulskt svartsjuka om man råkar titta lite extra på deras sällskap.
Fast nu finns det nog många i Thailand att titta på som inte har sällskap.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast nu finns det nog många i Thailand att titta på som inte har sällskap.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

 

Även en del som har sällskap vill nog gärna att man tittar lite extra :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Även en del som har sällskap vill nog gärna att man tittar lite extra :-)

 

/ SatanG

Kan stämma ganska bra, om du menar faranger. Räcker ju att man kollar på det här forumet. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Besvärligt i Thailand? Ja det skulle i så fall vara dessa minimyror som skall invadera eventuell mat, khanom eller liknande, som man inte har ätit upp. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Nemo:

Kan stämma ganska bra, om du menar faranger. Räcker ju att man kollar på det här forumet. :)

 

Jag tänkte mer på damerna.

Vad det gäller faranger så händer det att man ser någon med en mycket vacker dam vid sin sida. Handlar det uppenbart om hyrbrud försvinner dock imponeringsfaktorn..

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

Besvärligt i Thailand? Ja det skulle i så fall vara dessa minimyror som skall invadera eventuell mat, khanom eller liknande, som man inte har ätit upp. :(

 

Se upp för "Mott fai daeng", den stora röda myran är jävligt lömsk. Min femåring blev biten på bägge benen förra nyår och det blev besök på sjukan med mycket hög feber.

Jag undrar om det är samma jävla myror som brukar sitta på mangoträden?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev SatanG:

Jag tänkte mer på damer

Aha, du menar att de vill visa upp sitt byte för andra thaidamer? Då är jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev SatanG:

 

Se upp för "Mott fai daeng", den stora röda myran är jävligt lömsk. Min femåring blev biten på bägge benen förra nyår och det blev besök på sjukan med mycket hög feber.

Jag undrar om det är samma jävla myror som brukar sitta på mangoträden?

 

/ SatanG

Tror inte att det är dessa, även om de bits som fan och känns gör det. Såg ett program på teven från Kina som handlade om just den typen du talar om. Det var ett flertal, mest barn, som dog av betten.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev stefan5300:

Men vill man leva här så får är det ju bara att rätta in sig i ledet, så enkelt är det.

 

Jag måste ordna med visum varje år och det är inget kul men det måste göras om jag vill bo här. Senast var det 38 kopior som Immigrationen ville ha och samtliga ska underteckas, innan det så måste jag ta mig till en svensk ambassad eller konsulat för översättning av inkomstuppgift, en resa på cirka 180 mil tur och retur samt en kostnad på cirka 10 000 Baht och efter att visumet är ordnat så måste jag visa upp mig på Immigrationen var 90:onde dag, inget kul.

17155626_1728168503875116_7295337451150817705_n.jpg.8dbeeb892726887a2f57e5be9a799255.jpg

 

Så varför beklaga sig över att man måste registrera sitt simkort, fylla i adress och telefonnummer på sitt ankomstkort, anmäla sig på immigrationen om man nu gör det, tycka synd om någon som tillverkar snus och åker dit för att arbeta utan tillstånd eller bekymra sig över att snuset man köpt fastnar i tullen, finns säkert fler saker jag läst på mpr.

 

Jag kan också beklaga mig över saker men ofta åt saker som jag inte kan göra mycket åt, som till exempel trafiken, dåliga vägar, språket, (orkar inte lära mig thai), inget humant sätt att avliva skadade och sjuka hundar.

 

Nä Thailand är ett bra land att leva och semestra i om man rättar in sig i ledet men vill man inte de så går det ju bra att stanna i Sverige eller det land man kommer ifrån.

 

                                                                         Trevlig helg.

 

 

Ja det bästa vore nog om vi bara la oss ner i fosterställning och slutade andas. 

 

Varför denna uppgivna inställning, åk någonstans om du har det trist i bushen och roa dig lite.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni ska ha en eloge att ni står ut i allt elände och problem i LOS ;)

Man känner sig lyckligt lottad som får bo och jobba här i Bergen som i år tilldelas 2veckor sommar av värde och bara haft 258 regndagar tills nu.

Med lite flyt kanske vi kan få en snöfylld vinter snart det missar ni också där nere :D

 

//Broskan

Ändrades av Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Nemo:

Tror inte att det är dessa, även om de bits som fan och känns gör det. Såg ett program på teven från Kina som handlade om just den typen du talar om. Det var ett flertal, mest barn, som dog av betten.

 

Ok, det stämmer nog och det tog ett bra tag innan han var ok. Fick byta bandage dagligen i en vecka, kom upp i 41 graders feber men vet inte om det enbart var myrbetten eller någon annan infektion samtidigt.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Ok, det stämmer nog och det tog ett bra tag innan han var ok. Fick byta bandage dagligen i en vecka, kom upp i 41 graders feber men vet inte om det enbart var myrbetten eller någon annan infektion samtidigt.

 

/ SatanG

Han kanske är överkänslig för detta, typ folk som är överkänsliga för bi/getingstick.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
6 timmar sedan, skrev Nemo:

Håller med dig om det mesta, utom åvanstående. Thailändska män kan bli djävulskt svartsjuka om man råkar titta lite extra på deras sällskap.

 

Det har jag upplevt.

 

Jag ringde till Tik en gång, hon var elev till mig på BEC school i Pattaya och då svarade hennes make, som var son till ägaren av Pattaya Crocodile farm.

 

Han blev inte glad och efter det olyckliga samtalet var det slut mellan mig och Tik.

 

Jag frågade Tik om samtalet och hon sa:

 

" Peter we only had bad luck":))

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, stefan5300 said:

Men vill man leva här så får är det ju bara att rätta in sig i ledet, så enkelt är det.

 

Jag måste ordna med visum varje år och det är inget kul men det måste göras om jag vill bo här. Senast var det 38 kopior som Immigrationen ville ha och samtliga ska underteckas, innan det så måste jag ta mig till en svensk ambassad eller konsulat för översättning av inkomstuppgift, en resa på cirka 180 mil tur och retur samt en kostnad på cirka 10 000 Baht och efter att visumet är ordnat så måste jag visa upp mig på Immigrationen var 90:onde dag, inget kul.

17155626_1728168503875116_7295337451150817705_n.jpg.8dbeeb892726887a2f57e5be9a799255.jpg

 

Så varför beklaga sig över att man måste registrera sitt simkort, fylla i adress och telefonnummer på sitt ankomstkort, anmäla sig på immigrationen om man nu gör det, tycka synd om någon som tillverkar snus och åker dit för att arbeta utan tillstånd eller bekymra sig över att snuset man köpt fastnar i tullen, finns säkert fler saker jag läst på mpr.

 

Jag kan också beklaga mig över saker men ofta åt saker som jag inte kan göra mycket åt, som till exempel trafiken, dåliga vägar, språket, (orkar inte lära mig thai), inget humant sätt att avliva skadade och sjuka hundar.

 

Nä Thailand är ett bra land att leva och semestra i om man rättar in sig i ledet men vill man inte de så går det ju bra att stanna i Sverige eller det land man kommer ifrån.

 

                                                                         Trevlig helg.

 

Så är det, mycket i Thailand är besvärligt och ännu fler saker är direkt dåliga. Väldigt mycket är dock fantastisk smidigt och ännu fler aspekter är riktigt bra. Ungefär detsamma kan sägas om Sverige, fast väldigt ofta av helt motsatt anledning.

 

Jag tycker det är helt OK att sitta på ett svenskt thaiforum och stundtals bitcha om Thailand, folk som bara går omkring och ler gör det oftast av den enkla anledningen att de inte har förstånd till mer. Folk som konstant klagar är dock jävligt trist och när klagomålen oftast härstammar från oförmågan att endast marginellt anpassa sig till rådande förhållanden så blir det bara pinsamt.

 

Thailand är schysst och jag bor gärna kvar här. Om jag, av någon anledning, var tvungen att bo i ett land och aldrig lämna det igen så blev det nog trots allt Sverige även om jag nog skulle ångra mig varje oktober.

 

Har man pengarna och hälsan att resa en hel del så är dock Thailand den perfekta basen, i mitt tycke. För andra är Thailand det bästa alternativet även utan den möjligheten men jag är inte så säker på att jag tillhör den skaran längre. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Atom:

Så är det, mycket i Thailand är besvärligt och ännu fler saker är direkt dåliga. Väldigt mycket är dock fantastisk smidigt och ännu fler aspekter är riktigt bra. Ungefär detsamma kan sägas om Sverige, fast väldigt ofta av helt motsatt anledning.

 

Jag tycker det är helt OK att sitta på ett svenskt thaiforum och stundtals bitcha om Thailand, folk som bara går omkring och ler gör det oftast av den enkla anledningen att de inte har förstånd till mer. Folk som konstant klagar är dock jävligt trist och när klagomålen oftast härstammar från oförmågan att endast marginellt anpassa sig till rådande förhållanden så blir det bara pinsamt.

 

Thailand är schysst och jag bor gärna kvar här. Om jag, av någon anledning, var tvungen att bo i ett land och aldrig lämna det igen så blev det nog trots allt Sverige även om jag nog skulle ångra mig varje oktober.

 

Har man pengarna och hälsan att resa en hel del så är dock Thailand den perfekta basen, i mitt tycke. För andra är Thailand det bästa alternativet även utan den möjligheten men jag är inte så säker på att jag tillhör den skaran längre. 

Folk som bara går omkring och ler, de har alltså inget förstånd. Du kan inte tänka dej att dom mår dra

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Folk som bara går omkring och ler, de har alltså inget förstånd. Du kan inte tänka dej att dom mår dra

 

Som Tavelsjö typ. Dretfulla idi*ter? Men bra mår dom. Det kan du skriva upp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Boa52 said:

Folk som bara går omkring och ler, de har alltså inget förstånd. Du kan inte tänka dej att dom mår dra

Yes!!! Jag har fått min helt egna stalker och det är ingen mindre än självaste Boa52.

 

Folk som ofta ler kan nog helt enkelt le för att de mår bra. De som konstant går runt och ler mår kanske också bra men de har nog ett IQ av, låt oss säga, 52.....

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Khonis:

 

Som Tavelsjö typ. Dretfulla idi*ter? Men bra mår dom. Det kan du skriva upp. 

 

3 minuter sedan, skrev Khonis:

 

Som Tavelsjö typ. Dretfulla idi*ter? Men bra mår dom. Det kan du skriva upp. 

Vad är dretulla, idi*t vet jag vad det är så jag tackar för den

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...