Jump to content
IGNORERAD

Arrival card - Certificate of Residence


biker

Recommended Posts

Hej

 

Jag sitter och googlar fram vad jag behöver för dokument

för att skaffa "Certificate of Residence".

 

Ett av kraven är kopia på "Arrival card".

 

Jag fyller i "Arrival och Departure Card" på flyget. Arrival-card behåller de

väl i immigration på flygplatsen.

Hur kan jag då ordna kopior på Arrival Card?

 

Jag ska skaffa körkort för bil och Mc samt köpa och registrera en Mc.

Behöver till detta 3 st. "Certificate of Residence".

 

Är det någon som gått igenom proceduren nyligen och kommer ihåg

vad som krävdes?

 

mvh

biker

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ,

 

Ska du registrera bågen på dig ?

Köpa nytt eller beg. ?

 

Förmodar att du stannar en längre tid i landet.

Ta med dig husägaren till immi. där fixar dom de nödvändiga dokumenten.

Har inte hört talas om arrival card , däremot en massa kopior på allt annat.

 

Har du körkort hemma i Sverige skaffa ett Internationellt från K.A.K

eller annan organisation.

 

Tog mitt förra året , visade upp IKK  orginal  ,samt kopia på Pass , IKK , visum , stämpel i passet

ansökningsblankett  läkarintyg , behövs dubbla uppsättningar på allt ! ( MC + bil)

3 enkla tester sen fotografering ,  45 min. klart . Totalt 510 Bath

 

Beroende på var du ansöker kan det ta hela dagen med väntan vid olika stationer ,

välj en liten ort där är väntetiden säkert kortare !

 

En bra artikel: https://www.thailandstarterkit.com/lifestyle/thai-driving-license/#Applying_for_a_Thai_Driving_License

 

Mvh / Nenne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ,

 

Ska du registrera bågen på dig ?

Köpa nytt eller beg. ?

 

Förmodar att du stannar en längre tid i landet.

Ta med dig husägaren till immi. där fixar dom de nödvändiga dokumenten.

Har inte hört talas om arrival card , däremot en massa kopior på allt annat.

 

Har du körkort hemma i Sverige skaffa ett Internationellt från K.A.K

eller annan organisation.

 

Tog mitt förra året , visade upp IKK  orginal  ,samt kopia på Pass , IKK , visum , stämpel i passet

ansökningsblankett  läkarintyg , behövs dubbla uppsättningar på allt ! ( MC + bil)

3 enkla tester sen fotografering ,  45 min. klart . Totalt 510 Bath

 

Beroende på var du ansöker kan det ta hela dagen med väntan vid olika stationer ,

välj en liten ort där är väntetiden säkert kortare !

 

En bra beskrivning: [mention=3546]biker[/mention] gissar att du ska fixa detta i Korat, där har jag gjort samma några gånger.

Ta bara frugan med dig, se till att hon har husboken sin med sig, sen får du ett LoR utfärdat på immigration.

Även gjort som beskrivs ovan för körkort, inga konstigheter alls, iofs gjorde jag det i NangRong, då det normalt går fortare där.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett Letter of residence får du för ca 500 Baht på Svenska ambassaden eller ett av konsulaten. Det enda som behövs är ditt pass och ett papper där du skriver att du bor på en viss adress.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev biker:

Ett av kraven är kopia på "Arrival card".

Vad som menas är den lappen som Immi häftade fast i ditt pass när du checkade in i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de saker som krävs för körkort eller för att registrera ett fordon är att du har en fast adress i Thailand, vanliga turister har inte det. Har du uppehållstillstånd för längre tid finns lite olika sätt att skaffa bevis på detta. Enklast är om du hunnit skaffa den s.k. Gula boken eller det Rosa ID-kortet, har du inte kommit så långt brukar man gå till Immigration med hyreskontrakt (och ev. hyresvärden) och få ett intyg av dom. Finns även andra sätt att bevisa att man har adress i Thailand men det kommer säkert andra påpeka här.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

Vad som menas är den lappen som Immi häftade fast i ditt pass när du checkade in i Thailand.

Det kanske är som du säger, men den lappen heter väl Departure Card.

Nåväl, det ordnar sig säkert.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev biker:

Hej

 

Jag sitter och googlar fram vad jag behöver för dokument

för att skaffa "Certificate of Residence".

 

Ett av kraven är kopia på "Arrival card".

 

Jag fyller i "Arrival och Departure Card" på flyget. Arrival-card behåller de

väl i immigration på flygplatsen.

Hur kan jag då ordna kopior på Arrival Card?

 

Jag ska skaffa körkort för bil och Mc samt köpa och registrera en Mc.

Behöver till detta 3 st. "Certificate of Residence".

 

Är det någon som gått igenom proceduren nyligen och kommer ihåg

vad som krävdes?

 

mvh

biker

 

 

Ta med passet med den delen av kortet som du ska lämna när du reser ut ur landet. Jag brukar alltid be om lämpliga kopior av dom som har den servisen utanför immigrations. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nenne4U:

Hej ,

 

Ska du registrera bågen på dig ?

Köpa nytt eller beg. ?

 

Förmodar att du stannar en längre tid i landet.

Ta med dig husägaren till immi. där fixar dom de nödvändiga dokumenten.

Har inte hört talas om arrival card , däremot en massa kopior på allt annat.

 

Har du körkort hemma i Sverige skaffa ett Internationellt från K.A.K

eller annan organisation.

 

Tog mitt förra året , visade upp IKK  orginal  ,samt kopia på Pass , IKK , visum , stämpel i passet

ansökningsblankett  läkarintyg , behövs dubbla uppsättningar på allt ! ( MC + bil)

3 enkla tester sen fotografering ,  45 min. klart . Totalt 510 Bath

 

Beroende på var du ansöker kan det ta hela dagen med väntan vid olika stationer ,

välj en liten ort där är väntetiden säkert kortare !

 

En bra artikel: https://www.thailandstarterkit.com/lifestyle/thai-driving-license/#Applying_for_a_Thai_Driving_License

 

Mvh / Nenne

Hej

Tackar för infon. Jo, tanken är att köpa ny MC samt registrera på mig själv. Var i Khonkaen och provkörde

en del förra året. Det blir förmodligen en Triumph Bonneville T120, 1200cc. En lätt och smidig cykel i den

thailändska trafiken. Det som talar emot att handla är ju kronans dåliga värde gentemot baht.

Men inte mycket att göra åt.

 

Har nog de dokument jag behöver. Non immigration O-A visa. Svenskt Bil + MC-kort samt IKK.

Får skaffa läkarintyg + adressintyg i Thailand.

Första körkortet man får i Thailand är väl numera 2-årigt, ej 1-årigt som sägs i din länk?

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev lasseiudon:

En av de saker som krävs för körkort eller för att registrera ett fordon är att du har en fast adress i Thailand, vanliga turister har inte det. Har du uppehållstillstånd för längre tid finns lite olika sätt att skaffa bevis på detta. Enklast är om du hunnit skaffa den s.k. Gula boken eller det Rosa ID-kortet, har du inte kommit så långt brukar man gå till Immigration med hyreskontrakt (och ev. hyresvärden) och få ett intyg av dom. Finns även andra sätt att bevisa att man har adress i Thailand men det kommer säkert andra påpeka här.

Ja någon fast adress har jag aldrig haft men ändå lyckats med detta många gånger. Senast när jag skulle skaffa bank fixade dom i reseptionen på hotell LK metropol ett brev som förklarade att jag var stamgäst vilket jag omvandlade till lämpligt intyg på immigrations i Jomtien.

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev biker:

Hej

Tackar för infon. Jo, tanken är att köpa ny MC samt registrera på mig själv. Var i Khonkaen och provkörde

en del förra året. Det blir förmodligen en Triumph Bonneville T120, 1200cc. En lätt och smidig cykel i den

thailändska trafiken. Det som talar emot att handla är ju kronans dåliga värde gentemot baht.

Men inte mycket att göra åt.

 

Har nog de dokument jag behöver. Non immigration O-A visa. Svenskt Bil + MC-kort samt IKK.

Får skaffa läkarintyg + adressintyg i Thailand.

Första körkortet man får i Thailand är väl numera 2-årigt, ej 1-årigt som sägs i din länk?

 

mvh

biker

 

 

Stämmer att det numera är 2 årigt såvida dom inte har ändrat igen. Sist jag förnyade var för knappt 2 år sedan, i vinter är det dags igen för mig som är "turist"i landet.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Soengsang:
8 timmar sedan, skrev Nenne4U:
Hej ,

 

Ska du registrera bågen på dig ?

Köpa nytt eller beg. ?

 

Förmodar att du stannar en längre tid i landet.

Ta med dig husägaren till immi. där fixar dom de nödvändiga dokumenten.

Har inte hört talas om arrival card , däremot en massa kopior på allt annat.

 

Har du körkort hemma i Sverige skaffa ett Internationellt från K.A.K

eller annan organisation.

 

Tog mitt förra året , visade upp IKK  orginal  ,samt kopia på Pass , IKK , visum , stämpel i passet

ansökningsblankett  läkarintyg , behövs dubbla uppsättningar på allt ! ( MC + bil)

3 enkla tester sen fotografering ,  45 min. klart . Totalt 510 Bath

 

Beroende på var du ansöker kan det ta hela dagen med väntan vid olika stationer ,

välj en liten ort där är väntetiden säkert kortare !

 

En bra beskrivning: [mention=3546]biker[/mention] gissar att du ska fixa detta i Korat, där har jag gjort samma några gånger.

Ta bara frugan med dig, se till att hon har husboken sin med sig, sen får du ett LoR utfärdat på immigration.

Även gjort som beskrivs ovan för körkort, inga konstigheter alls, iofs gjorde jag det i NangRong, då det normalt går fortare där.

 

 

Hej

 

Jo, det blir väl immigration i Korat, de har förresten flyttat.

 

https://www.facebook.com/pages/Korat-Immigration-Division-4-New-Office/15372944851539

 

 

"Korat Immigration Division 4 (New Office)

Ban Nong Bua Sala, Nakhon Ratchasima, Thailand 30000"

 

Blanketter finns online, så kanske bäst att ha klara i förväg för att spara tid.

Körkorten fixar jag i Sikhiu, det är nära Sungnoen där vi bor.

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Mankan:

Stämmer att det numera är 2 årigt såvida dom inte har ändrat igen. Sist jag förnyade var för knappt 2 år sedan, i vinter är det dags igen för mig som är "turist"i landet.

Med ett Non o visa skulle du ju få 5 år, fast det kanske inte passar med din vistelsetid  i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Nemo:

Med ett Non o visa skulle du ju få 5 år, fast det kanske inte passar med din vistelsetid  i Thailand.

Stannar ju oftast bara drygt en månad. I vinter blir det 36 dagar om jag räknat rätt. Misstänker att non-o kostar en slant att fixa dessutom. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mankan:

Stannar ju oftast bara drygt en månad. I vinter blir det 36 dagar om jag räknat rätt. Misstänker att non-o kostar en slant att fixa dessutom. 

Non immigration O-A, multiple entries, 1500Sek.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Nemo:

Med ett Non o visa skulle du ju få 5 år, fast det kanske inte passar med din vistelsetid  i Thailand.

Funkar ett Non-immigrant Visa O-A?

Det som manga retar sig pa ar att nar man lamnar Konungadomet Thailand sa kravs det ett nytt visum,

sadant kravs inte i Fiilppinerna eller Kambodja om man ansokt om ratt visum.

Det ar ganska uppenbart att juntan inte vill ha expats som pensionerats aven om dom jobbat i landet manga ar,

fin fina  indier eller  Kineser  pa en no dollar tour maste ju vara battre, TAT var en gang den basta publik mangfalden, nu verkar dom  vara nertryckta skulle vara bra

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev judazzz:

Funkar ett Non-immigrant Visa O-A?

Det som manga retar sig pa ar att nar man lamnar Konungadomet Thailand sa kravs det ett nytt visum,

sadant kravs inte i Fiilppinerna eller Kambodja om man ansokt om ratt visum.

Det ar ganska uppenbart att juntan inte vill ha expats som pensionerats aven om dom jobbat i landet manga ar,

fin fina  indier eller  Kineser  pa en no dollar tour maste ju vara battre, TAT var en gang den basta publik mangfalden, nu verkar dom  vara nertryckta skulle vara bra

Bör väl funka bra, men måste vara "multiple entries" visum. Då är det ingen begränsning på antal in- utresor.

O-A visum är inte för pensionärer. Men dock ska man vara 50 fyllda.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ansöker du om rätt visum till Thailand så kan du åka in och ut så många gånger du har råd med under ett helt år. Prova med ett Multi entry Visa O-A

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev biker:

Bör väl funka bra, men måste vara "multiple entries" visum. Då är det ingen begränsning på antal in- utresor.

O-A visum är inte för pensionärer. Men dock ska man vara 50 fyllda.

 

mvh

biker

 

Du forstar inte skillnaden, retirement visa, man behover inte jobba tills man ar 75 bast i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev biker:

Bör väl funka bra, men måste vara "multiple entries" visum. Då är det ingen begränsning på antal in- utresor.

O-A visum är inte för pensionärer. Men dock ska man vara 50 fyllda.

 

mvh

biker

 

För min del har jag nått år kvar innan jag fyller men får väl undersöka saken närmare när jag väl är där.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev judazzz:

Du forstar inte skillnaden, retirement visa, man behover inte jobba tills man ar 75 bast i Thailand

Vet inte vad jag inte förstår, enligt dig?

Du frågar om det funkar med O-A, jag svarade att det bör det väl göra. Kan åka in igen utan att

behöva något nytt visum.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev biker:

Vet inte vad jag inte förstår, enligt dig?

Du frågar om det funkar med O-A, jag svarade att det bör det väl göra. Kan åka in igen utan att

behöva något nytt visum.

 

mvh

biker

 

Du forstar inte skillnaden? Om du gjort resan sa backar jag, valdigt manga expats lamnar Thailand.

Om du kan aka in utan nytt visum sa forvantar jag att du kan skicka en bild pa ditt pass inte med IM officeres

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 2017-11-18 at 09:15, skrev Mankan:

Stämmer att det numera är 2 årigt såvida dom inte har ändrat igen. Sist jag förnyade var för knappt 2 år sedan, i vinter är det dags igen för mig som är "turist"i landet.

I Bkk vid BTS-stationen Bang Chak(stavning) ligger ett körkortskontor där bytte jag mitt ett-åriga mot ett fem-årigt för snart fem år sedan och ska göra så nästa vinter igen.

Jag hade mina adress-intyg från ambassaden baserat på sambons adress i husboken.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-18 at 16:31, skrev biker:

Bör väl funka bra, men måste vara "multiple entries" visum. Då är det ingen begränsning på antal in- utresor.

O-A visum är inte för pensionärer. Men dock ska man vara 50 fyllda.

 

mvh

biker

 

 

On 2017-11-18 at 16:36, skrev Mankan:

För min del har jag nått år kvar innan jag fyller men får väl undersöka saken närmare när jag väl är där.

Inget krav på 50 fyllda för ett NIOAME baserat på familj.....dvs barn eller fru.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...