Jump to content
IGNORERAD

Körkort i Thailand


Burpan5

Recommended Posts

16 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Hur mycket fick du betala totalt för bägge inkl. guiden?

Jag betalade ca 10000 baht för båda körkorten inklusive guiden allt flöt på utan någon längre väntetid, ja det finns en angiven adress på baksidan men hur de ordnade med det vet jag inte. Det viktiga är att allt flöt på och att jag har mina körkort, efter det har jag även använt körkortet som leg vid inrikesflyg och inträde på nightsafari i Chiang mai jag fick betala samma pris i inträde som en thailändare. 

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    15

  • Cavemannen

    12

  • Soengsang

    11

  • Kenneth4618

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev maakaao:

Jag betalade ca 10000 baht för båda körkorten inklusive guiden allt flöt på utan någon längre väntetid, ja det finns en angiven adress på baksidan men hur de ordnade med det vet jag inte. Det viktiga är att allt flöt på och att jag har mina körkort, efter det har jag även använt körkortet som leg vid inrikesflyg och inträde på nightsafari i Chiang mai jag fick betala samma pris i inträde som en thailändare. 

Hur ser planen ut för ROI på dessa 10k baht?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frason:

Hur ser planen ut för ROI på dessa 10k baht?

ROI ??

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev frason:

Det finns ingen plan på det, den kostnaden tar jag gärna, numera har jag bara en kopia på passet och legitimerar mig med thaikörkortet. När jag blev stoppad vid poliskontroll så tittade de på thaikk sedan fick jag åka, när jag hade internationellt så skulle passet fram och det skulle jämföras vilket tog en j...la tid ibland. 

Ändrades av maakaao

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev maakaao:

Jag betalade ca 10000 baht för båda körkorten inklusive guiden allt flöt på utan någon längre väntetid, ja det finns en angiven adress på baksidan men hur de ordnade med det vet jag inte. Det viktiga är att allt flöt på och att jag har mina körkort, efter det har jag även använt körkortet som leg vid inrikesflyg och inträde på nightsafari i Chiang mai jag fick betala samma pris i inträde som en thailändare. 

10000 för körkort, ja gisses vilken blåsning....

Brukar inte kosta mer än några hundra styck, blir en satans massa safarin om du ska tjäna in den blåsningen på inträden för ett par hundra 55555555

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här gjorde jag när jag ordnade mitt körkort på bil som kostade 205 Baht.

 

Teoriprovet bestod av att jag fick säga vilken färg som det pekades på.  

post-3132-0-79283900-1389253497_thumb.jpg.cb3a492697d52fcee45873bf69a1aa1e.jpg

 

Frugan fixade läkarintyget, 50 baht 

post-3132-0-69815500-1389253560_thumb.jpg.962edba9c768186aeb7e4d5f603c37bb.jpg

 

Fick åka till Imigrationen och skriva in mig i husboksadressen, 800 baht 

post-3132-0-02956100-1389253584_thumb.jpg.79f60d688d013db456120cc3fbd3b755.jpgpost-3132-0-70226600-1389253628_thumb.jpg.96e73ebf803cce202ca53d46f724ba8b.jpg 

 

Och kopia på mitt pass och svenska korkort. 

 

Sedan var det klart.

post-3132-0-77755700-1389253463.jpg.4bd21298a2e0c3b8116743f3df871c76.jpg

 

 

 

Stefan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev stefan5300:

Så här gjorde jag när jag ordnade mitt körkort på bil som kostade 205 Baht.

 

Teoriprovet bestod av att jag fick säga vilken färg som det pekades på.  

post-3132-0-79283900-1389253497_thumb.jpg.cb3a492697d52fcee45873bf69a1aa1e.jpg

 

Frugan fixade läkarintyget, 50 baht 

post-3132-0-69815500-1389253560_thumb.jpg.962edba9c768186aeb7e4d5f603c37bb.jpg

 

Fick åka till Imigrationen och skriva in mig i husboksadressen, 800 baht 

post-3132-0-02956100-1389253584_thumb.jpg.79f60d688d013db456120cc3fbd3b755.jpgpost-3132-0-70226600-1389253628_thumb.jpg.96e73ebf803cce202ca53d46f724ba8b.jpg 

 

Och kopia på mitt pass och svenska korkort. 

 

Sedan var det klart.

post-3132-0-77755700-1389253463.jpg.4bd21298a2e0c3b8116743f3df871c76.jpg

 

 

 

Stefan.

I princip samma procedur och kostnad för mig.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
10000 för körkort, ja gisses vilken blåsning....
Brukar inte kosta mer än några hundra styck, blir en satans massa safarin om du ska tjäna in den blåsningen på inträden för ett par hundra 55555555
 
Var sa han att han skulle tjäna in pengarna som han lagt ut? Mer än att förklade att han använt kk för flyg och inträde? Skulle inte ha några problem att betala det samma för att slippa att ha göra med inkompetenta muppar på diverse instanser. Är man där en månad så lägger iaf inte jag ner nån energi längre på att dividera med inkompetent personal. 10k är billigt IMO för att slippa den huvudvärken.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev wUThai:

Var sa han att han skulle tjäna in pengarna som han lagt ut? Mer än att förklade att han använt kk för flyg och inträde? Skulle inte ha några problem att betala det samma för att slippa att ha göra med inkompetenta muppar på diverse instanser. Är man där en månad så lägger iaf inte jag ner nån energi längre på att dividera med inkompetent personal. 10k är billigt IMO för att slippa den huvudvärken.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Exakt kunde inte ha skrivit det bättre själv wUThai. Efter 26 år i Thailand så har jag säker gått på andra båsningar som har kostat betydligt mycket mera :angel:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev wUThai:

lägger iaf inte jag ner nån energi längre på att dividera med inkompetent personal. 10k är billigt IMO för att slippa den huvudvärken.

Har aldrig behövt dividera något för att få eller förnyat körkort, så 10är en redig blåsning.

Mja han uppger ju att han har förmånen att tjäna några bht i inträde med körkortet, blir som sagt många djurparksbesök för att tjäna in blåsningen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var för lat att förnya mina körkort inom rätt tid 4 år, 3 år var tydligen ok.. Så nytt kort gällde nu. Film att se på ca en Timme sedan en test av färg seende och ett test av kontroll att se mötandes närhet dvs 2 pinnar ska vara nära varann i en bana som närmar sig varandra.,sedan ett data styrt teoriprov på en data...inte en chans att muta sig fri.. Brände 2 teoriprov dag 1,dag 2 så fixade jag det (2 chanser per dag gäller) . Sen var dags för uppkörningen, ja Jössenamn kan du styra å inte välta så är det ok.... Grejade bil å mc  på 2 dagar. Lite kul var det iaf,för när jag skulle köra upp på mc så var det ca 50 pers som skulle kolla fallangen...som körde snabbast av alla på hinderbanan... Slut på nyfikenheten. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja test av seende och test av kontroll är viktiga saker 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja test av seende och test av kontroll är viktiga saker 

Tja det vart lite fel där då..men vem behöver rättstavnings samt korrektur program när vi har mankan.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja test av seende  är viktiga saker 

Blinda göre sig icke besvär.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nemo:

Blinda göre sig icke besvär.

Ändå är trafiken full av blindstyren !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har just nu kört in en bil till körkortsdivisionen eller vad det heter.

En anställd till en konkurrent som ska försöka köra upp för tredje gången.

20180323_110510.thumb.jpg.dd052cc227bbdbaccff563259b3962c5.jpg 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/23/2018 at 06:04, skrev rolba:

Har just nu kört in en bil till körkortsdivisionen eller vad det heter.

En anställd till en konkurrent som ska försöka köra upp för tredje gången.

20180323_110510.thumb.jpg.dd052cc227bbdbaccff563259b3962c5.jpg 

Antar att det gäller teorin.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Nemo:

Antar att det gäller teorin.. 

Nix.

Körningen.

Tredje gången gillt. Gick bra.

Nu har man chaufför om det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev rolba:

Nix.

Körningen.

Tredje gången gillt. Gick bra.

Nu har man chaufför om det behövs.

Har man bommat 2st uppkörningar i Thailand innan, då skulle jag aldrig känna mig säker om hon var chaufför, då kör jag hellre själv :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Har man bommat 2st uppkörningar i Thailand innan, då skulle jag aldrig känna mig säker om hon var chaufför, då kör jag hellre själv :-) 

Håller med dig. Men de har skärpt proven på senare tid.  T.ex. var en bekant där nyligen. Slog ej av blinkers direkt efter en högersväng. Det var kuggning direkt. Och ingen andra chans, utan måste komma tillbaka en annan dag.

 

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev biker:

Håller med dig. Men de har skärpt proven på senare tid.  T.ex. var en bekant där nyligen. Slog ej av blinkers direkt efter en högersväng. Det var kuggning direkt. Och ingen andra chans, utan måste komma tillbaka en annan dag.

 

/biker

Min första bil köpte jag som 17åring, jag sålde min Honda 125twin och vart med bil.

Även om det var väldigt länge sedan så hade den finneser som att blinkersen gick tilbaka automatiskt......det var en Volvo 142-73:a(mossgrön)

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Min första bil köpte jag som 17åring, jag sålde min Honda 125twin och vart med bil.

Även om det var väldigt länge sedan så hade den finneser som att blinkersen gick tilbaka automatiskt......det var en Volvo 142-73:a(mossgrön)

Det stämmer, just 73 års mossgröna Volvo 142 hade denna finess.

I mitt jobb kör jag omkring med en ny Skoda Octavia. Den har inte denna finess.

 

Mitt exempel tidigare gällde uppkörning för mc. Det jag ville belysa var att man kan numera kuggas för småsaker, samt att

man ej får göra något nytt försök samma dag. Därav har säkert andelen som måste göra ny uppkörning ökat.

Dock påstår jag inte att trafikutbildningen blivit bättre i Thailand. Hela körkortsproceduren är ju fortfarande

en parodi.

 

mvh

biker

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev biker:

Det stämmer, just 73 års mossgröna Volvo 142 hade denna finess.

I mitt jobb kör jag omkring med en ny Skoda Octavia. Den har inte denna finess.

 

Mitt exempel tidigare gällde uppkörning för mc. Det jag ville belysa var att man kan numera kuggas för småsaker, samt att

man ej får göra något nytt försök samma dag. Därav har säkert andelen som måste göra ny uppkörning ökat.

Dock påstår jag inte att trafikutbildningen blivit bättre i Thailand. Hela körkortsproceduren är ju fortfarande

en parodi.

 

mvh

biker

 

 

 

Helt rätt att man torskar på det, det gör(gjorde) man i Sverige också, numera är det väl återgående blinkers på de flesta mc.

Man ser direkt då det är en amatör som kör hyrmoppe/mc i Thailand, de åker om kring o blinkar efter svängar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Helt rätt att man torskar på det, det gör(gjorde) man i Sverige också, numera är det väl återgående blinkers på de flesta mc.

Man ser direkt då det är en amatör som kör hyrmoppe/mc i Thailand, de åker om kring o blinkar efter svängar.

Nja återgående vet jag inte, men mina moppar har haft en återsällningsknapp, i mitten på blinkerreglaget.

Den klickar jag på lite då och då, särskilt om någon blänger på mig :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...