Jump to content
IGNORERAD

Körkort i Thailand


Burpan5

Recommended Posts

När jag var uye och körde med motobiken vart jag stoppad av polisen.Frugan gick upp till deras medhavda desk.Kom sedan tillbaka och ville ha 500baht.Varför då frågade jag.Du har inget körkort svarade hon.Det har jag visst sa jag och gick upp och visade mitt svenska.Inga problem bara att åka vidare.Vad är det egentligen som gäller.Dumt att skaffa Thailändskt körkort om man kan köra på det svenska.Mvh Burpan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    15

  • Cavemannen

    12

  • Soengsang

    11

  • Kenneth4618

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Burpan5:

När jag var uye och körde med motobiken vart jag stoppad av polisen.Frugan gick upp till deras medhavda desk.Kom sedan tillbaka och ville ha 500baht.Varför då frågade jag.Du har inget körkort svarade hon.Det har jag visst sa jag och gick upp och visade mitt svenska.Inga problem bara att åka vidare.Vad är det egentligen som gäller.Dumt att skaffa Thailändskt körkort om man kan köra på det svenska.Mvh Burpan

Ja svenskt körkort ihop med internationellt körkort är godkänt, men inte enbart svenskt kk.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

image: https://www.thephuketnews.com/images/blank.gif'>https://www.thephuketnews.com/images/blank.gif'>https://www.thephuketnews.com/images/blank.gif'>https://www.thephuketnews.com/images/blank.gif'>https://www.thephuketnews.com/images/blank.gif'>https://www.thephuketnews.com/images/blank.gif

The Phuket News Phuket Question
image: https://www.thephuketnews.com/images/blank.gif

The Phuket News Phuket | Thailand | World | Business | Q&A | Weird World
image: https://www.thephuketnews.com/images/blank.gif

XML, RSS, Feed
image: https://www.thephuketnews.com/images/blank.gif

The Phuket News
image: https://www.thephuketnews.com/images/blank.gif

The Phuket News
image: https://www.thephuketnews.com/images/blank.gif

The Phuket News
Tourists driving in Phuket: get legal, or get fined - or worse

Tourists from all over the world come to Phuket and rent a car or motorbike during their holiday, but are they allowed to use their license from their home country to drive a rental vehicle on the island?

tourism, transport, crime, accidents,
The Phuket News
Sunday 18 December 2016, 10:00AM



image: https://www.thephuketnews.com/photo/listing/2016/1481883004_1-org.jpg

No matter which country you hail from, police say that you must have a Thai license or an International Driving Permit in order to drive legally in Phuket. Photo: Tony Webster
No matter which country you hail from, police say that you must have a Thai license or an International Driving Permit in order to drive legally in Phuket. Photo: Tony Webster
QUESTION

I have been staying in Phuket a while but I am still not clear about whether or not foreigners can drive in Phuket using a driver’s license issued in their home country. Everyone knows at least one foreigner who has been caught out with this, regardless whether the foreigner has moved here or is just a tourist.

So, can foreigners use their license from home here in Phuket? Also, what if my license is already issued in English?

And to be clear, exactly what are the penalties if I am caught driving without a Thai license, and what happens if I am in an accident?

– Tilde Chimbote, Chalong



ANSWER

Foreigners wanting to drive in Thailand – but do not yet have a Thai driver’s license – must hold an “International Driving Permit” (IDP) issued in their home country.

Please note that the IDP is technically not a license, it is a translated version of a license issued by a country that signed the Vienna Convention on Road Traffic (!968), which replaced the Convention on Road Traffic (1949).

Under the Convention notes that countries that signed the Convention recognise “any domestic driver’s licence drawn up in their national language or in one of their national languages, or, if not drawn up in such a language, accompanied by a certified translation.”



That means any person wanting to drive in Thailand by using a driver’s license not issued in Thailand – and especially those not issued in English -- must have BOTH a valid license issued in their home country AND an IDP in order to legally drive in Thailand.

This applies to foreigners staying in the country long-term and to tourists driving motorbikes or cars rented for their short holiday here.
Having a valid license is critical, not just to avoid being fined by police for breaking the law, but especially in case you are involved in an accident.

If you do not have a valid license and an IDP, you can be held fully responsible for any accident you are involved in and any insurance coverage may automatically become void as you were driving illegally.

– Chutinan Jindachuea, Chief, License Division, Phuket Provincial Transport Office


Read more at https://www.thephuketnews.com/tourists-driving-in-phuket-get-legal-or-get-fined-or-worse-60290.php#hAkrMsL7UTjKMOw1.99


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Burpan5:

När jag var uye och körde med motobiken vart jag stoppad av polisen.Frugan gick upp till deras medhavda desk.Kom sedan tillbaka och ville ha 500baht.Varför då frågade jag.Du har inget körkort svarade hon.Det har jag visst sa jag och gick upp och visade mitt svenska.Inga problem bara att åka vidare.Vad är det egentligen som gäller.Dumt att skaffa Thailändskt körkort om man kan köra på det svenska.Mvh Burpan

Blir du inblandad i en olycka, du behöver inte vara vållande men du kan komma att anses som vållande och får betala ur egen ficka då försäkringen inte täcker.

Minst internationellt skulle min rekommendation vara, Thai KK är bäst då du jämnställs helt med de andra trafikanterna som har KK.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Thai KK är bäst då du jämnställs helt med de andra trafikanterna som har KK.

Går exakt lika bra med IKK, dvs en översättning av ditt Svenska, vilket är ogiltigt utan översättningen.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Burken:

That means any person wanting to drive in Thailand by using a driver’s license not issued in Thailand – and especially those not issued in English -- must have BOTH a valid license issued in their home country AND an IDP in order to legally drive in Thailand.

This applies to foreigners staying in the country long-term

Är det inte tre månader som gäller för ett internationellt kk?

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Burpan5:

När jag var uye och körde med motobiken vart jag stoppad av polisen.Frugan gick upp till deras medhavda desk.Kom sedan tillbaka och ville ha 500baht.Varför då frågade jag.Du har inget körkort svarade hon.Det har jag visst sa jag och gick upp och visade mitt svenska.Inga problem bara att åka vidare.Vad är det egentligen som gäller.Dumt att skaffa Thailändskt körkort om man kan köra på det svenska.Mvh Burpan

Jo jag har också klarat mig från böter med enbart mitt svenska som inte ens är för MC( B-kort ). Sedan många år tillbaka har jag dock nu thai-körkort vilket känns tryggare om det händer nått.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker ner till julen o denna gången stannar jag nog hos svärföräldrarna på farmen ....Pratade med svärfar i går via kommendoran , o han menade ta ditt svenska körkort och översättning tror han menar international så fixar jag det ...Ja ja vi får se för min del e det inte viktigt ,,Men om några år vill jag gärna ha

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev wavis:

Åker ner till julen o denna gången stannar jag nog hos svärföräldrarna på farmen ....Pratade med svärfar i går via kommendoran , o han menade ta ditt svenska körkort och översättning tror han menar international så fixar jag det ...Ja ja vi får se för min del e det inte viktigt ,,Men om några år vill jag gärna ha

Lika bra att fixa så snart som möjligt om du ändå ska göra det. Om några år vet du inte vad som gäller. Nu når man ju dessutom 2 år första vändan.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-18 at 13:41, skrev Nemo:

Är det inte tre månader som gäller för ett internationellt kk?

Det stämmer.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

En besläktad fråga...
Jag ska åka till Thailand i tre månader på turistvisa, kan jag ta mckk då? Vill gärna kunna köra mc utan att behöva oroa mig.
Förlåt för trådkap:)

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kalas:

En besläktad fråga...
Jag ska åka till Thailand i tre månader på turistvisa, kan jag ta mckk då? Vill gärna kunna köra mc utan att behöva oroa mig.
Förlåt för trådkap:)

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
 

Hej Kalas,

 

Kan fungera beroende på var du försöker, men egentligen inte om du inte är boende i Thailand. 

 

Men ett Svenskt internationellt körkort gäller i Thailand.

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte mckk i Sverige tyvärr bara B. Ska vara på samma plats utanför Khon Kaen hela tiden.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Kalas:

Jag har inte mckk i Sverige tyvärr bara B. Ska vara på samma plats utanför Khon Kaen hela tiden.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
 

Hej Kalas,

 

Tuffare i Bangkok, så åk till Khon Kaen och prova du kan bara får ett nej ;)

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Kalas:

En besläktad fråga...
Jag ska åka till Thailand i tre månader på turistvisa, kan jag ta mckk då? Vill gärna kunna köra mc utan att behöva oroa mig.
Förlåt för trådkap:)

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
 

Jag skulle uppsöka en bilskola och fråga dom. Svarar dom ja så blir du garanterad ett körkort, kostar lite mer än att göra det själv men du slipper köa.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Kalas:

En besläktad fråga...
Jag ska åka till Thailand i tre månader på turistvisa, kan jag ta mckk då? Vill gärna kunna köra mc utan att behöva oroa mig.
Förlåt för trådkap:)

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
 

Jag tog körkort i Thailand, Phuket för några år sedan, behövde adressintyg och lite andra papper från Immi.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter



Hej [emoji4]
 
Jag kör på Thailändskt internationellt körkort i Sverige dom få gångerna man är där.
 
 
Ha en kanonbra dag!
:wai:

Hmm...Thailändskt ikk?

Behövs inte i Sverige, då det redan står på engelska på ett Thailändskt körkort.

Ett ikk är ju bara en vedimerad översättning av ditt körkort, inget mer.

Jag har både hyrt bil och även blivit stoppad i kontroll på mitt vanliga Thailändska kk i Sverige.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:


 


Hmm...Thailändskt ikk?

Behövs inte i Sverige, då det redan står på engelska på ett Thailändskt körkort.

Ett ikk är ju bara en vedimerad översättning av ditt körkort, inget mer.

Jag har både hyrt bil och även blivit stoppad i kontroll på mitt vanliga Thailändska kk i Sverige.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Hej Soengsang,

 

Helt riktigt men väl i Kina där ett Svenskt IKK inte gäller, men väl ett Thailändskt IKK. Det var också anledningen att jag skaffade det,

men blev inte många kilometer körda i Kina dock mest för att behålla blodtrycket på en mänsklig nivå samt inte få psykiska men för livet.  

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev stjp8729:

Hej :)

 

Jag kör på Thailändskt internationellt körkort i Sverige dom få gångerna man är där.

 

Men helt rätt, kör på Thailändskt KK i Thailand kan bespara er mycket, fungerar dessutom som leg. på många ställen,

tex hotell.

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Och vid köp av telefonkort

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kalas:

En besläktad fråga...
Jag ska åka till Thailand i tre månader på turistvisa, kan jag ta mckk då? Vill gärna kunna köra mc utan att behöva oroa mig.
Förlåt för trådkap:)

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
 

Det går bra men du måste ha ett adressintyg. Man får dock bara tillfälligt körkort som numera gäller i 2 år (tidigare 1 år). 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ordnade både bil och mc körkort i Thailand på Departement of Land Transport (DLT i Bangkok) för 2 veckor sedan på vanligt turistvisum utan något adressintyg. Det som behövdes var läkarintyg som ordnas där för 50 bath, svenska passet och svenska kk. Jag fick se en film om hur man ska bete sig i trafiken och kolla färgseendet inget kör eller datorprov. Jag fick hjälp med alla papper som givetvis kostar några bath extra men det var det värt, allt klart på ca 3-4 timmar. Det gäller i 2 år och efter 2 år  kan det förnyas till 5 år. Eftersom jag tog två körkort (bil,mc) vet jag inte vad ett thai kk kostar, kontakta Touy Smith https://www.facebook.com/Aeromotocyc2016  så får ni svar och den hjälp ni behöver.

thai kk.jpg

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
On 2017-11-26 at 22:24, skrev maakaao:

Jag ordnade både bil och mc körkort i Thailand på Departement of Land Transport (DLT i Bangkok) för 2 veckor sedan på vanligt turistvisum utan något adressintyg. Det som behövdes var läkarintyg som ordnas där för 50 bath, svenska passet och svenska kk. Jag fick se en film om hur man ska bete sig i trafiken och kolla färgseendet inget kör eller datorprov. Jag fick hjälp med alla papper som givetvis kostar några bath extra men det var det värt, allt klart på ca 3-4 timmar. Det gäller i 2 år och efter 2 år  kan det förnyas till 5 år. Eftersom jag tog två körkort (bil,mc) vet jag inte vad ett thai kk kostar, kontakta Touy Smith https://www.facebook.com/Aeromotocyc2016  så får ni svar och den hjälp ni behöver.

thai kk.jpg

Hur mycket fick du betala totalt för bägge inkl. guiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-26 at 22:24, skrev maakaao:

Jag ordnade både bil och mc körkort i Thailand på Departement of Land Transport (DLT i Bangkok) för 2 veckor sedan på vanligt turistvisum utan något adressintyg. Det som behövdes var läkarintyg som ordnas där för 50 bath, svenska passet och svenska kk. Jag fick se en film om hur man ska bete sig i trafiken och kolla färgseendet inget kör eller datorprov. Jag fick hjälp med alla papper som givetvis kostar några bath extra men det var det värt, allt klart på ca 3-4 timmar. Det gäller i 2 år och efter 2 år  kan det förnyas till 5 år. Eftersom jag tog två körkort (bil,mc) vet jag inte vad ett thai kk kostar, kontakta Touy Smith https://www.facebook.com/Aeromotocyc2016  så får ni svar och den hjälp ni behöver.

thai kk.jpg

Du säger inget adressintyg. Fick du ange adressen på annat sätt, för du har väl en angiven adress på baksidan av körkortet?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...