Jump to content
IGNORERAD

Thailand vs Philippinerna


Naam jai

Recommended Posts

Tänkte en avstickare till Philippinerna i vinter...för och nackdelar i jämförelse med Thailand...Subic eller var ska man ¨åka?...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Naam jai:

Tänkte en avstickare till Philippinerna i vinter...för och nackdelar i jämförelse med Thailand...Subic eller var ska man ¨åka?...

 

Vad soker du i Filippinerna?

Beach,dekadent barliv,naturupplevelser,aktivitessporter eller nagot annat?

Det ar ganska stor skillnad pa tex. Subic och Boracay... Inte minst prismassigt!

Jag gillar Malapasqua och Coron, Manila ar rorigt och infrastrukturen ar riktigt kass...

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Naam jai:

Tänkte en avstickare till Philippinerna i vinter...för och nackdelar i jämförelse med Thailand...Subic eller var ska man ¨åka?...

 

Personligen skulle jag säga att om man håller sig i de Thailändska turistorterna så är det ett betydligt lättare liv än Filipinerna.

Jag skulle inte rekommendera Filipinerna till en ensam orutinerad resenär (i alla fall inte om man är lite "äventyrlig" av sig).

 

Med det sagt reser jag alltid ensam till de flesta länder utan några större problem.

 

Subic har både lite nattliv och strand / dykning men jag skulle inte stanna där en hel vecka. Det är lätt att ta bussen till Angeles om man vill forsätta semestern med lite tyngre nattliv.

 

I subic kan man åka en dag och se på Delfinshow m.m. på Ocean adventure. Lättast med egen bil men jag tar jeepney till stan och sen deras gratisbuss. Taxiförarna vid busstation försöker oftast lura en genom att säga att bussen slutat gå.

 

Vill man inte flyga vidare från Manila kan man med buss och båt ta sig till Puerto Galera som kan vara en trevlig ö att vara ett tag på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med lite om att Filippinerna är inte riktigt lika enkelt som i Thailand. Men en fördel är att alla kan engelska.

Malapasqua som nämndes ovan är en paradisö om man gillar dykning. Det finns inget annat än dyk resorter på ön I princip. 

Jag skulle rekommendera palawan. El Nido eller Coron. Naturen där är magiskt vacker 

Link to comment
Dela på andra sajter

Subic hade jag inte heller forlagt en hel vecka vid,

jag hade inte heller besokt Ocean adventure lika lite som jag vagrar att besoka Akvariet utanfor Pattaya eller Planet scuba i Bangkok.

Vid Oslob (sydvastra Cebu) kan man aka pa utfard for att mata och titta pa valhajar,inget pa min bucketlst heller.

 

Jag ar inte miljopartist mupp men det passar inte mig, visst fan later jag negativ men det behovs nog lite mer an en en vecka for att resa

runt och hitta guldkornen som faktiskt finns pa en del stallen, det tar tid och ar bra mycket mer komplicerat an i Thailand (las tidsodande transporter)

 

Det finns inte horder med resebyraer i Filippinerna som fixar det mesta i varenda i gathorn som det finns i turist omradena i Thailand

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

nää dykning går bort numer höll på förr och besökte Maldiverna m.m inget vidare skoj att göra förutom dyk då. Numer så räcker det med en schysst beach och hyggligt nightlife...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Naam jai:

nää dykning går bort numer höll på förr och besökte Maldiverna m.m inget vidare skoj att göra förutom dyk då. Numer så räcker det med en schysst beach och hyggligt nightlife...

Helt spontant skulle jag saga Panglao,Bohol.

Dock kravs det en ytterligare flight ifran NAIA och en minibus transport.

 

Jattefina strander, helt ok snorkling, riktigt bra dykning om du skulle fa feeling (Black forest ar kanon)

ok priser pa boende och bra mat som inte enbart ar fokuserat pa torkad fisk o vidbrant ris

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev judazzz:

Helt spontant skulle jag saga Panglao,Bohol.

Dock kravs det en ytterligare flight ifran NAIA och en minibus transport.

 

Jattefina strander, helt ok snorkling, riktigt bra dykning om du skulle fa feeling (Black forest ar kanon)

ok priser pa boende och bra mat som inte enbart ar fokuserat pa torkad fisk o vidbrant ris

 

 

 

 

 

 

borde funka med flyg BKK-Cebu då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Naam jai:

borde funka med flyg BKK-Cebu då eller?

Ja, det verkar finnas fler lagprisflyg/avgangar med Cebu pacific till CEB an till MNL eller Clark ifran Bkk.

Dessutom slipper du dom mindre trevliga taxi chafisirna som enbart vill lura newbies pa pesos, att sga taxameter funkar pa Suvanabhumi men inte utanfor NAIA...

 

Vardelost forsta intryck som man far men sa ar det tyvarr

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag saknar ifran Manila ar gpointbar.com

Buffetn for for 349 pesos ar inte bara prisvard, den smakar utsokt dessutom sa har dom en massa finfina bira

som inte ar sprugna ifran San Miguel eller Asia brewery.

 

Harrys Ko Lanta,Pattaya, Akvavit Jomtien, Calles Pattaya eller Two Chefs Phuket,

dar kommer jag alltid att halla G-Pointbar forst

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till taxibilarna så tycker jag det blivit bättre (inte bra). Om det har med den nya presidenten att göra vet jag inte men när han var borgmästare i Davao fick man tillbaka växeln utan att man hann säga att det var jämnt.....

 

Jag rekommenderar dock ett lokalt simkort och att du laddar ner en prisplan som innehåller data (man kan tanka på kortet med xxx peso och sen beställer man den plan man anser att man behöver för x antal dagar).

 

Ladda ner Übers app samt Grabtaxi i mobilen innan avresan.

 

Ibland beställer jag en Über även om det innebär att jag får vänta 5-10 minuter medans det passerar 40 lediga taxibilar. Jag orkar inte stoppa x antal taxi och dividera för att efter att han sagt att han kör på taxametern 100 meter senare säga att han vill ha mätaren + xxx pesos.

 

Über har fungerat bra i Manila, har varit  nån som inte kom och nån som satt och smsade men aldrig någon diskussion om priset.

Grab är vanlig taxi som du betalar enligt mätaren + ett påslag som är olika beroende på om det är rusning eller ej.

 

Tar du taxi, se till att han inte startar på föregående kunds belopp. Börjar han efter 100-500 meter säga + xxx peso så kräver jag att han kör mig till utgångspunkten där vi var överens om att använda mätaren. Än har ingen vänt utan dom har kört på mätaren och fått noll i dricks. En ärlig förare får alltid lite dricks då taxi är billigt och dom inte tjänar storkovan.

 

Ta gärna taxi vid ett köpcentrum där en vakt ger dig en lapp med taxinummret eller ha som rutin att fota det.

 

Inför jul brukar dom vilja ha extra för att det snart är jul annars för att det är kraftig trafik vilket det alltid är i Manilla på dagarna men dom kör med det 3 am också.

 

Med allt detta negativa vill jag betona att dom flesta är ärliga och hårt arbetande och jag har aldrig råkat ut för något tråkigt (förutom att jag spiknykter bröt armen helt på egen hand) och att det finns mycket fint i landet.

 

Om du ska flyga vidare tänk på att de olika terminalerna inte ligger på gångavstånd. För flera år sedan kunde det ta timmar att byta terminal men dom har jobbat på lite nya vägar m.m. så jag kan inte ge en aktuell bild.

Skiljer det inte mycket i pris skulle jag fortsätta med samma bolag.

Min erfarenhet är att Philippine Airlines oftare avgår någorlunda i tid och försöker informera medans Cebu endast har lyckats få iväg 1 av mina 7-8 flyg i tid. Ofta kan personalen inte ge något svar.

Men dom är alltid artiga och trevliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Jolo:

Personligen skulle jag säga att om man håller sig i de Thailändska turistorterna så är det ett betydligt lättare liv än Filipinerna.

Jag skulle inte rekommendera Filipinerna till en ensam orutinerad resenär (i alla fall inte om man är lite "äventyrlig" av sig).

 

Med det sagt reser jag alltid ensam till de flesta länder utan några större problem.

 

Subic har både lite nattliv och strand / dykning men jag skulle inte stanna där en hel vecka. Det är lätt att ta bussen till Angeles om man vill forsätta semestern med lite tyngre nattliv.

 

I subic kan man åka en dag och se på Delfinshow m.m. på Ocean adventure. Lättast med egen bil men jag tar jeepney till stan och sen deras gratisbuss. Taxiförarna vid busstation försöker oftast lura en genom att säga att bussen slutat gå.

 

Vill man inte flyga vidare från Manila kan man med buss och båt ta sig till Puerto Galera som kan vara en trevlig ö att vara ett tag på.

Kan jag nog hålla med om men lite spänning i livet skadar inte, jag överlevde ett besök i den inte alltför glamorösa stadsdelen Caloocan i Manila även med en Canon systemkamera.

 

Följde med en gymnast hem till Caloocan som jag träffat på Mistys på den trevliga bargatan MH. Del. Pilar då det var trevligt där, hur det är nu för tiden vet jag inte.

a.jpg.d58e2a1be20b257fea6a87256556f857.jpgb.jpg.0c70b68e1e6bac7d37ae206035f0eb60.jpgc.jpg.c21e8f2312e121cd9841ca12bdacecf9.jpgd.jpg.73541cdb2ca8ba9636c0ce9e2d2ee314.jpge.jpg.aff9f1face1c5836cb4f876e41145a50.jpgf.jpg.321b1319ced1380c24a435a589398a63.jpgg.jpg.0f28d37a5852fc029fb5296ecea13e79.jpgh.jpg.3073e6f6779067ba282f5108b7428c1d.jpgi.jpg.d5ed2c4c800619e67b5035d95d094972.jpgj.thumb.jpg.7fd38c463ee3e235823a83efae050ea9.jpgk.jpg.bdde9cf78ac097b5f2d82e9969470103.jpgl.jpg.a75b798ce1d6d1adfaabe05b936777dd.jpg

 

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev stefan5300:

Kan jag nog hålla med om men lite spänning i livet skadar inte, jag överlevde ett besök i den inte alltför glamorösa stadsdelen Caloocan i Manila även med en Canon systemkamera.

 

Följde med en gymnast hem till Caloocan som jag träffat på Mistys på den trevliga bargatan MH. Del. Pilar då det var trevligt där, hur det är nu för tiden vet jag inte.

a.jpg.d58e2a1be20b257fea6a87256556f857.jpgb.jpg.0c70b68e1e6bac7d37ae206035f0eb60.jpgc.jpg.c21e8f2312e121cd9841ca12bdacecf9.jpgd.jpg.73541cdb2ca8ba9636c0ce9e2d2ee314.jpge.jpg.aff9f1face1c5836cb4f876e41145a50.jpgf.jpg.321b1319ced1380c24a435a589398a63.jpgg.jpg.0f28d37a5852fc029fb5296ecea13e79.jpgh.jpg.3073e6f6779067ba282f5108b7428c1d.jpgi.jpg.d5ed2c4c800619e67b5035d95d094972.jpgj.thumb.jpg.7fd38c463ee3e235823a83efae050ea9.jpgk.jpg.bdde9cf78ac097b5f2d82e9969470103.jpgl.jpg.a75b798ce1d6d1adfaabe05b936777dd.jpg

 

 

Trevliga bilder :)

 

Jag kan inte heller säga att jag vet hur det är. Jag tycker det är för mycket trafik i Manila så jag försöker att inte bo där för mycket men jag hyr en liten lägenhet en bit utanför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kanske inte så mycket att bidra med då jag inte varit i Filippinerna sedan 1993 med något kan jag väl bidra med.

 

Tycker nog att Thailand var bra mycket bättre än Filippinerna på det mesta, föutom engelska språket, alkoholpriserna och inte så pengakåta tjejerr. Det sämre är den inhemska maten som inte går att jämföra med det thailänska köket, boendet både sämre och dyrare, nästan inga resebyråer alls som arrangerade till inhemska resemål och att den manliga befolkningen har en tuffare attetyd än den thailändska.

 

Tips om resemål, Paganjan Falls där Apocalypce now spelades in, Corrigodor i Manilabukten en militär befästning, Chocolate Hills på ön Bohol, Hundred Island, Boracay . Jag trivdes bra på Sabang Beach Puerto Galera, bra hålligång men kass strand, fanns dock en flytande bar men det är gångavstånd till grannstränderna Small Laguna och Big Laguna som har bra stränder.

 

Corrigodor i Manilabukten.

m.jpg.b874e83583a62c37bc0e883de46cace4.jpgn.jpg.d72ef8dde088cda57551ef298c86246b.jpgo.jpg.3ede376d058a51d6802ab5e52ed7ed8b.jpgp.jpg.aa40ab5ae70c2d9790bc23efd7e33f27.jpgq.jpg.d5eca5c788943f83ef3494fb4d107118.jpgr.jpg.d709d592f82034624786764b0ca5900e.jpgs.jpg.51ecd558db3f2948f7b77eae20964830.jpgt.jpg.dd38f70e2e122891f2221c56002ac7f5.jpg

 

Malintatunneln där det fanns bland annat sjukhus och telegraf.

u.jpg.b854fa439db3996292f73158f7b7f358.jpg 

 

Och lite hålligång också från Miss wet T-shirt i Angeles men det var inte så många blöta T-shirt.

x.jpg.2b75c57cf7c29c473805ee902f851f7a.jpgy.jpg.88ae910e20cf462d6346f7fed84b97d0.jpgv.jpg.47238b9369d4081ee56e74562ada5c04.jpgz.jpg.ea31805a98eadb2af592afc4ba1d79d8.jpg

 

Som jag skrev så är det många år sedan men något kanske har varit till hjälp.

 

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till taxibilarna så tycker jag det blivit bättre (inte bra). Om det har med den nya presidenten att göra vet jag inte men när han var borgmästare i Davao fick man tillbaka växeln utan att man hann säga att det var jämnt.....
 
Jag rekommenderar dock ett lokalt simkort och att du laddar ner en prisplan som innehåller data (man kan tanka på kortet med xxx peso och sen beställer man den plan man anser att man behöver för x antal dagar).
 
Ladda ner Übers app samt Grabtaxi i mobilen innan avresan.
 
Ibland beställer jag en Über även om det innebär att jag får vänta 5-10 minuter medans det passerar 40 lediga taxibilar. Jag orkar inte stoppa x antal taxi och dividera för att efter att han sagt att han kör på taxametern 100 meter senare säga att han vill ha mätaren + xxx pesos.
 
Über har fungerat bra i Manila, har varit  nån som inte kom och nån som satt och smsade men aldrig någon diskussion om priset.
Grab är vanlig taxi som du betalar enligt mätaren + ett påslag som är olika beroende på om det är rusning eller ej.
 
Tar du taxi, se till att han inte startar på föregående kunds belopp. Börjar han efter 100-500 meter säga + xxx peso så kräver jag att han kör mig till utgångspunkten där vi var överens om att använda mätaren. Än har ingen vänt utan dom har kört på mätaren och fått noll i dricks. En ärlig förare får alltid lite dricks då taxi är billigt och dom inte tjänar storkovan.
 
Ta gärna taxi vid ett köpcentrum där en vakt ger dig en lapp med taxinummret eller ha som rutin att fota det.
 
Inför jul brukar dom vilja ha extra för att det snart är jul annars för att det är kraftig trafik vilket det alltid är i Manilla på dagarna men dom kör med det 3 am också.
 
Med allt detta negativa vill jag betona att dom flesta är ärliga och hårt arbetande och jag har aldrig råkat ut för något tråkigt (förutom att jag spiknykter bröt armen helt på egen hand) och att det finns mycket fint i landet.
 
Om du ska flyga vidare tänk på att de olika terminalerna inte ligger på gångavstånd. För flera år sedan kunde det ta timmar att byta terminal men dom har jobbat på lite nya vägar m.m. så jag kan inte ge en aktuell bild.
Skiljer det inte mycket i pris skulle jag fortsätta med samma bolag.
Min erfarenhet är att Philippine Airlines oftare avgår någorlunda i tid och försöker informera medans Cebu endast har lyckats få iväg 1 av mina 7-8 flyg i tid. Ofta kan personalen inte ge något svar.
Men dom är alltid artiga och trevliga.
Kan bara hålla med om Uber i Manila... har funkat klockrent 99% av gångerna och från/till flygplatsen blir det alltid dom.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 15 säsonger (6-8 månader / år) i Thailand har jag valt att söka äventyret i Filippinerna. Som någon skrev tidigare i denna tråd, inte lika bekvämt och lätt som Thailand. Fattigdomen i landet visar sig på många olika negativa sätt. Landets naturupplevelser är enastående, både på land och i havet. Man ska som alltid vara på sin vakt som besökare i landet, speciellt i storstäderna. Min uppfattning är att människorna här Filippinerna är mer välkommnande till turister än i Thailand, inte lika penning fixerade trots fattigdomen. Att de flesta talar engelska underlättar.  Landet , infrastrukturen, turism, mm är som Thailand på 80-alet. Absolut värt ett besök och bilda sig en egen uppfattning. 

Rauken-roll

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare. Fattiga som den men så glada och trevliga hela tiden! Kom man hem till någon så nog bjöd dom på det sista dom hade i grytorna utan snack: no pay no pay, sa dom när man viftade med en 100 lapp!

Sedan är det så här med maten i alla fall på Cebu att man måste gå på ett dyrt ställe ( för dom då) för att få bra mat, och då är den riktigt bra!  

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-16 at 01:49, skrev stefan5300:

Har kanske inte så mycket att bidra med då jag inte varit i Filippinerna sedan 1993 med något kan jag väl bidra med.

 

Tycker nog att Thailand var bra mycket bättre än Filippinerna på det mesta, föutom engelska språket, alkoholpriserna och inte så pengakåta tjejerr. Det sämre är den inhemska maten som inte går att jämföra med det thailänska köket, boendet både sämre och dyrare, nästan inga resebyråer alls som arrangerade till inhemska resemål och att den manliga befolkningen har en tuffare attetyd än den thailändska.

 

Tips om resemål, Paganjan Falls där Apocalypce now spelades in, Corrigodor i Manilabukten en militär befästning, Chocolate Hills på ön Bohol, Hundred Island, Boracay . Jag trivdes bra på Sabang Beach Puerto Galera, bra hålligång men kass strand, fanns dock en flytande bar men det är gångavstånd till grannstränderna Small Laguna och Big Laguna som har bra stränder.

 

Corrigodor i Manilabukten.

m.jpg.b874e83583a62c37bc0e883de46cace4.jpgn.jpg.d72ef8dde088cda57551ef298c86246b.jpgo.jpg.3ede376d058a51d6802ab5e52ed7ed8b.jpgp.jpg.aa40ab5ae70c2d9790bc23efd7e33f27.jpgq.jpg.d5eca5c788943f83ef3494fb4d107118.jpgr.jpg.d709d592f82034624786764b0ca5900e.jpgs.jpg.51ecd558db3f2948f7b77eae20964830.jpgt.jpg.dd38f70e2e122891f2221c56002ac7f5.jpg

 

Malintatunneln där det fanns bland annat sjukhus och telegraf.

u.jpg.b854fa439db3996292f73158f7b7f358.jpg 

 

Och lite hålligång också från Miss wet T-shirt i Angeles men det var inte så många blöta T-shirt.

x.jpg.2b75c57cf7c29c473805ee902f851f7a.jpgy.jpg.88ae910e20cf462d6346f7fed84b97d0.jpgv.jpg.47238b9369d4081ee56e74562ada5c04.jpgz.jpg.ea31805a98eadb2af592afc4ba1d79d8.jpg

 

Som jag skrev så är det många år sedan men något kanske har varit till hjälp.

 

 

Jag haller med ang. maten, den lokala ar inge vidare,chicken adobo och halohalo far inte mig att ga i spinn.

Att hitta ok brod som inte ar oversockrat ar ocksa en utmaning,en av fa positiva saker med Boracay ar att det finns ett valdigt varierat matutbud

men det kostar, vid Talipapa market finns ok mat om man gillar fisk och skaldjur.

Moalboal och Malapasqua (Cebu) ar nagra andra alternetiv dar det finns bra mat,fina strander och riktigt bra dykning/snorkling.

Liloan ar ocksa bra men inte sa mycket att gora efter att solen har gatt ner

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...