Jump to content
IGNORERAD

Elproblem

BanFang
 Dela

Recommended Posts

Tjena.

Jag skulle hjälpa en kompis med att installera en Alliancefläkt till hans kök. 

efter nedmontering av den gamla köksfläkten och den nya sattes upp började problemet. 

Han har en mekanisk frånluftsfläkt på taket. Från Alliance fläkten är det en fyrledarkabel

fas,nolla,styr samt jord. På taket har han en treledarkabel på 230V. Vi testade att koppla 

färgvis men det resulterade att fläkten gick med full styrka hela tiden. det gick inte att styra

hastigheten på köksfläkten. uppe på taket fanns det kopplingsplint med olika kombinationer

så som kondensator samt olika kablar. Efter testat lite fick vi följande fel. På förstaläget 

i köksfläkten gick den max. I andraläget gick den på halvfart och på läge tre stängdes fläkt samt ventilation av.

Vad gör vi för fel?

• Ge karma 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

Detta kan bli en riktigt bra fredagstråd :D 

ps. fota kopplingsplinten på fläkten och märkes-skylten och lägg ut här, så skall vi nog få fart på den.

• Ge karma 2
  • Haha 7
Dela på andra sajter

Ni har rätt typ av alliance fläkt?

om jag inte missminner mig så är det en sort för villor och en annan sort för lägenheter

enis

• Ge karma 1
  • Haha 1

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev BanFang:

Tjena.

Jag skulle hjälpa en kompis med att installera en Alliancefläkt till hans kök. 

efter nedmontering av den gamla köksfläkten och den nya sattes upp började problemet. 

Han har en mekanisk frånluftsfläkt på taket. Från Alliance fläkten är det en fyrledarkabel

fas,nolla,styr samt jord. På taket har han en treledarkabel på 230V. Vi testade att koppla 

färgvis men det resulterade att fläkten gick med full styrka hela tiden. det gick inte att styra

hastigheten på köksfläkten. uppe på taket fanns det kopplingsplint med olika kombinationer

så som kondensator samt olika kablar. Efter testat lite fick vi följande fel. På förstaläget 

i köksfläkten gick den max. I andraläget gick den på halvfart och på läge tre stängdes fläkt samt ventilation av.

Vad gör vi för fel?

Ändra på brytare som styr vilket läge fläkten går på. Ta bort de befintliga beteckningarna och markera nya med tuchpenna i omvänd riktning

• Haha 1
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Enis:

Ni har rätt typ av alliance fläkt?

om jag inte missminner mig så är det en sort för villor och en annan sort för lägenheter

enis

Nej! där har du fel!!!!!!

I vissa så sitter styrningen i fläkten på taket och i andra så sitter den i fläktkåpan.

Bara för att snurra till det lite, de flesta har både fläkt och styrning i kåpan.

Sen spelar lägenhet eller hus ingen roll, det beror på vilket system man valt, det finns bägge delar i både hus och lägenheter.

ps. Nu har antagligen TS insett att hans fläkt finns på taket och köpt en kåpa därefter, men av annat märke.

Det kan vara lite lurigt att få det att funka när inte passar direkt, men det går, bara fota och lägg ut så jag ser, så får du hjälp :D 

ps2. lägg även ut ett artikelnr på skitkåpan du köpt, på byggmax eller ?

Ändrades av Cavemannen
  • Ge karma 1
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Cavemannen:

Bara för att snurra till det lite, de flesta har både fläkt och styrning i kåpan.

Jag som trodde att just alliance fläktar sällan eller aldrig hade fläkten i själva kåpan.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag som trodde att just alliance fläktar sällan eller aldrig hade fläkten i själva kåpan.

Ja du kanske har rätt, jag har ingen erfarenhet av lågpris Ikea, byggmax, coop eller dylika sortiment.

Men på de andra som finns på marknaden har jag rätt bra koll ;-) 

Men samtidigt så skrev jag ju att TS hade koll på vart fläkten satt, men att han hade problem med att få till styrningen ;-)

Ändrades av Cavemannen
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mankan:

Fläkt både högst upp på skorstenen och i fläktkåpan i min villa...

De är i allians med varandra.....

/ENis

• Ge karma 1
  • Haha 1

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Enis:

Fläkt både högst upp på skorstenen och i fläktkåpan i min villa...

De är i allians med varandra.....

/ENis

Visst det funkar(sådär....), men det var garanterat inte byggt så som nytt, och det är ej optimalt att behöva forcera med en extra fläkt, det finns mycket bättre och ekonomiska lösningar.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

Inte riktigt on-topic, men vafan...

Var hemma hos min bror i Onsdags, hans villa hade fått elfnatt, på riktigt...

Ett par exempel: Köksfläkten gick bara nästan av 5 lägen gick den bara på läge 5 och då i slowmotion, brukar låta som en tyfon, (Antagligen 230V, men lite osäker)...

Belysningen funkade i några rum, men inte i alla (230V).

Mikrovågsugnen hade belysning och displayen funkade, men den gick inte att starta (230V).

Spisen gick delvis igång men värmde knappt nånting (400V med en Lamai64-kontakt).

Han har egen brunn och pumpen gick inte.

Började med det enklaste kollade om några säkringar hade gått inne i kåken, sen Ute vid elmätaren, hittade inga trasiga säkringar...

Kollade "Noll-skruvarna" i centralerna, de var ordentligt dragna...

Klockan vart 22, och jag kom inte längre... "Ring Gbg energi, jag hittar inget", sen drog jag.

Brorsan ringde Gbg-energi och fick veta att det nog bara var en säkring som gått, han stod på sej och förklarade att vi kollat ALLT...

Tanten säger, mycket syrligt, vi Kan skicka jourpersonal men det kostar 3000kronor!, Ok sa brorsan skicka hit dem direkt!!!

Jour elektrikerna dök upp, kliade sej i huvudena och kollade allt jag redan kollat...

Sen gick de ut och hittade felet i nån distributions central ute på gatan, inget jag har tillstånd att göra, Klart, nu var det midnatt och elen funkade som den skall!

Eftersom felet låg utanför brorsans kåk behöver han inte betala en spänn! Jag känner mej mycket nöjd...

MVH

En fas som lagt ner någonstans, det hade nog vilken pettersson som helst kunnat konstaterat redan via telefonen :D 

• Ge karma 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Cavemannen:

En fas som lagt ner någonstans, det hade nog vilken pettersson som helst kunnat konstaterat redan via telefonen :D 

Om en fas lägger ner så borde tex micron antingen funkat eller inte funkat alls, eftersom den går på 230V, ingen avancerad elteknik...

MVH

• Ge karma 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tommy:

Om en fas lägger ner så borde tex micron antingen funkat eller inte funkat alls, eftersom den går på 230V, ingen avancerad elteknik...

MVH

Med dessa felsymptom du angav, 100% en fas som lagt ner innan säkringsskåpet ut till huset

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Med dessa felsymptom du angav, 100% en fas som lagt ner innan säkringsskåpet ut till huset

Helt klart

Även jag löste bekymret efter läst 3 rader😮

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Snarare ett jordfel.

Men förklara gärna!

MVH

• Ge karma 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tommy:

Snarare ett jordfel.

Men förklara gärna!

MVH

Har du ett jordfel ute i gatucentralen som du skrev och med dessa symtom som du beskrev innan=> Belysningen funkade i några rum, men inte i alla (230V). 

Då har bror din STOORA problem med elen sin :D 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

Utveckla; kopplade färgvis.

Vilken färg blir alltså över? Som då inte används?

Den svarta.  Sen var inte Kondensatorn rätt inkopplad tror jag. För fasen var rätt men inte nollan?

Den satt på en svart kabel. På plinten uppe på taket. 

• Tummen upp 1
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Cavemannen:

Har du ett jordfel ute i gatucentralen som du skrev och med dessa symtom som du beskrev innan=> Belysningen funkade i några rum, men inte i alla (230V). 

Då har bror din STOORA problem med elen sin :D 

Jo, det håller jag med om som rätt, men varför gick micron nästan???

MVH

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Nej! där har du fel!!!!!!

I vissa så sitter styrningen i fläkten på taket och i andra så sitter den i fläktkåpan.

Sen spelar lägenhet eller hus ingen roll, det beror på vilket system man valt, det finns bägge delar i både hus och lägenheter.

ps. Nu har antagligen TS insett att hans fläkt finns på taket och köpt en kåpa därefter, men av annat märke.

Det kan vara lite lurigt att få det att funka när inte passar direkt, men det går, bara fota och lägg ut så jag ser, så får du hjälp :D 

ps2. lägg även ut ett artikelnr på skitkåpan du köpt, på byggmax eller ?

Det är en Franke Alliance. 

Takfläkten är en SVAB-9 

Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Mankan:

Om jag inte fattat fel så är Alliance-fläkten en kåpa med "hjälpfläkt" kopplad till ett ventilationssystem, det du menar(tror jag) är fläkt med extern motor(fläkten på taket och kåpa med styrning i köket).

• Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Tommy:

Jo, det håller jag med om som rätt, men varför gick micron nästan???

MVH

Har du 3-fasbelastningar som kan vara spis el-radiatorer etc så kommer det läcka ut spänning genom dessa belastningar till fasens som är borta. Man kan få många lustiga fenomen. Om men exempelvis vrider på spisen kan en lampa tändas eller kylen gå igång.

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 2
  • Tummen upp 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Har du 3-fasbelastningar som kan vara spis el-radiatorer etc så kommer läcka ut spänning genom dessa belastningar till fasens som är borta. Man kan få många lustiga fenomen. Om men exempelvis vrider på spisen kan en lampa tändas eller kylen gå igång.

OK! Låter möjligt att det är typ, krypströmmar som spökat...

Tackar, jag jobbar ju inte som elektriker, har aldrig gjort det även om jag har en del kunskaper om el.

MVH

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Har du 3-fasbelastningar som kan vara spis el-radiatorer etc så kommer det läcka ut spänning genom dessa belastningar till fasens som är borta. Man kan få många lustiga fenomen. Om men exempelvis vrider på spisen kan en lampa tändas eller kylen gå igång.

Bra förklaring. Funderade hur formulera men du löste det briljant!

• Tummen upp 1
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...