Jump to content
Mankan

Hårdare regler för köp av sim-kort

Recommended Posts

Niro
37 minuter sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis så går det troligen att öppna konto, men du kan inte använda onlintjänster i bla BKB och Kasikorn.

Det är fortfarande ingen godtagbar anledning för regeringen att använda vid registrering av fingeravtryck.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Soengsang
2 minuter sedan, skrev Niro:

Det är fortfarande ingen godtagbar anledning för regeringen att använda vid registrering av fingeravtryck.

Finns väl många andra fördelar med registrerade fingeravtryck, lättare att lösa vissa brott.

Har man rent mjöl i påsen spelar väl ingen roll?

• Ge karma 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
gst

Vad gör det för skada om du inte har nåt att dölja?

Har dessutom för mig att jag läste att ansiktsigenkänning skulle användas för utlänningar

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Niro

Varför vill ni ha ett register över medborgare som inte har gjort något och varför tror ni att ni inte har något att dölja?

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
lauri

Läs Reuters nyheten jag länkade till tidigare, där ger man lite mer bakgrund till den här nya regleringen. Utomordentligt rörigt som vanligt när det gäller ändringar i thailändska regler och lagar, men i och med att utvecklingen går mer och mer åt det hållet att man har hela sin ekomomi i mobilen och dess appar, så är det nog bra med mer säkerhet och verifikation av att användaren av mobilen och dess betal- och bankappar verkligen är den person vars pengar, och mobil, det handlar om. 

Sista stycket i artikeln säger förresten att utlänningar slipper lämna fingeravtryck, där är det ansiktsigenkänning mot passfotot som gäller.

https://www.reuters.com/article/us-Thailand-telecoms/Thailand-to-roll-out-biometric-checks-for-sim-cards-nationwide-idUSKBN1D611A

Citat

Foreigners buying SIM cards in Thailand will have their faces scanned and matched against their passport photographs.

Ändrades av lauri
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Niro

Hur kommer det sig att det är länder som Bangladesh och Pakistan som ligger i framkant när det gäller det här "säkerhets tänket" och inte Svenskarna som alltid är snabba med att ta åt sig bra och nyttig teknik.

Varför gör inte Amerikanarna det, de som är så rädda för allting och skulle behöva få ordning på sina olagliga invandrare?

Ni som tycker att, det skadar väll inte om man inte har något att dölja, får tänka lite längre än näsan räcker. Och ansiktsigenkänning är såklart inte ett mildare alternativ till fingeravtryck. Snarare värre.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Soengsang
14 timmar sedan, skrev Niro:

Varför vill ni ha ett register över medborgare som inte har gjort något

För att lättare kunna gripa dem när de väl gör nått.

14 timmar sedan, skrev Niro:

varför tror ni att ni inte har något att dölja?

Har jag säkert, men inget så allvarligt så jag är orolig för att bli registrerad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Niro

Vi vet redan från Pressbyråns och mastercards register att du varit där och köpt extra små kondomer. Det är inte olagligt, men varför vill du att sådan data ska samlas in om dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Soengsang

Vi vet redan från Pressbyråns och mastercards register att du varit där och köpt extra små kondomer. Det är inte olagligt, men varför vill du att sådan data ska samlas in om dig?

Har väl ingen som helst betydelse, om data samlas in, för övrigt använder jag kort väldigt sällan i Sverige, har ingen svensk bank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Niro

En kvinna började för några år sedan att få riktad reklam från ICA . Där det gjordes reklam för bebisprodukter. Det visade sig senare att ICA hade sett en ändring i hennes inköpsvanor och på så sett kunde konstatera att hon var gravid.

ICA visse att kvinnan var gravid nästan tidigare än vad hon själv gjorde.

Ni får läsa på om det som kallas Big Data så kanske ni förstår att all data som samlas in om oss inte är så oskyldigt som ni tror.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Soengsang
20 minuter sedan, skrev Niro:

ICA visse att kvinnan var gravid nästan tidigare än vad hon själv gjorde.

Men det var ju bra, sjukvåren har ju ingen koll längre i Sverige, det är tydligt.

Jag ser fortfarande inte problemen?

Ändrades av Soengsang
  • Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Niro

I ett land där det bara är tillåtet med ett bara ett barn hade det varit ett problem!

Nu får du försöka att förstå det här på egen hand. Sitta och tänka och fundera lite, kanske läsa på internet.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Soengsang
Precis nyss, skrev Niro:

I ett land där det bara är tillåtet med ett bara ett barn hade det varit ett problem!

Nu får du försöka att förstå det här på egen hand. Sitta och tänka och fundera lite, kanske läsa på internet.

Vet inte om du tänkt på det, men de flesta diskussioner här på MPR rör Thailand och Sverige, det med sim-kort var ju Thailand, även om du nu i din fobi för övervakning glidit in på Sverige, så är det tillåtet i båda de länderna att avla så många barn du vill!!

Faktum är att jag förstår rätt mycket, även läser en del på nätet.

Jag har inga problem med att vara övervakad, får riktad reklam etc. etc.

Men förstår inte vissas fobier och oro över att vara övervakad?

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Niro

– Att argumentera för att du inte bryr dig om rätten till ett privatliv för att du inte har något att dölja är detsamma som att säga att du inte bryr dig om rätten till yttrandefrihet för att du inte har något att säga, menar Edward Snowden.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Soengsang
45 minuter sedan, skrev Niro:

– Att argumentera för att du inte bryr dig om rätten till ett privatliv för att du inte har något att dölja är detsamma som att säga att du inte bryr dig om rätten till yttrandefrihet för att du inte har något att säga, menar Edward Snowden.

Edward Snowden är en person jag verkligen föraktar, en blåsare som förråder sitt moderland, hittar man det han gjorde så går man inte ut offentligt med det.

Sen är jag personligen INTE helt säker på att 100% yttrandefrihet är till godo, att nazzar o kommunister tillåts verka år 2017, i skydd av den så heliga yttrandefriheten är inte riktigt sunt.

Ändrades av Soengsang
  • Ge karma 1
  • Buu 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll