Jump to content
IGNORERAD

Hårdare regler för köp av sim-kort


Mankan

Recommended Posts

Hur kommer det sig att det är länder som Bangladesh och Pakistan som ligger i framkant när det gäller det här "säkerhets tänket" och inte Svenskarna som alltid är snabba med att ta åt sig bra och nyttig teknik.

Varför gör inte Amerikanarna det, de som är så rädda för allting och skulle behöva få ordning på sina olagliga invandrare?

 

Ni som tycker att, det skadar väll inte om man inte har något att dölja, får tänka lite längre än näsan räcker. Och ansiktsigenkänning är såklart inte ett mildare alternativ till fingeravtryck. Snarare värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Niro

    12

  • Soengsang

    11

  • Nemo

    11

  • Mankan

    6

Mest aktiva i denna tråd

14 timmar sedan, skrev Niro:

Varför vill ni ha ett register över medborgare som inte har gjort något

För att lättare kunna gripa dem när de väl gör nått.

14 timmar sedan, skrev Niro:

varför tror ni att ni inte har något att dölja?

Har jag säkert, men inget så allvarligt så jag är orolig för att bli registrerad.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi vet redan från Pressbyråns och mastercards register att du varit där och köpt extra små kondomer. Det är inte olagligt, men varför vill du att sådan data ska samlas in om dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Niro:

Vi vet redan från Pressbyråns och mastercards register att du varit där och köpt extra små kondomer. Det är inte olagligt, men varför vill du att sådan data ska samlas in om dig?

Har väl ingen som helst betydelse, om data samlas in, för övrigt använder jag kort väldigt sällan i Sverige, har ingen svensk bank.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En kvinna började för några år sedan att få riktad reklam från ICA . Där det gjordes reklam för bebisprodukter. Det visade sig senare att ICA hade sett en ändring i hennes inköpsvanor och på så sett kunde konstatera att hon var gravid.

ICA visse att kvinnan var gravid nästan tidigare än vad hon själv gjorde.

 

Ni får läsa på om det som kallas Big Data så kanske ni förstår att all data som samlas in om oss inte är så oskyldigt som ni tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Niro:

ICA visse att kvinnan var gravid nästan tidigare än vad hon själv gjorde.

 

Men det var ju bra, sjukvåren har ju ingen koll längre i Sverige, det är tydligt.

Jag ser fortfarande inte problemen?

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett land där det bara är tillåtet med ett bara ett barn hade det varit ett problem!

 

Nu får du försöka att förstå det här på egen hand. Sitta och tänka och fundera lite, kanske läsa på internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Niro:

I ett land där det bara är tillåtet med ett bara ett barn hade det varit ett problem!

 

Nu får du försöka att förstå det här på egen hand. Sitta och tänka och fundera lite, kanske läsa på internet.

Vet inte om du tänkt på det, men de flesta diskussioner här på MPR rör Thailand och Sverige, det med sim-kort var ju Thailand, även om du nu i din fobi för övervakning glidit in på Sverige, så är det tillåtet i båda de länderna att avla så många barn du vill!!

Faktum är att jag förstår rätt mycket, även läser en del på nätet.

Jag har inga problem med att vara övervakad, får riktad reklam etc. etc.

 

Men förstår inte vissas fobier och oro över att vara övervakad?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

– Att argumentera för att du inte bryr dig om rätten till ett privatliv för att du inte har något att dölja är detsamma som att säga att du inte bryr dig om rätten till yttrandefrihet för att du inte har något att säga, menar Edward Snowden.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Niro:

– Att argumentera för att du inte bryr dig om rätten till ett privatliv för att du inte har något att dölja är detsamma som att säga att du inte bryr dig om rätten till yttrandefrihet för att du inte har något att säga, menar Edward Snowden.

Edward Snowden är en person jag verkligen föraktar, en blåsare som förråder sitt moderland, hittar man det han gjorde så går man inte ut offentligt med det.

Sen är jag personligen INTE helt säker på att 100% yttrandefrihet är till godo, att nazzar o kommunister tillåts verka år 2017, i skydd av den så heliga yttrandefriheten är inte riktigt sunt.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Niro:

En kvinna började för några år sedan att få riktad reklam från ICA . Där det gjordes reklam för bebisprodukter. Det visade sig senare att ICA hade sett en ändring i hennes inköpsvanor och på så sett kunde konstatera att hon var gravid.

ICA visse att kvinnan var gravid nästan tidigare än vad hon själv gjorde.

 

Ni får läsa på om det som kallas Big Data så kanske ni förstår att all data som samlas in om oss inte är så oskyldigt som ni tror.

Läs på lite själv. Det där är en förvanskad version av originalhistorian från USA och företaget "Target"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vet inte om du tänkt på det, men de flesta diskussioner här på MPR rör Thailand och Sverige, det med sim-kort var ju Thailand, även om du nu i din fobi för övervakning glidit in på Sverige, så är det tillåtet i båda de länderna att avla så många barn du vill!!

Faktum är att jag förstår rätt mycket, även läser en del på nätet.

Jag har inga problem med att vara övervakad, får riktad reklam etc. etc.

 

Men förstår inte vissas fobier och oro över att vara övervakad?

Mina Svenska exempel kan såklart appliceras även i andra länder. Tesco och Macro registrerar dina köp när du visar ditt medlemskort. På 7/11 vet de vilka kondomer du köper.

Varken i Sverige eller Thailand är det förbjudet att föda barn men förutsättningarna i ett land kan ändras. Det var inte länge sedan det i Thailand var förbjudet att träffas i större grupper än fem. Med registrerade SIM kort är det då väldigt lätt att se vem som har deltagit i dessa förbjudna möten.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Niro:

På 7/11 vet de vilka kondomer du köper.

Inget jag bryr mig om, men är ju ganska uppenbart att de vet vad jag köper såvida jag inte stjäl dem.

1 minut sedan, skrev Niro:

Det var inte länge sedan det i Thailand var förbjudet att träffas i större grupper än fem. Med registrerade SIM kort är det då väldigt lätt att se vem som har deltagit i dessa förbjudna möten.

Fanns ju en anledning till att det var förbjudet, bra att med då med registrerade simkort kan se vilka som deltagit och få stopp på det.

Registrerade simkort kanske också gör att man kan fånga in några som smäller bomber här och där, eller skapar olagliga demonstrationer etc etc.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina Svenska exempel kan såklart appliceras även i andra länder. Tesco och Macro registrerar dina köp när du visar ditt medlemskort. På 7/11 vet de vilka kondomer du köper.
Varken i Sverige eller Thailand är det förbjudet att föda barn men förutsättningarna i ett land kan ändras. Det var inte länge sedan det i Thailand var förbjudet att träffas i större grupper än fem. Med registrerade SIM kort är det då väldigt lätt att se vem som har deltagit i dessa förbjudna möten.
Även om jag förstår din poäng så lär ju inte den "demokratiska" Thailändska regeringen bry sig om sådan kritik.
Valet man har är ju att åka till Thailand och acceptera att vissa saker går emot ens övertygelse. Eller inte åka till Thailand alls.
Att registrera sin telefon anser jag vara ett litet problem i sammanhanget.
För oss som bor här stora delar av året så är det ett ickeproblem. Då jag inte är politisk aktiv. I dom flesta länder så är det svårt att undvika övervakning om man vill leva ett normalt liv. Att svenska staten tappar internet på information är ju en sak som är bra mycket allvarligare än att sätta ett tumavtryck för att få ett simkort.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter




Registrerade simkort kanske också gör att man kan fånga in några som smäller bomber här och där, eller skapar olagliga demonstrationer etc etc.


Fast man är nog ganska naiv om man tror att detta ska led till att man får större kontroll på terrorister.
Det finns väl massor av sätt att gå runt detta om man har onda syften. Hur många thailändare skulle inte nöja sig med 1000 baht för att gå och köpa ett kontantkort åt någon som dom aldrig mött tidigare?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Hur många thailändare skulle inte nöja sig med 1000 baht för att gå och köpa ett kontantkort åt någon som dom aldrig mött tidigare?

Sant, och det har ju fram till nu varit möjligt att köpa sim på många ställen utan någon som helst id-koll, vilket skulle ha stramats upp för ett par år sedan, lär väl bli samma nu...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Niro:

Mina Svenska exempel kan såklart appliceras även i andra länder. Tesco och Macro registrerar dina köp när du visar ditt medlemskort. På 7/11 vet de vilka kondomer du köper.

Varken i Sverige eller Thailand är det förbjudet att föda barn men förutsättningarna i ett land kan ändras. Det var inte länge sedan det i Thailand var förbjudet att träffas i större grupper än fem. Med registrerade SIM kort är det då väldigt lätt att se vem som har deltagit i dessa förbjudna möten.

Lämna telefonen hemma då ingen kommer att veta var du har varit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att man borde registrera SIM kort i Sverige också med tanke på allt kriminalitet med både finger avtryck och ansiktigenkänning.

Det drabbar ingen som har rent samvetet men skulle betydligt underlätta för polisen att spåra brottslingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yttrandefrihet går ut på att stå ut med åsikter man starkt ogillar. Många missar detta. Det går åt båda håll. Inte enbart en sida som skall få spy ut sig skräp. 

 

Personligen anser jag att yttrandefriheten är värd att kämpa för. Den motarbetas redan på alla håll och inom en snar framtid är det garanterat omöjligt att dryfta åsikter som är kontroversiella. 

 

När rättsväsendet skall övervaka social media och politiska krafter jobbar för att motarbeta fake new och kontroversiella (de säger rasistiska) inlägg, ja då är man ute på hal is. Senast UK som jagar folk pga twitterinlägg bland annat. 

 

Sverige är på god väg mot samma stup. 

 

Att man skyller på att man vill hålla koll på buset/terorister är naturligtvis för att legitimera det hela. 

Ändrades av Khonis
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Khonis:

Yttrandefrihet går ut på att stå ut med åsikter man starkt ogillar. Många missar detta. Det går åt båda håll. Inte enbart en sida som skall få spy ut sig skräp. 

 

Personligen anser jag att yttrandefriheten är värd att kämpa för. Den motarbetas redan på alla håll och inom en snar framtid är det garanterat omöjligt att dryfta åsikter som är kontroversiella. 

 

När rättsväsendet skall övervaka social media och politiska krafter jobbar för att motarbeta fake new och kontroversiella (de säger rasistiska) inlägg, ja då är man ute på hal is. Senast UK som jagar folk pga twitterinlägg bland annat. 

 

Sverige är på god väg mot samma stup. 

Det finns redan exempel av censur i Sverige där man blockerar eller tar bort artiklar, inlägg med åsikter som inte följer värdegrunder som vänster bestämde.

Exempel Katarina Janouch som filtreras bort här och där även om hennes artiklar är ganska mjuka i tonen men kritiska till vänster och sosseregimen

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev JJC:

Det finns redan exempel av censur i Sverige där man blockerar eller tar bort artiklar, inlägg med åsikter som inte följer värdegrunder som vänster bestämde.

Exempel Katarina Janouch som filtreras bort här och där även om hennes artiklar är ganska mjuka i tonen men kritiska till vänster och sosseregimen

Exakt. Och det måste bekämpas. Domstolar dömer efter värdegrunder och inte lagen osv. 

 

Räcker inte att säga att jag minsann har rent mjöl i påsen. Den personliga integriteten är värd mer än så. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Khonis:

Exakt. Och det måste bekämpas. Domstolar dömer efter värdegrunder och inte lagen osv. 

 

Räcker inte att säga att jag minsann har rent mjöl i påsen. Den personliga integriteten är värd mer än så. 

Bästa exempel på rent mjöl i påsen är sossar själva som kritiserar lagligt skatteplanering samtidigt själva gömmer sina besparingar i utlandet.

Sosse bolag finns registrerade utomlands bla i Spanien, Portugal och Malta.

Sosse lotteri och lite annat smått och gott ..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev JJC:

Bästa exempel på rent mjöl i påsen är sossar själva som kritiserar lagligt skatteplanering samtidigt själva gömmer sina besparingar i utlandet.

Sosse bolag finns registrerade utomlands bla i Spanien, Portugal och Malta.

Sosse lotteri och lite annat smått och gott ..

 

Och vänsternissarna som skrikigt högt om feminism och hur goda de är. Nu sitter de med pittskinnet i brevlådan. Skithögarna som avslöjats har varit vänstertomtar. Konstigt :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...