Jump to content
IGNORERAD

rengöring av dator


in-ka

Recommended Posts

hej, läste i nån tråd (baka bröd tråden) om rengöring av dator, ville inte förstöra tråden så startat en ny,

rengöra med en lite fuktig trasa, vist men hur undvika dessa jävla små myror som i bland kommer upp mellan tangenterna? dom bor kanske där, tror utan att veta att dom sabbat en dator för mej, dom har så att säga skitit i det blå skåpet (datorn) och orsakat kortslutning,

tips mottages 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev in-ka:

hej, läste i nån tråd (baka bröd tråden) om rengöring av dator, ville inte förstöra tråden så startat en ny,

rengöra med en lite fuktig trasa, vist men hur undvika dessa jävla små myror som i bland kommer upp mellan tangenterna? dom bor kanske där, tror utan att veta att dom sabbat en dator för mej, dom har så att säga skitit i det blå skåpet (datorn) och orsakat kortslutning,

tips mottages 

Det är nog inte myrorna som orsakat kortslutningen, utan snarare geckoödlor.  Myrorna i tangentbordet blir du av med en mygg/myrspray. Se helst till att använda en som inte är för blöt, oftast de som endast är till för mygg.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev in-ka:

hej, läste i nån tråd (baka bröd tråden) om rengöring av dator, ville inte förstöra tråden så startat en ny,

rengöra med en lite fuktig trasa, vist men hur undvika dessa jävla små myror som i bland kommer upp mellan tangenterna? dom bor kanske där, tror utan att veta att dom sabbat en dator för mej, dom har så att säga skitit i det blå skåpet (datorn) och orsakat kortslutning,

tips mottages 

Tryckluft eller motsvarande på burk kan vara bra att använda för att få bort den värsta skiten

 

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Tillbehor/Luftspray-2000033264/

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra sätt att göra ren en skärm på bärbara datorer/pekplattor är följande:

- Lägg datorn med den skitiga skärmens rygg mot bordet

- Fukta en wettex-duk lätt och häll sedan i lite vinäger i den

- Torka försiktigt rent skärmen utan att trycka

- Eftertorka med en ren torr mjuk handduk/trasa

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Ett bra sätt att göra ren en skärm på bärbara datorer/pekplattor är följande:

- Lägg datorn med den skita skärmens rygg mot bordet

- Fukta en wettex-duk lätt och häll sedan i lite vinäger i den

- Torka försiktigt rent skärmen utan att trycka

- Eftertorka med en ren torr mjuk handduk/trasa

Typ så gör jag, fast med vanlig fönsterputs.

Sen topps, lätt fuktade med fönsterputs mellan tangenterna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Typ så gör jag, fast med vanlig fönsterputs.

Sen topps, lätt fuktade med fönsterputs mellan tangenterna.

Var försiktigt med "vanlig fönsterputs" för den kan ofta innehålla lite för "starka saker"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

Var försiktigt med "vanlig fönsterputs" för den kan ofta innehålla lite för "starka saker"

Har funkat i drygt 20 år, så sk nog lösa sig i fortsättningen också.

Viktigast är att man inte får in någon vätska in i datorn mellan tangenterna eller vid skärmens sidor, då kanske din dator blir lite trött även med vinäger :) 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte det viktigaste att blåsa rent där kylfläkten sitter

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Soengsang:

Har funkat i drygt 20 år, så sk nog lösa sig i fortsättningen också.

Viktigast är att man inte får in någon vätska in i datorn mellan tangenterna eller vid skärmens sidor, då kanske din dator blir lite trött även med vinäger :) 

Vissa fönstertvättmedel har bl.a alkohol eller ammoniak i sig och det kan skada vissa skärmar

 

Never use alcohol or ammonia-based cleaning fluid on your screen. We understand why many people use window cleaner on their monitors, many high-end flat screen computer monitors and HDTV sets have a nice glossy glass screen. The problem, however, is that both ammonia-based cleaners (e.g. window cleaners like Windex) and alcohol-based cleaners (diluted rubbing alcohol or specialty alcohol cleaners sold in electronics stores) can strip anti-reflective coatings off screens, cause clouding, or otherwise damage the screen. Even if you have a glossy glass screen, that screen is most likely coated with things that aren’t as durable and chemically resistant as glass. Don’t risk using using alcohol or ammonia-based cleaning fluids.

 

https://www.howtogeek.com/170080/the-how-to-geek-guide-to-cleaning-your-lcd-monitor-screen/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Tryckluft eller motsvarande på burk kan vara bra att använda för att få bort den värsta skiten

 

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Tillbehor/Luftspray-2000033264/

 

 

46 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Glöm inte det viktigaste att blåsa rent där kylfläkten sitter

 

1 timme sedan, skrev acarls:

Köp dig en tangentbords-dammsugare

tgtborddammsugare.jpg.0d439556c92be3dffe2582e58257783e.jpg

 

Generellt sett skall man aldrig göra rent någon utrustning, elektronisk eller mekanisk med tryckluft. Detta beroende på att man kan "blåsa" in skiten där den inte hör hemma och är svår att få bort t.ex. lagren i en fläkt eller motorn i en såg. 

 

@acarls dammsugare däremot är en mycket bra metod! 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev samet:

 

 

 

Generellt sett skall man aldrig göra rent någon utrustning, elektronisk eller mekanisk med tryckluft. Detta beroende på att man kan "blåsa" in skiten där den inte hör hemma och är svår att få bort t.ex. lagren i en fläkt eller motorn i en såg. 

 

@acarls dammsugare däremot är en mycket bra metod! 

Ok men det känns dock som en ganska vanlig metod även bland branschfolk. Har jag gjort flera gånger själv utan att något ha hänt. Tangentbord känns dock ganska riskfritt att blåsa lite på kan jag tycka

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rengör inte tangent bordet, jag tar blästern, så där ja, köp nytt a 300.- på Lyreco!:oh:

Skämt åsido, fläkten på firman datorn låter som en Trabant -67a och då får jag köpa en ny strömförsöjnings enhet där även fläkten sitter, kostar ca 300.- och uppåt! Visste ni att datorn går på likström? 

 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev audirs2:

Jag rengör inte tangent bordet, jag tar blästern, så där ja, köp nytt a 300.- på Lyreco!:oh:

Skämt åsido, fläkten på firman datorn låter som en Trabant -67a och då får jag köpa en ny strömförsöjnings enhet där även fläkten sitter, kostar ca 300.- och uppåt! Visste ni att datorn går på likström? 

 

Den går på likspänningar/strömmar ! 3.3V,  5V och +/-12V

 

16_2_atx_24pin_tabell.png

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Den går på likspänningar/strömmar ! 3.3V,  5V och +/-12V

 

16_2_atx_24pin_tabell.png

Nu blir det en lång tråd! :rotfl:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev audirs2:

Jag rengör inte tangent bordet, jag tar blästern, så där ja, köp nytt a 300.- på Lyreco!:oh:

Skämt åsido, fläkten på firman datorn låter som en Trabant -67a och då får jag köpa en ny strömförsöjnings enhet där även fläkten sitter, kostar ca 300.- och uppåt! Visste ni att datorn går på likström? 

 

Jo det är nog rätt vanligt att elektronik går på likström har jag fått för mig.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör dammsugare med det smala munstycket på laptopsarna på jobbet o  samtidigt displayrengöring någon gång om året , Sen när det gäller tangentborden på de stationära så byter jag tangentbordet när det behövs ingen stor kostnad ,,,,o än så länge har ingen dator tagit skada av detta , Men  för någon månad sen så glömde jag min privata bärbara på kontoret städerskan vattnade blommorna o råkade spilla vatten mitt på tangentbordet så datorn paj men som tur hdd ok .

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...