Jump to content
IGNORERAD

Tror jag kommit Sek Losos Uncle på spåren:

Changnoi

Recommended Posts

Flygplanskaparen: "Jag vill återförenas med min katt"

Under de senaste 24 åren har mannen bombhotat minst tre flygplan som tvingats nödlanda i Sverige. Senast dömdes han till utvisning på livstid – ändå återvände han i mitten av oktober: – Ni kan återutvisa mig om ni vill, men jag vill återförenas med min katt, försvarade han sig i förhör. Nu har han dömts, men katten tycks vara kvar i Borås.

Mannen i 50-årsåldern stod åtalad för brott mot utlänningslagen för att "uppsåtligen uppehållit sig i Sverige fastän han enligt ett verkställt beslut om utvisning inte har haft rätt att återvända hit", som åklagaren skrev i stämningsansökan.

Under torsdagen hölls rättegången mot flygplanskaparen i Malmö tingsrätt. Då meddelades även domen – fängelse i en månad, enligt TT.

Greps på buss vid gränskontroll

Den 12 oktober greps mannen under en gränskontroll. Mannen satt på en buss som stoppades när den hade passerat Öresundsbrons betalstation på svensk mark. En passkontrollant gick ombord på bussen och samlade in id-handlingar från resenärerna. Mannen lämnade då fram en nederländsk handling som fick polisen att göra en djupare kontroll på honom. En slagning i registren visade att mannen dömts till utvisning på livstid efter att ha bombhotat ett SAS-plan.

Domen meddelades sommaren 2015. Då dömdes han, förutom till utvisning på livstid, även till fängelse i nio månader, för flygplanssabotage. Och ett år tidigare dömdes han också för flygplanssabotage. Hovrätten för Västra Sverige dömde honom till fängelse i ett år och sex månader, samt utvisning i tio år. Den händelsen utspelade sig våren 2014 på ett Norwegian-plan som var på väg från Köpenhamn till Oslo.

I luften ska mannen ha sagt:
– I have a bomb. Really, its danger, Please believe me.
Planet nödlandade på Landvetter men någon bomb hittades inte.

Hade handgranater

Detta är inte de enda gångerna mannen bombhotat plan. Den 20 februari 1993 klev han på ett ryskt inrikesplan tillsammans med sin fru och dotter. Väl uppe i luften lämnade han ett brev till en flygvärdinna. I brevet stod det att de skulle landa i New York, eller dö. Med sig hade han också två osäkrade handgranater.

Planet fick nödlanda på Arlanda och mannen kunde gripas.
Familjen sökte asyl i Sverige men utlämnades till Ryssland där mannen dömdes till fängelse i tolv år för bland annat flygplanskapning.

Återvände för katten

Trots att mannen är utvisad på livstid valde han alltså att komma tillbaka till Sverige i mitten av oktober. Den påstådda anledningen – en katt i Borås.
– Jag har kommit hit för att göra en god gärning genom att hämta min katt. Ni kan återutvisa mig om ni vill, men jag vill återförenas med min katt, sa han i förhör och berättade att katten bott på ett katthotell i tre år.

När han greps på Landvetter 2014 hade han katten med sig.
– När jag greps så hamnade katten där. Häktet i Göteborg hittade en plats till katten i Borås, sa han till polisen.

Mannen påstår att han inte har begått något brott:
– Jag erkänner att jag har tagit mig till Sverige för att hämta min katt, men jag anser inte att det är ett brott. Så jag kan inte erkänna för jag tycker inte att jag har begått något brott. Hade inte det varit för katten hade jag inte kommit hit.

"Fäst vid sin katt"

Polisen har kontaktat katthotellet och de bekräftar att hans katt finns där:
– Den heter Gosoya och har varit här i tre år, berättade personalen på katthotellet och fortsatte:
– Katten kom med kattambulans. Vi kom överens om priset eftersom det var för en längre tid. NN är väldigt fäst vid sin katt och har betalt avgiften hela tiden. Han vill gärna ha tillbaka sin katt och jag vill gärna att han ska hämta den.

"Miss med missen"

Aftonbladet har varit i kontakt med mannens advokat. Till tidningen säger han att Kriminalvården gjorde fel när mannen avtjänat sitt straff och skulle utvisas.
– Katten är ju lösöre och det har man ju rätt att få med sig. Så han borde ha fått med sig katten. Det blev en miss med missen, kan man säga, säger Richard Schönmeyr till tidningen.

Sandra Divinyi

16:02 - 2 nov, 2017

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/flygplanskaparen-jag-vill-återförenas-med-min-katt-1.4792909

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Dela på andra sajter

Har för mig att han skröt mycket om sina projekt i Ryssland så du kanske har en point där !

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Haha, fast hade inte SLU problem med knäna och kunde därför inte flyga längre? Kanske jag blandar ihop medlemmar nu...

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev ReKa:

Haha, fast hade inte SLU problem med knäna och kunde därför inte flyga längre? Kanske jag blandar ihop medlemmar nu...

SLU verkade ha mycket problem förutom knäna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nong Bua:

Vem är eller var SLU? Verkar vara en underlig typ. Är det en typ som bor i Thailand? 

Man kan väl säga att han levde/lever i en helt annan dimension än oss vanligt dödliga :) 

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Knasen:

Man kan väl säga att han levde/lever i en helt annan dimension än oss vanligt dödliga :) 

Kan med dela herrn att han lever i allra högsta grad.

Han har äntligen flyttat hemifrån(hans mor 84år gammal har flyttat in på ålderdomshem och sålt huset)

Och han som pratar med katter har flyttat till grannkommunen Norberg :-)

Han har inte kommit iväg till Thailand ännu p.g.a knääproblemen, men det är väl bara en tidsfråga innan han erövrar den delen av världen :D 

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Knasen:

5555, om det är den personen jag tänker på har du garanterat alldeles rätt. :big_smile:

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...