Jump to content
IGNORERAD

Finns det Tempel i Stockholm?


Chomphoo

Recommended Posts

Tjenare!

Jag undrar om ni som bor i Stockholmsområdet vet något ställe där som har "Tempel" aktiviteter? Med munkar och hela köret?

Hur dom Munkarna kan sova med gott samvete undrar jag verkligen! Men det är en annan historia.

Vill bara veta Vart detta ställe ligger. Kanske jag kommer agera efter det.

 

Hälsningar "En Konfunderad" Chomphoo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    12

  • Galten

    9

  • frason

    7

  • Mankan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

43 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Tjenare!

Jag undrar om ni som bor i Stockholmsområdet vet något ställe där som har "Tempel" aktiviteter? Med munkar och hela köret?

Hur dom Munkarna kan sova med gott samvete undrar jag verkligen! Men det är en annan historia.

Vill bara veta Vart detta ställe ligger. Kanske jag kommer agera efter det.

 

Hälsningar "En Konfunderad" Chomphoo

Är du frusterad efter något eller.

Vi har valt tempel efter de som är minst penningstinna och känns rätt men det är på västkusten.

Gumman var och besökte ett tempel för 14 år sedan då hundralapp inte dög,  men så slapp vi den 500 lappen som munken sa.

Tyvärr så förlorade hon jobbet då det var bara thai i stort sett som städade på statens provningsanstalt  och gick på de templet.

Nuförtiden så slänger vi in en femhundralapp kanske per år och kunde lika väl slängt in en tjuga utan och vara mindre välkommen.

Det är väl som att jämföra kyrkan med livets ord och alla andra som är ute efter pengar.

I Thailand förra året så beställde jag nio munkar för husinvigning och det var inga stora pengar.

Och det var helt efter mitt eget tycke utan att någon gnällde.

Växlade in 10 000 bath i hundralappar så det blev mycket och titta på och gummans mamma var lycklig innan hon dog.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Galten:

Är du frusterad efter något eller.

Vi har valt tempel efter de som är minst penningstinna och känns rätt men det är på västkusten.

Gumman var och besökte ett tempel för 14 år sedan då hundralapp inte dög imen så slapp vi den.

Tyvärr så förlorade hon jobbet då det var bara thai i stort sett som städade på statens provningsanstalt  och gick på de templet.

Nuförtiden så slänger vi in en femhundralapp kanske per år och kunde lika väl slängt in en tjuga utan och vara mindre välkommen.

Så får vi inte glömma farangen som hittar pengaträd;) äh händer att man kniper fast en sedel.

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Galten:

Är du frusterad efter något eller.

Vi har valt tempel efter de som är minst penningstinna och känns rätt men det är på västkusten.

Gumman var och besökte ett tempel för 14 år sedan då hundralapp inte dög,  men så slapp vi den 500 lappen som munken sa.

Tyvärr så förlorade hon jobbet då det var bara thai i stort sett som städade på statens provningsanstalt  och gick på de templet.

Nuförtiden så slänger vi in en femhundralapp kanske per år och kunde lika väl slängt in en tjuga utan och vara mindre välkommen.

Det är väl som att jämföra kyrkan med livets ord och alla andra som är ute efter pengar.

I Thailand förra året så beställde jag nio munkar för husinvigning och det var inga stora pengar.

Och det var helt efter mitt eget tycke utan att någon gnällde.

Växlade in 10 000 bath i hundralappar så det blev mycket och titta på och gummans mamma var lycklig för sin dotter innan hon dog.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Galten:

Är du frusterad efter något eller.

Vi har valt tempel efter de som är minst penningstinna och känns rätt men det är på västkusten.

Gumman var och besökte ett tempel för 14 år sedan då hundralapp inte dög imen så slapp vi den.

Tyvärr så förlorade hon jobbet då det var bara thai i stort sett som städade på statens provningsanstalt  och gick på de templet.

Nuförtiden så slänger vi in en femhundralapp kanske per år och kunde lika väl slängt in en tjuga utan och vara mindre välkommen.

Det är väl som att jämföra kyrkan med livets ord och alla andra som är ute efter pengar.

Var inte frustrerad, Men jag blev det! Har du ett svar eller inte? Finns det ett Tempel i Stockholm?

 

anledningen till min fråga är att mitt ex flitigt besökt tempel i "Stockholm" och skänkt bort större delen av sin lilla inkomst ett antal gånger utan att munkarna reagerat på detta. Munkarna borde känna henne efter de många täta besöken och kunna läsa hennes mentala tillstånd. Men lika fasen så har man mottagit enorma summor pengar av henne. Hon blev känd för "Den som skänkte bort hela lönen". Nu har dock verkligheten kommit ikapp och skuldfällan är ett faktum. Exet förstår inget av detta. Hon tror det är "Någon" som hon säger sig ha lurat henne. Jo det är det ju på sätt och vis....Munkarna förstås! Undrar vad lagen säger om att man tar emot större summor av en psykiskt sjuk person och som man vet inte har det gott ställt.

Nu är detta nästan året gammalt så en polisanmälan är väl inte på tal om. Men det skulle vara intressant att veta vilket Tempel som tar emot stora summor utan att reagera. Försök sätta in 10000 på en bank utan att dom höjer ögonbrynen inför Pengatvätt!

Men som munk har man inga spärrar eller misstankar när det gäller pengar. I exets fall borde dom fattat att hon gräver sin egen grav. För jag är ganska säker att dom kände henne väl efter år av besök nästan varje vecka med övernattningar och allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ni inte prata med munkarna så är det något fel.

Buddhism går väl ut på det;)

Byt tempel.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Tallviking:

Tack för länkarna!!!!

Hitta henne på en av fotona från Buddharma på Värmdö!

Då vet man vilka typer av munkar det finns där då! Fyyyyy....F

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Galten:

Kan ni inte prata med munkarna så är det något fel.

Buddhism går väl ut på det;)

Byt tempel.

 

Kan Ni? Mitt ex umgås jag inte med längre! Står det inte så i mina inlägg? Att det gäller mitt Ex! Man kan vara till hjälp trotts att man separerat. Vad hon gör och har gjort med munkarna vet jag inte. Men antar att hon pratat med dom. Varför skulle hon annars fastna för just det templet och ge bort huvuddelen av sin inkomst till just dom.

 

Ändrades av Chomphoo
Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Tack för länkarna!!!!

Hitta henne på en av fotona från Buddharma på Värmdö!

Då vet man vilka typer av munkar det finns där då! Fyyyyy....F

Ser ut som killar med rakade huvuden och munk klädsel eller;)

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Galten:

Ser ut som killar med rakade huvuden och munkklädlsel;)

Och en massa fruntimmer i vitt som sprider pengar kring munkarna ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast man kan vända på det åxå. En vit man kommer ner till Thailand och ser snygga sexiga thaitjejer, vad händer då? Plus all billig öl!!!!:haha::Kaboomm:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde ett par thaitjejer till ett tempel vid skvaltan i Nacka, mitt emot OK  macken för många år sedan.

 

Vet inte om det finns kvar längre. Det låg i källaren på ett vanligt bostadshus. Såg lite skumt ut, men det gick nog att skänka en och annan slant dit också;)

 

 

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Jag körde ett par thaitjejer till ett tempel vid skvaltan i Nacka, mitt emot OK  macken för många år sedan.

 

Vet inte om det finns kvar längre. Det låg i källaren på ett vanligt bostadshus. Såg lite skumt ut, men det gick nog att skänka en och annan slant dit också;)

 

 

Dom gick nog i konken! :haha:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev audirs2:

Dom gick nog i konken! :haha:

Ja, eller tog pengarna och stack som man säger i affärsvärlden:D

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Finns ett buddisttempel i Jakobsberg också men det är Srilanka-tempel. De flesta munkarna är dock från Burma så det gäller att prata engelska eller lite svenska. Jag vet att många thai går dit också.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Var inte frustrerad, Men jag blev det! Har du ett svar eller inte? Finns det ett Tempel i Stockholm?

 

anledningen till min fråga är att mitt ex flitigt besökt tempel i "Stockholm" och skänkt bort större delen av sin lilla inkomst ett antal gånger utan att munkarna reagerat på detta. Munkarna borde känna henne efter de många täta besöken och kunna läsa hennes mentala tillstånd. Men lika fasen så har man mottagit enorma summor pengar av henne. Hon blev känd för "Den som skänkte bort hela lönen". Nu har dock verkligheten kommit ikapp och skuldfällan är ett faktum. Exet förstår inget av detta. Hon tror det är "Någon" som hon säger sig ha lurat henne. Jo det är det ju på sätt och vis....Munkarna förstås! Undrar vad lagen säger om att man tar emot större summor av en psykiskt sjuk person och som man vet inte har det gott ställt.

Nu är detta nästan året gammalt så en polisanmälan är väl inte på tal om. Men det skulle vara intressant att veta vilket Tempel som tar emot stora summor utan att reagera. Försök sätta in 10000 på en bank utan att dom höjer ögonbrynen inför Pengatvätt!

Men som munk har man inga spärrar eller misstankar när det gäller pengar. I exets fall borde dom fattat att hon gräver sin egen grav. För jag är ganska säker att dom kände henne väl efter år av besök nästan varje vecka med övernattningar och allt.

Hej! I stort sett alla tempel i Sverige är registrerade som föreningar, vilket innebär att de inte har några problem alls att sätta in stora summor pengar på just den föreningens konto.  Det brukar vara en av munkarna som är personligen ansvarig för kontot.

Att personer, både kvinnor och män, skänker olika stora summor till templen är givetvis helt valfritt. De tempel som jag besöker gör ingen skillnad på en donation på 20 kronor eller en donation på 20 000 kronor. Man ska givetvis inte skänka mer än man har råd med.

Jag är mycket ofta i ett tempel i Mellansverige och skänker vid varje tillfälle en summa pengar. Summor som många av Er med all säkerhet tycker är helt galet, men jag har valt att göra på detta viset och det skänker mig en enorm glädje. Både att kunna dela med mig och att tillbringa tid i templet. Tex så hade vi en stor tillställning för 4 veckor sedan där vi hade en samling med besökare från Linköping, Norrköping, Värmdö osv. Den total insamlade summan den dagen blev över 127 000 kronor.

Detta är pengar som ska använda till att köpa en ny fastighet, dvs ett större och bättre tempel.

Varje krona till detta projekt redovisas av Munken, med hjälp av en Svensk revisor.  När lämplig fastighet köps så kommer en svensk person att vara ägare på pappret till denna fastighet. Inga av oss har problem med detta.

Jag har tur som har en sambo som aldrig klagar på att jag spenderar mina egna pengar, som jag själv tjänat in. Jag jobbar, precis som han, heltid och varken han eller jag har några lån på vår bostad så vi får en del pengar över.

Vi delar på kostnaderna hemma och jag skänker alltså en lämplig summa vid varje besök. 

Jag vet att det inte finns i Er kultur att skänka pengar till kyrkan, men Ni måste förstå att detta är djupt rotat i den thailändska kulturen och många thailändare finner trygghet och lugn genom att just göra en donation. Buddismen fungerar på det viset, gör gott och få det gott i nästa liv mm. Jag ska verkligen inte försöka övertyga Er om att Ni behöver tycka att detta är korrekt, men klaga ni då inte heller på oss som håller liv i vår kultur.  Det finns absolut inget krav att donera pengar, många personer, svenskar och thai, kommer till templet enbart för miljön och äta tillsammans och få en möjlighet att prata thai med andra thailändare. De som inte skänker några pengar brukar dock göra vad de kan för att hjälpa till, tex laga mat osv.

Ni som har thailändska fruar som ofta går till templen och som tycker att det inte är ok att de går dit, lärde ni inte känna er partner i Thailand innan ni gifte er? Eller är det hon som har ändrat sig sedan hon kom till Sverige?

Hur som helst, jag dömmer inte en svensk för hen spenderar en hel förmögenhet på krogen. Lika lite vill jag bli dömd för att spenderar samma summa genom att göra något som jag anser är värdefullt för mig.

Tack för mig.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Navanan:

Hej! I stort sett alla tempel i Sverige är registrerade som föreningar, vilket innebär att de inte har några problem alls att sätta in stora summor pengar på just den föreningens konto.  Det brukar vara en av munkarna som är personligen ansvarig för kontot.

Att personer, både kvinnor och män, skänker olika stora summor till templen är givetvis helt valfritt. De tempel som jag besöker gör ingen skillnad på en donation på 20 kronor eller en donation på 20 000 kronor. Man ska givetvis inte skänka mer än man har råd med.

Jag är mycket ofta i ett tempel i Mellansverige och skänker vid varje tillfälle en summa pengar. Summor som många av Er med all säkerhet tycker är helt galet, men jag har valt att göra på detta viset och det skänker mig en enorm glädje. Både att kunna dela med mig och att tillbringa tid i templet. Tex så hade vi en stor tillställning för 4 veckor sedan där vi hade en samling med besökare från Linköping, Norrköping, Värmdö osv. Den total insamlade summan den dagen blev över 127 000 kronor.

Detta är pengar som ska använda till att köpa en ny fastighet, dvs ett större och bättre tempel.

Varje krona till detta projekt redovisas av Munken, med hjälp av en Svensk revisor.  När lämplig fastighet köps så kommer en svensk person att vara ägare på pappret till denna fastighet. Inga av oss har problem med detta.

Jag har tur som har en sambo som aldrig klagar på att jag spenderar mina egna pengar, som jag själv tjänat in. Jag jobbar, precis som han, heltid och varken han eller jag har några lån på vår bostad så vi får en del pengar över.

Vi delar på kostnaderna hemma och jag skänker alltså en lämplig summa vid varje besök. 

Jag vet att det inte finns i Er kultur att skänka pengar till kyrkan, men Ni måste förstå att detta är djupt rotat i den thailändska kulturen och många thailändare finner trygghet och lugn genom att just göra en donation. Buddismen fungerar på det viset, gör gott och få det gott i nästa liv mm. Jag ska verkligen inte försöka övertyga Er om att Ni behöver tycka att detta är korrekt, men klaga ni då inte heller på oss som håller liv i vår kultur.  Det finns absolut inget krav att donera pengar, många personer, svenskar och thai, kommer till templet enbart för miljön och äta tillsammans och få en möjlighet att prata thai med andra thailändare. De som inte skänker några pengar brukar dock göra vad de kan för att hjälpa till, tex laga mat osv.

Ni som har thailändska fruar som ofta går till templen och som tycker att det inte är ok att de går dit, lärde ni inte känna er partner i Thailand innan ni gifte er? Eller är det hon som har ändrat sig sedan hon kom till Sverige?

Hur som helst, jag dömmer inte en svensk för hen spenderar en hel förmögenhet på krogen. Lika lite vill jag bli dömd för att spenderar samma summa genom att göra något som jag anser är värdefullt för mig.

Tack för mig.

 

 

Där blev det lite fel. Vi har något som kallas för kollekt som är frivillig att betala inom kyrkan.

Oftast får man veta innan vad kollekten skall användas till och då kan man välja om man vill skänka pengar till detta endamål. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Navanan:

Hej! I stort sett alla tempel i Sverige är registrerade som föreningar, vilket innebär att de inte har några problem alls att sätta in stora summor pengar på just den föreningens konto.  Det brukar vara en av munkarna som är personligen ansvarig för kontot.

Att personer, både kvinnor och män, skänker olika stora summor till templen är givetvis helt valfritt. De tempel som jag besöker gör ingen skillnad på en donation på 20 kronor eller en donation på 20 000 kronor. Man ska givetvis inte skänka mer än man har råd med.

Jag är mycket ofta i ett tempel i Mellansverige och skänker vid varje tillfälle en summa pengar. Summor som många av Er med all säkerhet tycker är helt galet, men jag har valt att göra på detta viset och det skänker mig en enorm glädje. Både att kunna dela med mig och att tillbringa tid i templet. Tex så hade vi en stor tillställning för 4 veckor sedan där vi hade en samling med besökare från Linköping, Norrköping, Värmdö osv. Den total insamlade summan den dagen blev över 127 000 kronor.

Detta är pengar som ska använda till att köpa en ny fastighet, dvs ett större och bättre tempel.

Varje krona till detta projekt redovisas av Munken, med hjälp av en Svensk revisor.  När lämplig fastighet köps så kommer en svensk person att vara ägare på pappret till denna fastighet. Inga av oss har problem med detta.

Jag har tur som har en sambo som aldrig klagar på att jag spenderar mina egna pengar, som jag själv tjänat in. Jag jobbar, precis som han, heltid och varken han eller jag har några lån på vår bostad så vi får en del pengar över.

Vi delar på kostnaderna hemma och jag skänker alltså en lämplig summa vid varje besök. 

Jag vet att det inte finns i Er kultur att skänka pengar till kyrkan, men Ni måste förstå att detta är djupt rotat i den thailändska kulturen och många thailändare finner trygghet och lugn genom att just göra en donation. Buddismen fungerar på det viset, gör gott och få det gott i nästa liv mm. Jag ska verkligen inte försöka övertyga Er om att Ni behöver tycka att detta är korrekt, men klaga ni då inte heller på oss som håller liv i vår kultur.  Det finns absolut inget krav att donera pengar, många personer, svenskar och thai, kommer till templet enbart för miljön och äta tillsammans och få en möjlighet att prata thai med andra thailändare. De som inte skänker några pengar brukar dock göra vad de kan för att hjälpa till, tex laga mat osv.

Ni som har thailändska fruar som ofta går till templen och som tycker att det inte är ok att de går dit, lärde ni inte känna er partner i Thailand innan ni gifte er? Eller är det hon som har ändrat sig sedan hon kom till Sverige?

Hur som helst, jag dömmer inte en svensk för hen spenderar en hel förmögenhet på krogen. Lika lite vill jag bli dömd för att spenderar samma summa genom att göra något som jag anser är värdefullt för mig.

Tack för mig.

 

 

Exakt men personligen blir det nog inte mer än en besök om året eller två då tjejen inte kräver mer,

En femhundring går an ofta mindre;).

De har nog inga bidrag eller så utan allt är ideelt.

Frivilliga åker ofta dit och lagar mat åt munkarna innan tolv.

 

Munkarna själva tar inte i pengar utan det sköts av föreningen.

Numera är det minst två som räknar pengar för det försnillades för tio år sedan och det blev ny styrelse efter det.

 

Finns tempel som kräver en förmögenhet och det går inte an.

Våra munkar lever fattigt och allt går till verksamhet och välgörenhet.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Galten:

Finns tempel som kräver en förmögenhet och det går inte an.

Hur kan ett tempel kräva en förmögenhet? Vilka är dessa tempel?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev frason:

Hur kan ett tempel kräva en förmögenhet? Vilka är dessa tempel?

"Tjenare!

Jag undrar om ni som bor i Stockholmsområdet vet något ställe där som har "Tempel" aktiviteter? Med munkar och hela köret?

Hur dom Munkarna kan sova med gott samvete undrar jag verkligen! Men det är en annan historia.

Vill bara veta Vart detta ställe ligger. Kanske jag kommer agera efter det.

 

Hälsningar "En Konfunderad" Chomphoo"

 

Ett förslag

Borås med med mera

Grannen säger att de är svinrika.

 

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Galten:

"Tjenare!

Jag undrar om ni som bor i Stockholmsområdet vet något ställe där som har "Tempel" aktiviteter? Med munkar och hela köret?

Hur dom Munkarna kan sova med gott samvete undrar jag verkligen! Men det är en annan historia.

Vill bara veta Vart detta ställe ligger. Kanske jag kommer agera efter det.

 

Hälsningar "En Konfunderad" Chomphoo"

 

Ett förslag

Borås med med mera

Grannen säger att de är svinrika.

 

 

Borås? Stockholm? Med med mera? Grannen? Är det grannen i Beck-filmerna som menas?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...