Jump to content
IGNORERAD

Svensk medborgare efter 2 år


Barcelona

Recommended Posts

Hej!

Jag är gift med en svensk medborgare och har PUT. Jag har läst på migrationsverket webbsidan att jag bör ansöka svensk medborgarskap efter 3 år. Jag undrar om en person som har ansökt efter 2 år för väntar tid så länge. 

Har någon provet??

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Barcelona

    6

  • uptoyou

    4

  • nissehult_13

    3

  • Mankan

    3

Mest aktiva i denna tråd

1 timme sedan, skrev Barcelona:

Hej!

Jag är gift med en svensk medborgare och har PUT. Jag har läst på migrationsverket webbsidan att jag bör ansöka svensk medborgarskap efter 3 år. Jag undrar om en person som har ansökt efter 2 år för väntar tid så länge. 

Har någon provet??

Tack

Bekant som sökte förlängning på sitt 2-åriga UP. Det gjorde hon efter ca 22månader i Sverige.

Hon fick medborgarskap istället. Hon har haft fast anställning sedan dag 1 med okay lön.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev samet:

Bekant som sökte förlängning på sitt 2-åriga UP. Det gjorde hon efter ca 22månader i Sverige.

Hon fick medborgarskap istället. Hon har haft fast anställning sedan dag 1 med okay lön.

När var det?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Barcelona:

När var det?

6-8 månader sedan. Inte helt 100 på datumet. Men var i början av detta året. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte säker men jag tror att det är 5 år som är den magiska gränsen. Möjligen funkar det ändå men man kan göras test på migrationsverkets hemsida

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Barcelona:

Hej!

Jag är gift med en svensk medborgare och har PUT. Jag har läst på migrationsverket webbsidan att jag bör ansöka svensk medborgarskap efter 3 år. Jag undrar om en person som har ansökt efter 2 år för väntar tid så länge. 

Har någon provet??

Tack

Stämmer bra, om man uppfyller kraven så kan man få svenskt medborgarskap 3 år efter att man fått permanent uppehållstillstånd, därmed inte sagt att det behöver ta fem år totalt då det går att få permanent uppehållstillstånd snabbare än 2 år.

 

Här kan du testa om det är lönt att ansöka eller inte.

 

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Testa-om-du-kan-bli-svensk-medborgare.html

 

 

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Inte säker men jag tror att det är 5 år som är den magiska gränsen. Möjligen funkar det ändå men man kan göras test på migrationsverkets hemsida

 

3 år.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Bananen:

Stämmer bra, om man uppfyller kraven så kan man få svenskt medborgarskap 3 år efter att man fått permanent uppehållstillstånd, därmed inte sagt att det behöver ta fem år totalt då det går att få permanent uppehållstillstånd snabbare än 2 år.

 

Här kan du testa om det är lönt att ansöka eller inte.

 

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Testa-om-du-kan-bli-svensk-medborgare.html

 

 

Om inte reglerna har ändrats sedan 2013 så räcker det med 3 års vistelse i Sverige om man är gift med en svensk medborgare. Min tiirak fick sitt medborgarskap då och hade endast haft UT i ett år. Då gick det snabbt, beslutet kom efter en vecka. Det tar säkert avsevärt längre tid idag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Nong Bua:

Om inte reglerna har ändrats sedan 2013 så räcker det med 3 års vistelse i Sverige om man är gift med en svensk medborgare. Min tiirak fick sitt medborgarskap då och hade endast haft UT i ett år. Då gick det snabbt, beslutet kom efter en vecka. Det tar säkert avsevärt längre tid idag. 

Ja, 3 år är det som gäller enligt reglerna.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, där  ser man, har läst någonstans att det är 3 år efter permanent uppehållstillstånd, men det funkar tydligen med 3 år trots att man inte fått PUT om man uppfyller kraven nedan.

 

"Kortare tid om du lever tillsammans med en svensk medborgare

Om du är gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare kan du ansöka om svenskt medborgarskap efter tre år. Ni ska då ha bott tillsammans de senaste två åren. Det räcker inte med att ni är gifta med varandra, ni ska också bo tillsammans."

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Tid-i-Sverige.html

Ändrades av Bananen
fel

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Bananen:

Tja, där  ser man, har läst någonstans att det är 3 år efter permanent uppehållstillstånd, men det funkar tydligen med 3 år trots att man inte fått PUT om man uppfyller kraven nedan.

 

"Kortare tid om du lever tillsammans med en svensk medborgare

Om du är gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare kan du ansöka om svenskt medborgarskap efter tre år. Ni ska då ha bott tillsammans de senaste två åren. Det räcker inte med att ni är gifta med varandra, ni ska också bo tillsammans."

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Tid-i-Sverige.html

Min tjej blev svenska medborgare efter 3 år i Sverige. Tog mindre än två veckor att få efter ansökan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Bananen:

Tja, där  ser man, har läst någonstans att det är 3 år efter permanent uppehållstillstånd, men det funkar tydligen med 3 år trots att man inte fått PUT om man uppfyller kraven nedan.

 

"Kortare tid om du lever tillsammans med en svensk medborgare

Om du är gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare kan du ansöka om svenskt medborgarskap efter tre år. Ni ska då ha bott tillsammans de senaste två åren. Det räcker inte med att ni är gifta med varandra, ni ska också bo tillsammans."

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Tid-i-Sverige.html

Jag gjorde ett litet skrivfel när jag skrev. Det var ett år efter PUT men det har nog ingen praktisk betydelse. Tre år om man är gift med en svensk medborgare gäller. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev frason:

3 år.

Ja se där fel av mig, tydligen kortare tid när man lever i partnerskap. 5 år var det för min plastdotter.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Min tjej blev svenska medborgare efter 3 år i Sverige. Tog mindre än två veckor att få efter ansökan

När var det?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nong Bua:

Jag gjorde ett litet skrivfel när jag skrev. Det var ett år efter PUT men det har nog ingen praktisk betydelse. Tre år om man är gift med en svensk medborgare gäller. 

Fel min sambo fick efter 3 år så man måste inte vara gift men kravet är att man ska bo ihop med en svensk medborgare. Tog en vecka att få det.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev nissehult_13:

Fel min sambo fick efter 3 år så man måste inte vara gift men kravet är att man ska bo ihop med en svensk medborgare. Tog en vecka att få det.

När?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått så spelar det ingen roll om man är sambo eller gift, men tidigare gick allt snabbare om man var gift.

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev uptoyou:

Vad jag förstått så spelar det ingen roll om man är sambo eller gift, men tidigare gick allt snabbare om man var gift.

Snabbare än en vecka?

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Snabbare än en vecka?

Idag spelar den ingen roll varken vid UT, PUT eller svenskt medborgarskap menar jag.

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Fel min sambo fick efter 3 år så man måste inte vara gift men kravet är att man ska bo ihop med en svensk medborgare. Tog en vecka att få det.

Helt rätt! Samt att man ska ha haft sin bosättning i sammanhängande 3 år i Sverige, kortare semestertripp till annars land är ok

 

//matz

Ändrades av matz
Stavfel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2017-11-03 at 11:12, skrev Tallviking:

2008

 

On 2017-11-03 at 10:19, skrev nissehult_13:

2010 så det kan ha ändrats.

Ok

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-18 at 10:51, skrev John Khonken:

Dottern sökte och fick det direkt efter fyra år  I sverige.

3 år visar migrationsverket webbsidan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...