Jump to content
IGNORERAD

Thai körkort och internationellt sådant


Peolito

Recommended Posts

Kära MPR gökar!

 

Verkar som äldsta grabben som nu bott nästan ett år i Thailand och ska hem i november har tagit thailändsk körkort. Han har både svenskt och thailändskt medborgarskap. Om det stämmer hur får man det internationellt i Sverige eller fixar man det i Thailand.

 

/Peolito

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Peolito

    7

  • janne_h

    6

  • Soengsang

    6

  • Mankan

    4

Mest aktiva i denna tråd

20 minuter sedan, skrev Peolito:

Kära MPR gökar!

 

Verkar som äldsta grabben som nu bott nästan ett år i Thailand och ska hem i november har tagit thailändsk körkort. Han har både svenskt och thailändskt medborgarskap. Om det stämmer hur får man det internationellt i Sverige eller fixar man det i Thailand.

 

/Peolito

Om han är svenskmedborgare( och inte utskriven) får han inte köra på det thailändska kortet i Sverige. Om det var de som skulle ligga till grund för ett internationellt?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mankan:

Om han är svenskmedborgare får han inte köra på det thailändska kortet i Sverige. Om det var de som skulle ligga till grund för ett internationellt?

Går väldigt bra att köra på det Thailändska som svensk medborgare i Sverige, så länge han är skriven i Thailand.

 

För överigt behövs inget så kallat IKK för thailändskt körkort i Sverige, i och med att det står på engelska på det Thailändska.

 

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Om han är svenskmedborgare får han inte köra på det thailändska kortet. Om det var de som skulle ligga till grund för ett internationellt?

Han kommer hem till Sverige med thailändsk körkort (tror jag). Går det inte att skaffa internationellt sådant i Thailand eller Sverige.?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Går väldigt bra att köra på det Thailändska som svensk medborgare i Sverige, så länge han är skriven i Thailand.

 

 

Spännande. Måste kolla bara så han är det men det tror jag att han är. Skriven = i husboken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Peolito:

Han kommer hem till Sverige med thailändsk körkort (tror jag). Går det inte att skaffa internationellt sådant i Thailand eller Sverige.?

 

Han får köra upp till ett år i Sverige på det Thailändska, IKK behövs inte för det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Han får köra upp till ett år i Sverige på det Thailändska, IKK behövs inte för det.

Aha. Bra. Har en från Tibet på jobbet med indiskt körkort som fick köra ett år. Körde som en kratta kunde inte backa som exempel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Peolito:

Spännande. Måste kolla bara så han är det men det tror jag att han är. Skriven = i husboken?

Räcker med att han inte är skriven i Sverige, jag har både hyrt bil och blivit stoppad i kontroll på det Thailändska.

Flyttar han till Sverige och blir folkbokförd i Sverige så får han köra ett år på det Thailändska.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Går väldigt bra att köra på det Thailändska som svensk medborgare i Sverige, så länge han är skriven i Thailand.

 

För överigt behövs inget så kallat IKK för thailändskt körkort i Sverige, i och med att det står på engelska på det Thailändska.

 

 

Jag tog för givet att han var skriven i Sverige men han han ju förstås blivit utskriven på de året han har varit borta.

 

Citat

Ett utländskt körkort som är utfärdat i en stat utanför EES är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd här sedan mer än ett år. Så länge du inte är folkbokförd i Sverige finns ingen begränsad tid för hur lång tid du får köra i landet. Om du har ett utländskt körkort utfärdat i en stat inom EES får du fortsätta köra så länge det körkortet är giltigt.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/fragor-och-svar-om-korkort/utlandska-korkort/

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Ett utländskt körkort som är utfärdat i en stat utanför EES är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd här sedan mer än ett år. Så länge du inte är folkbokförd i Sverige finns ingen begränsad tid för hur lång tid du får köra i landet. Om du har ett utländskt körkort utfärdat i en stat inom EES får du fortsätta köra så länge det körkortet är giltigt.

Helt riktigt, jag tolkade det som att han bodde utomlands.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Peolito:

Han är skriven i Thailand iaf i husboken samt folkbokförd i Sverige.

Kom på att han har helt skilda namn i Thailand och  Sverige så han får väl prata engelska om han blir stoppad :-) i Sverige.

Ändrades av Peolito
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Peolito:

Han är skriven i Thailand iaf i husboken samt folkbokförd i Sverige.

Om han är folkbokförd som boende i Sverige och varit det mer än ett år får han inte köra på sitt Thailändskakörkort.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Peolito:

Han är skriven i Thailand iaf i husboken samt folkbokförd i Sverige.

Husboken har nog ingen betydelse för svenska myndigheter, men har han hela tiden varit folkbokförd i Sverige så är det nog tveksamt att han kan använda det Thailändska körkortet i Sverige.

Men du kan säker läsa dig till det på TS.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Husboken har nog ingen betydelse för svenska myndigheter, men har han hela tiden varit folkbokförd i Sverige så är det nog tveksamt att han kan använda det Thailändska körkortet i Sverige.
Men du kan säker läsa dig till det på TS.

Jag får ringa TS för säkerhets skull.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Peolito:


Jag får ringa TS för säkerhets skull.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gör de, Dock framgår det ganska tydligt på TS hemsida

 

Citat

För att ett körkort som är utfärdat i en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige, måste det vara giltigt i det land där det har utfärdats, och inte ha bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd sedan mer än ett år.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/utlandska-korkort/korkort-fran-lander-utanfor-ees/

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på att han har helt skilda namn i Thailand och  Sverige så han får väl prata engelska om han blir stoppad :-) i Sverige.
Kan säkert funka tills dom ber att få se hans pass, som saknar visum i passet.
Vilket skulle antingen framställa honom som att vistas illegalt i schengen/Sverige eller få honom att erkänna att han är skriven i Sverige.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Kan säkert funka tills dom ber att få se hans pass, som saknar visum i passet.
Vilket skulle antingen framställa honom som att vistas illegalt i schengen/Sverige eller få honom att erkänna att han är skriven i Sverige.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Hur tänkte du då? Visum i passet  :waaaht:

Han är svensk medborgare. Behövs inget visum även om han är skriven i Thailand. 

Otur när du tänkte nu kanske? 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev samet:

Hur tänkte du då? Visum i passet  :waaaht:

Han är svensk medborgare. Behövs inget visum även om han är skriven i Thailand. 

Otur när du tänkte nu kanske? 

De kanske pratar om det thailändska passet? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

Hur tänkte du då? Visum i passet  :waaaht:

Han är svensk medborgare. Behövs inget visum även om han är skriven i Thailand. 

Otur när du tänkte nu kanske? 

Tror nog att det var du som hade otur denna gång när du tänkte. Om han nu ska låtsas vara Thaimedborgare eller icke svensk medborgare genom att prata engelska, för att kunna få det internationella thailändska körkortet att funka i Sverige. Så förutsätter väl det att han kan visa att han ej vistas illegalt i Sverige. Och då lär det framkomma om han använder sitt Thai pass att det ej har vare sig inrese eller visumstämpel i det passet (eftersom han rest in på svenskt pass). Vilket gör att han då blir tvungen att erkänna att han har svenskt medborgarskap. Och följaktningen kör körkortslöst enligt svensk lagstiftning.

Du kanske skulle använda det du har längst upp innan du går ut så hårt och gör bort dig själv.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Tror nog att det var du som hade otur denna gång när du tänkte. Om han nu ska låtsas vara Thaimedborgare eller icke svensk medborgare genom att prata engelska, för att kunna få det internationella thailändska körkortet att funka i Sverige. Så förutsätter väl det att han kan visa att han ej vistas illegalt i Sverige. Och då lär det framkomma om han använder sitt Thai pass att det ej har vare sig inrese eller visumstämpel i det passet (eftersom han rest in på svenskt pass). Vilket gör att han då blir tvungen att erkänna att han har svenskt medborgarskap. Och följaktningen kör körkortslöst enligt svensk lagstiftning.

Du kanske skulle använda det du har längst upp innan du går ut så hårt och gör bort dig själv.

Gick jag ut hårt.  Snälla Janne. Du brukar då ta i rejält själv. Så du klarar nog av det :haha:

 

Nu lär ju personen ifråga aldrig bli stoppad i sverige. För någon polis har vi inte kvar. Dessutom varför skulle passet vara med? Åker du runt med passet när du har körkort? 

 

Om man då inte orkar hämta ut ett svenskt körkort utan kör på sitt thaikort. Varför skulle man ändå visa sitt thaipass? Svensk medborgare.

 

Att försöka köra en grej med snuten är ju så löjligt ändå. De slår i datorn. Oavsett vilket körkort eller pass man viftar med så går de på vad som står i datorn. Är man då skriven i Sverige får man antagligen en tillsägelse om att skaffa ett svenskt körkort. Sedan åker man vidare. Bli stoppad av snuten mer än en gång per år är högst osannolikt. 

 

Såvida man inte kör exklusiv bil i stockholms förorter om natten :waaaht:

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

Gick jag ut hårt.  Snälla Janne. Du brukar då ta i rejält själv. Så du klarar nog av det :haha:

 

Nu lär ju personen ifråga aldrig bli stoppad i sverige. För någon polis har vi inte kvar. Dessutom varför skulle passet vara med? Åker du runt med passet när du har körkort? 

 

Om man då inte orkar hämta ut ett svenskt körkort utan kör på sitt thaikort. Varför skulle man ändå visa sitt thaipass? Svensk medborgare.

 

Att försöka köra en grej med snuten är ju så löjligt ändå. De slår i datorn. Oavsett vilket körkort eller pass man viftar med så går de på vad som står i datorn. Är man då skriven i Sverige får man antagligen en tillsägelse om att skaffa ett svenskt körkort. Sedan åker man vidare. Bli stoppad av snuten mer än en gång per år är högst osannolikt. 

 

Såvida man inte kör exklusiv bil i stockholms förorter om natten :waaaht:

 

 

Fullt med antaganden är det från din sida.  Möjligt att han har tur och polisen inte kollar mer än körkortet. dock vill dom väl ha en verifikation vem han är som ett thailändskt körkort inte förtäljer för en svensk polis. Bara för att en thailändsk polis låter en köra på lånekort. Så betyder det inte att deras svenska kollegor låter han köra vidare utan bestyrkande att körkortet faktiskt gäller. Det blir domstolsförhandling och böter och indragen lämp för att ta svenskt körkort på tid som tingsrätten beslutar.  Eftersom lagen är tydlig på att man ej får köra på utländskt körkort mer än ett år efter att man vart skriven i Sverige oavsett nationalitet. Detta grundar sig på att många svenskar under 90 talet skaffade sig körkort från Gibraltar på 90 talet när det svenska körkortet vart indraget . man kunde således köra lagligt ändå i Sverige med indraget svenskt körkort. Således ändrades lagen. Så man införde en maxgräns på 1 år från och med den dag man skrev sig i Sverige. Dessutom gäller inte försäkringen vilket jag kan ge exempel på. Hade en kollega på en firma jag jobbade på som arbetsledare. När kollegan började så visade han upp sitt körkort från Italien (han var svensk italienare) som tydligen företaget godtog i okunskap. En dag när han införskaffat en ny GPS så satt han i Söderledstunneln och tittade på den istället för vägen. Och körde in i en lastbil. Så dom fick skära loss honom, bilen var bara skrot. På grund av han inte hade giltigt svenskt körkort. Och hans italienska inte gällde eftersom han varit skriven i Sverige mer än 1 år. Så pröjsade inte bolaget ut en enda krona för bilen som nu var skrotfärdig.

 

Om nu personen påstår sig att han ej är skriven i Sverige, så lär väl polisen vara intresserad av nånting som styrker det påståendet. Är en Thai i Sverige på besök så finns det ju en visumstämpel och inrese stämpel som styrker detta.

Om man kör på svenskt körkort så bryr sig polisen inte mer än att titta på körkortet.

 

Dom som är utskrivna ur landet typ @Surin P3 kan väl beskriva hur det gått till när man langat fram det Thailändska körkortet  för svenska polisen och pratat svenska. För jag har för mig att han beskrev detta nån gång. eller så har han svenskt körkort?

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

Gick jag ut hårt.  Snälla Janne. Du brukar då ta i rejält själv. Så du klarar nog av det :haha:

 

Nu lär ju personen ifråga aldrig bli stoppad i sverige. För någon polis har vi inte kvar. Dessutom varför skulle passet vara med? Åker du runt med passet när du har körkort? 

 

Om man då inte orkar hämta ut ett svenskt körkort utan kör på sitt thaikort. Varför skulle man ändå visa sitt thaipass? Svensk medborgare.

 

Att försöka köra en grej med snuten är ju så löjligt ändå. De slår i datorn. Oavsett vilket körkort eller pass man viftar med så går de på vad som står i datorn. Är man då skriven i Sverige får man antagligen en tillsägelse om att skaffa ett svenskt körkort. Sedan åker man vidare. Bli stoppad av snuten mer än en gång per år är högst osannolikt. 

 

Såvida man inte kör exklusiv bil i stockholms förorter om natten :waaaht:

 

 

Det fanns ett skämtsamt hypotetiskt resonemang av Peolito som jag tror du missade. Sedan är det nog inte bara att hämta ut ett svenskt körkort, det krävs snarare en hel del arbete och pengar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Dom som är utskrivna ur landet typ [mention=3076]Surin P3[/mention] kan väl beskriva hur det gått till när man langat fram det Thailändska körkortet  för svenska polisen och pratat svenska. För jag har för mig att han beskrev detta nån gång. eller så har han svenskt körkort?

 

Inga problem, jag har även hyrt bil på det.

Blev stoppad utanför Norrtälje i rutinkontroll, kände mig obstinat och visade det Thailändska, och sa jag var utskriven sen några år, en snabb check i polisbilen sen allt ok.

Har naturligtvis även svenskt, men det går ju numera inte att förnya.

 

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Soengsang:

Inga problem, jag har även hyrt bil på det.

Blev stoppad utanför Norrtälje i rutinkontroll, kände mig obstinat och visade det Thailändska, och sa jag var utskriven sen några år, en snabb check i polisbilen sen allt ok.

Har naturligtvis även svenskt, men det går ju numera inte att förnya.

 

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

Mede andra ord så kollade dom upp om du verkligen var utskriven då?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...