Jump to content
IGNORERAD

Måste man vara polare med Farangen i byn?


Atom

Recommended Posts

Jag har ju en kvot att fylla.....Nedanstående text är 100% kopierad från en trådstart jag gjorde på ett grannforum i somras när jag tyckte att MPR var lite dött; sedans Caveman med givmilda förmåner från P3 har väckt upp MPR så är det dock här det händer. Jag börjar dock gå torr på nya ideer så jag får köra lite recycling. Ett intressant ämne dock så håll till godo. 

 

Vi var på byns Tesco Lotus idag för att handla lite Mors Dags gåvor till svärmor och frugans mormor. "Byn" är egentligen ingen by utan en stad med runt 30,000 invånare och dessutom bara en timme från Suvarnabhumi, åt Kambodjahållet, men bor man normalt sett i Bangkok så känns det som en by. Jag har dessutom mindre än en minuts promenad till närmaste risfält och vi har både kor och ankor som grannar så jag tycker by är en riktig benämning.

I vilket fall så mötte jag en Farang. Och det är inte så vanligt i vår by som det nog är i många andra byar. Han hälsade och jag hälsade, som sig bör. Några minuter senare dök han upp igen och började småprata och jag svarade artigt som min mor lärt mig men gick snart vidare. Några minuter senare dök han upp igen och började prata och undrade om jag inte ville komma förbi på några öl. Jag avböjde, igen artigt, och hänvisade till Mors Dag och släktmiddag. Han lyckades hitta mig igen vid kyldisken men jag avvek då snabbt. Vid kassan såg han sedan smått förgrymmad ut över mitt undvikande.

Måste man vara polare med Farangen i byn? Vi bor inte längre här annat än en helg då och då men jag frågade svärmor, som liksom de flesta andra thailändare besöker marknaden ett par gånger om dagen, och hon har aldrig sett honom tidigare. Det finns mig veterligen bara en Farang i hela kommunen som bor här stadigt och honom brukar jag stöta på kanske en gång om året och byta några ord med och det verkar vara bra nog för honom. Det finns dessutom några få som brukar dyka upp under vintern men ingen som bor någon längre tid.

Varför skulle jag vilja träffa Wolfgang, Steve eller Lasse bara för att vi har samma hudfärg? Jag trivs bra med mina in-laws här och varför skulle jag offra en lördagskväll på Steve? Jag har dock sett någon diskussion för länge sedan på ThaiVisa, innan jag gick med i mitt första svenska forum, där många ute i byarna tyckte det var oförskämt och helt oförståeligt att vissa Faranger inte var intresserade av deras sällskap.

Jag säger inte att det var något fel på Steve, om det nu var det britten jag stötte på idag heter, men är han så uttråkad under sina få dagar i sin frus föräldrahem så har jag svårt att tänka mig att jag skulle ha något utbyte av en kväll i hans sällskap.

Det är förmodligen mig det är fel på men är det dessutom inte väldigt mycket märkliga Farangfilurer som håller till ute i byarna?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    6

  • Soengsang

    3

  • MaiChai

    3

  • Esspe

    3

Mest aktiva i denna tråd

2 minuter sedan, skrev Atom:

Jag har ju en kvot att fylla.....Nedanstående text är 100% kopierad från en trådstart jag gjorde på ett grannforum i somras när jag tyckte att MPR var lite dött; sedans Caveman med givmilda förmåner från P3 har väckt upp MPR så är det dock här det händer. Jag börjar dock gå torr på nya ideer så jag får köra lite recycling. Ett intressant ämne dock så håll till godo. 

 

Vi var på byns Tesco Lotus idag för att handla lite Mors Dags gåvor till svärmor och frugans mormor. "Byn" är egentligen ingen by utan en stad med runt 30,000 invånare och dessutom bara en timme från Suvarnabhumi, åt Kambodjahållet, men bor man normalt sett i Bangkok så känns det som en by. Jag har dessutom mindre än en minuts promenad till närmaste risfält och vi har både kor och ankor som grannar så jag tycker by är en riktig benämning.

I vilket fall så mötte jag en Farang. Och det är inte så vanligt i vår by som det nog är i många andra byar. Han hälsade och jag hälsade, som sig bör. Några minuter senare dök han upp igen och började småprata och jag svarade artigt som min mor lärt mig men gick snart vidare. Några minuter senare dök han upp igen och började prata och undrade om jag inte ville komma förbi på några öl. Jag avböjde, igen artigt, och hänvisade till Mors Dag och släktmiddag. Han lyckades hitta mig igen vid kyldisken men jag avvek då snabbt. Vid kassan såg han sedan smått förgrymmad ut över mitt undvikande.

Måste man vara polare med Farangen i byn? Vi bor inte längre här annat än en helg då och då men jag frågade svärmor, som liksom de flesta andra thailändare besöker marknaden ett par gånger om dagen, och hon har aldrig sett honom tidigare. Det finns mig veterligen bara en Farang i hela kommunen som bor här stadigt och honom brukar jag stöta på kanske en gång om året och byta några ord med och det verkar vara bra nog för honom. Det finns dessutom några få som brukar dyka upp under vintern men ingen som bor någon längre tid.

Varför skulle jag vilja träffa Wolfgang, Steve eller Lasse bara för att vi har samma hudfärg? Jag trivs bra med mina in-laws här och varför skulle jag offra en lördagskväll på Steve? Jag har dock sett någon diskussion för länge sedan på ThaiVisa, innan jag gick med i mitt första svenska forum, där många ute i byarna tyckte det var oförskämt och helt oförståeligt att vissa Faranger inte var intresserade av deras sällskap.

Jag säger inte att det var något fel på Steve, om det nu var det britten jag stötte på idag heter, men är han så uttråkad under sina få dagar i sin frus föräldrahem så har jag svårt att tänka mig att jag skulle ha något utbyte av en kväll i hans sällskap.

Det är förmodligen mig det är fel på men är det dessutom inte väldigt mycket märkliga Farangfilurer som håller till ute i byarna?

Gäller att hålla såna på armlängdsavstånd tills  man lärt känna dom lite bättre. I det här fallet skulle jag använda någon form av förklädnad för att slippa vidare umgänge. Ställa upp som socialt bollplank bara för att man har samma hudfärg är ju löjligt. Ger du lillfingret så kommer han till frukost varje morgon.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte går man runt och hälsar på Ica heller förutom på den som sköter kassan.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Per Gahrton så måste Hanif Bali identifiera sig med vuxna "barn" från Afghanistan p.g.a sin hudfärg, så det är inte mer än rätt att du får dras med sällskapstörstande faranger i byn om du är vit :rotfl: 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Knasen said:

Enligt Per Gahrton så måste Hanif Bali identifiera sig med vuxna "barn" från Afghanistan p.g.a sin hudfärg, så det är inte mer än rätt att du får dras med sällskapstörstande faranger i byn om du är vit :rotfl: 

 

Om Per Gahrton som "grön" kan identifiera sig med en broccoli,  så visst kan jag ta en öl med Steve från Sunderland.  

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Många blir nog sällskapssjuka med tiden. När man tröttnat på att se riset växa så kanske man vill ha ett i intellektuellt samtal med någon..

 

Personligen uppskattar jag sådana samtal med falanger som inte är allt för alkoholiserade. Var ju därför jag träffade dig @Atom... men efter det mötet så lär vi väl inte träffas mer... :big_smile: *ironi* 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Atom:

 

Om Per Gahrton som "grön" kan identifiera sig med en broccoli,  så visst kan jag ta en öl med Steve från Sunderland.  

Ja ibland kan man ju undra om inte hela det partiet består av grönsaker.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var i byn för första gången för ca 20 år sedan var det bara en falang där. En norrman som jag fortfarande har kontakt med

 

Numera är det förmodligen mera falanger i byn än det är Thai:D

 

Bryr mig inte längre då jag bara besöker Bkk & Pattaya numera.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Knasen:

Enligt Per Gahrton så måste Hanif Bali identifiera sig med vuxna "barn" från Afghanistan p.g.a sin hudfärg, så det är inte mer än rätt att du får dras med sällskapstörstande faranger i byn om du är vit :rotfl: 

Hur blir det med en gyllenbrun farang som jag? Vem ska jag identifiera mig med, den synliga färgen eller den oskuldsvita som finns under?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Svår och intressant fråga. När jag är i byn så kan jag tycka att det är trevligt att ta några öl med andra faranger. Min svåger och några vänner till honom är jättetrevliga och tar mig med på biljard och till baren eller så dricker vi öl och grillar. Problemet är språket, det duger mest till skål och några enkla fraser. 

Nu har väl inte de faranger som jag träffat i byn varit några större filosofer men en pratstund med dem ger mig en bra stimulans. Sedan förstår jag att det är inte någon automatik i att man gillar någon bara för man har samma hudfärg eller tom kommer från samma land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan det var sköj att tjata lite. Speciellt med sina landsmän. Svinga några kalla och flamsa. Men att man skall göra det med alla "vitinga" man möter... nehe du. Jag är ganska selektiv med mitt sällskap. 

 

Träffat en hel del trevliga människor från MPR. Men att jag spontant skulle börja tjata med en svenne på byn bara för att hen är svensk. Nedu. Snarare tvärtom. :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, samet said:

Många blir nog sällskapssjuka med tiden. När man tröttnat på att se riset växa så kanske man vill ha ett i intellektuellt samtal med någon..

 

Personligen uppskattar jag sådana samtal med falanger som inte är allt för alkoholiserade. Var ju därför jag träffade dig @Atom... men efter det mötet så lär vi väl inte träffas mer... :big_smile: *ironi* 

 

Du bjuder ut mig på Bangkoks bästa ribs och världens bästa öl på fat; tveklöst den bästa dejt jag haft på 19 år. Nästan så du skulle kunna få bli min Mia Noi :big_smile:

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev samet:

Visst kan det var sköj att tjata lite. Speciellt med sina landsmän. Svinga några kalla och flamsa. Men att man skall göra det med alla "vitinga" man möter... nehe du. Jag är ganska selektiv med mitt sällskap. 

 

Träffat en hel del trevliga människor från MPR. Men att jag spontant skulle börja tjata med en svenne på byn bara för att hen är svensk. Nedu. Snarare tvärtom. :waaaht:

Samma här, sitter man i en bar i Pattaya/Samui /Bangkok och det slår sig ner ett gäng vid bordet bredvid och man hör att de snackas svenska, inte fan börjar jag tjata med dem bara för att det är svennar.

 

Och precis som i fallet med Atoms möte med Farangen i byn, visst nicka och ev. byta några ord första gången man ses i byn, men inte börjar jag bjuda hem han på en öl det första man gör.

Det måste ju ha varit en väldigt ensam Farang som Atom sprang på i affären, och det finns ju ofta en orsak till att de är ensamma...........

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Atom:

 

Du bjuder ut mig på Bangkoks bästa ribs och världens bästa öl på fat; tveklöst den bästa dejt jag haft på 19 år. Nästan så du skulle kunna få bli min Mia Noi :big_smile:

Jag bjuder på bra middag å alkohol. Ändå fick jag inte ligga :waaaht:

 

BTT vad gör jag för fel? Nudelsoppa å sömnmedel kanske varit bättre? 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Fredman said:

Svår och intressant fråga. När jag är i byn så kan jag tycka att det är trevligt att ta några öl med andra faranger. Min svåger och några vänner till honom är jättetrevliga och tar mig med på biljard och till baren eller så dricker vi öl och grillar. Problemet är språket, det duger mest till skål och några enkla fraser. 

Nu har väl inte de faranger som jag träffat i byn varit några större filosofer men en pratstund med dem ger mig en bra stimulans. Sedan förstår jag att det är inte någon automatik i att man gillar någon bara för man har samma hudfärg eller tom kommer från samma land.

 

Jag bodde på heltid (förutom 2-3 veckor per månad på resande fot) i byn under 4 år. Hade det då funnets en vettig Farang i byn så hade jag givetvis gärna tagit en öl med honom en lördag eftermiddag. Det fanns dock varken en vettig eller ovettig Farang  men det funkade ändå.

 

Jag förstår att Faranger som bosätter sig ute i spenaten gärna träffar andra Faranger emellanåt. Som du nämner är det dock ingen självklarhet att man klickar bara för att man har samma hudfärg, precis som frugan inte var intresserad att träffa den thailändska som min mor via en arbetskollega hittat första gången hon besökte Tibro. 

 

Numera finns det en Belgare som bor i byn någon månad per år. Vårt hus ligger på vägen in till stan så stannar han till på moppen och tutar så kommer jag givetvis ut och snackar lite. Han är minst 20 år äldre än jag och vi har inte mycket gemensamt men en kopp kaffe eller en öl, beroende på tidpunkt, har jag givetvis inga problem med. Det är den typen av snubbar jag nämner i startinlägget jag har svårt med, de är kanske inte många men det är inte första gången jag stöter på dem.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ensam farang i frugans hemby så jag har inga problem. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, samet said:

Jag bjuder på bra middag å alkohol. Ändå fick jag inte ligga :waaaht:

 

BTT vad gör jag för fel? Nudelsoppa å sömnmedel kanske varit bättre? 

SatanG var ju med också och du vet ju hur snabbt snacket kan börja gå. Innan du vet ordet av det så har Caveman outat dig på Twitter, Nilsson68 döpt en drink efter händelsen, Ellim designat en maträtt, TV ifrågasätt legaliteten, Janne.h kommenterat kvaliteten och Nemo frågat efter kostnaden. Det går nya tåg som Enis skulle ha sagt.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev samet:

Visst kan det var sköj att tjata lite. Speciellt med sina landsmän. Svinga några kalla och flamsa. Men att man skall göra det med alla "vitinga" man möter... nehe du. Jag är ganska selektiv med mitt sällskap. 

 

Träffat en hel del trevliga människor från MPR. Men att jag spontant skulle börja tjata med en svenne på byn bara för att hen är svensk. Nedu. Snarare tvärtom. :waaaht:

 

Hehe jag är också mycket selektiv med vilka jag vill möta, gör gärna om det fler gånger med dig och Atom :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev samet:

Jag bjuder på bra middag å alkohol. Ändå fick jag inte ligga :waaaht:

 

BTT vad gör jag för fel? Nudelsoppa å sömnmedel kanske varit bättre? 

 

Det var nog bara att promillen inte hann kicka in innan vi splittades upp, du skulle sett vad kärvänlig Atom var på vägen hem. Jag fick flera gånger påminna honom om att jag redan har en fru ;-)

 

SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Om Per Gahrton som "grön" kan identifiera sig med en broccoli,  så visst kan jag ta en öl med Steve från Sunderland.  
Fast nu får Per Gahrton identifiera sig med sina medfångar. Denna gång klarade han inte att krångla sig ur rattfyllan 1,8 promille. Så han ska in på kåken i 2 månader. Han kan sen identifiera sig med folk utan körkort. [emoji16]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

näää fy fan...har man otur så är det en tjötig jävel som kommer i tid å otid... fast som det är nu så är jag ensam farang i byn, perfekt :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Naam jai said:

näää fy fan...har man otur så är det en tjötig jävel som kommer i tid å otid... fast som det är nu så är jag ensam farang i byn, perfekt :yes:

 

Om jag inte missminner mig är du från Skövde och då kan man ju lätt föreställa sig att Farangen som kommer tutande på moppen har varit bilbingoutropare i Lerdala och då är det ju bara att packa ihop och åka hem igen.... 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Om jag inte missminner mig är du från Skövde och då kan man ju lätt föreställa sig att Farangen som kommer tutande på moppen har varit bilbingoutropare i Lerdala och då är det ju bara att packa ihop och åka hem igen.... 

Med tanke på att han följde efter dig, så är det ju lite stalker varning. Kanske dax att söka kontaktförbud? [emoji16]

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

I våran by i Bangkok såg jag inte så många västerlänningar, det hände men inte varje vecka.

 

Döm om min förvåning när jag en dag kliver ut från hemmet och ser en Farrang sitta tre dörrar bort, utanför världens sämsta TV-reparatör!

 

Jag kom förbi, på väg mot 7-ELEVEn, tittade på honom och sa "Hejsan!"...

Hur faan visste du att jag är svensk?  frågade han, Sånt syns sa jag.

 

Snackade lite, men det var tydligt att denne man inte hade alla hästar i stallet...

Bland annat sa han att han var förföljd (av vem var otydligt) och att han brukade däcka på eftermiddagen, pga för stort spritintag... Han var i alla fall ärlig!

Han levde på sjukpension, eller vad det nu heter, och hade nyss flyttat in i ett hyres hus några hundra meter från oss.

jag frågade om han fick bra service av reparatören, han sa Nej det är tredje gången jag har TVn här och han fixar inte felet!, Jag tipsade honom om en duktig gubbe på andra sidan marknaden, och nån vecka senare såg jag honom, och han tackade för tipset, TVn funkade fint igen...

Senare hälsade vi bara på varann om vi möttes, han höll sej för sej själv.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

 

18 timmar sedan, skrev Atom:

 

Jag bodde på heltid (förutom 2-3 veckor per månad på resande fot) i byn under 4 år. Hade det då funnets en vettig Farang i byn så hade jag givetvis gärna tagit en öl med honom en lördag eftermiddag. Det fanns dock varken en vettig eller ovettig Farang  men det funkade ändå.

 

Jag förstår att Faranger som bosätter sig ute i spenaten gärna träffar andra Faranger emellanåt. Som du nämner är det dock ingen självklarhet att man klickar bara för att man har samma hudfärg, precis som frugan inte var intresserad att träffa den thailändska som min mor via en arbetskollega hittat första gången hon besökte Tibro. 

 

Numera finns det en Belgare som bor i byn någon månad per år. Vårt hus ligger på vägen in till stan så stannar han till på moppen och tutar så kommer jag givetvis ut och snackar lite. Han är minst 20 år äldre än jag och vi har inte mycket gemensamt men en kopp kaffe eller en öl, beroende på tidpunkt, har jag givetvis inga problem med. Det är den typen av snubbar jag nämner i startinlägget jag har svårt med, de är kanske inte många men det är inte första gången jag stöter på dem.

Under drygt 25 är så har jag tillbringat många veckors tid i byn , som längst flera månader men ibland bara en vecka. Har ibland stöt på någon farang men det har aldrig blivit några bestående relationer. Hälsa bör man göra, lite småprat så känner man väl om det finns någon önskan till att mötas flera gånger.  Jag är den ende farangen som stannat någon längre tid i byn. Finns en till svensk men vi har aldrig varit där samtidigt.  En amerikan bodde för länge sedan  ganska nära oss, men vi fick inte umgås  för hans fru.  Jag  trivs med att umgås med  thailändarna i byn,  så det fungerar bra utan andra faranger. 

 

Att man ska måste umgås med  alla  faranger runt ikring vore ju ganska konstigt. Hemma i Sverige umgås jag bara med dom jag trivs att umgås med, vore väl konstigt annars. Frugan  på samma sätt, hon umgås med vissa thailändare och vissa svenskar. När man varit ute och åkt har man ju träffat en hel del olika nationaliteter. Då känner man att vissa nationaliteter connectar man lättare med än andra.  Fast även där kan man stöta på de mest underliga individer eller folk man kan diskuterar med timtals. 

 

 

 

 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...