Jump to content
IGNORERAD

Honda Big Wing, vilka tomtar.


janne_h

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev janne_h:

Nu har jag fått ut hojen och ja det är min cbr 650F. Och jag mätte upp det till 14.13 volt vid batteriet på tomgång. Men vad jag vet så sjunker ju Voltalet ju fullare batteriet blir av lsddningsregulatorn. Och då batteriet stått på laddning över natten hos HBW så är ju batteriet fullt vilket då låter rimligt. Vad dom säger nu när jag hämtade den var att en kontakt glappat och därför har spänningen droppat. Hade även för mig att jag läst den texten någonstans.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

 

 

Du skall ha ett batteri från Kawasaki 750, dom e det fart på! :rotfl:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    64

  • andrejsdenruskige

    15

  • Cavemannen

    10

  • HuaHindinnge

    7

Mest aktiva i denna tråd

6 minuter sedan, skrev audirs2:

Du skall ha ett batteri från Kawasaki 750, dom e det fart på! :rotfl:

Så är det :) fast det skall vara större kubik på motor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tekkor:

Så är det :) fast det skall vara större kubik på motor.

Ok: 860" då!:big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall ha ett batteri från Kawasaki 750, dom e det fart på! :rotfl:
Duger nog bra med origonal batteri. [emoji3]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev janne_h:

Duger nog bra med origonal batteri. emoji3.png

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Va fan, du som är i paritet med Volvo och Ericson cheferna med anställda världen runt måste väl ha råd med ett riktigt batteri från NOKIA!:rotfl::big_smile::Yes:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va fan, du som är i paritet med Volvo och Ericson cheferna med anställda världen runt måste väl ha råd med ett riktigt batteri från NOKIA!:rotfl::big_smile::Yes:
Nu säger du inte vad batteriet heter. Men teoretiskt skulle det ju vara så att kawasaki 750 använder sig av samma batteri.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

Nu har jag fått ut hojen och ja det är min cbr 650F. Och jag mätte upp det till 14.13 volt vid batteriet på tomgång. Men vad jag vet så sjunker ju Voltalet ju fullare batteriet blir av lsddningsregulatorn. Och då batteriet stått på laddning över natten hos HBW så är ju batteriet fullt vilket då låter rimligt. Vad dom säger nu när jag hämtade den var att en kontakt glappat och därför har spänningen droppat. Hade även för mig att jag läst den texten någonstans.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

 

 

Skönt att det fungerar. Tydligen var det inget lithiumbatteri. 

Det där med volttalet är jag lite skeptisk till. Strömmen brukar minska med ökad laddningsgrad. Men spänningen från regulatorn brukar inte variera pga laddningsgraden. Det som får spänningen att variera mest är varvtalet. 

Fast volttalet kanske påverkas av olika fyllor av laddningsregulatorn, fast det låter som något helt annat.    :big_smile:    Antar att det är en shuntregulator i så fall.

 

Mätte du vid något annat varvtal än tomgång? Vid tomgång laddar de minst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det fungerar. Tydligen var det inget lithiumbatteri. 
Det där med volttalet är jag lite skeptisk till. Strömmen brukar minska med ökad laddningsgrad. Men spänningen från regulatorn brukar inte variera pga laddningsgraden. Det som får spänningen att variera mest är varvtalet. 
Fast volttalet kanske påverkas av olika fyllor av laddningsregulatorn, fast det låter som något helt annat.    :big_smile:    Antar att det är en shuntregulator i så fall.
 
Mätte du vid något annat varvtal än tomgång? Vid tomgång laddar de minst.
Så länge batteriet är fulladdat som det nu var. Eftersom dom laddat batteriet i vanlig laddare hela natten innan jag hämtade den så sänker väl regulatorn laddningen till ett minimum vad jag vet? Och då fick jag ut 14.13 volt oavsett varvtal. Egentligen ganska ointressant så länge det fungerar.
Men läser man dom specar som Nemo var vänlig att leta upp. Så ska batteriet hålla över 13 volt full laddat. Vilket tyder på att batteriet ligger på något högre styrka än ett vanligt batteri?
Men som sagt. Jag är bara amatör. Så jag lägger inga tyngre aspekter på vad som är rätt eller fel i detta.
Det finns ju en anledning till att jag har mc i Thailand. En anledning är att man kan få hjälp omgående nästan jämt var man än befinner sig. I Sverige heter det, vi kan boka in en tid nästa månad.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du drar den till verkstaden innom 1-2 veckor igen

Min 750 exact samma symtom.

Honda ville byta all å lite till men jag tog hem den på pickisen.

Var exakt vad pastorn sa!

Ladningslampan paj så ingen hel krets... 

Du kan starta den med ett 9 volts batteri som man har i brandvarnare men ej köra för din regulator funkar ej. Jag kunde köra 40 mil utanför lyse men 6 km med lyset tänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du drar den till verkstaden innom 1-2 veckor igen
Min 750 exact samma symtom.
Honda ville byta all å lite till men jag tog hem den på pickisen.
Var exakt vad pastorn sa!
Ladningslampan paj så ingen hel krets... 
Du kan starta den med ett 9 volts batteri som man har i brandvarnare men ej köra för din regulator funkar ej. Jag kunde köra 40 mil utanför lyse men 6 km med lyset tänt.
Fast nu har ju jag själv mätt den laddar 14.13 volt . Men den som lever får se.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat bekymmer just med Honda större modell är att det rostar på insidan av svänghjulet. Och vad? Dålig laddning precis som på gräsklipparn eller snöslungan.  Hur månya av er har inte stått  å dragit er galna på klipparn? 

Dålig kontakt pga ej daglig användnimg😁

Link to comment
Dela på andra sajter

Om deni dör och du kan rulla igång den utan lyse....
 
Byt regulator[emoji6]
Detta är en modern hoj. Det går inte att slå av lyset över huvudtaget. Och den är lättstartad troligtvis på grund av insprutning.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger mig! Sänd pm när du får rulla den igen[emoji106]
Den funkar felfritt nu.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

Så länge batteriet är fulladdat som det nu var. Eftersom dom laddat batteriet i vanlig laddare hela natten innan jag hämtade den så sänker väl regulatorn laddningen till ett minimum vad jag vet? Och då fick jag ut 14.13 volt oavsett varvtal. Egentligen ganska ointressant så länge det fungerar.
Men läser man dom specar som Nemo var vänlig att leta upp. Så ska batteriet hålla över 13 volt full laddat. Vilket tyder på att batteriet ligger på något högre styrka än ett vanligt batteri?
Men som sagt. Jag är bara amatör. Så jag lägger inga tyngre aspekter på vad som är rätt eller fel i detta.
Det finns ju en anledning till att jag har mc i Thailand. En anledning är att man kan få hjälp omgående nästan jämt var man än befinner sig. I Sverige heter det, vi kan boka in en tid nästa månad.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Tycker det verkar lovande. Laddar den 14,13V oavsett varvtal så laddar den nog mycket för att du ska få laddning utan att den kokar sönder batteriet. 

Att de hittar en dålig kontakt istället för att byta grejor till höger och vänster tycker jag visar att de är seriösa. 

 

Normalt sett så laddas blybatterier med en konstant spänning. Den konstanta spänningen bestäms av batteriets kemi. Det finns några olika kemi alternativ för blybatterier. Håller man bara spänningen konstant så anpassar batteriet själv den ström som det behöver för att hålla sig fullt uppladdad. Laddar man så för länge kommer batteriet att sulfatera och då har bättre laddare olika trix för att minimera sulfatering. Men det behöver du inte bry dig om annat än när du kör runt några veckor i streck utan att stanna eller lämnar MC'n långa tider med för hög laddning eller utan laddning. Då kan man ha lite olika spänningar beroende på var i laddningsfasen man befinner sig.

 

Ändra laddspänning till ett batteri som sitter i ett fordon gör man nog bara om temperaturen är väldigt låg. Ej aktuellt i Thailand även om en del tycker det känns kallt ibland. Är batteriet väldigt urladdat kan nog laddspänningen vara låg om man mäter. Men det beror på att generatorn inte orkar ladda hur mycket ström som helst och då sjunker spänningen pga hög belastning. Alltså låg spänning till batteriet beror inte på att spänningen minskas när batteriet är fullladdat utan att generatorn är överbelastad och inte klarar av att både ladda batteriet och hålla igång förbrukarna med full spänning.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutklämmen på historien vart följande. Jag var där och pratade med verkstadschefen idag om det som hänt. Vi kom överens om att dom betalade tillbaka 50 % av kostnaden för batteriet. Vilket jag fick i handen. Och när jag sen förklarade vad vi jobbade med. Var han intresserad att eventuellt beställa jobb av oss för att rengöra deras dagvatten avlopp. Då dom håller på att ISO certifiera sig. Och därför speciellt vill slippa översvämningar på gården.
Så slutet gott allting gott.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat bekymmer just med Honda större modell är att det rostar på insidan av svänghjulet. Och vad? Dålig laddning precis som på gräsklipparn eller snöslungan.  Hur månya av er har inte stått  å dragit er galna på klipparn? 
Dålig kontakt pga ej daglig användnimg[emoji16]
Avmagnetiserat "svänghjul"

Anledning nummer 1A

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

EN fråga säljer dom beg motor cycklar också på Honda big ving ??  ska byta min honda 750a   mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

EN fråga säljer dom beg motor cycklar också på Honda big ving ??  ska byta min honda 750a   mvh

Tror inte det. Har inte sett någon begagnad där. Men jag kan ha missat det?

Prova med Red Baron på ramkesmheng.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...