Jump to content
IGNORERAD

Rapport immigration vid besök?


gst

Recommended Posts

Hur gör ni när ni får besök av bekanta eller släktingar?

 

I vinter kommer jag att få ett antal besök i vårt hus. Vet att reglerna säger att detta ska rapporteras till immigration inom 24 timmar. Skulle gissa att våra besök kommer att vara mellan en natt och 3-4 nätter. Hur gör ni andra i detta fall? Känns ju lite jobbigt att behöva släpa gästerna till immigration, och på så sätt ta bort åtminstone en halv dag av deras besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    11

  • biker

    4

  • Tallviking

    3

  • Wangthong

    3

Mest aktiva i denna tråd

Skulle gissa på att inte någon gör dessa rapporteringar när man får besök av utlänningar, ingen har någonsin rapporterat mej under dessa år som jag har varit "besökare" i sambons hus trots att jag påpekat att det är deras skyldighet att göra så.

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev gst:

Hur gör ni när ni får besök av bekanta eller släktingar?

 

I vinter kommer jag att få ett antal besök i vårt hus. Vet att reglerna säger att detta ska rapporteras till immigration inom 24 timmar. Skulle gissa att våra besök kommer att vara mellan en natt och 3-4 nätter. Hur gör ni andra i detta fall? Känns ju lite jobbigt att behöva släpa gästerna till immigration, och på så sätt ta bort åtminstone en halv dag av deras besök.

Jag har aldrig brytt mig i att anmäla och har en känsla av att Immigration bara tycker att man är besvärlig om man tar upp deras tid med såna "fjuttärenden". Jag menar det är ju bara kortare besök.

 

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev matz:

Skulle gissa på att inte någon gör dessa rapporteringar när man får besök av utlänningar, ingen har någonsin rapporterat mej under dessa år som jag har varit "besökare" i sambons hus trots att jag påpekat att det är deras skyldighet att göra så.

//matz

Nu bor ju jag halva året i min frus hus, så vi rapporterar ju in mig, men frågan är hur man gör med kortare besök till oss. Är ju lite nytt för oss iom att vi tidigare inte haft så bra möjlighet  att ta emot besök vilket vi har nu. Tolkar ditt svar som att det bara är kortare besök för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev gst:

Hur gör ni när ni får besök av bekanta eller släktingar?

 

I vinter kommer jag att få ett antal besök i vårt hus. Vet att reglerna säger att detta ska rapporteras till immigration inom 24 timmar. Skulle gissa att våra besök kommer att vara mellan en natt och 3-4 nätter. Hur gör ni andra i detta fall? Känns ju lite jobbigt att behöva släpa gästerna till immigration, och på så sätt ta bort åtminstone en halv dag av deras besök.

Finns väl ingen som gör det? I varje fall har jag aldrig hört talas om någon. 

Lika tokigt som att åka till immigration när man anlänt till Thailand.

Man har ju precis just lämnat sin adress till immigration på flygplatsen.

(På arrivalcard).

 

mvh

biker

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev biker:

Finns väl ingen som gör det? I varje fall har jag aldrig hört talas om någon. 

Lika tokigt som att åka till immigration när man anlänt till Thailand.

Man har ju precis just lämnat sin adress till immigration på flygplatsen.

(På arrivalcard).

 

mvh

biker

 

 

 

Hör ju inte riktigt ihop, men visst. Ingen immigration godkänner väl vad man anger på immigration blanketten

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev gst:

Hur gör ni när ni får besök av bekanta eller släktingar?

 

I vinter kommer jag att få ett antal besök i vårt hus. Vet att reglerna säger att detta ska rapporteras till immigration inom 24 timmar. Skulle gissa att våra besök kommer att vara mellan en natt och 3-4 nätter. Hur gör ni andra i detta fall? Känns ju lite jobbigt att behöva släpa gästerna till immigration, och på så sätt ta bort åtminstone en halv dag av deras besök.

Har jag aldrig gjort.

Skulle det bli kontroll så får man väl säga att jag har inte hunnit, det är 7 timmar sedan kompisen kom.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer de direkt från flygplatsen och har angett i immigration att de ska bo hos er så är det väl bäst att göra en anmälan.

I annat fall skulle jag inte bry mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig brytt mig. Och kommer inte att bry mig i framtiden heller. Frugan anser att det är vårt hem och ingen jävel har med att gora vilka som hälsar på hos oss. Det ska hon ha all credit for. Vi har haft massor av folk på besok under åren.  Vi har annat att gora än gå till immigration varenda gång vi får besok.  

 

På Facebook kan man läsa sida upp och ner om anmälningsplikten. En del är livrädda for att inte fixa detta. Bättre att ha semester och ta det lugnt.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev gst:

Hur gör ni när ni får besök av bekanta eller släktingar?

 

I vinter kommer jag att få ett antal besök i vårt hus. Vet att reglerna säger att detta ska rapporteras till immigration inom 24 timmar. Skulle gissa att våra besök kommer att vara mellan en natt och 3-4 nätter. Hur gör ni andra i detta fall? Känns ju lite jobbigt att behöva släpa gästerna till immigration, och på så sätt ta bort åtminstone en halv dag av deras besök.

 

Har roligare saker för oss än att ränna på immigration i onödan så nej det blir inga rapporteringar från oss.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev gst:

Hur gör ni när ni får besök av bekanta eller släktingar?

 

I vinter kommer jag att få ett antal besök i vårt hus. Vet att reglerna säger att detta ska rapporteras till immigration inom 24 timmar. Skulle gissa att våra besök kommer att vara mellan en natt och 3-4 nätter. Hur gör ni andra i detta fall? Känns ju lite jobbigt att behöva släpa gästerna till immigration, och på så sätt ta bort åtminstone en halv dag av deras besök.

Det är väl 2 olika aspekter på detta. Den ena är väl att husägaren ska anmäla att det finns en inneboende utlänning.

Den andra är att besökaren ska anmäla sin nya tillfälliga adress. Nu vet jag ju inte om det är du, eller din fru som äger ert hus.

Men är det din fru, så behöver du väl inte göra ett dyft.

För övrigt så är det ju helt ok att anmäla till närmsta polis, måste ej till immigration.

 

Frågade en gång på polistationen där jag bor (med hjälp av frugan), de svarade att det fanns väl ingen anledning

till några sådana anmälningar. Däremot uppskattas om utlänningar kan uppvisa legitimation på anmodan.

 

Som nämnts tidigare, har aldrig hört talas om någon som gör dessa anmälningar om adressändringar.

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärföräldrarna har aldrig rapporterat när jag har bott hos dem i upp till en månad. Håller med, det känns onödigt och det verkar som att Immigration inte bryr sig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Huset tillhör min fru, och vi rapporterar ju in att jag bor där. Det ser jag inga problem med. Känns dock krångligt om vi får besök några dagar att rapportera in besökarna. Verkar dock inte vara någon av er som gör detta, så då blir det nog detsamma för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev thomas001:

Har aldrig brytt mig. Och kommer inte att bry mig i framtiden heller. Frugan anser att det är vårt hem och ingen jävel har med att gora vilka som hälsar på hos oss. Det ska hon ha all credit for. Vi har haft massor av folk på besok under åren.  Vi har annat att gora än gå till immigration varenda gång vi får besok.  

 

På Facebook kan man läsa sida upp och ner om anmälningsplikten. En del är livrädda for att inte fixa detta. Bättre att ha semester och ta det lugnt.

Vi frågade lokala polisen hur vi skulle göra när jag kom ner på besök, dom virrade bara på huvudet och undrade vad vi snackade om :big_smile:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev gst:

Huset tillhör min fru, och vi rapporterar ju in att jag bor där. Det ser jag inga problem med. Känns dock krångligt om vi får besök några dagar att rapportera in besökarna. Verkar dock inte vara någon av er som gör detta, så då blir det nog detsamma för mig.

 

Ja det är nog mycket jobb för ingenting. Det värsta som kan hända är några tusenlappar böter vilket sannolikt inte kommer hända.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud. Har samma tokdiskussion på Facebook.
För det första är det fastighetsägaren som ska anmäla detta (om man över huvudtaget bryr sig?). Hur många är det som blivit uppmanade av hotellet att besöka immigration och anmäla ankomst till hotellet?
Sen bryr sig inte immigration annat än ett fåtal nitiska tjänstemän.
Polisen verkar inte bry sig över huvudtaget. Det värsta som kan hända är att den ni bor hos får böter (av den där nitiska tjänstemannen). I övrigt är det en icke fråga för farangen då den inte har några skyldigheter över huvudtaget enligt den lagen.
När man tar in på hotell så lämnar dom listor på vilka som bott på hotellet i efterhand. I övrigt bryr sig inte immigration så mycket om privatboenden. Och detta vart extra aktuellt efter erewan bomben. Då polisen anklagade immigration för att inte ha koll på utlänningar. Då skärpte man massor av saker för att inte tappa ansiktet. Nu har nog det mesta återgått till det vanliga.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Men herregud. Har samma tokdiskussion på Facebook.
För det första är det fastighetsägaren som ska anmäla detta (om man över huvudtaget bryr sig?). Hur många är det som blivit uppmanade av hotellet att besöka immigration och anmäla ankomst till hotellet?
Sen bryr sig inte immigration annat än ett fåtal nitiska tjänstemän.
Polisen verkar inte bry sig över huvudtaget. Det värsta som kan hända är att den ni bor hos får böter (av den där nitiska tjänstemannen). I övrigt är det en icke fråga för farangen då den inte har några skyldigheter över huvudtaget enligt den lagen.
När man tar in på hotell så lämnar dom listor på vilka som bott på hotellet i efterhand. I övrigt bryr sig inte immigration så mycket om privatboenden. Och detta vart extra aktuellt efter erewan bomben. Då polisen anklagade immigration för att inte ha koll på utlänningar. Då skärpte man massor av saker för att inte tappa ansiktet. Nu har nog det mesta återgått till det vanliga.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Nu är fastighetsägaren min fru i detta fall, och det gäller inte hotell. Gäller inte heller mig, som kommer att vara rapporterad till immigration, utan besökare vi får under vintern i min frus fastighet. Bor man på hotell behövs ingen rapportering.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nä bara onödigt lägga tid på sånt, inte ens släktingar (eller frugan när vi är nere) är skrivna där de bor och det är inte ovanligt vad jag förstått.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev NilsGJ:

Nä bara onödigt lägga tid på sånt, inte ens släktingar (eller frugan när vi är nere) är skrivna där de bor och det är inte ovanligt vad jag förstått.

Nu gäller väl detta främst utlänningar vad jag förstått, inte thailändare

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/28/2017 at 15:35, skrev janne_h:

Hur många är det som blivit uppmanade av hotellet att besöka immigration och anmäla ankomst till hotellet?

Förmodligen ingen, eftersom det är hotellet som ombesörjer det.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

Förmodligen ingen, eftersom det är hotellet som ombesörjer det.

Är nog bara en bråkdel av hotellen som gör det. Jag har frågat många och dom gör det inte alls.

 

Skulle bli jobbigt för dom på IM att ta hand dessa rapporter för kanske upp mot +70 miljoner hotellbyten varje år av utländska turister.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nemo:

Förmodligen ingen, eftersom det är hotellet som ombesörjer det.

Yes, i princip alla lite mer etablerade hotell(även 600bht:s hotell i Korat) faxar i regel genast in passet till Im, sen vad de gör där är en annan sak, skulle ju ta en väldans massa manpower att manuellt för in det i systemen, men o andra sidan är ju arbetskraft billig så möjligt att de gör det löpande.

Hur som helst, är det som du säger, hotellen ombesörjer det.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det i princip omöjligt att checka in på hotel utan pass. Jag drog iväg på båge tur utan pass.......

Jag hade en bild på passet i telefonen Som jag kunde maila över så.till slut gick det bra!

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...