Jump to content
IGNORERAD

Rapport immigration vid besök?


gst

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev leifen:

Är nog bara en bråkdel av hotellen som gör det. Jag har frågat många och dom gör det inte alls.

 

Skulle bli jobbigt för dom på IM att ta hand dessa rapporter för kanske upp mot +70 miljoner hotellbyten varje år av utländska turister.

2-timmars hotell räknas inte. :D

Skulle det bli mindre jobbigt för Immi om dessa turister skulle lämna in sina papper "in person"? Är inte en del hotell uppkopplade till Immi via nätet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    11

  • biker

    4

  • Tallviking

    3

  • Wangthong

    3

Mest aktiva i denna tråd

1 timme sedan, skrev Nemo:

Är inte en del hotell uppkopplade till Immi via nätet?

Det tror jag inte, men dom kan nog faxa eller skicka email förstås som IM skriver ut.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-28 at 15:35, skrev janne_h:

Men herregud. Har samma tokdiskussion på Facebook.
För det första är det fastighetsägaren som ska anmäla detta (om man över huvudtaget bryr sig?). Hur många är det som blivit uppmanade av hotellet att besöka immigration och anmäla ankomst till hotellet?
Sen bryr sig inte immigration annat än ett fåtal nitiska tjänstemän.
Polisen verkar inte bry sig över huvudtaget. Det värsta som kan hända är att den ni bor hos får böter (av den där nitiska tjänstemannen). I övrigt är det en icke fråga för farangen då den inte har några skyldigheter över huvudtaget enligt den lagen.
När man tar in på hotell så lämnar dom listor på vilka som bott på hotellet i efterhand. I övrigt bryr sig inte immigration så mycket om privatboenden. Och detta vart extra aktuellt efter erewan bomben. Då polisen anklagade immigration för att inte ha koll på utlänningar. Då skärpte man massor av saker för att inte tappa ansiktet. Nu har nog det mesta återgått till det vanliga.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Dom började i Udon långt före bomben.

Info i Udon Thani sommaren 2013 från IM

 

Se nedan.

 

On 2013-07-01 at 14:53, skrev SWED THAI:

Udon Expat club information med immigration 27/6-13. Tva höga officerare fran immigration svarar pa fragor och informerar.

Enligt dessa tva herrar inga problem för faranger att hjälpa sina fruar eller flickvänner med jordbruket eller att reparera sitt hus själv.

Men som dom sa det finns sa manga olika lagar och dom tolkas olika fran distrkt tll distrkt.

Kan jämföras med vara länsrätter. skattemal och trafikmal.

Det finns en lag fran 1979 som gäller alla faranger i Thailand. Den ska du ta reda pa om du inte känner till den förstas.

Om du inte lever upp till den kostar det var gang 2500 bht.

 

Mvh. SWED THAI

 

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-28 at 10:57, skrev biker:

Det är väl 2 olika aspekter på detta. Den ena är väl att husägaren ska anmäla att det finns en inneboende utlänning.

Den andra är att besökaren ska anmäla sin nya tillfälliga adress. Nu vet jag ju inte om det är du, eller din fru som äger ert hus.

Men är det din fru, så behöver du väl inte göra ett dyft.

För övrigt så är det ju helt ok att anmäla till närmsta polis, måste ej till immigration.

 

Frågade en gång på polistationen där jag bor (med hjälp av frugan), de svarade att det fanns väl ingen anledning

till några sådana anmälningar. Däremot uppskattas om utlänningar kan uppvisa legitimation på anmodan.

 

Som nämnts tidigare, har aldrig hört talas om någon som gör dessa anmälningar om adressändringar.

 

mvh

biker

 

 

Har samma uppfattning. När jag kommer till Thailand anger jag frugans hus som adress. 

De ggr vi har blivit stoppade av polis i trafikkontroller har de aldrig frågat efter någon adress. Däremot har jag ibland sagt att jag bor i frugans hus i byn. 

Detta har hänt vid någon gång när jag inte haft legitimation med mig. Lokalpolisen har någon gång sagt att ta med leg till nästa gång, andra gånger kanske de inte ens frågar efter leg. När man stoppas efter någon större väg i någon vägspärr brukar de dock vilja se passet. 

 

Att de någon gång varit intresserade av adressen har aldrig inträffat.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

Sen är det i princip omöjligt att checka in på hotel utan pass. Jag drog iväg på båge tur utan pass.......

Jag hade en bild på passet i telefonen Som jag kunde maila över så.till slut gick det bra!

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

Gick det inte med körkortet, brukar ju funka lite varstans i och med att passnr och adress finns på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Nemo:

Gick det inte med körkortet, brukar ju funka lite varstans i och med att passnr och adress finns på det?

Adressen finns väl inte på körkortet? Däremot har du rätt om passnummer, såvida man inte nytt pass sedan man fick körkort :(

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Dom började i Udon långt före bomben.

Info i Udon Thani sommaren 2013 från IM

 

Se nedan.

 

 

Mvh. SWED THAI

 

Ja det är ingen som påstår att själva lagen är ny. Utan det är hur den praktiseras. Kan ju så vara att dom tidigare var mer nitiska i Udon än i övriga landet? Vilket i sin tur kan bygga på att just Udon vad jag vet har relativt många faranger som stannar längre tid.

Dock var det så att det vart konsekvensen efter erewan bomben att man skärpte upp detta i hela landet. Då man fick kritik från polisen att just inte hålla reda på var utlänningar befinner sig.

Dock är inte detta lika hårt idag på sina ställen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Adressen finns väl inte på körkortet? Däremot har du rätt om passnummer, såvida man inte nytt pass sedan man fick körkort [emoji20]
Adressen står på baksidan.
d56b80551b225ae105978b473bd4f006.jpg

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Adressen står på baksidan.
d56b80551b225ae105978b473bd4f006.jpg

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Hade jag missat helt, var tvungen att gå in och titta på körkortet, och du har ju helt rätt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

Sen är det i princip omöjligt att checka in på hotel utan pass. Jag drog iväg på båge tur utan pass.......

Jag hade en bild på passet i telefonen Som jag kunde maila över så.till slut gick det bra!

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

Konstigt vad olika det kan vara. Jag har hitintills aldrig visat mitt pass på något hotell.

 

mvh

biker

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev biker:

Konstigt vad olika det kan vara. Jag har hitintills aldrig visat mitt pass på något hotell.

 

mvh

biker

 

 

 

Det är väl mer eller mindre standard på alla hotell att dom frågar passet när man checkar in. Dock brukar även Thaikörkort gå bra i dom flesta fall.

Har till och med varit med om att hotellet krävt pass av main Thailändska svåger, bara för att han ser ut som en farang, då hans pappa var soldat/pilot under vietnamnkriget och låg i Ubon.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev biker:

Konstigt vad olika det kan vara. Jag har hitintills aldrig visat mitt pass på något hotell.

 

mvh

biker

 

 

 

Alla hotell jag bott på inne i Korat har krävt pass vi incheckning, mindre resorter utanför brukar inte bry sig.

På turistorter så har jag alltid blivit avkrävd på pass.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biker:

Konstigt vad olika det kan vara. Jag har hitintills aldrig visat mitt pass på något hotell.

 

mvh

biker

 

 

 

Väldigt konstiga hotell du bott på i så fall. Tror nästan alla jag bott på i Thailand begärt pass av mig.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Tallviking:

Väldigt konstiga hotell du bott på i så fall. Tror nästan alla jag bott på i Thailand begärt pass av mig.

Nej, det är högst ordinära hotell jag bott på.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-28 at 15:41, skrev gst:

Nu är fastighetsägaren min fru i detta fall, och det gäller inte hotell. Gäller inte heller mig, som kommer att vara rapporterad till immigration, utan besökare vi får under vintern i min frus fastighet. Bor man på hotell behövs ingen rapportering.

När man lämnar bostaden för lite semester typ. åka bo på hotell 2 nätter ska man inte rappotera igen då att man kommer till bostaden.

 

Har själv aldrig reggat mig eller tjejen reggat mig på imm.

 

Är till Thailand typ 3-4 gånger år.

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Väldigt konstiga hotell du bott på i så fall. Tror nästan alla jag bott på i Thailand begärt pass av mig.

Enda hotellet i Thailand som har bett om mitt pass vid incheckning är hotell Nana. Annars har jag alltid bara behovt att visa mitt korkort. Inget annat!!!!!!!!!

 

Har bott på s.k 5-star hotell i Bangkok,Pattaya m.m Även olika resorter,mindre hotell. Samma sak.

 

Ev. beror det på att jag är mycket snyggare,inger fortroenden.....plus att jag har en jävla massa humor.......

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev thomas001:

Enda hotellet i Thailand som har bett om mitt pass vid incheckning är hotell Nana. Annars har jag alltid bara behovt att visa mitt korkort. Inget annat!!!!!!!!!

 

Har bott på s.k 5-star hotell i Bangkok,Pattaya m.m Även olika resorter,mindre hotell. Samma sak.

 

Ev. beror det på att jag är mycket snyggare,inger fortroenden.....plus att jag har en jävla massa humor.......

Eller att du har ett thai körkort som fungerar som legitimation vilket jag inte har......

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett år sedan när jag skulle förnya mitt "extension of stay" sa imiofficeren till frugan att gå in och bekräfta att jag fortfarande bodde på samma adress, då jag för tillfället var registrerat på ett hotel i feskebyn. Frugan frågade hur skall vi göra med detta i framtiden ? Svaret var "du får skriva in er på hotellen , blink blink. Så i år när vi åkt iväg så har vi

bokat allt i frugans namn i Sakaeo fick vi bakläxa dom krävde att få se mitt pass pga närheten till grannlandet och att polisen var på dom rätt ofta.

Vi åkte vidare till Rayong, feskebyn, Bangkok och hem. Veckan efter gjorde jag min 90 dgr rapport o vi frågade om vi skulle uppdatera min adress, "Varför ?" frågade imofficer jo vi har varit ute och rest lite, vart ? frågade hon och vi svarade som ovan hon kollade på datorn skrattade och sa nej han bor där han är skriven.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev apknug:

Sen är det i princip omöjligt att checka in på hotel utan pass. Jag drog iväg på båge tur utan pass.......

Jag hade en bild på passet i telefonen Som jag kunde maila över så.till slut gick det bra!

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

Jag har checkat in med såväl körkort som rosa ID-kortet utan problem. När min fru är med låter jag alltid henne checka in, även om dom ser mig frågar dom aldrig efter mitt pass och då slipper man vänta på att passet skall kopieras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla hotell som jag har besökt har frågat och tagit en kopia på passet. Hade tur en gång i Korat när jag lämnade frugans hus utan pass och hittade tillslut en skrynklig kopia i fickan och det gick bra. 

Angående anmälan till immigrationen så har jag aldrig brytt mig och kommer inte att göra det heller. Har inte hört talas om någon som fått problem med det. Verkar mest vara svenskar på semester som vill krångla till allt för sig.

Kan tala om att min fruga har sin adress i sin äldsta brors hus så hon bor inte hemma i sitt hus. För i min frugas hus bor hennes pappa som inte bor ihop med sin fru. Frugans son bor hemma hos hennes systerdotter. Har frågat frugan om denna soppa men frun säger att det bara har blivit så och inget att bry sig om. Själv så vet jag inte vilket hus jag skulle anmäla som min adress om jag nu skulle göra det. Jag bryr mig inte så jag lämnar den biten till frugan den dagen som frågan dyker upp. Skulle de nu komma till mig så får de allt fråga mig på engelska eller svenska för thai är jag inte tillräckligt bra på.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Jag har checkat in med såväl körkort som rosa ID-kortet utan problem. När min fru är med låter jag alltid henne checka in, även om dom ser mig frågar dom aldrig efter mitt pass och då slipper man vänta på att passet skall kopieras.

Körkortet och rosa id-kortet är ju också legitimationer. Kravet är att du kan legitimera dig, Inte bara visa passet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Körkortet och rosa id-kortet är ju också legitimationer. Kravet är att du kan legitimera dig, Inte bara visa passet

Nu Har han börjat i Vägtrafikgruppen också ja mångfald Ä Grymt!!!

Du Kan All Very Inpress Viking!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Khemmarat:

För ett år sedan när jag skulle förnya mitt "extension of stay" sa imiofficeren till frugan att gå in och bekräfta att jag fortfarande bodde på samma adress, då jag för tillfället var registrerat på ett hotel i feskebyn. Frugan frågade hur skall vi göra med detta i framtiden ? Svaret var "du får skriva in er på hotellen , blink blink. Så i år när vi åkt iväg så har vi

bokat allt i frugans namn i Sakaeo fick vi bakläxa dom krävde att få se mitt pass pga närheten till grannlandet och att polisen var på dom rätt ofta.

Vi åkte vidare till Rayong, feskebyn, Bangkok och hem. Veckan efter gjorde jag min 90 dgr rapport o vi frågade om vi skulle uppdatera min adress, "Varför ?" frågade imofficer jo vi har varit ute och rest lite, vart ? frågade hon och vi svarade som ovan hon kollade på datorn skrattade och sa nej han bor där han är skriven.

Verkar ju vara lite hur som helst med detta. När jag första gången anmälde.min adress i oktober förra året, fick jag beskedet att jag skulle vara tvungen att återanmäla adress varje gång jag varit ute på resa. Frågade sedan samma sak när jag gjorde.min extension, och då blev svaret med lite skratt, att det behövde jag naturligtvis inte göra. Behövde bara anmäla adressen igen om jag varit utomlands. Efter det har jag inte frågat mer, för det senaste beskedet kan jag leva.med :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...