Jump to content
IGNORERAD

Religion, spåmän och vidskepelse


Atom

Recommended Posts

7 minuter sedan, skrev Havet:

Evolutionsteorin är vetenskapligt bevisad,  men från början var det en teori. (Darwin).

Hur är den bevisad? Är det inte en teori, fortfarande, dock trolig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    13

  • Herr Chang

    8

  • Havet

    7

  • Wanchai

    6

Mest aktiva i denna tråd

32 minuter sedan, skrev Wanchai:

Hur är den bevisad? Är det inte en teori, fortfarande, dock trolig.

Bara att gå till Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. De har en permanent utställning om detta.

Lite från deras hemsida 

 

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/evolution.1298.html

 

5. Är evolutionsteorin väl underbyggd?

Ja, den är vetenskapligt bevisad.

Till vardags betyder ordet teori ungefär gissning. En vetenskaplig teori är däremot en förklaring grundad på undersökningar av olika slag och kan alltid ifrågasättas. Evolutionsteorin är dock väl underbyggd med data från paleontologi, embryologi, populationsgenetik och molekylärbiologi. Den stämmer med vad man sett i naturen och är därför svår att argumentera emot. Det finns inte heller någon alternativ förklaring som är lika bra.

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag har tillbringat åtskilliga timmar i soffan med att kolla in hur Richard Dawkins i debatter och föredrag sågar alla religioner jämns med fotknölarna. Här är ett potpurri.

 

Ja, Richard Dawkins är en intelligent man. Hans bok The Selfish Gene är bland det bästa jag någonsin läst.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En agnostiker är en person som vill äta kakan och ha den kvar... hängslen och livrem :)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Herr Chang:

En agnostiker är en person som vill äta kakan och ha den kvar... hängslen och livrem :)

 

Herr Chang har talat.

Alternativt är förvirrad och kan inte bestämma sig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Alternativt är förvirrad och kan inte bestämma sig. 

Eller ödmjuk för andras åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte tror på någon högre makt, betyder det då att när man dör är allting slut, finito  ? Eller hur är det med medvetandet, lever det vidare ? Intressanta frågor det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev flebbe:

Om man inte tror på någon högre makt, betyder det då att när man dör är allting slut, finito  ? Eller hur är det med medvetandet, lever det vidare ? Intressanta frågor det här.

Det är slut med rubbet, medvetande och allt den dan man lämnar in. Det är vad jag tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Nakhon:

Jävligt besviken att M33 högg kvickt...

 

Dags att slutna med de nattliga kalasfyllorna nu Nakhon. Det närmsta du känner mig är att vi har samma riktnummer och det ju inte direkt som att vi legat sked. Din psykiska ohälsa får du ta med dig under stenen du bott de senaste 5-6 månaderna. Och tro mig, mprkarma är inte livsavgörande.... Din idi*t.. nä det var dumt sagt. Din efterblivna... nä det dumt sagt. Hej! Ja, gladare tillrop än så blir det inte från mig idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Ja, Richard Dawkins är en intelligent man. Hans bok The Selfish Gene är bland det bästa jag någonsin läst.

 

Herr Chang har talat.

Christopher Hitchens är en annan av mina favoriter när det gäller att kritisera religioner.

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev flebbe:

Om man inte tror på någon högre makt, betyder det då att när man dör är allting slut, finito  ? Eller hur är det med medvetandet, lever det vidare ? Intressanta frågor det här.

 

11 timmar sedan, skrev Havet:

Det är slut med rubbet, medvetande och allt den dan man lämnar in. Det är vad jag tror.

Ja, exakt vad jag tror. Man är inte medveten om något efter döden, och det är ju på sätt och vis barmhärtigt mot alla fåfängt hoppfulla troende. De kommer aldrig att inse att de hade fel, vilket säkert vore traumatiskt speciellt efter ett långt renlevnadsliv med meningslösa uppoffringar.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
26 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Gillar denna enkla förklaring
 

En riktigt bra komiker som gav kyrkan på käften

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

En riktigt bra komiker som gav kyrkan på käften

 

Föregångaren till stand-up, sit-down komiker. Hade glömt hur rolig han var.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...