Jump to content
IGNORERAD

Religion, spåmän och vidskepelse


Atom

Recommended Posts

Vi bodde först i Bangkok och umgicks med frugans Bangkokbaserade släktingar och universitetskompisar ur Bangkoks och Centrala Thailands medelklass. Sedan flyttade vi till byn och umgicks med hennes bybaserade släktingar, gamla klasskompisar och grannar ur arbetarklassen. Ganska många, framförallt av kvinnorna, sprang emellanåt till munkar, spåmän, heliga träd och annat för att få råd i vardagen och om mer seriösa problem. Jag, som en stark motståndare av all religion och vidskepelse, betraktade allt detta som en intressant kulturyttring men avfärdade det samtidigt som något de mest höll på med på grund av avsaknad av vettig utbildning.

 

Nu umgås vi sedan många år tillbaka med vad IL skulle kallat "den royalistiska militärkramande eliten" och nästan alla frugans väninnor har pluggat i väst många år. Man skulle ju då kunna tro att historier om kompisar som springer till "gypsies" eller vandrar 13 varv motsols runt ett heligt träd vore ett gammalt minne att skratta åt. Så är det inte. Om något har det ökat och den enda markanta skillnaden är att de inte betalar 50 Baht för en session med en "gypsie" som säger att de kommer hitta en man om de bär ett visst halsband, utan istället betalar 50,000 Baht för att höra att de måste donera 200,000 Baht till ett obskyrt tempel i Nakorn Nowhere för att deras son ska komma in på Stanford eller för att deras cancersjuke far ska bli bra igen.

 

Jag vet att många välutbildade etniska kineser (huvudsakligen kvinnor) i länder som Taiwan, Hong Kong och Singapore springer till munkar, spåman och Feng Shui Masters men det känns som att det i Thailand är extremt; det är inte en liten minoritet utan en klar majoritet.

 

Vad är era uppfattningar och åsikter?    

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    13

  • Herr Chang

    8

  • Havet

    7

  • Wanchai

    6

Mest aktiva i denna tråd

4 minutes ago, Cavemannen said:

Man har helt klart valt fel yrke, i mitt nästa liv skall jag bli spåman :D 

 

Det är märkligt att SYO-konsulenten på Fågelviksskolan i Tibro inte rekommenderade att man skulle emigrera till Thailand och bli spåman, förmodligen den politiska korrekthet som rådde i Sossesverige vid sent 80-, tidigt 90-tal.

 

Skillnaden mellan att vara 50-Bahts spåman och 50,000-Bahts spåman  är dock stor. Som 50,000-Bahts spåman så måste man vara kunnig inom social media (den har du nog tickat :haha:) så man kan plocka några billiga poäng om familjen genom Facebook och Instagram uppdateringar innan du träffar kunden. Dessutom bör du ha ett hyfsat efternamn (finskt efternamn är kanske exotiskt men funkar nog inget vidare), vara duktig på Buddhism, Astrologi och Animism samt givetvis helt utan skrupler. Du bör dessutom kunna åberopa ett avlägset släktskap till kungafamiljen, en universitetsexamen från något skumt Indiskt universitet samt vara beredd att ställa upp klockan 03 en måndagsnatt. 

 

Det är aldrig försent för ett karriärsbyte och jag har många presumtiva och välbetalande kunder ifall du kan koka ihop ett coolt alias; kör du BTT igen kommer du dock förmodligen förpassas till 50-Bahts kategorin..... 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Atom said:

 

Det är märkligt att SYO-konsulenten på Fågelviksskolan i Tibro inte rekommenderade att man skulle emigrera till Thailand och bli spåman, förmodligen den politiska korrekthet som rådde i Sossesverige vid sent 80-, tidigt 90-tal.

 

Skillnaden mellan att vara 50-Bahts spåman och 50,000-Bahts spåman  är dock stor. Som 50,000-Bahts spåman så måste man vara kunnig inom social media (den har du nog tickat :haha:) så man kan plocka några billiga poäng om familjen genom Facebook och Instagram uppdateringar innan du träffar kunden. Dessutom bör du ha ett hyfsat efternamn (finskt efternamn är kanske exotiskt men funkar nog inget vidare), vara duktig på Buddhism, Astrologi och Animism samt givetvis helt utan skrupler. Du bör dessutom kunna åberopa ett avlägset släktskap till kungafamiljen, en universitetsexamen från något skumt Indiskt universitet samt vara beredd att ställa upp klockan 03 en måndagsnatt. 

 

Det är aldrig försent för ett karriärsbyte och jag har många presumtiva och välbetalande kunder ifall du kan koka ihop ett coolt alias; kör du BTT igen kommer du dock förmodligen förpassas till 50-Bahts kategorin..... 

 

Jag gör en Clionering i all välmening.

 

Det här var faktiskt menat som en relativt seriös tråd. Jag inser dock att fredagar inte är något bra val för dito trådstarter. Att så många thailändare, även bland de som faktiskt haft förmånen att utbildas på de allra bästa västerländska universiteten, slänger allt sunt förnuft för vinden och istället lyssnar på en charlatan och låter denne påverka livsavgörande beslut tycker i alla fall jag är något uppseendeväckande.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag en provanställning om jag kan fixa fram kraven?

Sociala medier: inga problem hehehe

Hyfsat efternamn: skulle Mannerheim funka?

Buddism,Astrologi och Animism:

Buddismen har man ju nappat upp ett och annat genom åren och jag är bra på att härmas på Sankrit

Astrologin: Efter att jag berättat vilka uppenbarelser man kan finna på himlakroppen en sen fredagskväll på en av Aurora Borealis upplyst himmel,  mitt i mörkertiden på Svalbard, så får jag nog med mig alla i sessionen

Animism: här får jag ta fram min joker, BOA med sina Samiska kunskaper får leda mig rätt

Skrupler? vad är det?

Släktband men kungafamiljen: kan bli värre, men det kanske går att finna någon vikingakung om man söker noga och på rätt ställe

Indisk universitetsexamen fixar jag på KaosanRoad

Då var det bara ett Coolt Nick kvar, och jag förmodar att UbonBorge inte är coolt nog :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Vi bodde först i Bangkok och umgicks med frugans Bangkokbaserade släktingar och universitetskompisar ur Bangkoks och Centrala Thailands medelklass. Sedan flyttade vi till byn och umgicks med hennes bybaserade släktingar, gamla klasskompisar och grannar ur arbetarklassen. Ganska många, framförallt av kvinnorna, sprang emellanåt till munkar, spåmän, heliga träd och annat för att få råd i vardagen och om mer seriösa problem. Jag, som en stark motståndare av all religion och vidskepelse, betraktade allt detta som en intressant kulturyttring men avfärdade det samtidigt som något de mest höll på med på grund av avsaknad av vettig utbildning.

 

Nu umgås vi sedan många år tillbaka med vad IL skulle kallat "den royalistiska militärkramande eliten" och nästan alla frugans väninnor har pluggat i väst många år. Man skulle ju då kunna tro att historier om kompisar som springer till "gypsies" eller vandrar 13 varv motsols runt ett heligt träd vore ett gammalt minne att skratta åt. Så är det inte. Om något har det ökat och den enda markanta skillnaden är att de inte betalar 50 Baht för en session med en "gypsie" som säger att de kommer hitta en man om de bär ett visst halsband, utan istället betalar 50,000 Baht för att höra att de måste donera 200,000 Baht till ett obskyrt tempel i Nakorn Nowhere för att deras son ska komma in på Stanford eller för att deras cancersjuke far ska bli bra igen.

 

Jag vet att många välutbildade etniska kineser (huvudsakligen kvinnor) i länder som Taiwan, Hong Kong och Singapore springer till munkar, spåman och Feng Shui Masters men det känns som att det i Thailand är extremt; det är inte en liten minoritet utan en klar majoritet.

 

Vad är era uppfattningar och åsikter?    

Det är väl bara ett Tempel med en girig Munk som de har i Thailand som ligger i Pratom Thani, den som man kan läsa om i tidningarna, de övriga har väl inte detta intresse för pengar. Men i Sverige har  flera Tempel av denna grupp som har penga sugande Munkar, som t.ex. ett i Göteborg och det i Borås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och mitt ex satt på Bodega bar på Soi postis för många herrans år sedan och pratade med en av tjejerna som jobbade där.

 

Hon berättade  att hon hade köpt en klänning för sina sista 30,000Bath som skulle göra henne smalare.

 

- It will make me slim and sexy in a few weeks sa hon med stolthet

 

Jag har hört liknande storys tidigare och det är lika trist och tragiskt varje gång någon blir blåst på sina sista pengar på skit som inte funkar.

 

 

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Tekkor said:

Det är väl bara ett Tempel med en girig Munk som de har i Thailand som ligger i Pratom Thani, den som man kan läsa om i tidningarna, de övriga har väl inte detta intresse för pengar. Men i Sverige har  flera Tempel av denna grupp som har penga sugande Munkar, som t.ex. ett i Göteborg och det i Borås.

Jag skulle vilja påstå att en majoritet av Thailands tempel i huvudsak drivs av kommersiella anledningar. Templet i Pathum Thani tog det till nya höjder men för en riktig Buddhist är det verkligen svårt att hitta ett riktigt tempel.

 

Det jag syftar på är dock inte bara mumlande, moonlightande munkar utan framförallt mer sofistikerade spåmän som med en blandning av ny teknik och uråldrig vidskepelse lyckas lura surt förvärvade penningar av hårt arbetande människor och miljoner av famlande, bortskämda överklasskvinnor som borde veta bättre.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja påstå att en majoritet av Thailands tempel i huvudsak drivs av kommersiella anledningar. Templet i Pathum Thani tog det till nya höjder men för en riktig Buddhist är det verkligen svårt att hitta ett riktigt tempel.
 
Det jag syftar på är dock inte bara mumlande, moonlightande munkar utan framförallt mer sofistikerade spåmän som med en blandning av ny teknik och uråldrig vidskepelse lyckas lura surt förvärvade penningar av hårt arbetande människor och miljoner av famlande, bortskämda överklasskvinnor som borde veta bättre.
Håller med i det första stycket, och jag sticker ut hakan o säger att de flesta som blir munk, blir det av ekonomiska skäl.
De drar in bra med pengar på sitt siande som de sen kan ge till familjen.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Religion har ju i alla tider varit ett bedrägeri byggt på lögner och skrämselpropaganda. Att sånt fortfarande får vara tillåtet övergår mitt förstånd, men vad som är ännu värre är ju att det finns spånhinkar som fortfarande tror...



Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju själv testat del i los,skaka pinne ur glas i templet,tillsammans med frugan läsa grodrygg i vinstsyfte (lotteri) och  även tyda avbarkad trädstam i vinstsyfte (lotteri).

 

I somras var det äggbalansering hos skogsschaman. En smått imponerande typ tyckte jag,satt närmare 2 timmar med benen under sig utan att byta sittställning.

Tro det eller ej men det visade sig att gubbfan var lam.

 

Två förutsägelser "bjöd " han på. 

För det första jag skulle bli rik och för det andra har jag tydligen ett märke på slemhelge.

Ett rätt hade han.... hur fan kunde han veta att jag har ett märke där?

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad ni är korrekta, tror ni...

 

Andra resan till Thailand, Patong igen...

Satt och var lite less på restaurang 8, på "Bankgatan/second road", fram kommer en man , en Indier med turban och frågar om han får slå sej ner, visst varför inte?

"You look troubled" sa han, Efter en stund säger han (översatt) "Du kommer snart hitta din käresta, men inte här".

Hur menar du?

"Du kommer snart att träffa din fru men inte där du tror"

Han hade inte spått mej eller ens knappt pratat med mej, jag tänkte "Han vill antagligen ha betalt på nåt sätt"...

Sen reste han sej och gick!

 

En vecka senare råkade jag på Nok ( blivande frugan) på MBK i Bkk...

 

Några månader senare var jag på besök i Thailand, träffade Nok för första gången på riktigt, vi hade bara talats vid på Telefon och Skype, eftersom jag reste ifrån Bangkok samma kväll som jag träffat henne och fått ett telefon nummer (inget annat).

 

Vi turistade till Koh Chang och ner till Phuket, jag bodde i deras hem i Bangkok när vi inte turistade.

På stranden i Patong kom en spå-dam.. Hon frågade om hon fick spå oss?

Visst, why Not!

"Ni kommer att gifta er" (Hon visste inte att vi var ogifta), "men ni får inte barn de första åren" "Men ni kommer att få barn, så ta det lugnt, stressa inte"

Detta var på sommaren 2004, (vi gifte oss på Juldagen, dagen innan Tsunamin, första barnet kom efter ca 2 år), sen gick hon, utan att ha bett om en satang...

 

Frugan hade skiljt sej ca 3 år innan vi träffades, och hade ensam vårdnad om sitt barn, OCH sin mamma, det var lite tufft...

Hon var på sitt hem-tempel och talade med chefsmunken, han berättade att hon snart skulle träffa en ny man, men att den mannen var i "det militära", så han skulle inte kunna vara hemma med henne hela tiden.

Frugan bodde i ett område i Bkk där det ligger en stor Armé-förläggning, så hon tänkte "OK".

Det var tydligen Ungefär samtidigt som jag pratade med Indiern i Patong, en vecka innan vi träffades, och som några av er redan vet, så jobbade jag som "Militär" i Försvarsmakten vid den tidpunkten...

 

Men visst skrock osv...

 

Jag har fler exempel...

 

MVH

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Benriach:

Religion har ju i alla tider varit ett bedrägeri byggt på lögner och skrämselpropaganda. Att sånt fortfarande får vara tillåtet övergår mitt förstånd, men vad som är ännu värre är ju att det finns spånhinkar som fortfarande tror...


 

Det  är ju dagens politiker som du beskriver. Allt för makten över folket.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Atom:

Vad är era uppfattningar och åsikter?  

Av ditt första inlägg att döma - Att man inte blir smartare av utbildning eller pengar......

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Nemo said:

Av ditt första inlägg att döma - Att man inte blir smartare av utbildning eller pengar......

 

Att man inte blir smartare av utbildning eller pengar är uppenbart, det finns det miljontals exempel på och att "bli smart" är heller inte syftet med akademisk utbildning; det har man livet till.

 

Har familjen pengar nog att bekosta en bra utbildning i väst så borde ändå målet vara att personen ska inhämta kunskap, lära sig kritiskt tänkande och kanske även bli lite intelligentare. Många av de personer jag syftar på i tråden framstår också som väldigt kunniga och allmänt vettiga, de tar dessutom dagligen stora beslut byggda på fakta och logik i sitt yrkesliv men av någon anledning hemfaller de till vidskeplighet och en mismatch av religioner i sina privata liv när det kör ihop sig. Och det var egentligen det som var min fundering; att relativt outbildade personer djupt rotade i de thailändska risfälten tror på siare och heliga träd kan jag köpa men att även de som borde veta bättre också gör det har jag betydligt svårare att förstå. Finns säkert en och annan framgångsrik svensk företagare som rådfrågar någon guru inför stora beslut men här verkar det vara standard, i alla fall bland kvinnor.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar nog mer om vana, kultur och socialt beteende, kanske i viss mån religion

Dessa faktorer påverkar ofta starkare än kompetens och intelligens

Titta bara på alla konstigheter i USA som scientologer, mormoner, jehovas vittnen etc

Intelligenta, kompetenta, välutbildade och världsvana människor som i andras ögon beter sig väldigt konstigt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Tekkor:

Det är väl bara ett Tempel med en girig Munk som de har i Thailand som ligger i Pratom Thani, den som man kan läsa om i tidningarna, de övriga har väl inte detta intresse för pengar. Men i Sverige har  flera Tempel av denna grupp som har penga sugande Munkar, som t.ex. ett i Göteborg och det i Borås.

Det där pengahungrande i Borås har jag varit på (tillsammans med MPRs Uber-röris., förresten)...

Där satt reklamskyltar överallt om vilka medaljer man behövde för att bli extra helig, lustigt nog blev man heligare ju dyrare medaljer man köpte av dem!

 

Men vilket i Göteborg menar du?

Känner bara till ett i Landvetter-trakten och ett i Säve och har inte sett något direkt penga-fiskande där.

 

Däremot lämnar Thai gärna en slant till templen, men det är som jag upplever det helt frivilligt, både hur mycket och ens om man vill skänka något.

En del Thai lämnar mer än vad de egentligen har räd med, men det är för att verka lite finare...

 

MVH Tommy

 

Tillägg, Uber-rörisen svarade direkt efter mig, med citat från samma gubbe som jag citerade! Och vi har inte diskuterat ämnet !!!

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara ett Tempel med en girig Munk som de har i Thailand som ligger i Pratom Thani, den som man kan läsa om i tidningarna, de övriga har väl inte detta intresse för pengar. Men i Sverige har  flera Tempel av denna grupp som har penga sugande Munkar, som t.ex. ett i Göteborg och det i Borås.

Dom flesta munkar har ambitioner på ett eller annat sätt. När gamla munken i templet på Värmdö dog för en 10 - 15 år sedan så vart det ju liv i luckan. Nya munken som tog över tog en massa pengar som gamla munken samlat till att bygga en paviljong upp till sitt egna projekt i fredrika. Han ville ju göra sig ett namn i munkvärlden. Och skydde då inga medel för att höja sitt eget namn. Och så verkar det vara överlag. Gör man en donation så ska det gärna stå skrivet i text på templet så alla vet hur viktig man är. Jag har sett otal tambon av större summor. Där man undrar om det är gåvan till templet som är viktig. Eller om det är givarens namn som ska komma på allas läppar.

Min svåger höll till vid ett tempel där kändisar och rika vallfärdade för att ge gåvor för välsignelse. Och ju bättre det gick, så kom munkens släktingar dit för att sköta förvaltningen av stålarna (dom ville väl ha sin del av kakan). När jag för ett par år sedan betalade en 2 veckors resa för min svåger och svägerska till Stockholm. Så gick snacket i templet bland munkens avundsjuka släktingar (min svåger var väldigt nära munken, till hans släktingar förtret) att min svåger stulit pengar ur templets kassa för att bekosta en "lyxresa" till Stockholm. Nu var det ju jag som bekostade allt. Så jag vet att det inte var några skumma stulna pengar inblandade i den resan.

Men att dom flesta munkar är pengakåta av olika orsaker är utom allt rimligt tvivel.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, janne_h said:

Dom flesta munkar har ambitioner på ett eller annat sätt. När gamla munken i templet på Värmdö dog för en 10 - 15 år sedan så vart det ju liv i luckan. Nya munken som tog över tog en massa pengar som gamla munken samlat till att bygga en paviljong upp till sitt egna projekt i fredrika. Han ville ju göra sig ett namn i munkvärlden. Och skydde då inga medel för att höja sitt eget namn. Och så verkar det vara överlag. Gör man en donation så ska det gärna stå skrivet i text på templet så alla vet hur viktig man är. Jag har sett otal tambon av större summor. Där man undrar om det är gåvan till templet som är viktig. Eller om det är givarens namn som ska komma på allas läppar.
Min svåger höll till vid ett tempel där kändisar och rika vallfärdade för att ge gåvor för välsignelse. Och ju bättre det gick, så kom munkens släktingar dit för att sköta förvaltningen av stålarna (dom ville väl ha sin del av kakan). När jag för ett par år sedan betalade en 2 veckors resa för min svåger och svägerska. Så gick snacket i templet bland munkens avundsjuka släktingar (min svåger var väldigt nära munken, till hans släktingar förtret) att min svåger stulit pengar ur templets kassa för att bekosta en "lyxresa" till Stockholm. Nu var det ju jag som bekostade allt. Så jag vet att det inte var några skumma stulna pengar inblandade i den resan.
Men att dom flesta munkar är pengakåta av olika orsaker är utom allt rimligt tvivel.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

 

Håller med. Templen i Thailand omsätter enorma pengar, totalt sett är det en av de största näringarna i landet, och det finns tempel, som om de vore företag, lätt skulle kunna kvala in bland Thailands mest lönsamma.

 

Ute på landet har de flesta templen en roll som bykyrkor hade i Sverige för ett sekel sedan; folk träffas där och det är mer en social institution än en religiös och byborna har oftast hyfsad insyn i templets ekonomi. Dessa försöker nog sällan skinna folk på pengar, finns oftast inte mycket att hämta, men inte sällan donerar folk mark till dem vid speciella högtider och via dödsbo så även på landet sitter templen ofta på stora rikedomar. I nästan alla större provinsiella städer finns det tempel vars verksamhet är nästan enbart kommersiell. Min Thailärarinna har både en akademisk examen i Buddhism och är en mycket trogen Buddhist; alla hennes 140 centimeter börja skaka av vrede varje gång vi diskuterar hur den thailändska buddhismen fungerar idag. Det har blivet som en stor Livets Ord-rörelse där det enda som räknas är stora donationer och munkar som mer agerar som pengakåta konsulter än representanter för en, förhållandevis, sansad religion.

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Atom:

 

Håller med. Templen i Thailand omsätter enorma pengar, totalt sett är det en av de största näringarna i landet, och det finns tempel, som om de vore företag, lätt skulle kunna kvala in bland Thailands mest lönsamma.

 

Ute på landet har de flesta templen en roll som bykyrkor hade i Sverige för ett sekel sedan; folk träffas där och det är mer en social institution än en religiös och byborna har oftast hyfsad insyn i templets ekonomi. Dessa försöker nog sällan skinna folk på pengar, finns oftast inte mycket att hämta, men inte sällan donerar folk mark till dem vid speciella högtider och via dödsbo så även på landet sitter templen ofta på stora rikedomar. I nästan alla större provinsiella städer finns det tempel vars verksamhet är nästan enbart kommersiell. Min Thailärarinna har både en akademisk examen i Buddhism och är en mycket trogen Buddhist; alla hennes 140 centimeter börja skaka av vrede varje gång vi diskuterar hur den thailändska buddhismen fungerar idag. Det har blivet som en stor Livets Ord-rörelse där det enda som räknas är stora donationer och munkar som mer agerar som pengakåta konsulter än representanter för en, förhållandevis, sansad religion.

 

Håller med om att de flesta tempel är nog AAA rankade när det gäller ekonomin.

 

Min erfarenhet från byn är att svärfarsan blir munk ett par månader per år för att sluta kröka och spela. Där fyller det en god funktion.

 

Templen i Sverige har inte den funktionen utan fungerar mer som en samlingsplats, dock utan att ägaren/munkarna har ett vinst intresse. i slutändan.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-27 at 14:39, skrev Atom:

Vad är era uppfattningar och åsikter?    

Definitivt ett tydligt tecken på mera pengar än förstånd.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Tommy:

Det där pengahungrande i Borås har jag varit på (tillsammans med MPRs Uber-röris., förresten)...

Där satt reklamskyltar överallt om vilka medaljer man behövde för att bli extra helig, lustigt nog blev man heligare ju dyrare medaljer man köpte av dem!

 

Men vilket i Göteborg menar du?

Känner bara till ett i Landvetter-trakten och ett i Säve och har inte sett något direkt penga-fiskande där.

 

Däremot lämnar Thai gärna en slant till templen, men det är som jag upplever det helt frivilligt, både hur mycket och ens om man vill skänka något.

En del Thai lämnar mer än vad de egentligen har räd med, men det är för att verka lite finare...

 

MVH Tommy

 

Tillägg, Uber-rörisen svarade direkt efter mig, med citat från samma gubbe som jag citerade! Och vi har inte diskuterat ämnet !!!

 

Templet vi gifte oss i nere i Thailand har en munk som lever ett vanligt liv och det som gåvopengar går till är drift av Templet med el vatten rep av byggnader mm, sen reser han runt och besöker medlemmar, han ger även ekonomiskt stöd till begravningar för fattiga familjer mm.  Min svärmor som var troende buddist hjälpte chefmunken i Templet och följde även med på hans resor de sista åren hon levde, så vi har god insyn i att det gick rätt till med gåvorna.

 

Om man tänker hur de flesta här ser på Thailand och deras kultur, så finns det likheter hur utlänningar i Sverige ser på vårt land och våra seder...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
On ‎2017‎-‎10‎-‎27 at 7:39 PM, Atom said:

Vi bodde först i Bangkok och umgicks med frugans Bangkokbaserade släktingar och universitetskompisar ur Bangkoks och Centrala Thailands medelklass. Sedan flyttade vi till byn och umgicks med hennes bybaserade släktingar, gamla klasskompisar och grannar ur arbetarklassen. Ganska många, framförallt av kvinnorna, sprang emellanåt till munkar, spåmän, heliga träd och annat för att få råd i vardagen och om mer seriösa problem. Jag, som en stark motståndare av all religion och vidskepelse, betraktade allt detta som en intressant kulturyttring men avfärdade det samtidigt som något de mest höll på med på grund av avsaknad av vettig utbildning.

 

Nu umgås vi sedan många år tillbaka med vad IL skulle kallat "den royalistiska militärkramande eliten" och nästan alla frugans väninnor har pluggat i väst många år. Man skulle ju då kunna tro att historier om kompisar som springer till "gypsies" eller vandrar 13 varv motsols runt ett heligt träd vore ett gammalt minne att skratta åt. Så är det inte. Om något har det ökat och den enda markanta skillnaden är att de inte betalar 50 Baht för en session med en "gypsie" som säger att de kommer hitta en man om de bär ett visst halsband, utan istället betalar 50,000 Baht för att höra att de måste donera 200,000 Baht till ett obskyrt tempel i Nakorn Nowhere för att deras son ska komma in på Stanford eller för att deras cancersjuke far ska bli bra igen.

 

Jag vet att många välutbildade etniska kineser (huvudsakligen kvinnor) i länder som Taiwan, Hong Kong och Singapore springer till munkar, spåman och Feng Shui Masters men det känns som att det i Thailand är extremt; det är inte en liten minoritet utan en klar majoritet.

 

Vad är era uppfattningar och åsikter?    

 

Ett, av väldigt få, intressanta inlägg jag någonsin gjort men till skillnad från många av mina blaha-inlägg fick detta ingen större respons och väldigt få fann det intressant.

 

En av de personer jag tänkte på när jag skrev inlägget är frugans kompis Jay. Hennes far var ordförande i konstitutionsdomstolen och hon har pluggat både high school och universitet i USA; hon är så mycket överklass man kan bli. Allteftersom problem med man och barn blivit värre har hon dock blivit alltmer fascinerad av religionen och hon har nog donerat mer pengar till diverse obskyra munkar och tempelprojekt än vad en normalstor Isaansk stad omsätter på ett år. Numera har hon en "personlig munk" som ger henne råd om familjeliv, ekonomiska spörsmål och kanske även religion. Nu i veckan har de varit i Indien (businessbiljetter och 5-stjärniga hotell givetvis) för att närma sig Nirvana, och det lyckades givetvis och förevigades på Facebook, Instagram och diverse Linegrupper. Trots att jag är en simpel agnostiker och möbelfabrikörsson från Tibro så är jag också vän med Jay på Facebook och har tittat till hennes resa mot Nirvana medan hennes börsmäklarman har satt på 22-åriga trainees.

 

Hennes uppdatering i torsdags var verkligen tårdrypande; hon hade insett den smala vägen då hon sett urfattiga bönder bränna sina anhöriga vid Ganges. Det var fattigdom och pina som var vägen framåt och där satt hon med sin munk och grät med sin 600,000-Bahts Hermes-väska i knät. Vägen till Nirvana har nog några krokar kvar kan man anta.....

 

Hur fan kan man vara så utbildad men ändå så obildad?     

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Atom:

 

Ett, av väldigt få, intressanta inlägg jag någonsin gjort men till skillnad från många av mina blaha-inlägg fick detta ingen större respons och väldigt få fann det intressant.

 

En av de personer jag tänkte på när jag skrev inlägget är frugans kompis Jay. Hennes far var ordförande i konstitutionsdomstolen och hon har pluggat både high school och universitet i USA; hon är så mycket överklass man kan bli. Allteftersom problem med man och barn blivit värre har hon dock blivit alltmer fascinerad av religionen och hon har nog donerat mer pengar till diverse obskyra munkar och tempelprojekt än vad en normalstor Isaansk stad omsätter på ett år. Numera har hon en "personlig munk" som ger henne råd om familjeliv, ekonomiska spörsmål och kanske även religion. Nu i veckan har de varit i Indien (businessbiljetter och 5-stjärniga hotell givetvis) för att närma sig Nirvana, och det lyckades givetvis och förevigades på Facebook, Instagram och diverse Linegrupper. Trots att jag är en simpel agnostiker och möbelfabrikörsson från Tibro så är jag också vän med Jay på Facebook och har tittat till hennes resa mot Nirvana medan hennes börsmäklarman har satt på 22-åriga trainees.

 

Hennes uppdatering i torsdags var verkligen tårdrypande; hon hade insett den smala vägen då hon sett urfattiga bönder bränna sina anhöriga vid Ganges. Det var fattigdom och pina som var vägen framåt och där satt hon med sin munk och grät med sin 600,000-Bahts Hermes-väska i knät. Vägen till Nirvana har nog några krokar kvar kan man anta.....

 

Hur fan kan man vara så utbildad men ändå så obildad?     

Ja ni skaraborgare åker ju till Falkens grav. ;)

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...