Jump to content
IGNORERAD

Mobil-GPS


UglyFarang

Recommended Posts

8 timmar sedan, skrev Niro:

Att uppdatera sin Garmin på huvudkontoret i Bangkok tar i bästa fall några timmar, helst vill de behålla den över natten. Apparater som är köpta utomlands uppdateras inte alls.

Förstår inte riktigt vad du menar med att uppdatera en Garmin på huvudkontoret i Bangkok?

Varje gång du ansluter din Garmin till din dator kollas om det finns några uppdateringar.

Och om det finns, så är det bara att uppdatera. Förutsätter att man har gratisprogrammet

Garmin Express i sin dator.

 

mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    39

  • Soengsang

    13

  • biker

    10

  • HuaHindinnge

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Använder du din Garmin Zumo 595LM både i sverige och Thailand, är du nöjd med funktionen?

Ja, det är nog kanske den bästa GPS som finns för MC-bruk just nu. Men sedan finns det de som anser

TomTom är bra grejor.

Men om man bara har behov av en GPS för bilbruk, då är det overkill att köpa en Zumo 595LM.

Du får samma prestanda i en bil-GPS för en tredjedel av priset.

 

Kommer att ta med min Zumo 595 till Thailand nu i december. Men det finns ingen anledning

att den inte skulle fungera lika bra där. Det är ingen skillnad.

 

Men naturligtvis måste man ha rätt karta.

Jag har flitigt använt en Garmin EDGE 800 både i Thailand och Sverige.

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev biker:

Förstår inte riktigt vad du menar med att uppdatera en Garmin på huvudkontoret i Bangkok?

Varje gång du ansluter din Garmin till din dator kollas om det finns några uppdateringar.

Och om det finns, så är det bara att uppdatera. Förutsätter att man har gratisprogrammet

Garmin Express i sin dator.

 

mvh

biker

Mest som ett tipps till han som tänkte köpa gps i Sverige och sedan lägga in Thai karta i Bangkok

Ändrades av Niro
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Fick precis telefon från kompisen som mailat Thai både i Sverige och Danmark och svaret från Danmark är glasklart.

Kopia på deras konversation:

 

Kompisens fråga:

Hej,
Jag ska resa till Thailand 20171204-20180118 med Thai Airways CPH-BKK.
Enligt den information jag fått så ska inte visum behövas på resor kortare än 60 dagar då man ska kunna köpa till 30 dagar hos Immigration i Thailand för 1900THB.
Så min fråga till er är: kommer jag att släppas ombord på planet 20171204 utan visum?
Thai Airways i Sverige har gett mej rådet att fråga er i Danmark direkt då det är ni som finns på Kastrup och tar detta beslutet.
Med vänliga hälsningar
Xxxxxx Xxxxxx

 

Svaret från Thai i Danmark:

Hi Xxxxxx
You may board the aircraft to Thailand without visa but it will be on your own responsibility.
You might receive fine from the Immigration if overstay.
Med venlig hilsen / Best regards
THAI AIRWAYS INTERNATIONAL PCL

Anne Rude Kyster
Passenger Service

 

 

Våga vägra visum ha ha ha . Det går säkert bra men det känns definitivt lite mer struligt än att bara helt enkelt fixa ett visum

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Mankan:

Våga vägra visum ha ha ha . Det går säkert bra men det känns definitivt lite mer struligt än att bara helt enkelt fixa ett visum

Om reglerna säger att detta ska fungera så varför strula med den dyra visumservicen i Göteborg som konsulns släkting tillhandahåller för dyra pengar?

 

Om jag ska åka iväg och fixa visum själv så får det bli till Köpenhamn som är närmast vilket tar en massa tid och ledigt från jobbet i onödan.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Om reglerna säger att detta ska fungera så varför strula med den dyra visumservicen i Göteborg som konsulns släkting tillhandahåller för dyra pengar?

 

Om jag ska åka iväg och fixa visum själv så får det bli till Köpenhamn som är närmast vilket tar en massa tid och ledigt från jobbet i onödan.

Finns ju olika företag som tillhandahåller servisen så det är vad jag förstår rätt smidigt att skicka iväg passet med posten. Då verkar det betydligt struligare att inte söka visum. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

500 spänn är inte dyrt med tanke på vad det kostar och ta ledigt från jobbet och sedan att personen är släkt med konsuln kan ju vara en fördel.

Har använt de flera gånger och det funkar kanon. Brukar få tillbaka passet efter 3 - 4 dagar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med @UglyFarang

Det är mycket bättre att spendera 1-2 dagar på semesterna med att åka fram och tillbaka till immigration och därtill betala 1900baht för förlängningen och några hundra för taxi osv... 

 

Ne. Fan heller att något visaföretag i Sverige skall tjäna 200 kr på mig... :waaaht::go:

 

Tur för mig att man bor i Götet och åker förbi konsulatet dagligen :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Fick precis telefon från kompisen som mailat Thai både i Sverige och Danmark och svaret från Danmark är glasklart.

Kopia på deras konversation:

 

Kompisens fråga:

Hej,
Jag ska resa till Thailand 20171204-20180118 med Thai Airways CPH-BKK.
Enligt den information jag fått så ska inte visum behövas på resor kortare än 60 dagar då man ska kunna köpa till 30 dagar hos Immigration i Thailand för 1900THB.
Så min fråga till er är: kommer jag att släppas ombord på planet 20171204 utan visum?
Thai Airways i Sverige har gett mej rådet att fråga er i Danmark direkt då det är ni som finns på Kastrup och tar detta beslutet.
Med vänliga hälsningar
Xxxxxx Xxxxxx

 

Svaret från Thai i Danmark:

Hi Xxxxxx
You may board the aircraft to Thailand without visa but it will be on your own responsibility.
You might receive fine from the Immigration if overstay.
Med venlig hilsen / Best regards
THAI AIRWAYS INTERNATIONAL PCL

Anne Rude Kyster
Passenger Service

 

 

Hej

 

Konstigt vad man kan uppfatta olika. I mina ögon är svaret allt annat än glasklart???

 

"You may board the aircraft to Thailand without visa but it will be on your own responsibility"

 

I mitt huvud översätts detta "Du kan få gå ombord, men det är ditt eget ansvar"........

 

Jag har ett antal gånger skaffat turistvisum 60 dgr innan avresa.

Om man inte gillar företaget i Göteborg som ombesörjer detta, skicka till Stockholm istället.

Jag har nyss fått mitt O-A visum, och jag kan rekommendera Visumpartner i Stockholm.

Hade mitt visum tillbaka på 1 vecka inkl. postgång. Dessutom var ambassaden stängd

någon dag pga. kungabegravningen. O-A visum går för övrigt ej att ordna på konsulatet

i Göteborg.

 

Jag skulle aldrig överväga att åka utan visum, men det står ju alla fritt att göra som man vill.

 

Även om det inte blir strul på Kastrup, eller vid immigration i Bangkok, så ska man lägga tid

på att besöka ett iimmigrationskontor, tjänstemannen/kvinnans dagshumör, avgiftens storlek mm.

 

Så tänker jag.......

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag sökte en 30 dagars förlängning på immigration i Pattaya tog det 30 minuter. Lätt som en plätt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag åkte ner nu i oktober med hemresa i april utan visum i passet så kom frågan vid incheckning har du utresa inom 30 dagar så thaiair håller hårt på detta i allafall från Arlanda.

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Sist jag sökte en 30 dagars förlängning på immigration i Pattaya tog det 30 minuter. Lätt som en plätt. 

Har inte du non im med extension?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
När jag åkte ner nu i oktober med hemresa i april utan visum i passet så kom frågan vid incheckning har du utresa inom 30 dagar så thaiair håller hårt på detta i allafall från Arlanda.
//matz


Boka en biz biljett från Bkk till Singapore som är återbetalningsbar.
Avboka skiten när du landat.

Förstår inte svårigheten.
Och har man lust så lan man alltid ta en tur till Singapore...eller till vilken destination man nu har bokat sin biljett.
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev biker:

Hej

 

Konstigt vad man kan uppfatta olika. I mina ögon är svaret allt annat än glasklart???

 

"You may board the aircraft to Thailand without visa but it will be on your own responsibility"

 

I mitt huvud översätts detta "Du kan få gå ombord, men det är ditt eget ansvar"........

 

Jag har ett antal gånger skaffat turistvisum 60 dgr innan avresa.

Om man inte gillar företaget i Göteborg som ombesörjer detta, skicka till Stockholm istället.

Jag har nyss fått mitt O-A visum, och jag kan rekommendera Visumpartner i Stockholm.

Hade mitt visum tillbaka på 1 vecka inkl. postgång. Dessutom var ambassaden stängd

någon dag pga. kungabegravningen. O-A visum går för övrigt ej att ordna på konsulatet

i Göteborg.

 

Jag skulle aldrig överväga att åka utan visum, men det står ju alla fritt att göra som man vill.

 

Även om det inte blir strul på Kastrup, eller vid immigration i Bangkok, så ska man lägga tid

på att besöka ett iimmigrationskontor, tjänstemannen/kvinnans dagshumör, avgiftens storlek mm.

 

Så tänker jag.......

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blandar du inte ihop may med maybe nu?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev samet:

Håller helt med @UglyFarang

Det är mycket bättre att spendera 1-2 dagar på semesterna med att åka fram och tillbaka till immigration och därtill betala 1900baht för förlängningen och några hundra för taxi osv... 

 

Ne. Fan heller att något visaföretag i Sverige skall tjäna 200 kr på mig... :waaaht::go:

 

Tur för mig att man bor i Götet och åker förbi konsulatet dagligen :big_smile:

Hade jag också bott i  eller i närheten av Glenneborg så hade jag nog lagt någon timme på att besöka konsulatet, nu får det antingen bli ett par timmar hos Immigration eller en helg på Langkawi.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Blandar du inte ihop may med maybe nu?

Finns också i appar för språkträning, apropå appar ;)

 

I detta svar så ovan så betyder "may" kanske.

 

För övrigt är reglerna du hänvisar till  glasklara, för vistelse över 30 dagar ska man ha visum, under 30 dagar är vi svenskar befriade från visum, att man sen oftast kan förlänga en visumfri vistelse med 30 dagar är en annan sak!

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Blandar du inte ihop may med maybe nu?

Nej

 

Jag tycker svaret du fått är glasklart. Du kanske kan gå ombord, men får själv stå för eventuella

konsekvenser av att åka utan giltigt visum.

 

För övrigt verkar du inte mottaglig för andras åsikter, så jag vet inte egentligen varför

jag engagerar mig. Gör som du vill.............

 

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev biker:

Nej

 

Jag tycker svaret du fått är glasklart. Du kanske kan gå ombord, men får själv stå för eventuella

konsekvenser av att åka utan giltigt visum.

 

För övrigt verkar du inte mottaglig för andras åsikter, så jag vet inte egentligen varför

jag engagerar mig. Gör som du vill.............

 

/biker

 

Visst är jag mottaglig för andras åsikter, men mest mottaglig är jag för andras e r f a r e n h e t e r.

I en annan tråd så har jag frågat efter just om det har varit någon som haft e r f a r e n h e t av detta lilla dilemma då det finns regler som passar mej bra så jag slipper hålla på med papper till konsulatet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

Visst är jag mottaglig för andras åsikter, men mest mottaglig är jag för andras e r f a r e n h e t e r.

I en annan tråd så har jag frågat efter just om det har varit någon som haft e r f a r e n h e t av detta lilla dilemma då det finns regler som passar mej bra så jag slipper hålla på med papper till konsulatet.

Min erfarenhet är att svensk medborgare som önskar stanna längre än 30 dagar i Thailand ska uppvisa giltigt visum.

Det må så vara att det det ändå kan gå bra att bli insäppt i Thailand, men jag skulle aldrig få för mig att

riskera trubbel för en sådan skitsak. 

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev biker:

Min erfarenhet är att svensk medborgare som önskar stanna längre än 30 dagar i Thailand ska uppvisa giltigt visum.

Inte bara din erfarenhet, det är också tydligt skrivet in viseringsreglerna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev biker:

Min erfarenhet är att svensk medborgare som önskar stanna längre än 30 dagar i Thailand ska uppvisa giltigt visum.

Det må så vara att det det ändå kan gå bra att bli insäppt i Thailand, men jag skulle aldrig få för mig att

riskera trubbel för en sådan skitsak. 

/biker

 

 

18 minuter sedan, skrev Soengsang:

Inte bara din erfarenhet, det är också tydligt skrivet in viseringsreglerna.

Men på senaste tiden så har regler ändrats och då har en del personer fått erfara att det går att åka till Thailand 30-60 dagar utan visum då det är möjligt att köpa till 30 dagar på plats vilket för mej är en stor bonus då det med mitt nya arbete inte är möjligt att åka 3 månader( då m å s t e jag skaffa visum) per vinter utan endast 7 veckor.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man verkligen "förlänga" ett visum som inte finns ?

 

De 30 dagarna man får vid landning är ju "Visa Exemption" eller översatt "Undantag från Visa" så kan man förlänga att man slipper Visa 30 dagar till ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Men på senaste tiden så har regler ändrats och då har en del personer fått erfara att det går att åka till Thailand 30-60 dagar utan visum då det är möjligt att köpa till 30 dagar på plats vilket för mej är en stor bonus då det med mitt nya arbete inte är möjligt att åka 3 månader( då m å s t e jag skaffa visum) per vinter utan endast 7 veckor.

Ja, jag hoppar ur denna meningslösa diskussion. Ett tips i all välmening, läs viseringsreglerna på Thailand ambassads hemsida.

 

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev UglyFarang:

 

Men på senaste tiden så har regler ändrats och då har en del personer fått erfara att det går att åka till Thailand 30-60 dagar utan visum då det är möjligt att köpa till 30 dagar på plats vilket för mej är en stor bonus då det med mitt nya arbete inte är möjligt att åka 3 månader( då m å s t e jag skaffa visum) per vinter utan endast 7 veckor.

Läs på ambassadens hemsida, visserligen på engelska men står tydligt där, inom 30 dagar ska du ha en utresebiljett om man saknar visum.

Du kan förlänga dessa visumfriadagar med 30, men det fodrar att du kommit in i landet, vilket du kan bli nekad till om du inte har utresebiljett inom 30 dagar.

General Information

 

According to immigration law, you must be able to present an exit ticket within 30 day of your arrival if you travel without a visa (60 days if you wish to extend your stay at immigration office). Immigration officer has the right to deny you entry if you fail to show an exit ticket.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...