Jump to content
UglyFarang

Mobil-GPS

Recommended Posts

janne_h
Handhavandefel kallas det, kör i princip alltid med Googlemaps, har passerat Bkk flera gånger utan problem.
Har också Garmin, men föredrar faktiskt Google.

Fast problemet med Google maps i Thailand är väl thailändare som märker ut platser flera kilometer fel åt google. Då Google maps mycket bygger på information om platser från användare. Vilket gör att det ofta blir fel när man ska navigera efter google maps i Thailand. Har hänt otal gånger för mig att jag slagit in någon restaurang eller centrum. För att sedan hamna 4 kvarter fel. Var och jobbade häromåret hos en MPR medlem. Och när man slog in namnet på communityn som han bodde och fick upp en bild på ingången i området. Så hamnade man 3 gator fel.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

• Ge karma 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

UglyFarang
11 timmar sedan, skrev frason:

Ja inte vet jag vad du pratar om för mobil nu. :D

Om du talar om vilken mobil det är så är det lättare att hjälpa till. :)

Det ska tydligen vara en Apple iPhone 5S 16 GB Silver, det har egentligen ingen betydelse då avsikten är att byta ut den som jag skrev i början.

UglyFarang
1 timme sedan, skrev janne_h:

Fast problemet med Google maps i Thailand är väl thailändare som märker ut platser flera kilometer fel åt google. Då Google maps mycket bygger på information om platser från användare. Vilket gör att det ofta blir fel när man ska navigera efter google maps i Thailand. Har hänt otal gånger för mig att jag slagit in någon restaurang eller centrum. För att sedan hamna 4 kvarter fel. Var och jobbade häromåret hos en MPR medlem. Och när man slog in namnet på communityn som han bodde och fick upp en bild på ingången i området. Så hamnade man 3 gator fel.

Då låter det som att det kan behövas en riktig GPS på vinterns resa i Thailand.

janne_h
35 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Då låter det som att det kan behövas en riktig GPS på vinterns resa i Thailand.

Köp en Garmin då dom funkar bäst i Thailand.

• Ge karma 1

UglyFarang
5 minuter sedan, skrev janne_h:

Köp en Garmin då dom funkar bäst i Thailand.

Du som bor i Bkk, var är det bäst att köpa en som funkar för MC bruk?

Den ska tåla vatten och inte vara för liten, både kartor för Thailand och Europa är ett måste.

janne_h
Du som bor i Bkk, var är det bäst att köpa en som funkar för MC bruk?
Den ska tåla vatten och inte vara för liten, både kartor för Thailand och Europa är ett måste.
Garmin har en specialgjord för motorcykel. Var själv till garmin i saton i Bangkok och köpte min för 3 år sedan. Har för mig att jag betalade med hållare till motorcykeln som ger ström till gps, en ca 25 000 baht.
Annars ska det finnas en gps affär i bottenvåningen på fortune town, som säljer dessa. Anledningen att jag åkte till garmin direkt var för att affären i fortune hade slut i lager då.

e72c59b844df0b219904d6a65504b061.jpg

• Ge karma 1

Cavemannen

Jag har en Montana 600 med 3st hållare, då kan man ha den i bil,båt och skoter.

600 har gott ur produktionen, men ersättaren 610 är i princip samma.

Den funkar perfekt, både i -35,regn,snö mm. och så har den tusch skärm, går att köra både med orginalbatteriet eller 3st aa om man är ute i svampskogen.

garmin.jpg.9ae86f11734aa88232861f1f0af2e28f.jpg

edit: det ingår en världskarta i den, men den är inte så detaljerad.

Men det går utmärkt att ladda hem kartor från t.ex piratebay(alla garmins kartor finns där)

Edited by Cavemannen
  • Ge karma 1
  • Downvote 1

UglyFarang
On 2017-10-28 at 10:14, skrev janne_h:

Garmin har en specialgjord för motorcykel. Var själv till garmin i saton i Bangkok och köpte min för 3 år sedan. Har för mig att jag betalade med hållare till motorcykeln som ger ström till gps, en ca 25 000 baht.
Annars ska det finnas en gps affär i bottenvåningen på fortune town, som säljer dessa. Anledningen att jag åkte till garmin direkt var för att affären i fortune hade slut i lager då.

e72c59b844df0b219904d6a65504b061.jpg

En likadan kostar ca 4400:- i sverige, kan man få thailändska kartor nedladdade på plats i Thailand(Bkk)?

janne_h
22 minuter sedan, skrev UglyFarang:

En likadan kostar ca 4400:- i sverige, kan man få thailändska kartor nedladdade på plats i Thailand(Bkk)?

Jepp säkert är det  så  att utan hållare som håller liv i GPS,en. gör det dyrare? Eller så är det att köpa den i Thailand?

Köp det billigaste du vet. Och be ej om råd när du redan vet vad du ska köpa.

Förstår inte ens varför jag ens svarade dig på din fråga. Ska ej upprepas jag lovar.

Garmin har en tjänst för nedladdning av kartor. Jag har definitivt ingen koll på hur bra den är. det är nånting du får experimentera med själv.

UglyFarang
10 minuter sedan, skrev janne_h:

Jepp säkert är det  så  att utan hållare som håller liv i GPS,en. gör det dyrare? Eller så är det att köpa den i Thailand?

Köp det billigaste du vet. Och be ej om råd när du redan vet vad du ska köpa.

Förstår inte ens varför jag ens svarade dig på din fråga. Ska ej upprepas jag lovar.

Garmin har en tjänst för nedladdning av kartor. Jag har definitivt ingen koll på hur bra den är. det är nånting du får experimentera med själv.

Oj då, min tanke var bara att om jag köper den hemma så slipper jag leta i Bkk när jag kommit ner.

Ska inte stör dej mera, det garanterar jag!

janne_h
41 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Oj då, min tanke var bara att om jag köper den hemma så slipper jag leta i Bkk när jag kommit ner.

Ska inte stör dej mera, det garanterar jag!

Nästa gång du kommer ner då? För tydligen passerade du bankok 27e.

Vilket naturligtvis inte är viktigt i sammanhanget. Men varför ber du om råd i nånting du bevisligen skiter fullständigt i?

Jag bryr mig knappast om du frågar mg om råd igen.

Men trams kan jag vara utan. Och detta är trams, om du inte kan övertyga mig om motsatsen?

biker
On 2017-10-28 at 11:35, skrev Cavemannen:

Jag har en Montana 600 med 3st hållare, då kan man ha den i bil,båt och skoter.

600 har gott ur produktionen, men ersättaren 610 är i princip samma.

Den funkar perfekt, både i -35,regn,snö mm. och så har den tusch skärm, går att köra både med orginalbatteriet eller 3st aa om man är ute i svampskogen.

garmin.jpg.9ae86f11734aa88232861f1f0af2e28f.jpg

edit: det ingår en världskarta i den, men den är inte så detaljerad.

Men det går utmärkt att ladda hem kartor från t.ex piratebay(alla garmins kartor finns där)

Hej

Jag har letat mycket efter Garmin kartor, bland annat på piratebukten.

Men det mesta som finns där till Garmin är inte Garmins kartor, utan Osm för Garmin.

Dvs OpenStreetMap. Dom är ju helt gratis ändå.... Men det tråkiga är att

t.ex. i de trakter som jag håller till i Thailand så finns knappt en enda väg eller gata i osm.

Tämligen värdelöst.

Skulle vilja få tag i City Navigator® Sydostasien NT. Kostar 1099Sek. att hämta hos Garmin.

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/89538

Undrar om den är billigare i Thailand?

Jag har den kartan i min cykel-GPS, men kartan är låst till just den hårdvaran.

Har en Garmin Zumo 595LM på motorcykeln, det är till den jag vill ha

South-East-Asia-kartan. Jag hittar den inte på nätet, så kanske det blir

att bita i det sura äpplet och köpa den rakt av från Garmin.

/biker

Edited by biker
  • Ge karma 1

UglyFarang
9 minuter sedan, skrev janne_h:

Nästa gång du kommer ner då? För tydligen passerade du bankok 27e.

Vilket naturligtvis inte är viktigt i sammanhanget. Men varför ber du om råd i nånting du bevisligen skiter fullständigt i?

Jag bryr mig knappast om du frågar mg om råd igen.

Men trams kan jag vara utan. Och detta är trams, om du inte kan övertyga mig om motsatsen?

Passerade jag Bangkok den 27:e?

Jag ska snart åka till BKK och Thailand om jag får vettig info angående att slippa söka visum i sverige när jag bara ska vara i Thailand mindre än 60 dagar vilket jag inte fått info om ännu.

En kompis som redan bokat sin resa håller just nu på i samma ärende med Thai Airvays i Sverige och >Danmark.

Du hade helt rätt i att hållare ej ingick i det priset!

Tack för det tipset!

Edited by UglyFarang
  • Ge karma 1

HuaHindinnge
19 minuter sedan, skrev janne_h:

Och detta är trams, om du inte kan övertyga mig om motsatsen?

555555555555555

🤣🤣🤣😂😂😂😅😅

Edited by HuaHindinnge