Jump to content
IGNORERAD

Mobil-GPS


UglyFarang

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev janne_h:

Köp en Garmin då dom funkar bäst i Thailand.

Du som bor i Bkk, var är det bäst att köpa en som funkar för MC bruk?

Den ska tåla vatten och inte vara för liten, både kartor för Thailand och Europa är ett måste.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    39

  • Soengsang

    13

  • biker

    10

  • HuaHindinnge

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du som bor i Bkk, var är det bäst att köpa en som funkar för MC bruk?
Den ska tåla vatten och inte vara för liten, både kartor för Thailand och Europa är ett måste.
Garmin har en specialgjord för motorcykel. Var själv till garmin i saton i Bangkok och köpte min för 3 år sedan. Har för mig att jag betalade med hållare till motorcykeln som ger ström till gps, en ca 25 000 baht.
Annars ska det finnas en gps affär i bottenvåningen på fortune town, som säljer dessa. Anledningen att jag åkte till garmin direkt var för att affären i fortune hade slut i lager då.

e72c59b844df0b219904d6a65504b061.jpg

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Montana 600 med 3st hållare, då kan man ha den i bil,båt och skoter.

600 har gott ur produktionen, men ersättaren 610 är i princip samma.

Den funkar perfekt, både i -35,regn,snö mm. och så har den tusch skärm, går att köra både med orginalbatteriet eller 3st aa om man är ute i svampskogen.

garmin.jpg.9ae86f11734aa88232861f1f0af2e28f.jpg

 

edit: det ingår en världskarta i den, men den är inte så detaljerad.

Men det går utmärkt att ladda hem kartor från t.ex piratebay(alla garmins kartor finns där)

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-28 at 10:14, skrev janne_h:

Garmin har en specialgjord för motorcykel. Var själv till garmin i saton i Bangkok och köpte min för 3 år sedan. Har för mig att jag betalade med hållare till motorcykeln som ger ström till gps, en ca 25 000 baht.
Annars ska det finnas en gps affär i bottenvåningen på fortune town, som säljer dessa. Anledningen att jag åkte till garmin direkt var för att affären i fortune hade slut i lager då.

e72c59b844df0b219904d6a65504b061.jpg

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

En likadan kostar ca 4400:- i sverige, kan man få thailändska kartor nedladdade på plats i Thailand(Bkk)?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev UglyFarang:

En likadan kostar ca 4400:- i sverige, kan man få thailändska kartor nedladdade på plats i Thailand(Bkk)?

Jepp säkert är det  så  att utan hållare som håller liv i GPS,en. gör det dyrare? Eller så är det att köpa den i Thailand?

Köp det billigaste du vet. Och be ej om råd när du redan vet vad du ska köpa.

Förstår inte ens varför jag ens svarade dig på din fråga. Ska ej upprepas jag lovar.

Garmin har en tjänst för nedladdning av kartor. Jag har definitivt ingen koll på hur bra den är. det är nånting du får experimentera med själv.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev janne_h:

Jepp säkert är det  så  att utan hållare som håller liv i GPS,en. gör det dyrare? Eller så är det att köpa den i Thailand?

Köp det billigaste du vet. Och be ej om råd när du redan vet vad du ska köpa.

Förstår inte ens varför jag ens svarade dig på din fråga. Ska ej upprepas jag lovar.

Garmin har en tjänst för nedladdning av kartor. Jag har definitivt ingen koll på hur bra den är. det är nånting du får experimentera med själv.

Oj då, min tanke var bara att om jag köper den hemma så slipper jag leta i Bkk när jag kommit ner.

Ska inte stör dej mera, det garanterar jag!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Oj då, min tanke var bara att om jag köper den hemma så slipper jag leta i Bkk när jag kommit ner.

Ska inte stör dej mera, det garanterar jag!

Nästa gång du kommer ner då? För tydligen passerade du bankok 27e.

Vilket naturligtvis inte är viktigt i sammanhanget. Men varför ber du om råd i nånting du bevisligen skiter fullständigt i?

Jag bryr mig knappast om du frågar mg om råd igen.

Men trams kan jag vara utan. Och detta är trams, om du inte kan övertyga mig om motsatsen?

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-28 at 11:35, skrev Cavemannen:

Jag har en Montana 600 med 3st hållare, då kan man ha den i bil,båt och skoter.

600 har gott ur produktionen, men ersättaren 610 är i princip samma.

Den funkar perfekt, både i -35,regn,snö mm. och så har den tusch skärm, går att köra både med orginalbatteriet eller 3st aa om man är ute i svampskogen.

garmin.jpg.9ae86f11734aa88232861f1f0af2e28f.jpg

 

edit: det ingår en världskarta i den, men den är inte så detaljerad.

Men det går utmärkt att ladda hem kartor från t.ex piratebay(alla garmins kartor finns där)

Hej

Jag har letat mycket efter Garmin kartor, bland annat på piratebukten.

Men det mesta som finns där till Garmin är inte Garmins kartor, utan Osm för Garmin.

Dvs OpenStreetMap. Dom är ju helt gratis ändå.... Men det tråkiga är att

t.ex. i de trakter som jag håller till i Thailand så finns knappt en enda väg eller gata i osm.

Tämligen värdelöst.

Skulle vilja få tag i City Navigator® Sydostasien NT. Kostar 1099Sek. att hämta hos Garmin.

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/89538

 

Undrar om den är billigare i Thailand?

 

Jag har den kartan i min cykel-GPS, men kartan är låst till just den hårdvaran.

 

Har en Garmin Zumo 595LM på motorcykeln, det är till den jag vill ha

South-East-Asia-kartan. Jag hittar den inte på nätet, så kanske det blir

att bita i det sura äpplet och köpa den rakt av från Garmin.

 

/biker

 

 

 

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev janne_h:

Nästa gång du kommer ner då? För tydligen passerade du bankok 27e.

Vilket naturligtvis inte är viktigt i sammanhanget. Men varför ber du om råd i nånting du bevisligen skiter fullständigt i?

Jag bryr mig knappast om du frågar mg om råd igen.

Men trams kan jag vara utan. Och detta är trams, om du inte kan övertyga mig om motsatsen?

 

Passerade jag Bangkok den 27:e?

Jag ska snart åka till BKK och Thailand om jag får vettig info angående att slippa söka visum i sverige när jag bara ska vara i Thailand mindre än 60 dagar vilket jag inte fått info om ännu.

 

En kompis som redan bokat sin resa håller just nu på i samma ärende med Thai Airvays i Sverige och >Danmark.

 

Du hade helt rätt i att hållare ej ingick i det priset!

Tack för det tipset!

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev janne_h:

 

 Och detta är trams, om du inte kan övertyga mig om motsatsen?

 

555555555555555

🤣🤣🤣😂😂😂😅😅

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-27 at 19:08, skrev UglyFarang:

Det kan du ha rätt i!!

Båda tävlingsbilarna har jag egen transponder till och det sitter Alfano-system på båda för laptimes.

 

Kamerorna har du helt rätt i det skulle gå att lägga dessa till en smartphone, vi har satt upp en hel hög kameror på gården då hela lagårn är ombyggd till meckpalats med 12 uthyrda platser.

 

Om jag inte minns fel så skulle nog grinden gå att köra via mobil också, gräsklipparen gick nog också att kontrollera via mobil.

 

Dagens mobil var nyladdad på morgonen och har nu 41% kvar och det räcker inte ens till lunch på en arbetsdag, då har jag inte ens pratat en halvtimme och tagit max 15 bilder som visserligen kollats några gånger under dagen när jag jobbat med produktions förbättringar.

Koppla ihop kamerorna och inbrottslarmet med såna de har på länken nedan, så lär de inte kunna lämna området om de åkt in, för de vill nog inte lämna kvar sitt fordon.

Man får se upp annars för det är många ligor som åker runt nu och tjuvar för att sen sälja på blocket i Polen nästa dag.

https://www.youtube.com/results?search_query=bollards+london

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev janne_h:

Och detta är trams, om du inte kan övertyga mig om motsatsen?

Missade detta.

 

Vad är det som är trams?

 

Att övertyga dej har väl alla på detta forum som försökt misslyckats med och jag tänker inte ödsla min tid på att försöka.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

inbrotts

57 minuter sedan, skrev Tekkor:

Koppla ihop kamerorna och inbrottslarmet med såna de har på länken nedan, så lär de inte kunna lämna området om de åkt in, för de vill nog inte lämna kvar sitt fordon.

Man får se upp annars för det är många ligor som åker runt nu och tjuvar för att sen sälja på blocket i Polen nästa dag.

https://www.youtube.com/results?search_query=bollards+london

Ha-ha, kul grej!

 

Vi har inget inbrottslarm, endast kameror.

Fibern är planerad att vara på plats runt nyår så efter det kan vi koppla upp systemet så man ska kunna dels få larm när någon rör sej vid en kamera dels ta en liten titt via kamerorna när man är borta.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Passerade jag Bangkok den 27:e?

Jag ska snart åka till BKK och Thailand om jag får vettig info angående att slippa söka visum i sverige när jag bara ska vara i Thailand mindre än 60 dagar vilket jag inte fått info om ännu.

 

En kompis som redan bokat sin resa håller just nu på i samma ärende med Thai Airvays i Sverige och >Danmark.

 

Du hade helt rätt i att hållare ej ingick i det priset!

Tack för det tipset!

Information om när man behöver och hur man söker visum finns rätt tydlig information om. Grundregel, planerar du stanna längre än 30 dagar sök visum. Problemet löst så de är bara att köpa biljett 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Mankan:

Information om när man behöver och hur man söker visum finns rätt tydlig information om. Grundregel, planerar du stanna längre än 30 dagar sök visum. Problemet löst så de är bara att köpa biljett 

Jag tycker inte jag ska behöva strula med visum när Thailand har regler som säger att jag ska kunna köpa till 30 dagar på de 30 dagar jag får automatiskt när jag anländer till BKK.

Hade jag bott i Göteborgs eller Stockholms närhet så hade jag fixat ett visum på konsulatet eller ambassaden men att stoppa pengar i halsen på konsulns släkting, nej tack.

 

I detta fallet är jag bestämd.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Jag tycker inte jag ska behöva strula med visum när Thailand har regler som säger att jag ska kunna köpa till 30 dagar på de 30 dagar jag får automatiskt när jag anländer till BKK.

Hade jag bott i Göteborgs eller Stockholms närhet så hade jag fixat ett visum på konsulatet eller ambassaden men att stoppa pengar i halsen på konsulns släkting, nej tack.

 

I detta fallet är jag bestämd.

Ja skyll dig själv då. Att köpa till dagar i Thailand är väl dock knappast enklare. Så man kan ju välja om man vill skicka iväg passet i Sverige eller strula med förlängning i Thailand och dessutom riskera problem vid incheckningen. Jag vet vad jag väljer.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att uppdatera sin Garmin på huvudkontoret i Bangkok tar i bästa fall några timmar, helst vill de behålla den över natten. Apparater som är köpta utomlands uppdateras inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-26 at 19:20, skrev UglyFarang:

Vilken välfungerande mobil(smartphone) finns det som har GPS som funkar utan att det finns internet uppkoppling?

 

Den ska dessutom gå att starta och ringa med utan att det ska meckas med den, alltså allt färdigt i paketen ingen jävla GDS-grej!

 

Jag har tröttnat på den illa fungerande Ajfånen jag fått på jobbet och har fått löfte om en ny.

Jag har en Sony och till den laddar jag ner HERE WeGo och kartorna för Sverige och Thailand (tror det är Garmin som ligger bakom appen och kartorna). På det viset finns de i mobilen och använder den inbyggda GPS'en.

Det har fungerat klanderfritt nu i flera år och har räddat mig många gånger både i Thailand och Sverige. Vid ett tillfälle lotsade jag taxin i Bangkok rätt till hotellet som han inte hittade!

Det finns en annan som heter CoPilot som jag använt ett par gånger men här är inte kartorna gratis, dock kan du ladda ner 1 karta fritt för användning.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev BB:

Jag har en Sony och till den laddar jag ner HERE WeGo och kartorna för Sverige och Thailand (tror det är Garmin som ligger bakom appen och kartorna). På det viset finns de i mobilen och använder den inbyggda GPS'en.

Det har fungerat klanderfritt nu i flera år och har räddat mig många gånger både i Thailand och Sverige. Vid ett tillfälle lotsade jag taxin i Bangkok rätt till hotellet som han inte hittade!

Det finns en annan som heter CoPilot som jag använt ett par gånger men här är inte kartorna gratis, dock kan du ladda ner 1 karta fritt för användning.

Det är Here som ligger bakom, från början Navteq som köptes upp av Nokia och vidareutvecklades, ägs numera till största delen av ett konsortium mellan Audi/BMW/Daimler samt några andra som Intel bl.a.

 

Förstår inte varför vissa ska krångla till det med ytterligare en enhet, mobilen fungerar utmärkt och det är gratis.

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frason:

Det är Here som ligger bakom, från början Navteq som köptes upp av Nokia och vidareutvecklades, ägs numera till största delen av ett konsortium mellan Audi/BMW/Daimler samt några andra som Intel bl.a.

 

Förstår inte varför vissa ska krångla till det med ytterligare en enhet, mobilen fungerar utmärkt och det är gratis.

Kan jag ladda ner Here till vilken smartphone som helst?

Min Nokia 5800 hade helt kanon GPS både att köra bil till och att använda gående, synd att den avled så plötsligt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frason:

Det är Here som ligger bakom, från början Navteq som köptes upp av Nokia och vidareutvecklades, ägs numera till största delen av ett konsortium mellan Audi/BMW/Daimler samt några andra som Intel bl.a.

 

Förstår inte varför vissa ska krångla till det med ytterligare en enhet, mobilen fungerar utmärkt och det är gratis.

Det kan visst fungera bra med en mobil som GPS om man kör bil. Men TS kom ju in på GPS för MC-bruk.

Då funkar det inte längre med en mobil. Dels måste den ju vara vattetät. Sedan är det en helt annan ljusstyrka

på skärmen på mc-Gps. Jag har försökt många gånger att använda mobil eller vanlig bil-GPS när jag kör hoj. Funkar inte.

Dessutom tillkommer kravet att det går att manövrera GPSén med handskar på.........

 

Men som sagt, i en bil kan ju mycket väl en mobil funka som GPS.

 

/biker

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Kan jag ladda ner Here till vilken smartphone som helst?

Min Nokia 5800 hade helt kanon GPS både att köra bil till och att använda gående, synd att den avled så plötsligt.

Gå in i appstore/Play Store på en smartphone som kör iOS/Android så kan du ladda ner den.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja skyll dig själv då. Att köpa till dagar i Thailand är väl dock knappast enklare. Så man kan ju välja om man vill skicka iväg passet i Sverige eller strula med förlängning i Thailand och dessutom riskera problem vid incheckningen. Jag vet vad jag väljer.

Fick precis telefon från kompisen som mailat Thai både i Sverige och Danmark och svaret från Danmark är glasklart.

Kopia på deras konversation:

 

Kompisens fråga:

Hej,
Jag ska resa till Thailand 20171204-20180118 med Thai Airways CPH-BKK.
Enligt den information jag fått så ska inte visum behövas på resor kortare än 60 dagar då man ska kunna köpa till 30 dagar hos Immigration i Thailand för 1900THB.
Så min fråga till er är: kommer jag att släppas ombord på planet 20171204 utan visum?
Thai Airways i Sverige har gett mej rådet att fråga er i Danmark direkt då det är ni som finns på Kastrup och tar detta beslutet.
Med vänliga hälsningar
Xxxxxx Xxxxxx

 

Svaret från Thai i Danmark:

Hi Xxxxxx
You may board the aircraft to Thailand without visa but it will be on your own responsibility.
You might receive fine from the Immigration if overstay.
Med venlig hilsen / Best regards
THAI AIRWAYS INTERNATIONAL PCL

Anne Rude Kyster
Passenger Service

 

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Niro:

Att uppdatera sin Garmin på huvudkontoret i Bangkok tar i bästa fall några timmar, helst vill de behålla den över natten. Apparater som är köpta utomlands uppdateras inte alls.

Då blir det att följa Jannes tips på köp av en Garmin Zumo när vi anländer till Bkk.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-03 at 19:21, skrev biker:

Hej

Jag har letat mycket efter Garmin kartor, bland annat på piratebukten.

Men det mesta som finns där till Garmin är inte Garmins kartor, utan Osm för Garmin.

Dvs OpenStreetMap. Dom är ju helt gratis ändå.... Men det tråkiga är att

t.ex. i de trakter som jag håller till i Thailand så finns knappt en enda väg eller gata i osm.

Tämligen värdelöst.

Skulle vilja få tag i City Navigator® Sydostasien NT. Kostar 1099Sek. att hämta hos Garmin.

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/89538

 

Undrar om den är billigare i Thailand?

 

Jag har den kartan i min cykel-GPS, men kartan är låst till just den hårdvaran.

 

Har en Garmin Zumo 595LM på motorcykeln, det är till den jag vill ha

South-East-Asia-kartan. Jag hittar den inte på nätet, så kanske det blir

att bita i det sura äpplet och köpa den rakt av från Garmin.

 

/biker

 

 

 

 

 

Använder du din Garmin Zumo 595LM både i sverige och Thailand, är du nöjd med funktionen?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...