Jump to content
IGNORERAD

Pump gas


janne_h

Recommended Posts

Vill bara belysa en av dessa saker som retar gallfeber på mig, här i Thailand.

Om man åker taxi meter så åker man ofta som en boll fram och tillbaka på sätet. Då chauffören oftast inte kan hålla foten still, jämn på gaspedalen. Utan verkar tro att han måste pumpa fram soppan med gaspedalen. Även min svåger lider av samma sjuka som gör att man nästan blir sjösjuk när man åker med som passagerare i min bil. Jag undrar vad det är som skapar detta körbeteende? Som inte bara är obehagligt för passagerarna. Utan även förmodligen drar mera soppa och sliter mer på bilen.

 

Högst irriterande är det i alla fall att vara passagerare i en bil med en sådan förare.

 

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    4

  • janne_h

    3

  • matz

    3

  • uptoyou

    3

Mest aktiva i denna tråd

Ska det vara Thailands svar på eko driving som körskolorna lär ut i Sverige?

 

Med lite thailogik så kan man få det till att om du håller nere gasen hela tiden så drar bilen bränsle hela tiden. Om man släpper gasen helt så släpper man inte fram något bränsle till motorn. Enligt thailogiken så borde det vara möjligt att hävda att eftersom man inte förbrukar bränsle hela tiden går det åt mindre bränsle. Finns det någon som kan hävda att man inte sparar bränsle när man släpper gasen?

 

Detta är ett vedertaget sätt att spara energi på i elvärlden. Istället för att ha lampan tänd lite grann hela tiden så tänder och släcker man den hela tiden. Måste vi vänta på elbilar innan vi kan spara på det sättet?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Ska det vara Thailands svar på eko driving som körskolorna lär ut i Sverige?

 

Med lite thailogik så kan man få det till att om du håller nere gasen hela tiden så drar bilen bränsle hela tiden. Om man släpper gasen helt så släpper man inte fram något bränsle till motorn. Enligt thailogiken så borde det vara möjligt att hävda att eftersom man inte förbrukar bränsle hela tiden går det åt mindre bränsle. Finns det någon som kan hävda att man inte sparar bränsle när man släpper gasen?

 

Detta är ett vedertaget sätt att spara energi på i elvärlden. Istället för att ha lampan tänd lite grann hela tiden så tänder och släcker man den hela tiden. Måste vi vänta på elbilar innan vi kan spara på det sättet?

Svågern kan hävda att man inte spar bränsle.

Där läggs friläge i rullandes mot rödlyse.

Oavsett hastighet.

Oavsett växellåda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har flera gånger frågat chauffören om de har nåt fel på foten, när det körs på det där viset.

De har oftast tittat på mig som om jag var något efterbliven.

 

Tre gånger har jag tagit över chaufföreriet pga att resan hade blivit olidlig om de fått köra hela vägen.

En gång i privatbil, en gång i pickis lastad med flyttlass, barn och annat krimskrams från Bangkok och en annan i minibuss, den gången lastad med släkten.

 

Mardrömmen är när det är taxi från Bangkok till Surin och taxifan inte kan låta bli att pumpa pedal.

Vilka tomtar. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev HighWai:

Svågern kan hävda att man inte spar bränsle.

Där läggs friläge i rullandes mot rödlyse.

Oavsett hastighet.

Oavsett växellåda.

Hoppas att han släpper gasen också, annars sparar han inte speciellt mycket.

 

Påminner om gammelmorfar.  Friläge i så fort man närmade sig något ställe där det skulle stannas. Även långa utförsbackar om jag minns rätt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Wangthong:

Ska det vara Thailands svar på eko driving som körskolorna lär ut i Sverige?

 

Med lite thailogik så kan man få det till att om du håller nere gasen hela tiden så drar bilen bränsle hela tiden. Om man släpper gasen helt så släpper man inte fram något bränsle till motorn. Enligt thailogiken så borde det vara möjligt att hävda att eftersom man inte förbrukar bränsle hela tiden går det åt mindre bränsle. Finns det någon som kan hävda att man inte sparar bränsle när man släpper gasen?

 

Detta är ett vedertaget sätt att spara energi på i elvärlden. Istället för att ha lampan tänd lite grann hela tiden så tänder och släcker man den hela tiden. Måste vi vänta på elbilar innan vi kan spara på det sättet?

På de flesta moderna bilar(insprutning) så stoppas bränsletillförseln vid motorbromsning över ca1500rpm.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

 

Påminner om gammelmorfar.  Friläge i så fort man närmade sig något ställe där det skulle stannas. Även långa utförsbackar om jag minns rätt.

 

Ett minne jag har från min morfar också....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att han släpper gasen också, annars sparar han inte speciellt mycket.

 

Påminner om gammelmorfar.  Friläge i så fort man närmade sig något ställe där det skulle stannas. Även långa utförsbackar om jag minns rätt.

 

Ja det där är ju en skröna som många gått på (speciellt thai). Att det sliter mindre på automat växellådan om man lägger i friläge vid rödlysen. När det i verkligheten är tvärtom.

Samt att lägga i friläge på en automat när man rullar, kan vara direkt skadligt har jag läst.

Annars brukar ju thai tro att öppna huven när man stannar är bra. För att hjälpa till att kyla motorn. När bilens kylsystem sköter detta själv om det inte är fel på bilen. Men vad är förvånande i ett land där man kunnat köpa körkortet. Då många thailändare faktiskt kuggar på den enkla uppkörningen och teoriprov.

Hade en systerson till min fru som hade problem med backning. Han betalade en slant till körskolan som var ackrediterad att fixa körkort. Sen var körkortet inga problem.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev UglyFarang:

På de flesta moderna bilar(insprutning) så stoppas bränsletillförseln vid motorbromsning över ca1500rpm.

Gjorde den upptäckten när en av givarna som ger pulser när hjulen roterar fick glappkontakt. Jag försökte analysera vilken det var/ och om det överhuvudtaget var en av dessa givare, med ett OBD2 instrument. För att bilen skulle rulla längre, så la jag ibland i friläget och rullade längre sträckor när jag försökte provocera fram felet. Upptäckte innan jag fick givaren att tappa signaler att motorn förbrukade mer bensin vid friläge utan gaspådrag än vid motorbroms. 

 

Vet faktiskt inte om det verkligen är så. Det är ju ett uträknat värde och hurvida växelläget tas hänsyn till vid den uträkningen har jag ingen aning om. 

39 minuter sedan, skrev janne_h:

Ja det där är ju en skröna som många gått på (speciellt thai). Att det sliter mindre på automat växellådan om man lägger i friläge vid rödlysen. När det i verkligheten är tvärtom.

Samt att lägga i friläge på en automat när man rullar, kan vara direkt skadligt har jag läst.

Annars brukar ju thai tro att öppna huven när man stannar är bra. För att hjälpa till att kyla motorn. När bilens kylsystem sköter detta själv om det inte är fel på bilen. Men vad är förvånande i ett land där man kunnat köpa körkortet. Då många thailändare faktiskt kuggar på den enkla uppkörningen och teoriprov.

Hade en systerson till min fru som hade problem med backning. Han betalade en slant till körskolan som var ackrediterad att fixa körkort. Sen var körkortet inga problem.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

Alla instruktionsböcker varnar väl för att inte bogsera en bil med automatlådan i friläge. 

 

En del thai har konstigheter för sig. Dottern brukar få parkera bilen när hon är ute med thaikusinen, för att hon kan inte backa. 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Motorbromsar du så stängs bränsletillförseln av, rullar du "frihjul" så vill den ha soppa för att vara igång, men du kommer längre på frihjul.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla instruktionsböcker varnar väl för att inte bogsera en bil med automatlådan i friläge. 
 
En del thai har konstigheter för sig. Dottern brukar få parkera bilen när hon är ute med thaikusinen, för att hon kan inte backa. 
Ja det där med att backa verkar många thai ha problem med. Min fru har svenskt körkort. Och kör dagligen i Sverige. Och kör bättre än dom flesta i hennes familj, som haft körkort bra många år längre än henne. Det var ju först när hon träffade mig som hon lärde sig köra bil. Då hennes tidigare thai gubbe tyckte att det vara onödigt att hon lärde sig. Då hon är tjej. Och i Thailand är det gubben som kör bilen, punkt slut.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

man kanske skulle bli rik om man "uppfann" frihjul att monteras in mellan motor och växellådan som fanns på gamla saab tvåtakt ( ni som är gamla nog att komma ihåg)  

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Ja det där är ju en skröna som många gått på (speciellt thai). Att det sliter mindre på automat växellådan om man lägger i friläge vid rödlysen. När det i verkligheten är tvärtom.

Samt att lägga i friläge på en automat när man rullar, kan vara direkt skadligt har jag läst.

Annars brukar ju thai tro att öppna huven när man stannar är bra. För att hjälpa till att kyla motorn. När bilens kylsystem sköter detta själv om det inte är fel på bilen. Men vad är förvånande i ett land där man kunnat köpa körkortet. Då många thailändare faktiskt kuggar på den enkla uppkörningen och teoriprov.

Hade en systerson till min fru som hade problem med backning. Han betalade en slant till körskolan som var ackrediterad att fixa körkort. Sen var körkortet inga problem.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

Något som också är roligt att se är när man varit ute och kört med bilen och kommer hem så låter man motorn stå att gå med öppen motorhuv för att kyla av motorn :crazy: 

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hyrt en Toyota  Hailux nu och det verkar kyla av sig själv räcker med att vrida av nyckeln så går motorn ett par minuter innan den stannar, blev lite förbryllad första gången vi stannade "vad i h-vet är det nu då" 🤔

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev matz:

Har hyrt en Toyota  Hailux nu och det verkar kyla av sig själv räcker med att vrida av nyckeln så går motorn ett par minuter innan den stannar, blev lite förbryllad första gången vi stannade "vad i h-vet är det nu då" 🤔

//matz

Det är inte motorn som går utan det är kylarfläkten, så gör det på alla bilar med elektronisk kylarfläkt, även i Sverige.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev uptoyou:

Det är inte motorn som går utan det är kylarfläkten, så gör det på alla bilar med elektronisk kylarfläkt, även i Sverige.

Det är motorn som går säkert som amen i kyrkan ska kanske tilläggas att det är en diesel 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev matz:

Det är motorn som går säkert som amen i kyrkan ska kanske tilläggas att det är en diesel 

En sån funktion skulle jag behöva på min gamla kärra. Det står i instruktionsboken att  man ska låta motorn stå och gå en stund innan man stänger av den.  Anledningen är att turbon ska hinna svalna.  Jag har aldrig så mycket tid att slösa att turbon får svalna någon gång. Det är väl isåfall vid rödljusena. Full fart till nästa, så att man får lång tid för motorn att svalna vid nästa rödlyse.

 

Fast thailändarna har förstått att turbon behöver vila. Det är väl en turbodiesel?  

Link to comment
Dela på andra sajter

I en perfekt värld hade inte thailändare haft tillgång till motordrivna fordon av något slag .

Cyklar är i nivå med vad dom klarar av .

 

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

En sån funktion skulle jag behöva på min gamla kärra. Det står i instruktionsboken att  man ska låta motorn stå och gå en stund innan man stänger av den.  Anledningen är att turbon ska hinna svalna.  Jag har aldrig så mycket tid att slösa att turbon får svalna någon gång. Det är väl isåfall vid rödljusena. Full fart till nästa, så att man får lång tid för motorn att svalna vid nästa rödlyse.

 

Fast thailändarna har förstått att turbon behöver vila. Det är väl en turbodiesel?  

Det var på dom riktigt gamla turbobilarna man behövde göra det, typ Saab99 Turbo pga att dom hade vattenkyld turbo.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev matz:

Det är motorn som går säkert som amen i kyrkan ska kanske tilläggas att det är en diesel 

Manuell eller automat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns fortfarande en liten modul man kan köpa som håller igång motorn.

De är till för turbon, så den får varva ner och inte skär.

 

Anledningen är väl att en turbo som snurrar ett par hundratusen varv i minuten gillar olja och när du stänger av motorn stannar oljeflödet.

Turbon säger bu, om du pressat den hårt och stänger av motorn tvärt och kan sluta tycka om dig om det repeteras ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev uptoyou:

Det var på dom riktigt gamla turbobilarna man behövde göra det, typ Saab99 Turbo pga att dom hade vattenkyld turbo.

Det var väl för att dom bara hade oljekyld turbo och kylde man inte ner oljan koksade den och satte igen kylkanalerna med turboras som följd

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hade en liten oljebehållare på min 240 Turbo som hette Turboräddaren. Var en fjäderbelastad kolv som tryckte ut olje i 2 minuter efter man stängt av motorn.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...