Jump to content
IGNORERAD

Visumeländet för första gången


Pellinds

Recommended Posts

Har varit passiv medlem nu ett tag och bara läst vad ni andra har skrivit på detta mycket trevliga och intressanta forum :great: . Ger mej nu på att skriva mitt första inlägg här på MPR.

Åker ner till Thailand och Udon den 9 april för att träffa min TGF under Song Kran. (2:a besöket hos hennes släkt)Efter Song kran åker vi ner till BK och den bokade träffen på ambassaden för hennes 3 mån visa.

Har nu några frågor att ställa till alla ni som gjort detta tidigare.

 

[*]Måste man ha bokat hennes flygbiljett till Sverige innan ambassadbesöket eller kan man vänta på beslutet först? (är tänkt att hon ska komma till Sverige i Juli)

[*]Tror att jag läst någonstans om att hon måste ha med sig utdrag om henne ur "byaboken" som även ska vara översatt till engelska av auktoriserad översättare. Är detta sant?

[*]Vad är denna "byabok" för något isåfall?

Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • mussemannen

    5

  • Lacko

    5

  • diskus

    4

Mest aktiva i denna tråd

John Khonken

jag hoppas jag har rätt nu. men det är väl som motsvarande vårat papper från immigrationsverket där det står att du är du. Den inbjudan du måste ha med. Ungefär så. Går att ta ut på nätet. Om man vet hur. Vi fick hjälp av en skrivbyrå.Hur dom gjorde har jag ingen aning om

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har varit passiv medlem nu ett tag och bara läst vad ni andra har skrivit på detta mycket trevliga och intressanta forum :great: . Ger mej nu på att skriva mitt första inlägg här på MPR.

Åker ner till Thailand och Udon den 9 april för att träffa min TGF under Song Kran. (2:a besöket hos hennes släkt)Efter Song kran åker vi ner till BK och den bokade träffen på ambassaden för hennes 3 mån visa.

Har nu några frågor att ställa till alla ni som gjort detta tidigare.

 

  • [*]Måste man ha bokat hennes flygbiljett till Sverige innan ambassadbesöket eller kan man vänta på beslutet först? (är tänkt att hon ska komma till Sverige i Juli)

    [*]Tror att jag läst någonstans om att hon måste ha med sig utdrag om henne ur "byaboken" som även ska vara översatt till engelska av auktoriserad översättare. Är detta sant?

    [*]Vad är denna "byabok" för något isåfall?

    Pelle

Om du syftar på turistvisum så behöver du inte boka biljett i förväg och visa upp. Dom skriver tillochmed att du INTE ska köpa biljett före du fått visumet beviljat nånstans på sidan swedenabroad.se

Utdrag ur "byaboken" syftar på motsvarande familjebevis och det får hon hämta ut i  obs SIN stad på "amphur". Folkbokföringen...typ. Där står det om hon är gift osv.

Detta behövs inte vad jag vet till turistvisum utan enbart till 2 års UT

Ett litet tips kan vara att göra en sökning här på sidan. Det finns hur mycket information som helst bara du söker.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Sök framförallt på ambassadens sida för där står allt om vad du behöver.

Det svåraste för oss var att hitta adresser till föräldrar, bröder och systrar som skulle anges på appendix D.

Tror dock i efterhand att detta inte var så himla viktigt. Vi hittade iaf inte alla :-)

Dessutom fyller ni i appendix E och hon måste ha ett pass som är giltigt i mer än 6 månader.

Ansökan om Schengen-visa med 2 nytagna foton. På den blanketten skriver du bl.a.

att du står för försörjningen under uppehållet.

Även ett personbevis för dig krävs.

Avgiften betalas in på en bank i huset eller intill och ni måste ha en sjukförsäkring.

En thailändsk sådan ca 2500 baht för 3 månader.

Fru GD fick gå på ambassaden själv och det gick bra, men det är inte att rekommendera.

Hon sa att många fick gå därifrån, gråtande, utan visum därför att papperna inte var  kompletta.

Men kolla på ambassadens hemsida. Det kan ha ändrats igen.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack GD, locco och JK för svaren.

Förstår nu att man inte behöver någon biljett att visa upp men hur är det med sjukförsäkringen, är det inte ett moment 22 att man måste köpa en försäkring för 3 mån samtidigt som man inte vet exakt utresedatum. Det skrivs väl ändå in ett startdatum på försäkringen,eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack GD, locco och JK för svaren.

Förstår nu att man inte behöver någon biljett att visa upp men hur är det med sjukförsäkringen, är det inte ett moment 22 att man måste köpa en försäkring för 3 mån samtidigt som man inte vet exakt utresedatum. Det skrivs väl ändå in ett startdatum på försäkringen,eller?

Jag ska inte svära på det men jag har för mig att försäkringen börjar gälla när hon åker till Sverige.

Jag kan däremot säga att tjejen fick användning för den. Hon fick åka till akuten för magsmärtor (hon och hennes jäkla överkryddade mat). Slutnotan från landstinget 2800:-. Fick lägga ut pengarna men när hon åkte tillbaka till Thailand så betalade dom tillbaka pengarna. Dock i dagens valuta så vi förlorade några hundringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om dom ändrat reglerna igen, men när jag bjöd över min Thaidam (Juli -08) så behövdes en BOKAD biljett men ej BETALD. Skulle föreslå att du tar kontakt med den berömde Lasse på Thai-scan i Bkk om du är osäker.

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vet inte om dom ändrat reglerna igen, men när jag bjöd över min Thaidam (Juli -08) så behövdes en BOKAD biljett men ej BETALD. Skulle föreslå att du tar kontakt med den berömde Lasse på Thai-scan i Bkk om du är osäker.

Japp vi hade oxå en bokad men ej betald biljett vid ansökningstillfället

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Men det är inget krav längre. när det gäller försäkringen tycker jag att det verkar väldigt konstigt. För man måste köpa försäkringen innan man vet flygavgången. men vad jag fattar är det så. men man kan ju som alla skriver göra en förhandsbokning. Om visat går igenom bara åka och betala. 7 dagar håller dom flesta resebyråer på biljetten

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Men det är inget krav längre. när det gäller försäkringen tycker jag att det verkar väldigt konstigt. För man måste köpa försäkringen innan man vet flygavgången. men vad jag fattar är det så. men man kan ju som alla skriver göra en förhandsbokning. Om visat går igenom bara åka och betala. 7 dagar håller dom flesta resebyråer på biljetten

Försäkringen kostar ca 30 baht per dag. Ett par veckor extra vad spelar det för roll ?

Vi utgick från den tid de angav på ambassaden som normal väntetid mellan besök och utfärdande av visa när vi beställde den.

Damen på ambassaden frågade sedan när vi ville att visum'et skulle börja gälla och då angav vi ett datum som passade med försäkringen.

Ett större bekymmer tycker jag det är att flygbiljetten blir dyrare ju snabbare man behöver den

men vi hade tur att få tag i en rimlig billig biljett så visum och försäkring började gälla samma dag som fru GD anlända till Arlanda.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack GD, locco och JK för svaren.

Förstår nu att man inte behöver någon biljett att visa upp men hur är det med sjukförsäkringen, är det inte ett moment 22 att man måste köpa en försäkring för 3 mån samtidigt som man inte vet exakt utresedatum. Det skrivs väl ändå in ett startdatum på försäkringen,eller?

Åtminstone Europeiska var väldigt flexibla. Det gick att justera i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har har ni vad som behövs, men tänk på att intervjun sedan ca 6 månader är mera omfattande så se till att ni är väl förberedda inför denna.

Visum för att besöka pojkvän/flickvän eller andra vänner  Följande handlingar fordras för ansökan om visum. Formulären skall vara ifyllda på svenska eller engelska. Thailändska handlingar ska lämnas in tillsammans med en översättning utförd av en auktoriserad översättningsbyrå. Ambassadens personal kan tyvärr inte bistå med hjälp att fylla i blanketter eller att översätta handlingar.  Följande handlingar ska bifogas ansökan för sökande

[*]Ansökan för Schengenvisering

Bilaga D – Familjeformulär

Pass eller annat resedokument med minst tre månaders kvarvarande giltighetstid efter utresa ur Sverige. Kopia på första sidan av passet samt eventuell förlängning och/eller namnbyte i pass.

Tidigare pass, såvida ett nytt pass har utfärdats under det senaste året.

Två nytagna (ej äldre än 6 månader) passfoton i färg med storlek 45 mm x 35 mm. Fotona ska vara tagna rakt framifrån mot ljus bakgrund.

Kopia på betald medicinsk reseförsäkring.

För vidare information se sidan:

> Allmän information om Schengenvisum Denna försäkring kan ni köpa vid ansåkningstillfället, åk till våning 17 i samma hus som ambassaden(min egen kommentar, Vaxet)

Om den sökanden själv står för försörjningen i Sverige krävs handlingar som visar att medel finns för hela vistelsen genom kontoutdrag eller kopia på bankbok.

Anställningsintyg om den sökande har en anställning.

För sökanden under 20 år läs mer på sidan:

> Visum för sökande under 20 år

[*]Bilaga E (Referentbilagan), vilken ska vara i original.

Personbevis.

Passkopia av första sidan tillsammans med kopior av sidor i passet med inrese- och utresestämplar till och från Thailand.

Finns thailändsk medborgare i referentens hushåll ska även dennes personbevis bifogas ansökan.

Om referenten står för försörjningen under vistelsen krävs kontoutdrag, lönebesked eller pensionsbesked för styrkande av att medel finns för hela vistelsen.

http://www.migration...a_119031_en.pdf

http://www.migration...d_201031_en.pdf

http://www.migration...e_213031_en.pdf

http://www.skatteverket.se/

Lycka till önskar Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack vaxet!

Om jag har förstått dej rätt så behövs ingen bokad biljett däremot försäkringen och alla papper ifyllda korrekt.

Du skriver "Thailändska handlingar ska lämnas in tillsammans med en översättning utförd av en auktoriserad översättningsbyrå." Vilka handlingar? På alla blanketter skriver vi ju på svenska eller engelska och jag kommer att stå för uppehället.

Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack vaxet!

Om jag har förstått dej rätt så behövs ingen bokad biljett däremot försäkringen och alla papper ifyllda korrekt.

Du skriver "Thailändska handlingar ska lämnas in tillsammans med en översättning utförd av en auktoriserad översättningsbyrå." Vilka handlingar? På alla blanketter skriver vi ju på svenska eller engelska och jag kommer att stå för uppehället.

Pelle

Du har fattat helt rätt och i ditt fall behövs inga thailändska papper.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Anders-Nok

Nu fick man en enklare förklaring än vad jag sett tidigare

Jättebra tackar för den

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara när man söker visum för affärsbesök som man måste ha kvitto på förbokad flygbiljett till Sverige, det svaret fick jag från ambassaden.

Det står också på ambassadens hemsida under visum för affärsbesök.

mvh christer

jordvärme är bra

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
swedenfarang

Quote

Kopia på betald medicinsk reseförsäkring.

För vidare information se sidan:

> Allmän information om Schengenvisum Denna försäkring kan ni köpa vid ansåkningstillfället, åk till våning 17 i samma hus som ambassaden(min egen kommentar, Vaxet)

Någon som vet vad detta försäkringsbolag heter? telefonnummer??

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Hittade bolaget...Europevisa, samma som vi använde för ett antal år sedan. Men hade glömt bort namnet. :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har har ni vad som behövs, men tänk på att intervjun sedan ca 6 månader är mera omfattande så se till att ni är väl förberedda inför denna.

Visum för att besöka pojkvän/flickvän eller andra vänner  Följande handlingar fordras för ansökan om visum. Formulären skall vara ifyllda på svenska eller engelska. Thailändska handlingar ska lämnas in tillsammans med en översättning utförd av en auktoriserad översättningsbyrå. Ambassadens personal kan tyvärr inte bistå med hjälp att fylla i blanketter eller att översätta handlingar.  Följande handlingar ska bifogas ansökan för sökande:   

Tidigare pass, såvida ett nytt pass har utfärdats under det senaste året

Först vill jag tacka för all nyttig information i denna tråd. Sen till min fråga, jag är mina sista dagar i Thailand nu och har träffat en mycket go kvinna. Vi har börjat prata lite om att hon ska åka till Sverige på besök snart. Hon har dock aldrig tidigare haft något pass och ska skaffa ett nu omgående. Hur kommer det fungera med tanke på ovan citat?

Mvh

Nizze

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga problem, gamla pass ska man visa upp för att styrka att man t.ex skött sig vid tidigare utlandsvistelser, visa e.t.c.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Först vill jag tacka för all nyttig information i denna tråd. Sen till min fråga, jag är mina sista dagar i Thailand nu och har träffat en mycket go kvinna. Vi har börjat prata lite om att hon ska åka till Sverige på besök snart. Hon har dock aldrig tidigare haft något pass och ska skaffa ett nu omgående. Hur kommer det fungera med tanke på ovan citat?

Mvh

Nizze

Quote

Det är inga problem, gamla pass ska man visa upp för att styrka att man t.ex skött sig vid tidigare utlandsvistelser, visa e.t.c.

MVH

Baa

Eller också är det för att kolla upp att man man uppfyller Schengenavtalets regler på en karantän på tre månader efter hemkomsten under vilka man inte får söka nytt visum till Schengenområdet?

Men hur som helst så är detta inget problem om hon inte haft ngt tidigare pass.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de snabba svaren. Återkommer nog med mer frågor framöver då allt detta är nytt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Eller också är det för att kolla upp att man man uppfyller Schengenavtalets regler på en karantän på tre månader efter hemkomsten under vilka man inte får söka nytt visum till Schengenområdet?

Men hur som helst så är detta inget problem om hon inte haft ngt tidigare pass.

mvh

Nu försöker jag vara besserwisser om petitesser här, men det är väl ändå så att man kan söka nytt besöksvisum direkt efter hemkomst, det är bara det att visumet kan börja gälla först efter tre månader?

Detta var väl kanske ointressant tidigare, men om det nu är upp mot två månaders väntetid att få lämna in ansökan så blir det ju betydelsefullt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Det stämmer gott inte skall man vänta med att söka nytt då tappar man bara dyrbar tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...