Jump to content
IGNORERAD

Visumeländet för första gången


Pellinds

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Hej allihopa :D

Jag har heller inte skrivit tidigare men tänkte det passade bra att låna denna tråden till det.

Min flickvän sen 1.5 år vill komma och besöka mig, det vill jag också att hon gör förstås. Nu har jag dock varit i Thailand från sep 08 till jun 09. Jag har börjat arbeta nu precis men har inte gjort det sedan jag kom hem och har därför inga papper att backa upp min finansiella status med. Min mamma har varit snäll nog och sagt att hon kan stå för den delen vid en inbjudan, så det är inga problem. Nu vet jag dock inte hur vi ska gå till väga. Ska min mamma stå som referent då det är hon som officielt står för kostnaderna eller kan jag vara referenten i alla fall men skriva dit min mamma som "underhållare"?

Jag är väldigt tacksam för ett svar angående detta!

Ps. tack för ett härligt forum! :clapping:

MVH Cadda

Hej.

Be om ett anställningsbevis från din nuvarande arbetsgivare där lönen framgår.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • mussemannen

    5

  • Lacko

    5

  • mamma bäng fan pappa käng

    4

Mest aktiva i denna tråd

Cadda!

Jag har aldrig visat nån lönespec. eller deklaration för BV (Besökvisa) men har kopierat mitt pass även framsidan (dom kan vara känsliga) även kopierat inresestämpel samt visa stämpel (behövs ej) räcker med inresastämpeln.

Jag har även visat kopia på mitt kontrakt på att jag jobbar, jag har även skickat med pengatransaktioner kopior (moneygram eller western un..) att jag har försörjt henne i Los.

Sedan har tjejen gått till en byrå som ligger i samma hus som ambassaden och dom har hjälpt henne med försäkring med mera.

Och har aldrig haft några problem, skicka gärna med för mycket papper då dom ser att du verkligen vill ha hit henne det blir ett litet plus fast dom inte använder alla papper.

Ett annat tips är när hon har vart här på BV och ni trivs ihop, och ni skall söka UT (uppehållstillstånd).

Ta skicka då med kort på er i Svedala och i Los skicka gärna också med pengatransaktioner kopior, om ni har Asiatel kort (ringer billigare till Los) skicka gärna med det också.

Jag har fått dom tipsen av kompisar i Örebro, och ingen har missat med att få UT ju mer som stärker att ni har umgåtts så mindre misstänksamma är dom dvs. mindre frågor i intervjun.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, tack för svaren, det gick snabbt! Hemskt vad alla verkar trevliga och hjälpsamma, det uppskattas.

Grattis till alla er med flickvän som fick sitt visum till slut.

Jag är väldigt nyanställd så jag har ännu inte fått någon lön utbetald, det tar nog minst en månad. Jag har ett anställningskontrakt där min grundlön står, den är dock lägre än min egentliga lön. Under 2008 tror jag min årsinkomst som jag skattade för var lite över 170 000 sek. Tror ni det skulle räcka med att bifoga 2008 års skattebesked, mitt nuvarande anställningskontrakt med grundlönen och eventuellt ett kontobesked med 30 000 plus?

Ingen som har erfarenhet av att bjuda in någon men ha en tredje part som står som finansiär?

Tack igen allihopa! :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Cadda!

Läs vad jag skrev, du behöver bara ta en kopia på anställningen, men visst skicka med´bankbesked också det ska inte vara några problem.

Hon skall bara på BV, så det räcker med kopia på anställningen samt men glöm inte personbevis det får du från Skattekontoret säg att det skall vara till ett BV

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Nerike!

Det låter bra. Hur skiljer sig olika personbevis åt? Med tanke på att jag skulle be om ett för BV.

Sen har jag ytterligare en fråga. Nu vid eventuell beviljan av ett BV, är det några problem för min flickvän att åka BKK till Köpenhamn och sen direkt med tåg till Malmö, eller blir det problem? Att resa den rutten är nämligen betydligt billigare än BKK direkt till Malmö, eller BKK till stockholm och sen tåg till Malmö. Tänkte att de kanske inte släpper in henne i Danmark om visumet är ämmat att gälla i Sverige (även om det är ett schengenvisum), vad tror ni?

Tack igen, MVH Cadda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett schengen visa gäller i alla schengen länder så det går bra.För om året fick man söka ett transit visa men nu går det bra,åkte själv den vägen med frugan på den tiden man behövde ett transitvisa men vi reste utan, det gick bra som tur var. Hon fick ett 24H visa på kastrup för att ta sig till sverige.

Ändrades av dibobal
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Cadda,

Inga problem att anlända via Köpenhamn. Thaidamen inträder där i Schengen, visar pass med visum i och behöver sedan inte visa pass i Sverige. Däremot behöver man förstås kunna identifiera sig vid flygning från Köpenhamn, och då duger thaipasset. Åker hon tåg behöver hon knappast visa passet.

Se till att hon får stämpel i passet i Köpenhamn, både vid in och utresa. En gång missade personalen det i Köpenhamn och fru Chang blev sedan misstänkliggjord pga deras misstag... tur att jag var med och kunde intyga.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen för alla svar.

Har idag skickat iväg massa papper till Thailand. Kopior av div.se visumrelaterade dokument och ansökningsblanketter. Jag valde att själv stå som referent och skickade med anställningsbevis, årsinkomst 2008 från skatteverkets hemsida, ett anatal bankuttagskvitton samt ett papper utskrivet från min bank med mina samlade tillgångar där. Antar att det är mer än tillräckligt?

Så nu ska bara min flickvän få papperna och sen boka tid på ambassaden via deras call center. Någon som har någorlunda uppdaterade uppgifter för väntetid på detta?

MVH Cadda

Ändrades av cadda
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen för alla svar.

Har idag skickat iväg massa papper till Thailand. Kopior av div.se visumrelaterade dokument och ansökningsblanketter. Jag valde att själv stå som referent och skickade med anställningsbevis, årsinkomst 2008 från skatteverkets hemsida, ett anatal bankuttagskvitton samt ett papper utskrivet från min bank med mina samlade tillgångar där. Antar att det är mer än tillräckligt?

Så nu ska bara min flickvän få papperna och sen boka tid på ambassaden via deras call center. Någon som har någorlunda uppdaterade uppgifter för väntetid på detta?

MVH Cadda

Vi ringde 16 juli och fick tid 14 augusti. Därefter 10 dagars väntan på beslutet. Så där har du en någorlunda färsk rapport på din fråga

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig hört att någon inte fått komma pga för lite inkomst. Bara pga "krångel med skattemyndigheten" och kronofogden. Frugans syster t.ex fick hit en kusin. Hon var arbetslös, sjukskriven och hade en taxerad inkomst året innan på lite drygt 100'. Kan du visa att du har en ny anställning, borde det räcka. De andra sakerna är betydligt viktigare.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det svarta dagen har kommit... Vi fick nej helt enkelt för visumet. Ingen förklaring till henne, bara : varsagåd, här får du en lapp med förklaringen. Naturligtvis på svenska. Hon förståg ingenting.

Nu fick jag lappen inskannad och skickat till mig, och det står vi lärt känna varandra fyra månader sen, jag hade varit där i 8 dagar, och även vi haft daglig telefontkontakt sen jag kom hem, ambassaden bedömmer vårt förhållande inte kan omfattas en vänbesök...

Det går inte att överklaga...

Så undrar jag vad kan man göra? Några idéer?

Mvh,

Lacko

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lacko,

Tja, det enda du kan göra är nog att åka till Thailand en månad som i huvudsak tillbringas med din dam, och sedan söka på nytt. Jag vet att det kan vara svårt att bara åka iväg, men i vart fall jag ser ingen annan utväg.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Her Chang!

Tack för ditt svar. Ja, det är inte lätt att bara dra iväg... Det värsta är, min nästa resa är planerad in oktober för två veckor, men vi räknade att vi kan komma tillbaka tillsammans. Men det får vi glömma... Kanske vi borde ha skrivit detta i ansökan...

Lacko

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Ambassaden har gjort en bedömning och givit ett avslag.

Vare sig beslutet är rätt eller fel är det ingen ide att protestera mot beslutet.

Försök att förlänga din vistelse till 4-5 veckor och tillbringa hela tiden med tjejen och sök nytt visum 7 dagar innan du åker tillbaks. Boka en biljett åt henne som överenstämmer med din hemresa men betala den inte förränn ni fått visumet. Ofta kan man vänta till sista dagen med att betala ngt på en biljett köpt i Thailand om det inte är en kampanjbiljett.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det svarta dagen har kommit... Vi fick nej helt enkelt för visumet. Ingen förklaring till henne, bara : varsagåd, här får du en lapp med förklaringen. Naturligtvis på svenska. Hon förståg ingenting.

Nu fick jag lappen inskannad och skickat till mig, och det står vi lärt känna varandra fyra månader sen, jag hade varit där i 8 dagar, och även vi haft daglig telefontkontakt sen jag kom hem, ambassaden bedömmer vårt förhållande inte kan omfattas en vänbesök...

Det går inte att överklaga...

Så undrar jag vad kan man göra? Några idéer?

Mvh,

Lacko

Lacko.

Om det inte finns något dolt i ärendet så skulle jag rekomendera följande.

Om du kan förlänga din Thailandsresa är det bra, men går det inte så går det inte!

Be henne att redan nu boka en ny tid på ambassaden som infaller ca. tio dagar innan din hemresa.

Ni kan då tillsammans uppsöka ambassaden för att söka på nytt. Du visar då din seriositet genom att du kommit till Thailand för att hjälpa henne. Det är knappast ett minus att ambassadpersonalen kan se att ni sitter tillsammans i väntrummet. Var båda ordentligt klädda, hela och rena och nyktra!

Be henna att tala sanning, ambassadpersonalen är en luttrad samling som genom åren hört allt och kan genomskåda en lögn innan den ens hinner sägas!

Ordna en reseförsäkring från Sverige genom Europeiska, denna kostar mer men är troligen bättre om något skulle hända!

Dessutom stiger din seriositet då du redan ordnat denna försäkring i Sverige innan din avresa!

Om ni får svar efter en vecka är du fortfarande kvar i Thailand och kan följa med henne till ambassaden för att få beslutet. Om det är negativt kan du tala Svenska med dom direkt på plats och fråga om motiveringen till avslaget! Om det är positivt har ni ett par dagar på er för att ordna det praktiska innan avresan.

Biljettköp har någon annan redan svarat på!

MVH.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det svarta dagen har kommit... Vi fick nej helt enkelt för visumet. Ingen förklaring till henne, bara : varsagåd, här får du en lapp med förklaringen. Naturligtvis på svenska. Hon förståg ingenting.

Nu fick jag lappen inskannad och skickat till mig, och det står vi lärt känna varandra fyra månader sen, jag hade varit där i 8 dagar, och även vi haft daglig telefontkontakt sen jag kom hem, ambassaden bedömmer vårt förhållande inte kan omfattas en vänbesök...

Det går inte att överklaga...

Så undrar jag vad kan man göra? Några idéer?

Mvh,

Lacko

Nu blev jag helt paff och funderar på vad som krävs av ambassaden för ett "släkt och vänbesök"

Jag själv har träffat henne på internet i ca 2 månader dagligen med samtal på telefon och msn.Och bestämmde mig för att denna underbara tjej måste jag möta live.

Åkte ner 2 veckor och va med henne under hela tiden.

Vi har forfarande daglig kontakt och jag vill naturligtvis att hon ska komma hit till Sverige.

Är verkligen 2 veckor för lite tillsammans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räckte med att jag hade besökt min dåvarande flickvän ( nuvarande fru) i två veckor. Vi hade också ett antal månader med telefonkontakt och msn.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Kanontråd med massa bra info.

Jag har en fråga, en släktings tgf läste ett dokument på ambassadens hemsida om att man måste ha en kopia på hennes "Personbevis/Birthcertificate"

Dvs översätta det från Thai till engelska hos godkändt företag.

Stämmer detta ?

Hur gör man med flygbiljetten? Kan man boka en biljett men inte betala den?

Eller ska man vänta till Visa blir godkänt? Vad ska jag skriva för inresedatum och avresedatum?

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det är bra med alla svar, men Ambassaden gör individuella beslut på ansökan. Jag lämnade in 2008 års självdeklaration i april den godkändes inte för att den var för gammal. Inkomst 360.000 Kr.

Ansökan gjordes för 90 dagars besök, Flygbiljetten bokades för 3 månader. ett turistvisum godkändes efter lite strul. Men problemet var att ansökan var för 90 dagar och biljetten 3 månader. Det innebär att ambassaden inte kontrollerar biljett och reseförsäkring mot ansökan. Det fattades nämligen 2 dagar i visumet.Det kostade 1000 kr efter ett besök på MIG.

Nu ska jag adoptera, vet någon hur man gör i Thailand.

Plutten

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...