Jump to content
IGNORERAD

Visumeländet för första gången


Pellinds

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Nu försöker jag vara besserwisser om petitesser här, men det är väl ändå så att man kan söka nytt besöksvisum direkt efter hemkomst, det är bara det att visumet kan börja gälla först efter tre månader?

Detta var väl kanske ointressant tidigare, men om det nu är upp mot två månaders väntetid att få lämna in ansökan så blir det ju betydelsefullt.

Herr Chang har talat.

Jag antar att du har rätt i att "att man kan söka nytt besöksvisum direkt efter hemkomst, det är bara det att visumet kan börja gälla först efter tre månader?", men hur visar man att det var 3 månader sen hemkomsten om man bara har ett nytt blank pass att visa för ambassaden?

(Eller igentligen är det inte 3 månaders karantän utan max 90 dagar inom senaste 180 dagarsperioden)

Men jag håller med om att 1 år är att ta i. Teoretiskt borde räcka med att passet är 3 månader äldre än ansökt inresedatum? Eller vill man gardera sig mot att sökande fimpar sitt gamla pass och ansöker om ett nytt pass? 

Elller hur vet ambassaden att man inte har haft pass förut? Dom borde ha egna register att kolla och då skulle inte det gamla passet behövas över huvud taget? hm .. :)

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • mussemannen

    5

  • Lacko

    5

  • diskus

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hej,

Jag var tidigare i sommar i Thailand och träffade där en fantastisk kvinna. Tyvärr var det endast 3 dagar innan hemresa och då hon jobbade vansinniga skift i en 7-11 butik blev det inte långa pratstunder. Vi har dock hållit kontakt via telefon, email och sms och nu har vi börjat fundera på att söka ett 3-månaders visa för henne.

Det finns dock några ev. komplikationer som jag undrar om den samlade expertisen här (jag är helt ny själv vad gäller allt som rör visa, Thailand, etc...) skulle kunna hjälpa mig med. Här är mina frågor:

- Damen i fråga är frånskild, har jag förstått rätt om hon behöver ta med skilsmässopapper i sin ansökan?

- Hon har även en 10-årig son som dock för tillfället bor hos sin far. Behöver födelsebevis, faderskapspapper etc. tas med i ansökan när det endast gäller ett visa för damen?

-Idag ringde hon även ambassaden för att forska lite om väntetider för ansökning och fick då beskedet att det inte var någon idé alls om vi inte känt varandra mer än 6 månader... jag har inte sett någon som helst information om krav på tid för bekantskap och tycker det låter konstigt. Så frågan...

- Finns det någon praxis för hur länge men bör ha känt varandra innan en visumansökan (3-månaders) lämnas in? (Vi har känt (lärt känna) varandra i lite drygt 3 veckor nu och tänkte lämna in papper i slutet av oktober / början av november.

Tacksam för svar.

Mvh erka

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej erka. Har aldrig hört talas om en viss tid som man måste ha känt varann. Däremot måste man ju nu för tiden lämna in en kopia på ditt pass med inrese stämplar el. visa. Men det har ju du. Dom vill ju veta att ni verkligen har träffats och veta äktheten i ert förhållande.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Finns det någon praxis för hur länge men bör ha känt varandra innan en visumansökan (3-månaders) lämnas in? (Vi har känt (lärt känna) varandra i lite drygt 3 veckor nu och tänkte lämna in papper i slutet av oktober / början av november.

Mvh erka

Det ska inte vara några problem, minikravet är att man träffats "live" nån gräns för hur länge det måste vara har jag aldrig hört om när det gäller vanligt besöksvisa..

Om det är så att det hon tänker ansöka om ytterligare tre månader när hon är här eller kanske tom flyttar hit så småningom så är det bra om det är rätt "familjeförhållanden" redan från början,risken är ju om det dyker upp nya barn eller syskon att man hamnar i högen för "grundligare" undersökning nästa gång, kopior på tidigare ansökningar är bra att när det är dags igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

På den Svenska Ambassadens hemsida anger man inte den praxis eller lagstiftning som reglerar en prövning av ansökan om visum och uppehållstillstånd i Sverige. Informationen skulle bli allt för omfattande och svårförstådd för allmänheten. Vidare kan reglerna ändras bl.a. med hänsyn till lagändringar.

Svenska Ambassaden har i samråd med andra Schengenstater beslutat att inte bevilja visum till sökande som endast har en kortare bekantskap med referenten (inbjudaren). Någon exakt tidsgräns för hur mycket man ska ha träffats kan inte anges utan detta prövas individuellt.

Att endast ha träffats vid ett enstaka tillfälle under 7 dagar är emellertid att betrakta som en mycket kort bekantskap.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite dagsfärska frågor från ambassad personalen. Så du har 3 barn och han 3? Eftersom du inte jobbar,hur mycket pengar ger han dig varje månad ?

När träffades ni första gången ? Vad jobbar din pojkvän med ? Ja mycket mer än så var det inte. Tillbaks igen den 24 .

Kan väl tillägga att personen hon träffade pratade Thai.Och hon blev behandlad på ett bra sätt. Alltså ingen skräck upplevelse. Hon fick dessutom

prata med lite andra tjejer utanför,så hon fick lite mer kött på benen. Ni vet dom lyssnar ju helst på sina egna och inte på tex mig. :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite dagsfärska frågor från ambassad personalen. Så du har 3 barn och han 3? Eftersom du inte jobbar,hur mycket pengar ger han dig varje månad ?

När träffades ni första gången ? Vad jobbar din pojkvän med ? Ja mycket mer än så var det inte. Tillbaks igen den 24 .

Kan väl tillägga att personen hon träffade pratade Thai.Och hon blev behandlad på ett bra sätt. Alltså ingen skräck upplevelse. Hon fick dessutom

prata med lite andra tjejer utanför,så hon fick lite mer kött på benen. Ni vet dom lyssnar ju helst på sina egna och inte på tex mig. :lol:

Så ni har varit där idag. min tjej har också varit där idag, vilket sammanträffande. Så jag har också en dagsfärsk rapport. Hon fick träffa en handledare som pratade god Thai vilket hon var mycket glad med, sedan kom 3 frågor. Vilken stad jag bor i, När och var vi har träffats real och vilket språk vi talar med varandra. Hon hade å skojat till det med ett par av de få svenska fraser hon kan på svenska som hur mår du och jag är mätt. Sedan var det tack och hej och välkommen tillbaka den 24 för henne med.

Hon ringde och kvittrade så glatt efter besöket och tyckte inte alls det varit hemskt trots att hon var rätt nervös igår inför detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Diskus. haha kul . :great: Tycker sådana här inlägg är bra för alla som ska fixa visum,speciellt första gången. Det är ju inte så farligt som man kan tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Diskus. haha kul . :great: Tycker sådana här inlägg är bra för alla som ska fixa visum,speciellt första gången. Det är ju inte så farligt som man kan tro.

För min del har den farliga väntan börjat nu fram till man får svar :) Men tjejen var så nöjd så över att ha klarat av besöket så det lät ju positivt.

Att det inte är så farligt kan nog aldrig sägas för många gånger för det är ju en viktig sak för var och en som gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Fler nybörjarfrågor på ingång... kanske dumma men lite nervös för att saker och ting ska gå fel...

Jag har funderingar på att vid senare tillfälle försöka få ett besöksvisum för min flickvän från Thailand och har några funderingar kring vilka papper som behövs.

Hon är frånskild (skilsmässobevis finnes).

Hon har även en son, vilken dock bor hos sin far för tillfället.

Behöver ansökan innehålla någon information utöver den som listas på ambassadens hemsida? Dvs.

- Ansökan för Schengenvisering

- Bilaga D – Familjeformulär

- Pass, enligt regler...

- Tidigare pass, enligt regler...

- Två nytagna passfoton i färg...

- Kopia på betald medicinsk reseförsäkring.

- Handlingar som visar att medel finns för hela vistelsen...

- Anställningsintyg om den sökande har en anställning.

Vad jag framförallt undrar är om ansökan behöver kompletteras med:

- Skilsmässobevis

- Faderskapsbevis

- Vårdnadsbevis

Sen undrar jag hur man ska hantera hennes jobb-situation i ansökan. Hon har för tillfället anställning i butik men kan garanterat inte ta ledigt i 3-6 månader. Är det lämpligt att skriva arbetslös eller att hon arbetar i familjens verksamhet, typ jordbruk etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte ni behöver visa massa skillsmässo papper för besöksvisum.

Gissar mer på att de behövs vid UT-ansökan.

Om hon jobbar så skriv det, för hon jobbar ju medans ni ansöker om BV.

Tycker jag.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte ni behöver visa massa skillsmässo papper för besöksvisum.

Gissar mer på att de behövs vid UT-ansökan.

Om hon jobbar så skriv det, för hon jobbar ju medans ni ansöker om BV.

Tycker jag.

Hej Honken,

Besvärlig fråga det där med arbete. Har tidigare läst om att arbetsgivaren ska skriva intyg om att det är OK att damen tar ledigt i tre månader och att jobbet finns kvar när hon återvänder. Detta för att ambassaden inte ska tro att hon kanske frestas att stanna olagligt i Sverige då det inte finns något i Thailand att återvända till.

Men det kanske är gammal info. Jag skrev "farm worker" på fru Changs första ansökan (vilket är sant då hon äger land) och sedan "hemmafru" på de två följande. Vilket också var sant.

Visst ska man försöka hålla sig till sanningen i så stor mån som möjligt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla glada mäniskor här på MPR!

Jag har läst forumet nu sen några veckor, så jag tycker det är dags att hälsa på er!

Och just det här dråden passar ganska bra.

Varför? Tjejen ska till ambassaden på fredag. Hon är skit närvös. Jag blev också, när jag läste Thaikonsult, 7 dagar räknas som ganska kor tid... Ok, vi var tillsammans 10 dagar där nere, men håller på att kontakta varandra några måneder nu i alla möjliga sätt.

Alla papper skickades dit, så det är bara att lämna in... Kanske det var dumt att skriva på Bilaga E related, yes, girlfriend...??

Vad tycker ni?

I vilket fall som helst, jag holler tummarna för er som får svar den 24:e

Tackar för det forumet!

Lacko

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte tänka mig att ni skulle få något problem så be din tjej att vara lugn ni kan ju räkna med tiden ni känt varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tack för svaret. Ja, jag bett henne at vara lugn, men verkarinte hjälpa... :D

Vi får se imorgon... Rätt sagt, hon ser idag... Oj, jag får vakna kl. ett mitt i natten... :o

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Igår ägde rum besöket på ambassaden. Tyvvär hon inte blev lika nöjd som som ni skev. Ringde mig nästan gråtande, hon blev grillad i 20 minuter, med olicka slags frågor. bla. om min dotter, vad jag gör, vad vi har gjort somras, hur vi har sovit, varför vill hon komma till sverige.. osv. Personalan försökte ta kort på henne, men apparaten inte fungerat. Hon viste inte att de tart kort (inte jag heller), så blev förvånad. Hon påstår, att hon är säkert inte får visa...

Hur som helst, vi vet den 31:a

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihopa :D

Jag har heller inte skrivit tidigare men tänkte det passade bra att låna denna tråden till det.

Min flickvän sen 1.5 år vill komma och besöka mig, det vill jag också att hon gör förstås. Nu har jag dock varit i Thailand från sep 08 till jun 09. Jag har börjat arbeta nu precis men har inte gjort det sedan jag kom hem och har därför inga papper att backa upp min finansiella status med. Min mamma har varit snäll nog och sagt att hon kan stå för den delen vid en inbjudan, så det är inga problem. Nu vet jag dock inte hur vi ska gå till väga. Ska min mamma stå som referent då det är hon som officielt står för kostnaderna eller kan jag vara referenten i alla fall men skriva dit min mamma som "underhållare"?

Jag är väldigt tacksam för ett svar angående detta!

Ps. tack för ett härligt forum! :clapping:

MVH Cadda

Ändrades av cadda
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihopa biggrin.gif

Jag har heller inte skrivit tidigare men tänkte det passade bra att låna denna tråden till det.

Min flickvän sen 1.5 år vill komma och besöka mig, det vill jag också att hon gör förstås. Nu har jag dock varit i Thailand från sep 08 till jun 09. Jag har börjat arbeta nu precis men har inte gjort det sedan jag kom hem och har därför inga papper att backa upp min finansiella status med. Min mamma har varit snäll nog och sagt att hon kan stå för den delen vid en inbjudan, så det är inga problem. Nu vet jag dock inte hur vi ska gå till väga. Ska min mamma stå som referent då det är hon som officielt står för kostnaderna eller kan jag vara referenten i alla fall men skriva dit min mamma som "underhållare"?

Jag är väldigt tacksam för ett svar angående detta!

Ps. tack för ett härligt forum! clapping.gif

MVH Cadda

Hej Cadda,

inga problem.

Det går bra med besked på slutlig skatt från förra året, alltså S08 med inkomster från 2007.

Har du ett sådant papper med lite inkomst på räcker det som dokumentation på din finansiella status.

Jag har ingen aning vad som är nedre gränsen på acceptabel inkomst, men den ligger nog under 200000 kr.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Cadda,

Jag tycker du ska skriva din mor som garant, men du kan förstås också skriva under rubriken övriga upplysningar att det egentligen är dig hon besöker.

Borde inte vara några problem med det. Men några garantier kan jag inte ge, bara min åsikt.

Det är väl allmänt känt att man ska ligga så nära sanningen som möjligt när det söks visum.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Diskus. haha kul . :great: Tycker sådana här inlägg är bra för alla som ska fixa visum,speciellt första gången. Det är ju inte så farligt som man kan tro.

Kan nu meddela med ett brett leende att vi för 20 minuter sedan fick ett ja så nu är visat klart för tre månaders besök här. På torsdag får jag träffa henne och jag är oerhört lycklig just nu. Hoppas det gick bra för er med.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi fixade besöksvisa sommaren 2007 höll det på att gå åt helvete.Jag var lyckligtvis med på ambassaden.Hon gick fram till luckan där det satt en thaitjej och jobbade.Jag såg att hon tog fram passet från ett annat ställe än tidigare och att min sambo blev lessen.Min sambo gick till mig och sa att hon inte fått visa.Jag blev stor,grön och arg och gick fram till luckan och frågade varför vi inte fick visa.Vi hade känt varandra för kort tid sa hon på engelska(4 månader).

Hur i helvete ska vi lära känna varandra om vi inte får umgås och dessutom är jag svensk på svenska ambassaden så prata svenska med mig,sa jag på engelska.Hon tittade på ansökan igen och sa,oj är det du som har bjudit in.Ett ögonblick bara.

5 minuter senare hade vi visat.

Men hade inte jag plockat fram bandhunden i mig hade det nog skitit sig

Hursomhelst,lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...