Jump to content
IGNORERAD

Imorgon kremeras den gamle Kungen Rama 9


hasseryd

Recommended Posts

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    4

  • stefan5300

    3

  • uptoyou

    3

  • Batting

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hela veckan har templet inne i vår lilla stad fixats till. Frun har hjälpt till hela veckan. 

te1.jpg.9d6420b1e336c224eb3b9b142d696fe0.jpg

 

Mycket prylar som ska fixas till.

te.jpg.060ddbf4fa6c517a1a47346b334576a6.jpg

 

Så här fint blev det. Ligger mycket arbete bakom. 

te2.jpg.7cf8eade1637ec05d28f6c0ff33ed852.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bunkrat med mat och några öl idag. Vit skjorta och svarta shorts om jag ger mig ut. Frugan ville att vi skulle ta bilen till Huay Mongkol utanför Hua Hin som är platsen där det ska visas respekt och läggas blommor i den här stan. Jag vägrade, kommer att vara totalt igenkorkat när hela Hua Hin med omnejd ska dit. Hon fick chartra en taxi istället. Hade ju varit bra om dom t.ex. öppnat upp hans sommarhus också men så blir det tydligen inte.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste erkänna att detta var/är jag dåligt påläst om, trodde att det var 1-års tambon i morgon.

Så de flesta butiker är stängda i morgon?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har vetat om detta ett bra tag, men det hindrar ju inte att  frugan kommer att börja storgråta imorgon...

Hon har som de flesta Thai som lever idag levt hela sitt liv med den älskade Kungen Bhumibol på tronen, det gäller förresten Svärmor också!

 

Jag förstår att de sörjer , men beklagar inte , sorg har ett syfte, utan saknad ingen sorg.

 

Vila i frid Rama 9.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tommy:

Vi har vetat om detta ett bra tag, men det hindrar ju inte att  frugan kommer att börja storgråta imorgon...

Hon har som de flesta Thai som lever idag levt hela sitt liv med den älskade Kungen Bhumibol på tronen, det gäller förresten Svärmor också!

 

Jag förstår att de sörjer , men beklagar inte , sorg har ett syfte, utan saknad ingen sorg.

 

Vila i frid Rama 9.

 

MVH Tommy

Dom är väl buddister? Ska dom verkligen sörja? Döden är väl en glädjens dag när den döde får gå vidare till ett bättre liv?

 

Rama 9 måste väl uppnå nirvana? Kan det vara bättre?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Wangthong:

Dom är väl buddister? Ska dom verkligen sörja? Döden är väl en glädjens dag när den döde får gå vidare till ett bättre liv?

 

Rama 9 måste väl uppnå nirvana? Kan det vara bättre?

Kanske, men den frågan kan jag inte svaret på (en av de ytterst få, förövrigt), du får  fråga nån Thai i morgon, varför de inte hoppar omkring och är jätteglada...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tommy:

Kanske, men den frågan kan jag inte svaret på (en av de ytterst få, förövrigt), du får  fråga nån Thai i morgon, varför de inte hoppar omkring och är jätteglada...

 

MVH Tommy

Tänker inte fråga, i varje fall inte imorgon! Men det är en fundering jag fick. 

En reflektion kan väl vara att det kan vara svårt för de efterlevande att veta om den döde går vidare till ett bättre liv eller återföds som någon lägre stående varelse. Vem vågar ens spekulera i det här fallet? Därför reagerar säkert de efterlevande med saknad eftersom de har mist någon som betytt mycket.

 

 Frugan ska i varje fall iväg på det lokala templet imorgon. Hon tror att det kan bli sent innan hon är tillbaka

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid varit dålig på att t.ex. fira födelsedagar och sådant, men i Thailand så har jag förstått att sådant är viktigt.
Sedan verkar det snudd på minst lika viktigt att hedras på sin dödsdag, alltså varje år efter sin död.
Man ska liksom uppmärksammas en gång om året utan att själv vara riktigt medveten om det.
Blir det inte väldigt mycket hedrande, och hur många generationer bakåt ska man hålla på?
Det känns som något oändligt som aldrig tar slut. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Batting:

Jag har alltid varit dålig på att t.e.x fira födelsedagar och sådant, men i Thailand så har jag förstått att sådant är viktigt.
Sedan verkar det snudd på minst lika viktigt att hedras på sin dödsdag, alltså varje år efter sin död.
Man ska liksom uppmärksammas en gång om året utan att själv vara riktigt medveten om det.
Blir det inte väldigt mycket hedrande, och hur många generationer bakåt ska man hålla på?
Det känns som något oändligt som aldrig tar slut. 

Viktigt med födelsedagar i Thailand59f11d5de884a_images(1).jpg.76f0d1323050788ed8dea5a750eef9f6.jpg, jag tycker att det är tvärt om men det skiljer kanske mycket i de olika provinserna, här i obygden firas det knappt aldrig och en del vet ju knappt när de är födda.

 

Det kanske är så att det ska firas då du är på besök och att du står för kalaset.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev stefan5300:

Viktigt med födelsedagar i Thailand59f11d5de884a_images(1).jpg.76f0d1323050788ed8dea5a750eef9f6.jpg, jag tycker att det är tvärt om men det skiljer kanske mycket i de olika provinserna, här i obygden firas det knappt aldrig och en del vet ju knappt när de är födda.

 

Det kanske är så att det ska firas då du är på besök och att du står för kalaset.

Jaha...så jag blir lite lurad där  :40:
Men dödsdagen har jag väl ändå rätt i?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Batting:

Jaha...så jag blir lite lurad där  :40:
Men dödsdagen har jag väl ändå rätt i?

Ja lurad blir man nog hela livet;).

Jo när någon dör brukar det vara fest i 3 dagar och 1 år efter har de 3 dagars fest igen, tambon.

 

När den här tanten (frugans faster) som var inneboende hos oss dog så var det fest i 1 vecka av någon anledning, de hade begravningsfest och tambon på en gång. 

tant.jpg.b716408b76078f5a3fc34fe18f137860.jpg

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Wangthong:

 Därför reagerar säkert de efterlevande med saknad eftersom de har mist någon som betytt mycket.

 

Exakt. Allt sörjande handlar ju om att tycka synd om sig själv, den avlidne bryr sig inte så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev hasseryd:

Hur firar/celibrerar ni denna

Cermoni

Det mesta verkar stängt även 7/11 efter kl 14

 

The Tourism Authority of Thailand (TAT) would like to provide the following updates as the entire nation prepares to pay a final tribute to the beloved late King Bhumibol Adulyadej on the Royal Cremation Ceremony Day, on 26 October.

Temporary closure of businesses and attractions:

  • All banks will be closed on 26 October.
  • The Thai Red Cross Society will be closed on 26 October.
  • The Stock Exchange of Thailand will be closed on 26 October.
  • Thailand Post will be closed on 26 October.
  • Thai Film Archive will be closed on 26 October.
  • All Tesco Lotus outlets nationwide will be closed for half a day, from 14.00 Hrs. on 26 October.
  • All Major Cineplex Group’s cinemas nationwide will be closed on 26 October.
  • All 7-Eleven convenience stores will close from 14.30 Hrs. to midnight (24.00 Hrs.) on 26 October.
  • All True Shop stores, except its airport branches, will also close from 14.30 Hrs. on 26 October.
  • All wholesaler Makro outlets will be closed from 15.00 Hrs. on 26 October.
  • All Big C outlets will close from 15.00 Hrs. on 26 October. The 24-hour Mini Big C outlets will close from 15.00 – 24.00 Hrs.
  • All Central Plaza and Central Festival as well as The Mall shopping malls will be closed on 26 October. CentralWorld and Central Plaza Rama II will open as usual.
  • Isetan Bangkok shopping mall will be closed on 26 October.
  • Bangkok Art and Culture Centre will be closed on 26 October.
  • Siam Niramit in Bangkok and Phuket will be closed on 26 October.
  • Dream World, Safari World, Siam Park and Dinosaur Planet in Bangkok will be closed on 26 October.
  • In Chonburi, Burapha University’s Eastern Center of Art and Culture; Alcazar Carbaret, Tiffany’s and KAAN Shows; Tuxedo Illusion Hall; Space Inspirium; Flight of the Gibbon; and Lazgam will be closed on 26 October.
  • (Updated on 21 October, 2017): The following businesses and attractions will also be closed temporarily:
    • Palio Khao Yai, to close from 14.00 Hrs.;
    • Madame Tussauds Museum Bangkokm will close early with the last entry at Last entry at 16.00;
    • Vana Nava Hua Hin waterpark will close from 24 to 26 October;
    • Jim Thompson outlets will close on 26 October, except its retail stores in Suvarnabhumi Airport and at King Power Downtown Complexes in Bangkok and Phuket.

The above businesses and attractions will reopen on 27 October.

 

https://www.tatnews.org/updates-regarding-temporary-closure-businesses-attractions-26-october/

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Drivern:

Skall besoka en park i Gamla Rayong som heter Pak Nahm där aktiviteter borjar klockan  9.  

Citerar mig själv,vi har nu varit nere vid parken,10-tusentals står i ko utanfor i solskenet,fick reda på efter någon minut att id-kort måste visas och registreras for besoksstatestik som tur var hade frun glomt sitt hemma så vi åkte hem igen och stannar där.Det var givitvis farangens fel att hon glomde kortet!! :).  Kanske åker ner i eftermiddag då en repris borjar 16.00

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Wangthong:

Dom är väl buddister? Ska dom verkligen sörja? Döden är väl en glädjens dag när den döde får gå vidare till ett bättre liv?

 

Rama 9 måste väl uppnå nirvana? Kan det vara bättre?

 

"Det finns så mycket i livet som vi är rädda för, för framtiden och inte minst för döden. Vi vill inte förlora vad som är kärt för oss och när det verkligen händer är vi sorgsna. Sorg innebär  hat och det är ogynnsamt. Om vi inte ser ting som de är, tror vi att människor och saker består. Men människor och saker är bara fenomen som uppstår och försvinner omedelbart. I nästa ögonblick har de redan förändrats. Det oåterkalliga i allt lämnar oss hjälplösa och ledsna.  Om vi kan se ting som de verkligen är blir vi mindre övermannade av sorg. Sorg påverkas också av vårt behov av att äga och att inte kunna släppa taget.

Men vi ska inte förneka sorg för den kan ge oss möjligheten att trots allt utveckla de två viktiga beståndsdelarna visdom och medkänsla."

 

- Thich Nhat

http://www.dhamma.se/buddha/24.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev stefan5300:

Ja lurad blir man nog hela livet;).

Jo när någon dör brukar det vara fest i 3 dagar och 1 år efter har de 3 dagars fest igen, tambon.

 

När den här tanten (frugans faster) som var inneboende hos oss dog så var det fest i 1 vecka av någon anledning, de hade begravningsfest och tambon på en gång. 

tant.jpg.b716408b76078f5a3fc34fe18f137860.jpg

 

Ja då har jag iallafall förstått något, men man undrar ju hur man hedrar någon som man av någon anledning inte gillat.
Annars låter det sympatiskt att de efterlevande ska få minnas. 
Jag har märkt på min thailändska vän att hon alltid ska stanna vid de där små "Andehusen" och föra samman händerna och böja nacken.
Det är väl också för att hedra dem som gått före.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...