Jump to content
IGNORERAD

Tro inte på journalisternas domedagsprofetior

Joints

Recommended Posts

Ja, en riktigt bra artikel.

Speciellt deprimerande är det att läsa om att det ena och det andra snart kommer att ta slut, det räcker inte etc.

Faktum är att det finns enorma mängder energi och materia i universum. Det kommer inte att ta slut. Sen får miljöfjantarna gagga bäst dom vill.

Jag tror starkt på mänsklighetens förmåga att lösa de problem man möter. Dystergökarna tillför just ingenting.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Inte undra på att nyhetsprogrammet Landet Runt på svt är så populärt.

många vänner till mig o jag har slutat titta aktuellt,rapport,tv4 nyheter för där är mestadels negativa nyheter samt de så kallade kvällstidningarna ungefär 90% av artiklarna är jämmer o elände

Dela på andra sajter

Japp... håller med. Bra artikel och tycker han har helt rätt.

Han skrev bl.a "Frågan är om inte rädslan i dag är vår största fiende."  vilket jag tycker är en otroligt relevant fråga.

I USA har man ett talesätt som heter "fear nothing but fear itself" som jag tycker många borde ta till sig.

Gör man det lever man ett betydligt innehållsrikare liv tror jag. Och mår dessutom mycket bättre.

Är det något som verkligen stör mig så är det människor som i sin patetiska rädsla för allt hämmar andra

genom sina varningar om elände. Samtidigt som de jämt mår dåligt för allt.

Det finns nämligen som bekant inget dåligt väder - bara dåliga kläder!

"Do what you fear most and control your fear" skrev Tom Hopkins en gång.

Och han skrev en annan bra sak.

"We have already done so much that people call dynamics. Look at the bumblebee being

unaware of scientific truths, goes ahead and flies anyway. If it is possible, we will do it here."

Och så är människan med. För 300 år sedan hade man blivit bränd om man sade att människor

skulle flyga till månen.

Så.. lyssna inte på domedagstjafs.. finns lösningar så kommer dom hittas.

Och lösningar finns - alltid.

Dela på andra sajter

Exactemente, för det första det här med den ekonomiska krisen är ju egentilgen inget stort problem eftersom det bara är att trycka upp mer sedlar.

Klimat & miljön är ju lite mer komplext men visst löser det sig, dinosarierna genomgick under några år en genetisk omvandling till människor och kniper det så kan vi väl bara omvändla oss igen.

Hobbyforskaren Arne

Dela på andra sajter

Och lösningar finns - alltid.

Japp, men det är inte säkert att vi gillar dom!  :scare:

Särskilt inte om det är "slutliga lösningar".  :whistle:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Dela på andra sajter

Man ska nog lyssna på vad folk har att säga vi är ett land på 9 miljoner men vi ska vara bror duktig på allt.

Om vi inte lyssnar och vi tror att allt kommer att lösa sig då är vi på farligt vatten.

Jag lägger upp en länk igen som har vart uppe förut men det stämmer så förbannat bra om hur vi svenskar ser på oss själva.

Fredrik Härén om kunskapensdag

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

Generellt sett haller jag med om artikeln Joints lankade till men enligt mig finns det ett uppenbart undertag; den globala uppvarmningen. Dar har vi ett problem som jag tror kraftigt har underskattats och formodligen darfor att det annu inte medfor nagra uppenbara problem. Det saljer inte tillrackligt bra att delar av jorden ar obeboelig om 50 ar da de flesta som laser en kvallstidning anda ar doda da.

Till skillnad fran manga av de andra undergangsteorierna ar dock detta nagot som nastan alla experter haller med om och problemet ar att till och med oerhort kraftiga forbattringar, typ en sa orimlig forbattring som en 80% minskning av anvandandet av fossila branslen inte hjalper pga den kvardrojande effekten. Som ni kan se i nedanstaende artikel, som man givetvis inte ska kopa rakt av, sa skulle vi behova starta ett nytt karnkraftverk om dagen fram till 2050 bara for att halla CO2 nivan under det som kallas "Point of no Return".

http://www.newsweek.com/id/189293

Dela på andra sajter

Atom,

Jag håller med om att klimatfrågan har ett dystert utgångsläge. Vår planet har bevisligen varit utsatt för en hel del naturliga katastrofer under sina 4 miljarder år. Jag har ingen aning om när nästa katastrof inträffar däremot håller jag det inte för osannolikt att vi kan få se en större kamp om jordens resurser. Något som redan är en realitet för miljoner människor i den tredje världen men oviktigt för oss som har våran viktiga ekonomiska kris att tänka på.

Man får väl hoppas att barnen får sig ett glass öl, då kan nog det mesta lösas.

Dela på andra sajter

Tyvärr så måste jag nog hålla med Herr Atom, det är kört pga av att flesta människor är just människor och inte myror.

Vi gör inget om vi inte själva gynnas av det och vi som lever just nu kan nog komma undan utan att drabbas alltför hårt, därför görs i princip inget i dagsläget.

Dessutom behövs det en global samsyn och för detta och då krävs tyvärr att alla på något sätt skall vara drabbade, idag är det ju främst länder som inte orsakar så mycket brus i media, tex Bangla Desh eller länder i polynesien.

De länder med lägre standard, tex Indien eller Kina, som i dagsläget utvecklas kan ej heller förmås att bromsa upp denna utveckling om I-länderna/västvärlden inte är beredda att väsentligen sänka sin konsumtion och välfärd.

Även om man var beredd att göra detta så vore denna omställning alltför långsam, eftersom den skulle påverka hur hela samhället fungerar .

Någon lösning som innebär att vi lever våra liv ungefär som idag, är tyvärr att blunda för verkligheten.

Så skall det gå att helvete kan det lika gärna göra det till musik . det alltså finns ingen anledning att vara klimatsmart eftersom det endast på marginalen förlänger lidandet.

MVH/BanArne 

Dela på andra sajter

Tyvarr maste jag ocksa halla med Banarne. Kanske var det ett "Peter och Vargen" fall; diverse miljoorganistationer har i ett halft sekel varnat for an det ena och an det andra. Nu nar det var pa allvar sa var det ingen som trodde pa det och nu nar de flesta beslutsfattare tror pa det ar det for sent att gora nagot at det. W Bush gjorde kanske ratt, fast av helt fel anledning, nar han inte skrev pa Kyoto-avtalet. Att minska med 10-20% gor varken till eller fran, kan lika garna kora sa det ryker. Vilket parti i vilket land skulle fa mer an 5% roster om de sade att vi ska minska forbrukningen av fossila branslen med 80%, vilket i de flesta lander betyder att minska energiforbrukningen med 50-60%?

Det finns nog bara ett scenario som skulle kunna radda varlden och det ar varken sarskilt troligt eller sarskilt angenamt. Nagra gigantiska orkaner som valter lyxkodominiums utmed hela USA:s ostkust och tvingar Obama att saga "cut 80% next year". Da skulle USA formodligen ga ut med ett statement om att alla lander maste minska med 80% "or face a nuclear destruction". Det vore nagot det.

Tills vidare fortsatter jag med att flyga kors och tvars over varlden och kora AC:n pa full fart, tyvarr ar jag inte en battre varldsmedborgare an sa.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...