Jump to content
IGNORERAD

Styrkan i maten (chilli)


lillamannen

Recommended Posts

Finns det någon gradering på styrkan på chillin.?

Jag äter starkare än stark kryddad mat annans, men  detta gick ej att äta.

20171024_181543.jpg

Ändrades av lillamannen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    14

  • Khonis

    9

  • Scandinaviancorner

    7

  • Nong Bua

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Pet mak mak ska dé vá

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev frason:

Man får fråga nästa gatuståndsförsäljare om scoville.. :D

 

De har en annan skala.

1. Falang

2. Thai som vill ha svagt

3. Falang som säger phet phet 

4. Thai som vill ha normal

5. Falang som talar thai och faktiskt kan äta starkt

6. Thai som vill ha stark

7. Thai som vill ha en burk färsk chilli vid sidan av

 

:big_smile::big_smile::big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Prik nam pla är nästan ett måste till många rätter

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Pet mak mak ska dé vá

Precis, men detta som Tirak hade beställt gick ej att äta pga styrkan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev lillamannen:

Jag menade ej så vetenskapligt 

Kolla den här sidan ang styrkor.

http://womenlearnthai.com/index.php/a-thai-chili-pepper-scale/

 

//Broskan

Ändrades av Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
53 minuter sedan, skrev lillamannen:

Precis, men detta som Tirak hade beställt gick ej att äta pga styrkan. 

Finns ingen thaimat som har stoppat mig.

Du är nog bara lite känslig

Link to comment
Dela på andra sajter

När snoret börjar rinna utan att svetten bryter fram i pannan är det lagom starkt. Det gör inget om det svider på dass dagen efter, då vet man att matsmältningssystemet har blivit ordentligt rensat. :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite trixande med uttalet förstod min kära hälft vad jag menade, domen vart: 555, du dör!

//S 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det gott med stark mat, men Carolina reaper bör man nog undvika.. :waaaht:

 

 

 

 

 

 

Ändrades av Bananen
fel

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä fy tusan för jättestark mat, chilifrukter kan ju förstöra vilken maträtt som helst, jag tycker bara att det är starkt och ingen speciell god smak.

Har suttit vid matbordet och lyssnat på faranger med uttryck som fy satan vad starkt, helvete vad starkt, fan vad jag svettas, det är precis som om det vore tuft för en del att äta jättestark mat, nej ät och håll käften.

Inte starkt eller lite starkt tack var nog bland det första jag lärde mig av thaiändska språket.

 

Jag sträcker mig i stort sätt bara till sådana här såser.

IMG_1684.JPG.26b1ff20fae64bafe5a816e011fda277.JPG

 

En liten historia när min otroligt envisa mamma ville prova frugans jättestarka chillisås.

Mamma fick syn på frugans vackert röda chilisås (säkert den starkaste som fanns att köpa i Sverige) när hon lagade mat och bad om att få smaka en matsked,  jag avrådde henne men envis som hon är så slutade hon inte tjata utan ville absolut smaka, jag tipsade då och frågade då om det inte kunna räcka med ett kryddmått men hon envisades om sin matsked och det fick hon till slut, jag tror aldrig mer att hon bad om att få smaka chilisåser.

 

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Starka rätter med exempelvis chilli är bra för ämnesomsättningen. Därför försöker jag klämma i mig chilli dagligen, dock inte som dårarna i Bath. Fy för den lede, de fick väl frätskador invärtes för att inte tala om ändan dagen efter (eller kanske redan samma dag).

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev stefan5300:

Nä fy tusan för jättestark mat, chilifrukter kan ju förstöra vilken maträtt som helst, jag tycker bara att det är starkt och ingen speciell god smak.

Har suttit vid matbordet och lyssnat på faranger med uttryck som fy satan vad starkt, helvete vad starkt, fan vad jag svettas, det är precis som om det vore tuft för en del att äta jättestark mat, nej ät och håll käften.

Inte starkt eller lite starkt tack var nog bland det första jag lärde mig av thaiändska språket.

 

Jag sträcker mig i stort sätt bara till sådana här såser.

IMG_1684.JPG.26b1ff20fae64bafe5a816e011fda277.JPG

 

En liten historia när min otroligt envisa mamma ville prova frugans jättestarka chillisås.

Mamma fick syn på frugans vackert röda chilisås (säkert den starkaste som fanns att köpa i Sverige) när hon lagade mat och bad om att få smaka en matsked,  jag avrådde henne men envis som hon är så slutade hon inte tjata utan ville absolut smaka, jag tipsade då och frågade då om det inte kunna räcka med ett kryddmått men hon envisades om sin matsked och det fick hon till slut, jag tror aldrig mer att hon bad om att få smaka chilisåser.

 

Är det inte mycket socker i dessa såser ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Är det inte mycket socker i dessa såser ?

Ingen aning men jag använder inte mycket av dippsåserna.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kärringen säger att  man ska vara försiktig med för mycket Naam Phlaa ..enligt henne så är det skadligt för njurarna!?..... jaja gott är det också ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Naam jai:

Kärringen säger att  man ska vara försiktig med för mycket Naam Phlaa ..enligt henne så är det skadligt för njurarna!?..... jaja gott är det också ;)

Det har jag aldrig hört men gumman bekräftar det. Och hon använder inte mycket heller, bara lite då och då. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä fy tusan för jättestark mat, chilifrukter kan ju förstöra vilken maträtt som helst, jag tycker bara att det är starkt och ingen speciell god smak.
Har suttit vid matbordet och lyssnat på faranger med uttryck som fy satan vad starkt, helvete vad starkt, fan vad jag svettas, det är precis som om det vore tuft för en del att äta jättestark mat, nej ät och håll käften.
Inte starkt eller lite starkt tack var nog bland det första jag lärde mig av thaiändska språket.
 
Jag sträcker mig i stort sätt bara till sådana här såser.
IMG_1684.JPG.26b1ff20fae64bafe5a816e011fda277.JPG
 
En liten historia när min otroligt envisa mamma ville prova frugans jättestarka chillisås.
Mamma fick syn på frugans vackert röda chilisås (säkert den starkaste som fanns att köpa i Sverige) när hon lagade mat och bad om att få smaka en matsked,  jag avrådde henne men envis som hon är så slutade hon inte tjata utan ville absolut smaka, jag tipsade då och frågade då om det inte kunna räcka med ett kryddmått men hon envisades om sin matsked och det fick hon till slut, jag tror aldrig mer att hon bad om att få smaka chilisåser.
 
Fast att äta starkt kan nog jämföras med när man var liten. Krävdes viss invänjning att dricka kaffe och öl och vin för att uppskatta det. Efter det så är det ett måste.
Stark mat med chilli skapar ett visst begär. Och då bekräftas det av kroppens belöningcentrum som lärt sig uppskatta detta. I ditt fall har inte din kropp lärt sig uppskatta chilli.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev janne_h:

Fast att äta starkt kan nog jämföras med när man var liten. Krävdes viss invänjning att dricka kaffe och öl och vin för att uppskatta det. Efter det så är det ett måste.
Stark mat med chilli skapar ett visst begär. Och då bekräftas det av kroppens belöningcentrum som lärt sig uppskatta detta. I ditt fall har inte din kropp lärt sig uppskatta chilli.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Nu får du nog erkänna för en gångs skull i mpr-historien att du har fel.

 

Har aldrig haft problem med att uppskatta att dricka kaffe, öl eller vin, i alla fall inte de två sistnämda förutom i Thailand då, för här finns ju inga goda öl eller gott vin till bra priser, utan här dricker jag det endast som berusningsmedel.

 

Förstår inte hur du kan veta hur min hjärna, munhåla, tunga eller läppar fungerar, jag tycker bara att chili är jäkligt starkt, inte smakar något nämnvärt, är gott och att jag inte heller tycker om att lida då jag äter.

Tror väl sjutton att inte kroppen kan uppskatta något som jag inte tycker är gott, det är precis som med levergryta.

Det verkar vara så att bara för man är i  Thailand så måste man älska att äta stark thaimat. 

 

Jag kan riktigt se framför mig hur du sitter och knaprar i dig 1 kilo kycklingfötter kokta i 2 liter vatten, 3 deciliter fisksås, 0,5 kilo chili och 20 vitlökar eller gnager på torkat hårigt buffelskinn som legat i chilibad i 1 år tillsammans med Isaan Lover, som ni sköljer ner med en mugg isbitskallt 125 Bahts thaivin.

 

Var finns kroppens belöningscentrum?

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev stefan5300:

Nu får du nog erkänna för en gångs skull i mpr-historien att du har fel.

 

Har aldrig haft problem med att uppskatta att dricka kaffe, öl eller vin, i alla fall inte de två sistnämda förutom i Thailand då, för här finns ju inga goda öl eller gott vin till bra priser, utan här dricker jag det endast som berusningsmedel.

 

Förstår inte hur du kan veta hur min hjärna, munhåla, tunga eller läppar fungerar, jag tycker bara att chili är jäkligt starkt, inte smakar något nämnvärt, är gott och att jag inte heller tycker om att lida då jag äter.

Tror väl sjutton att inte kroppen kan uppskatta något som jag inte tycker är gott, det är precis som med levergryta.

Det verkar vara så att bara för man är i  Thailand så måste man älska att äta stark thaimat. 

 

Jag kan riktigt se framför mig hur du sitter och knaprar i dig 1 kilo kycklingfötter kokta i 2 liter vatten, 3 deciliter fisksås, 0,5 kilo chili och 20 vitlökar eller gnager på torkat hårigt buffelskinn som legat i chilibad i 1 år tillsammans med Isaan Lover, som ni sköljer ner med en mugg isbitskallt 125 Bahts thaivin.

 

Var finns kroppens belöningscentrum?

 

Fast nu svävar du nog ut lite. I alla fall jag och mina kompisar tyckte nog mera om coca cola när vi var små, än om man av dom vuxna fick smaka på kaffe eller öl när man var liten.

Dom flesta  lär sina smaklökar under uppväxten vilken mat som dom gillar. Det finns ju en anledning till att Thai föredrar Thaimat ofta framför västerländsk mat om dom får välja. Chilli likt dessa drycker ger ju gärnan en stimuli när man äter dessa som på sikt skapar beroende.

Jag kan ju naturligtvis inte prångla på dig vad du ska gilla. Och det var inte heller min intention.

Vi svenskar likt Thai föredrar ju även den mat vi växt upp med. Och själv föredrar jag ofta svensk mat före Thaimaten. Och jag känner att det är inte speciellt macho bara för att man kan äta starkt som vissa tycks tro. Men jag har under åren lärt mig själv att när jag äter Thaimat så är det viktigt att det många gånger är starkt för att det ska vara gott. Vilket jag naturligtvis inte tyckte för många år sedan. Så vad jag vill ha sagt är att man vänjer kroppen vid detta precis som när jag var liten vande mig att förtära många vuxensaker när jag växte upp.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...