Jump to content
IGNORERAD

Styrkan i maten (chilli)


lillamannen

Recommended Posts

35 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast nu svävar du nog ut lite. I alla fall jag och mina kompisar tyckte nog mera om coca cola när vi var små, än om man av dom vuxna fick smaka på kaffe eller öl när man var liten.

Dom flesta  lär sina smaklökar under uppväxten vilken mat som dom gillar. Det finns ju en anledning till att Thai föredrar Thaimat ofta framför västerländsk mat om dom får välja. Chilli likt dessa drycker ger ju gärnan en stimuli när man äter dessa som på sikt skapar beroende.

Jag kan ju naturligtvis inte prångla på dig vad du ska gilla. Och det var inte heller min intention.

Vi svenskar likt Thai föredrar ju även den mat vi växt upp med. Och själv föredrar jag ofta svensk mat före Thaimaten. Och jag känner att det är inte speciellt macho bara för att man kan äta starkt som vissa tycks tro. Men jag har under åren lärt mig själv att när jag äter Thaimat så är det viktigt att det många gånger är starkt för att det ska vara gott. Vilket jag naturligtvis inte tyckte för många år sedan. Så vad jag vill ha sagt är att man vänjer kroppen vid detta precis som när jag var liten vande mig att förtära många vuxensaker när jag växte upp.

Nu är det nog du som svävar, kan inte minnas att jag såg någon coca colaflaska hemma mina 10 första levnadsår men däremot massor av kaffe.

 

Ja då fattar jag varför jag inte gillar chili, där jag växte upp fanns det bara salt och svart, vit och kryddpeppar på matbordet, måste varit fantastiskt att det fanns chilikrydda på matbordet i Stockholm på 50-talet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    14

  • Khonis

    9

  • Scandinaviancorner

    7

  • janne_h

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Vi svenskar likt Thai föredrar ju även den mat vi växt upp med. Och själv föredrar jag ofta svensk mat före Thaimaten. Och jag känner att det är inte speciellt macho bara för att man kan äta starkt som vissa tycks tro. Men jag har under åren lärt mig själv att när jag äter Thaimat så är det viktigt att det många gånger är starkt för att det ska vara gott.

Amen på det.

Naturligtvis är det viktigt att Thaimat är stark för det ska vara gott, och helt klart något man vänjer sig vid och bör vänja in sig med då man sänkt ribban då man vart iväg o jobbat och sänker ribban.

Personligen gillar jag att äta varierat, men har alltid gillat att äta kryddstarkt, och när man äter thai så bör det vara starkt.

Har även chili med mig på jobbet, filipinarna är helt värdelösa på att krydda och har egentligen en helt värdelös matkultur, men har lärt nuvarande kock en hel del svensk husman, han börjar bli duktig på det, men fortfarande rädd för att använda kryddor.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Nu är det nog du som svävar, kan inte minnas att jag såg någon coca colaflaska hemma mina 10 första levnadsår men däremot massor av kaffe.

 

Ja då fattar jag varför jag inte gillar chili, där jag växte upp fanns det bara salt och svart, vit och kryddpeppar på matbordet, måste varit fantastiskt att det fanns chilikrydda på matbordet i Stockholm på 50-talet.

Om du slutar att ta allt som skrivs personligt så kanske poletten ramlar ner även för dig? Vad som fanns på 50 talet i Stockholm har jag inte koll på. Jag var nämligen inte född. då.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter




 
Var finns kroppens belöningscentrum?
 


Utan o googla så är jag till 99,99% säker på att den funktionen finns i hjärnan.



Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Om du slutar att ta allt som skrivs personligt så kanske poletten ramlar ner även för dig? Vad som fanns på 50 talet i Stockholm har jag inte koll på. Jag var nämligen inte född. då.

Så när du citerar de inlägget jag skrivit så är egentligen ditt svar menat till någon annan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

Så när du citerar de inlägget jag skrivit så är egentligen ditt svar menat till någon annan.

Bara för att jag skriver till dig så måste det ju inte specifikt handla om dig.

Jag kan göra en beskrivning av saker i dialog med dig. Men det vore väl lite förmätet att ge sig på hur just din uppväxtsituation har varit. Eller hur just din specifika situation är. Kan du inte förstå skillnaden på detta så kan jag nog inte hjälpa dig mer.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Bara för att jag skriver till dig så måste det ju inte specifikt handla om dig.

Jag kan göra en beskrivning av saker i dialog med dig. Men det vore väl lite förmätet att ge sig på hur just din uppväxtsituation har varit. Eller hur just din specifika situation är. Kan du inte förstå skillnaden på detta så kan jag nog inte hjälpa dig mer.

 

Bra, citera inte mig fler gånger då, utan skriv bara ett helt vanligt inlägg så att det är ämnat till alla.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Så när du citerar de inlägget jag skrivit så är egentligen ditt svar menat till någon annan.

 

 

Bra, citera inte mig fler gånger då, utan skriv bara ett helt vanligt inlägg så att det är ämnat till alla.

Suck känns ganska meningslöst att diskutera med någon som inte vill förstå. Jag tar på mig att jag inte borde gått i polemik med dig överhuvudtaget. Då jag lika gärna kan diskutera med Ninja och förmodligen få bättre och mera intelligent svar.

Om du undrar vem ninja är så är det våran Dvärgpincher.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev stefan5300:

Bra, citera inte mig fler gånger då, utan skriv bara ett helt vanligt inlägg så att det är ämnat till alla.

Stark mat är för män, och kvinnor som inte är skraja för att lära sej nåt nytt...

Bara för att morsan aldrig kryddade med nåt starkare än "Kockens Curry" så måste väl inte jag lida av menlöst smakande mat?

Jag äter lika starkt som vilken Thai som helst, ofta måste vi verkligen trycka på att det SKALL vara starkt, när frugan och jag äter ute i Bangkok...

Fast i hemkvarteret känner de mej, så där blir maten alltid rätt kryddad (vilket inte alltid betyder "Pett Sut Sut"), utan kryddat som det skall vara, Thai äter en del okryddat de ock!

 

Detta gäller dej Stefan, men även alla andra!

 

Att beställa "Padd Pett moo.. Mai Pett", är lite som att beställa "Kåldolmar med lingonsylt", utan kål...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev janne_h:

Suck känns ganska meningslöst att diskutera med någon som inte vill förstå. Jag tar på mig att jag inte borde gått i polemik med dig överhuvudtaget. Då jag lika gärna kan diskutera med Ninja och förmodligen få bättre och mera intelligent svar.

Om du undrar vem ninja är så är det våran Dvärgpincher.

:rotfl::rotfl:Nu verkar din desperationen vara total för att få rätt, om du nu skulle kunna tänka dig att diskutera med Ninja när dina argument tryter, Det måste ju vara på gränsen till grovt djurplågeri, så nu får jag nästan dåligt samvete.:pudency:

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tommy:

Stark mat är för män, och kvinnor som inte är skraja för att lära sej nåt nytt...

Bara för att morsan aldrig kryddade med nåt starkare än "Kockens Curry" så måste väl inte jag lida av menlöst smakande mat?

Jag äter lika starkt som vilken Thai som helst, ofta måste vi verkligen trycka på att det SKALL vara starkt, när frugan och jag äter ute i Bangkok...

Fast i hemkvarteret känner de mej, så där blir maten alltid rätt kryddad (vilket inte alltid betyder "Pett Sut Sut"), utan kryddat som det skall vara, Thai äter en del okryddat de ock!

 

Detta gäller dej Stefan, men även alla andra!

 

Att beställa "Padd Pett moo.. Mai Pett", är lite som att beställa "Kåldolmar med lingonsylt", utan kål...

 

MVH Tommy

Snälla inte du också när vi väl kommit på god fot med varandra.

 

Jag tycker helt enkelt inte om för stark mat med chili och som kan förstöra vilken god maträtt som helst i för stor mängd, tycker dessutom inte är någon speciell god smak på chili, som jag däremot jag tycker curry har, förståndig morsa.

 

Anngående maträtterna du nämner så får jag väl beställa Pad moo mai pet eller Pad moo pet nit noi men ibland när jag beställt lite starkt så blir det ändå för starkt då kocken tror att jag vill ha lite starkt enligt thaivis men då blir det ändå för starkt för mig och vill jag ha kåldolmar utan kål så får jag väl helt enkelt beställa in köttfärslimpa,

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev stefan5300:

Snälla inte du också när vi väl kommit på god fot med varandra.

 

Jag tycker helt enkelt inte om för stark mat med chili och som kan förstöra vilken god maträtt som helst i för stor mängd, tycker dessutom inte är någon speciell god smak på chili, som jag däremot jag tycker curry har, förståndig morsa.

 

Anngående maträtterna du nämner så får jag väl beställa Pad moo mai pet eller Pad moo pet nit noi men ibland när jag beställt lite starkt så blir det ändå för starkt då kocken tror att jag vill ha lite starkt enligt thaivis men då blir det ändå för starkt för mig och vill jag ha kåldolmar utan kål så får jag väl helt enkelt beställa in köttfärslimpa,

 

Pallar man inte stark mat är man vek. 

 

Eller så gör man som man vill. Couldent care less vad någon annan tycker. 

 

JAG tycker att stark mat är för riktiga MÄN. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Jag äter inte starkt övehuvudtaget, räcker med salt och peppar för mig

Kapten verkade ju inte gilla den Filippinska maten, han kanske skulle prova balut, aso adobo eller varför inte den speciella rätten ris med fiskhuvud.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magiskt att ni kan träta o nästan komma virtuellt osams om chilikrydda.:rotfl:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Magiskt att ni kan träta o nästan komma virtuellt osams om chilikrydda.:rotfl:

Så länge ägget är kokt rätt :waaaht::big_smile:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Khonis:

Pallar man inte stark mat är man vek. 

 

Eller så gör man som man vill. Couldent care less vad någon annan tycker. 

 

JAG tycker att stark mat är för riktiga MÄN. 

 

Det tycker inte jag.

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Magiskt att ni kan träta o nästan komma virtuellt osams om chilikrydda.:rotfl:

Jo men jag får knappt inte tycka om chili.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev stefan5300:

han kanske skulle prova balut, aso adobo eller varför inte den speciella rätten ris med fiskhuvud.

Det kan du gärna få äta, jag opponerar mig inte mot det.

 

Men tvivlar på att du äter balut, o torkade, kokta fiskhuvuden etc.

De har ju en rätt tråkig smaksättning, med oftast bara salt, peppar o fisksås, men gillar du det så är det upp till dig.

 

Det som faktiskt är gott är afritata, eller hur det stavas, annars blir man rätt snabbt less på deras sätt att tex tillreda smaklös kyckling.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Khonis:

Så länge ägget är kokt rätt :waaaht::big_smile:

 

:rotfl::rotfl:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Soengsang:

Magiskt att ni kan träta o nästan komma virtuellt osams om chilikrydda.:rotfl:

 

10 minuter sedan, skrev Khonis:

Så länge ägget är kokt rätt :waaaht::big_smile:

 

Vilka har trätt om ägget är rätt kokt?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
14 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det kan du gärna få äta, jag opponerar mig inte mot det.

 

Men tvivlar på att du äter balut, o torkade, kokta fiskhuvuden etc.

De har ju en rätt tråkig smaksättning, med oftast bara salt, peppar o fisksås, men gillar du det så är det upp till dig.

 

Det som faktiskt är gott är afritata, eller hur det stavas, annars blir man rätt snabbt less på deras sätt att tex tillreda smaklös kyckling.

Det enda man kan äta på Fillipinerna är Lechon helstekt gris, och på öarna äter dom inte chilli

Ändrades av Scandinaviancorner
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Scandinaviancorner:

Det enda man kan äta på Fillipinerna är Lechon helstekt gris

Är den bättre än tai grisen? Den är ju bedrövlig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...