Jump to content
IGNORERAD

Ombokningsbar flygbiljet?


OlofB

Recommended Posts

Hej alla!

Skall boka flygstol till Bangkok. Planen är att stanna upp till 10-12 veckor. Funderar  på "ombokningsbar biljett"? Tänker ifall jag behöver åka hem senare eller tidigare.

Är det någon som har testat detta och blir det så mycket bättre(billigare) jämfört med att helt enkelt köpa ny resa tillbaka till Sverige?

Mycket tacksam om någon kan/vill dela med sig erfarenhet-kunskap.

Med vänlig hälsning OlofB

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    7

  • Cavemannen

    6

  • OlofB

    5

  • Soengsang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Det beror ju helt och hållet på vilken tid på året du reser.

Under lågsäsong är det lätt att hitta billiga enkelbiljetter, men under högsäsong kostar de skjortan, nästan samma som ToR.

En ombokningsbar är då att föredra, bokar du om hemresan får du oftast betala en avgift, jag har betalt bl.a 1000sek, 100 dollar och 80 Euro med olika flygbolag.

Man ringer eller mailar till flygbolaget och ber om ett nytt hemresedatum, det går oftast smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev OlofB:

Hej alla!

Skall boka flygstol till Bangkok. Planen är att stanna upp till 10-12 veckor. Funderar  på "ombokningsbar biljett"? Tänker ifall jag behöver åka hem senare eller tidigare.

Är det någon som har testat detta och blir det så mycket bättre(billigare) jämfört med att helt enkelt köpa ny resa tillbaka till Sverige?

Mycket tacksam om någon kan/vill dela med sig erfarenhet-kunskap.

Med vänlig hälsning OlofB

Norwegian har ju vad de nu kallar dem "flexi biljetter" om man nu står ut att åka med dem.

Med thai tror jag en fullt ombokningsbar biljett ekonomi klass går på ca 10k, fullt ombokningsbar PE ca 19500, om man köper via Nonkis travel iaf, finns säkert billigare ombokningsbara om man söker.

Jag har i nuläget åkt på ombokningsbara via Nonkis travel 16 gr i rad de senaste 5 åren, säkert bokat om 30gr utan problem.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Under lågsäsong är det lätt att hitta billiga enkelbiljetter

De brukar inte vara lika "billiga" om man köper dem i Thailand, vilket ju blir aktuellt i det här fallet. Tror nog mer på Soengsangs förslag om ombokningsbara biljetter från Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Nemo:

De brukar inte vara lika "billiga" om man köper dem i Thailand, vilket ju blir aktuellt i det här fallet. Tror nog mer på Soengsangs förslag om ombokningsbara biljetter från Sverige.

Jag köpte en enkelbiljett nu i augusti ifrån Thailand till helt ok pris, men i jan-mar finns de inte till det priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för synpunkter.

Ps ursäkta stavfelet i rubriken : ) )Ds

Ja, tar man en resa med Thai i  börrjan/mitten av Januari så går den på ungefär 8-8,5 tusen. Gör man den ombokningsbar så lägger dom på ca 1200:-( 9,2-9,7 tusen tot.)

Jag ska hem senast i slutet på mars-början av April. kanske tidigare.Att boka om hemresan då, vad uppskattar ni tillägget på priset blir då?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev OlofB:

Ok, tack för synpunkter.

Ps ursäkta stavfelet i rubriken : ) )Ds

Ja, tar man en resa med Thai i  börrjan/mitten av Januari så går den på ungefär 8-8,5 tusen. Gör man den ombokningsbar så lägger dom på ca 1200:-( 9,2-9,7 tusen tot.)

Jag ska hem senast i slutet på mars-början av April. kanske tidigare.Att boka om hemresan då, vad uppskattar ni tillägget på priset blir då?

Reser du med Thai så ring Nonkis travel och få all info direkt

070-799 47 37

046-120 280

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Reser du med Thai så ring Nonkis travel och få all info direkt

070-799 47 37

046-120 280

Tack för tipset-en! Ska slå en signal : )

Link to comment
Dela på andra sajter

När man pratar med Thai här i Thailand säger de att alla biljetter utom enmånaders är ombokningsbara för 1000 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Supersaver travel säljer ombokningbara för ett tillägg på ca 1000kr. Gäller alla bolag.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

På Norwegian går det bra att boka om även fast det är en vanlig LowFare biljett. Jag gjorde det i våras och det gick på 800 SEK att ändra hemresedatum. Gjorde det på mobilen med deras app bara ett par timmar innan flyget skulle gå (nya datumet), väldigt smidigt.

 

Läs mer här:

https://www.norwegian.com/se/bokning/praktisk-bokningsinformation/biljettregler/internationella-langdistansflyg-lowfare/

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för tips och erfarenheter : )

Har bestämt mig att boka med Nonkis.  Biljett till acceptabelt pris med Thai och ombokningsbar så många gånger jag önskar under ett års tid. ( förhoppningsvis blir det max en gång, eller ingen). Inga avgifter tillkommer efter grundkostnaden som betalas tillsammans med biljetten.

Med vänlig hälsning OlofB

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev GulaDraken:

På Norwegian går det bra att boka om även fast det är en vanlig LowFare biljett. Jag gjorde det i våras och det gick på 800 SEK att ändra hemresedatum. Gjorde det på mobilen med deras app bara ett par timmar innan flyget skulle gå (nya datumet), väldigt smidigt.

 

Läs mer här:

https://www.norwegian.com/se/bokning/praktisk-bokningsinformation/biljettregler/internationella-langdistansflyg-lowfare/

 

 

 

Sticker ju iväg om man ska boka om flera gånger, samt kan ju bli att betala mellanskillnaden till det aktuella biljettpriset, detta enl deras regler på hemsidan, så kanske bättre att ha en "flexi"

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev leifen:

Supersaver travel säljer ombokningbara för ett tillägg på ca 1000kr. Gäller alla bolag.

Kan detta verkligen vara möjligt? Om du exempelvis köper en biljett med thai för 4000kr får du då den ombokningsbar för bara 1000kr extra?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Kan detta verkligen vara möjligt? Om du exempelvis köper en biljett med thai för 4000kr får du då den ombokningsbar för bara 1000kr extra?

Det är en försäkring som är lösningen. till deras erbjudanden.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev leifen:

Det är en försäkring som är lösningen. till deras erbjudanden.

Den försäkringen var bra att veta, kommer säkert till användning i framtiden, så tack för den :-) 

 

här är villkoren(helt standard villkor, typ samma bokningsklass mm)

 

Tjänsten måste tecknas och betalas samtidigt som resan bokas och kan inte läggas till i efterhand. Ombokningsprodukten är Supersavertravels egen tjänst och behöver inte betyda att flygbiljetterna är ombokningsbara hos flygbolagen. All ombokning med ombokningsprodukten måste således ske genom vår kundsupport. Tjänsten är personrelaterad och kan inte överlåtas.

Vid ombokning måste resenären kontakta Supersavertravels kundsupport via telefon eller e-post. Vid det senare alternativet måste resenären använda sig av det specifika formulär för ombokningsprodukten som återfinns på vår hemsida under "Kontakta oss - Supersavertravels ombokningsbara biljetter". Ombokningen skall ske under våra öppettider och minst 24 timmar innan den ursprungliga avresan. Vid ombokning skall resan vara slutförd inom ett år från det ursprungliga bokningstillfället.

Flyger du med ett lågprisflyg och vill boka om din biljett?
Om du har bokat ditt flyg med ett lågprisflyg och vill boka om din biljett måste du kontakta oss under våra öppettider, måndag till fredag 09 - 16. Om du föredrar att mejla måste du använda ett särskilt formulär som heter ”Ombokningsbar biljett – lågprisflyg”. Du hittar formuläret här.. Vänligen observera att vi kommunicerar på engelska på telefon och mejl.

Ingen ombokning är slutförd förrän Supersavertravel har bekräftat den via e-post. Supersavertravel ansvarar inte för uteblivna ombokningar för att resenären inte kommit i kontakt med vår kundsupport.

Ombokningsprodukten tillåter ombokning av flygresan i mån av plats. Om ändringen medför en uppgradering till dyrare biljetter står resenären själv för denna kostnad. Ombokningen kan endast ske med samma flygbolag som skulle ha utfört den ursprungliga transporten.

Supersavertravels ombokningsbara biljetter

Det går inte att ändra destination, varken på ut- eller hemresan.

Ombokningsprodukten tillåter inte namnändringar eller namnkorrigeringar.

Flygsträckorna måste användas i den ordning de ursprungligen bokades.

Det är inte tillåtet att uppgradera biljetten till en högre klass på samma avgång.

Det är inte tillåtet att boka om biljetten med en så kallad "stop over".

Det går endast att boka om resan en gång. När ändringen är bekräftad är ombokningsprodukten förbrukad.

Ombokningsprodukten återbetalas inte om resan avbokas.

Om ändringen medför att någon av resenärerna inte längre har rätt till specialpris (t ex spädbarn) betalar resenären mellanskillnaden för den nya biljetten.

Supersavertravel ansvarar inte för information gällande visum om resan förlängs.

Vid ombokning måste resan vara avslutad inom ett år från bokningstillfället.

Den nya resan får inte ske inom 24 timmar från ombokningsförfrågan.

Vid ombokning ansvarar inte Supersavertravel för eventuella tilläggstjänster som bagage och platsreservationer tecknade direkt med flygbolaget.

En biljett som är ombokad med ombokningsprodukten återbetalas aldrig vid avbokning.

Om resenären uteblir från någon sträcka är ombokningsprodukten förbrukad.

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt intressant. Är det nån som testat?

Har man bokat thai i W klass i högsäsong och vill boka om i högsäsong så finns inga platser kvar garanterat... Undrar hur de debiterar mellanskillnaden? Supersaver kommer ju att behöva köpa en ny enkelbiljett i högre klass..svindyrt.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Den försäkringen var bra att veta, kommer säkert till användning i framtiden, så tack för den :-) 

 

här är villkoren(helt standard villkor, typ samma bokningsklass mm)

 

Tjänsten måste tecknas och betalas samtidigt som resan bokas och kan inte läggas till i efterhand. Ombokningsprodukten är Supersavertravels egen tjänst och behöver inte betyda att flygbiljetterna är ombokningsbara hos flygbolagen. All ombokning med ombokningsprodukten måste således ske genom vår kundsupport. Tjänsten är personrelaterad och kan inte överlåtas.

Vid ombokning måste resenären kontakta Supersavertravels kundsupport via telefon eller e-post. Vid det senare alternativet måste resenären använda sig av det specifika formulär för ombokningsprodukten som återfinns på vår hemsida under "Kontakta oss - Supersavertravels ombokningsbara biljetter". Ombokningen skall ske under våra öppettider och minst 24 timmar innan den ursprungliga avresan. Vid ombokning skall resan vara slutförd inom ett år från det ursprungliga bokningstillfället.

Flyger du med ett lågprisflyg och vill boka om din biljett?
Om du har bokat ditt flyg med ett lågprisflyg och vill boka om din biljett måste du kontakta oss under våra öppettider, måndag till fredag 09 - 16. Om du föredrar att mejla måste du använda ett särskilt formulär som heter ”Ombokningsbar biljett – lågprisflyg”. Du hittar formuläret här.. Vänligen observera att vi kommunicerar på engelska på telefon och mejl.

Ingen ombokning är slutförd förrän Supersavertravel har bekräftat den via e-post. Supersavertravel ansvarar inte för uteblivna ombokningar för att resenären inte kommit i kontakt med vår kundsupport.

Ombokningsprodukten tillåter ombokning av flygresan i mån av plats. Om ändringen medför en uppgradering till dyrare biljetter står resenären själv för denna kostnad. Ombokningen kan endast ske med samma flygbolag som skulle ha utfört den ursprungliga transporten.

Supersavertravels ombokningsbara biljetter

Det går inte att ändra destination, varken på ut- eller hemresan.

Ombokningsprodukten tillåter inte namnändringar eller namnkorrigeringar.

Flygsträckorna måste användas i den ordning de ursprungligen bokades.

Det är inte tillåtet att uppgradera biljetten till en högre klass på samma avgång.

Det är inte tillåtet att boka om biljetten med en så kallad "stop over".

Det går endast att boka om resan en gång. När ändringen är bekräftad är ombokningsprodukten förbrukad.

Ombokningsprodukten återbetalas inte om resan avbokas.

Om ändringen medför att någon av resenärerna inte längre har rätt till specialpris (t ex spädbarn) betalar resenären mellanskillnaden för den nya biljetten.

Supersavertravel ansvarar inte för information gällande visum om resan förlängs.

Vid ombokning måste resan vara avslutad inom ett år från bokningstillfället.

Den nya resan får inte ske inom 24 timmar från ombokningsförfrågan.

Vid ombokning ansvarar inte Supersavertravel för eventuella tilläggstjänster som bagage och platsreservationer tecknade direkt med flygbolaget.

En biljett som är ombokad med ombokningsprodukten återbetalas aldrig vid avbokning.

Om resenären uteblir från någon sträcka är ombokningsprodukten förbrukad.

Intressant men kanske inte fullt jämförbar med en ombokningsbar biljett. 

Om man köpt en så kallad kampanjbiljett med thai för 4000kr lärt det bli bar mycket dyrare o man vill utnyttja ombokningen om jag tolkar villkoren rätt. Eftersom dessa säljs under en begränsad tid lär man få betala mellanskillnaden till en vanlig biljett vid ombokningen. 


 

Citat

 

Ombokningen skall ske under våra öppettider och minst 24 timmar innan den ursprungliga avresan


 

Osäker vad de menar med ursprungliga avresan. Är det utresan som menas kan man ju inte boka om hemresan efter att man har startat resan. Men jag kanske tolkar det fel?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

Jäkligt intressant. Är det nån som testat?

Har man bokat thai i W klass i högsäsong och vill boka om i högsäsong så finns inga platser kvar garanterat... Undrar hur de debiterar mellanskillnaden? Supersaver kommer ju att behöva köpa en ny enkelbiljett i högre klass..svindyrt.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

Ja frågan är väl hur de definierar "Lågprisflyg" . Menar dom speciella flygbolag eller bara en biljett köpt till ett lägre pris exempelvis W klass. Jag tror tyvärr det är det sistnämnda.

 

Jag tycker att villkoren har en del att önska, öppnar mycket för tolkningar.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja frågan är väl hur de definierar "Lågprisflyg" . Menar dom speciella flygbolag eller bara en biljett köpt till ett lägre pris exempelvis W klass. Jag tror tyvärr det är det sistnämnda.

 

Jag tycker att villkoren har en del att önska, öppnar för mycket tolkningar.

Citat

 

Kostar det något att boka om mina flygbiljetter när jag har produkten Ombokningsbar biljett?

Nej. Ombokningen är kostnadsfri och sker i mån av plats.
Men om biljetterna måste uppgraderas eller att skatterna har gått upp sedan bokningstillfället får du betala mellanskillnaden.

 

Dom kanske ändå menar Lågprisbolag men jag hittade ovanstående. Om inte W-klass finns är det då en uppgradering?

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Kan detta verkligen vara möjligt? Om du exempelvis köper en biljett med thai för 4000kr får du då den ombokningsbar för bara 1000kr extra?

Tjejen hade biljett hem till sverige med thai och läste fel på dag så hon kom till Suvvan ett dygn för tidigt och skulle checka in

 

Hon hade ej ombokningsbar biljett men thai bokade om den till dagens flyg för en avgift på 800 kr utan problem

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Mankan:

Dom kanske ändå menar Lågprisbolag men jag hittade ovanstående. Om inte W-klass finns är det då en uppgradering?

 

 

Jag tvivlar att någon här jobbar på supersavertravel och kan svara på dina frågor.

Men hav förtröstan, här får du garanterat svar =>

Du kan kontakta oss på telefon:
0770- 45 74 17

Våra öppettider är:
Måndag - fredag: 09.00-20.00.
Lördag - söndag : 09.00-16.00.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast att göra som jag, bara boka enkelbiljett :) Med Norwegian blir det inte dyrare då de bara säljer enkelbiljetter.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev gst:

Enklast att göra som jag, bara boka enkelbiljett :) Med Norwegian blir det inte dyrare då de bara säljer enkelbiljetter.

Absolut, men det funkar inte med SETV eller METV, kräver ju non-im visum, iaf om man tänkt tillbringa hela sin tid i Thailand.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Cavemannen:

Jag tvivlar att någon här jobbar på supersavertravel och kan svara på dina frågor.

Men hav förtröstan, här får du garanterat svar =>

Du kan kontakta oss på telefon:
0770- 45 74 17

Våra öppettider är:
Måndag - fredag: 09.00-20.00.
Lördag - söndag : 09.00-16.00.

Ja jag ber så mycket om ursäkt postade lite funderingar angående villkoren jag tyckte var lite snåriga. Mycket dumt av mig 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...