Jump to content
IGNORERAD

Bilförsäkring


Esspe

Recommended Posts

Så kom vi till skott med bilköpet. Blev en Honda HRV 2016 som gått 800 mil för 860k. 190k billigare än listpriset. Känns som ett bra köp, om nu ett bilköp kan vara bra öht.

 

Så nu är det dags att försäkra bilen, hämtar den på fredag i Bangkok och köra oförsäkrad där, inte en chans. Vad det kostar osv kan jag själv kolla men gärna lite kommenterar om dåliga eller bra bolag av egen erfarenhet. Den andra bilen har vi i DirectAsia och det verkar ok men ett par tusen dyrare än andra jag sett. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till bilköpet! Kan tyvärr inte komma mad så mycket tips om försäkring men om ni kommer till "plattan" ikväll så kanske det finns någon som har lite erfarenhet om detta med försäkringar.

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta står väl bilfirman för första årets försäkring om bilen nu är köpt på en firma.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev stefan5300:

Ofta står väl bilfirman för första årets försäkring om bilen nu är köpt på en firma.

Gäller inte det nya bilar? :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nemo:

Gäller inte det nya bilar? :unsure:

Jag köpte begagnat och fick 1 års försäkring.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev stefan5300:

Jag köpte begagnat och fick 1 års försäkring.

Ja, där ser man. Min är såpass begagnad att jag får inte ens teckna försäkring på den (förutom den obligatoriska).

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Så kom vi till skott med bilköpet. Blev en Honda HRV 2016 som gått 800 mil för 860k. 190k billigare än listpriset. Känns som ett bra köp, om nu ett bilköp kan vara bra öht.

 

Så nu är det dags att försäkra bilen, hämtar den på fredag i Bangkok och köra oförsäkrad där, inte en chans. Vad det kostar osv kan jag själv kolla men gärna lite kommenterar om dåliga eller bra bolag av egen erfarenhet. Den andra bilen har vi i DirectAsia och det verkar ok men ett par tusen dyrare än andra jag sett. 

Detta bolag har vi använt under alla år med våra bilar. https://www.viriyah.co.th/en/ Be din fru ringa och få ett pris....går även att pruta lite grand. Bilnumret är det enda som behovs vid forsta kontakten. Men ta alltid klass 1. (fullforsäkring)

 

En del bolag i Thailand erbjuder numer en viss form av självrisk. Då får man lägre premie. Men det har vi aldrig utnyttjat.

 

Bra bolag eftersom dom är en av de storsta i Thailand. Skadereglerare finns i nästan varje byhåla. Kontor i dom flesta städer.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-23 at 13:01, skrev stefan5300:

Jag köpte begagnat och fick 1 års försäkring.

Ny Honda Jazz skulle vi inte få försäkring (kunde pruta till halva) men en ny HRV skulle vi få försäkring så det varierar tydligen. Den vi ska köpa får vi det inte.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde DirectAsia idag där vi har den gamla bilen. Det var rena lurendrejeriet. Fick fram ett pris på 16.990 via webben men tänkte pruta lite. Säljaren fick prata med mn fru efter en stund för bilen ska stå på henne. Efter en del uppgifter så fick hon fram ett pris på 27k!!! Efter en stund fick jag prata med henne igen och undrade varför det skiljde så mycket, dessutom hade jag ett pris från AXA på 14-15k. Hon hade räknat utan självrisk och namngivna förare kröp det fram. Dom möjligheterna nämnde hon inte alls för min fru. Med 5k självrisk och 3 namngivna förare sjönk priset hel plötsligt till 17.220, alltså ungefär som dras webpris. Hon försökte alltså att sälja på min fru en försäkring som var 10k dyrare. Det är vad jag kallar oseriöst.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-23 at 13:45, skrev thomas001:

Detta bolag har vi använt under alla år med våra bilar. https://www.viriyah.co.th/en/ Be din fru ringa och få ett pris....går även att pruta lite grand. Bilnumret är det enda som behovs vid forsta kontakten. Men ta alltid klass 1. (fullforsäkring)

 

En del bolag i Thailand erbjuder numer en viss form av självrisk. Då får man lägre premie. Men det har vi aldrig utnyttjat.

 

Bra bolag eftersom dom är en av de storsta i Thailand. Skadereglerare finns i nästan varje byhåla. Kontor i dom flesta städer.

Tack ska kolla med dom. AXA har jag också sett få en del beröm. DIrectAsia har varit bra med vår bil men efter den "scam" dom försökte med min fru så blir det nog inte dom även om det kan skilja från säljare till säljare.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla med försäkringsbolagen om du får rabatt om du sätter in en dash cam. Vårt bolag sänkte premien med en tusing när vi satte in den.

Säkert fler som gör det, kommer inte ihåg vilket bolag vi har då frugan sköter allt sånt, om du nu vill ha det förstås.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev SatanG:

Kolla med försäkringsbolagen om du får rabatt om du sätter in en dash cam. Vårt bolag sänkte premien med en tusing när vi satte in den.

Säkert fler som gör det, kommer inte ihåg vilket bolag vi har då frugan sköter allt sånt, om du nu vill ha det förstås.

 

/ SatanG

Vid senaste bilkopet fick vi en dash cam av forsäkringsbolaget helt gratis. Inget avancerat. Nu använder jag mobilen med en nedladdad GPS-app.  Denna app:  https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sygic.aura&hl=sv

 

Tror jag betalade ca 15 USD for livstids uppdateringar.  Kanon vid ev. olycka då den visar hastighet, exakt position m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev SatanG:

Kolla med försäkringsbolagen om du får rabatt om du sätter in en dash cam. Vårt bolag sänkte premien med en tusing när vi satte in den.

Säkert fler som gör det, kommer inte ihåg vilket bolag vi har då frugan sköter allt sånt, om du nu vill ha det förstås.

 

/ SatanG

Jo det verkar som dom flesta gör det. 800-1000 Baht och en kamera får man för 1500-2000 så det är inhandlat. Det blev DirectAsia till sist ändå. 17.000 + en bensincheck på 1000 Baht fick jag ner dom till. Var i kontakt med flera andra och anledningen, förutom att dom var bland dom billigaste, var att dom pratade bäst engelska eller hade dålig hemsida. Gjorde dessutom upp det med en annan tjej än den vi hade kontakt med förs.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...