Jump to content
IGNORERAD

Är jag ensam om detta?


Joints

Recommended Posts

Hej alla forumister!

Min fru tjänar mer pengar än vad jag gör. Och inte lite mer utan mycket mer, drygt tre ggr så mycket för att vara lite mer exakt. Delvis beror det på att jag har två jobb. Ett där jag arbetar halvtid och får en dålig lön och ett annat privat arbete/projekt där jag just nu inte tjänar någonting som även varvas med spontana studier i den högre klassen.

Så varför frågan om jag är ensam? Efter att ha spenderat ett antal år på diverse forum har jag blivit så fantastiskt trött på att jämt få höra att alla thailändska kvinnor enbart eller till största del skaffar sig farangmän för att bli försörjda. Droppen som idag fick bägaren att rinna över var en annan forumist fråga om vilket yrke och vilken inkomst man ska ha för att kunna tillhanda ha en thaikvinna. Ungefär som att fråga hur mycket det kostar att ha en hund, båt eller hus på landet.

Att farangen oftast tjänar mer än sin thaikvinna är logiskt på fler än ett vis. Men det är samtidigt inte så vanligt att det blivit till en fysisk lag, något man kan tro när man läser här och på andra platser.

Så finns det någon annan här vars partner tjänar mer eller är jag ensam? Om inte så kanske det finns förhållanden där inkomsterna är likvärdiga?

Undrar en Fattig men Rik

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Tanten har ca 3-4 ggr så mycket som jag per månad.

Så alla kvinnor som kommer från Thailand är inte bara ute efter pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej alla forumister!

Min fru tjänar mer pengar än vad jag gör. Och inte lite mer utan mycket mer, drygt tre ggr så mycket för att vara lite mer exakt. Delvis beror det på att jag har två jobb. Ett där jag arbetar halvtid och får en dålig lön och ett annat privat arbete/projekt där jag just nu inte tjänar någonting som även varvas med spontana studier i den högre klassen.

Så varför frågan om jag är ensam? Efter att ha spenderat ett antal år på diverse forum har jag blivit så fantastiskt trött på att jämt få höra att alla thailändska kvinnor enbart eller till största del skaffar sig farangmän för att bli försörjda. Droppen som idag fick bägaren att rinna över var en annan forumist fråga om vilket yrke och vilken inkomst man ska ha för att kunna tillhanda ha en thaikvinna. Ungefär som att fråga hur mycket det kostar att ha en hund, båt eller hus på landet.

Att farangen oftast tjänar mer än sin thaikvinna är logiskt på fler än ett vis. Men det är samtidigt inte så vanligt att det blivit till en fysisk lag, något man kan tro när man läser här och på andra platser.

Så finns det någon annan här vars partner tjänar mer eller är jag ensam? Om inte så kanske det finns förhållanden där inkomsterna är likvärdiga?

Undrar en Fattig men Rik

Joints

Bra skrivet Joints.  :great:

Alla går inte innanför den standardmall för thai/svenska förhållanden som gäller i BTTs värld. Dessutom glömmer han alltid bort att dom flesta tjejer jobbar och tjänar egna pengar när dom väl etablerat sig i sitt nya land. Och gissar jag, antagligen ganska ofta i nivå med BTT själv eller över. Så i det där snacket om otacksamhet och lyxvanor bla bla bla som han brukar köra räknar han aldrig med att tjejerna själva är med och betalar för lyxvanorna, huset i hembyn, hotellräkningarna osv. Den faktorn existerar liksom inte i hans värld. :)

Själv har jag aldrig varit tillsammans med en tjej som tjänat mer än mig själv, vare sig svensk eller thai. Om det beror på att jag har en hyfsad lön eller för att tjejer som tjänar bättre inte är intresserad låter jag vara osagt. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Dinkel

 

Min kvinna ratade en Schweizisk läkare med hus i Chang mai ,

för min skull ,en fattig kommunalare :wub:

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans flytt till Sverige var ett klart ekonomiskt nedköp för hennes del. Ifrån att ha en egen lönsam rörelse där hon dessutom bara arbetade 2 dgr/v, till att leva tillsammans med mig på det studiebidrag som jag hade på den tiden. Däremot öppnades ju, för mig, en helt ny värld angående de nudlar man levde på som student i.o.m att ett proffs flyttade in!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit det förut men vill ändå berätta att när jag startade upp mitt företag så var det min då blivande fru som försörjde mej.

Nu är det min tur att hjälpa henne för hon har nyligen genomfört sin dröm, att starta en egen restaurang.

Jag har i ärlighetens namn aldrig sett en människa slita så ini h-e, så ni kan nog gissa vilka humörssvängningar det medför. Men det är bara att försöka backa upp henne ändå, fast hon fräser som en ilsken kobra.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste halvåret har fru Chang tjänat mer än vad jag gör. Jag har i och för sig valt att inte jobba så mycket, men visst kan thaidamen tjäna mer än farangen.

BTT kan få se lönebesked om han inte tror mig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herrr Chang

Kul att det går bra för Fru Chang. förstår då varför hon inte va så pigg o åka till Thailand nu i vår. Alltid kul o jobba när det funkar o rullar på med ny firma

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt  :great: att era flickvänner mer lön en er, men hur är betalning av räkningarna i slutet månaden betalar dom mer också? Dom brukar ha lite svårt förstå det gäller hjälpas  :grrrrrr: åt med ekonomin.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Roligt  :great: att era flickvänner mer lön en er, men hur är betalning av räkningarna i slutet månaden betalar dom mer också? Dom brukar ha lite svårt förstå det gäller hjälpas  :grrrrrr: åt med ekonomin.

Min fru har 25% av min lon men betalar 60% av rakningarna. Vanta! Betyder det att man inte kan dra alla over en kam och generalisera - oj vad komplicerad verkligheten blir da - "dom" beter sig som individer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Roligt  :great: att era flickvänner mer lön en er, men hur är betalning av räkningarna i slutet månaden betalar dom mer också? Dom brukar ha lite svårt förstå det gäller hjälpas  :grrrrrr: åt med ekonomin.

Hej Jerker,

Jag får väl medge att fru Chang icke hjälper till med hyran och andra kostnader för bostaden. Brukar trösta mig med att det i varje fall inte är dyrare för mig nu när hon är här.

Hon betalar nämligen alla sina egna utgifter med egna införtjänade pengar, och jag kan väl till och med bli bjuden på en öl ibland ;-)

Men vår långsiktiga överenskommelse är ju att jag står för boende i Sverige, och hon står för boende i Thailand. Hon vet mycket väl att jag aldrig kommer att investera en spänn i Thailand. Vi får väl se hur det blir med det!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Kan ej avhålla mig från en kommentar detta ämne skulle nog inte vara lika intressant om det var en kvinna som var sk "Svenska" men jag är relativt övertygad om att Thailändska Kvinnor är mer benägna att hjälpa sin make samt att tjäna mera pengar än en sina sk” Svenska” med systrar i samma situation. Titta lite på skilsmässostatistiken så får ni snabbt svaret på när en Sk” Svensk Kvinna ” skiljer sig.

Jag tror personligen att inkomst skillnader är åt båda håll beroende på tidpunkt i livet, dock har Thailändska Kvinnors uppväxt gjort dem avsevärt mer benägna att starta egna företag och att jobba hårt för att dessa skall gå bra vilket gör att huvuddelen av dessa företagare lyckas vilket gör att många av dem tjänar mer än sina makar efter en tid.

Detta ämne skull bli väldigt utskällt om det fördes i en Svensk tidning då det där oftast är förbjudet att kritisera moralen hos svenska kvinnor eller att på något sätt antyda att de kan ekonomiska motiv i sina förhållanden!

Men kunskap om verkligheten har aldrig skadat någon anser jag!

Magnus-Chumpae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magnus-Chumpae,

Det var ju en dyster bild du ger av svenska kvinnor... håller nog inte med riktigt även om du säkert har en viss poäng där. Två av mina systrar driver egen verksamhet och dom verkar satsa en hel del på det.

Det råder det för mig ingen tvekan om hur bra det är för fru Chang att ha en egen framgångsrik verksamhet. En sådan glädje bara att gå till jobbet, och en mycket stärkt självkänsla! Dessutom långsiktiga planer, typ tio år, något jag i min enfald ej trodde thailändare var kapabla till.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Joints!

Det är inte så att frugan har bättre lön än mig men hon har det klart mycke bättre förspänt om man ser till hur mycke pengar som finns hemma i Thailand hon skulle aldrig behöva jobba igentligen om hon hade bott kvar i Thailand.

Här i sverige jobbar hon i en butik med enbart svenskar vilket hon tycker känns jämställt och roligt.

Ett problem för oss är att hon inte har respekt för pengar då hon vet att hon alltid kan komma hem till Thailand och leva gått.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Herr Chang

Var inte min mening att ge en dyster bild av Svenska Kvinnor tänkte bara tala om att de är ej särledes annorlunda än andra kvinnor dock vill de ofta ge intrycket av att ha en "sk högre moral" men tittar man verkligheten så stämmer det inte de agerar på precis samma sätt som alla andra.

Vilket vi ofta glömmer på dessa Forum där det finns en viss tendens att tro att bara för att olika kulturer är olika tydliga i vissa beteenden betyder inte att de är mer förekommande bara att de är mer eller mindre "politiskt korrekta i den kulturen"

Sedan är det ju så att Thailändska kvinnor av hänsyn till dels deras uppväxt där du till stor del är tvungen att klara dig "själv" ( med hjälp av familjen i vid mening) gjort dem något mer benägna att starta egna verksamheter. Denna vilja har förstärkts av det faktum att de behandlas ganska Styvmoderligt på den Svenska arbetsmarknaden, orsakerna till det är nog beroende på många olika orsaker så det passar sig nog bättre i ett annat inlägg.

Magnus-Chumpae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har aldrig haft en flickvän/fru som tjänar bättre än mig. Tror inte att jag kommer att få det heller, så länge hon inte startar eget och börjar att tjäna ordentliga pengar. På ett vanligt jobb lär det bli svårt, men jag tror inte att varken hon eller jag "tävlar" i vem som tjänar mest. Och så länge det finns spar-mån på mina pengar så går det ingen nöd på oss heller

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm

Nu när man läser denna tråd och tänker på vad det har stått i dom andra så är det inte så att det verkar vara grabbarna som står för det största avunden har inte sett nån thai skryta här hur mycket min man tjänar.

Andrej...

Ett mycket bra svar har man bara så man klarar räkningar samt har en möjligt att spara en slant så ska man vara nöjd. det blir ett + där.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hmm

Nu när man läser denna tråd och tänker på vad det har stått i dom andra så är det inte så att det verkar vara grabbarna som står för det största avunden har inte sett nån thai skryta här hur mycket min man tjänar.

Andrej...

Ett mycket bra svar har man bara så man klarar räkningar samt har en möjligt att spara en slant så ska man vara nöjd. det blir ett + där.

Mvh

Nerike

Hehe Nerike,

Det må vara hänt att vi inte har några skrytande thaidamer på detta forum, men jag kan försäkra dig att det finns många thaidamer som inte missar en chans att skryta om sin mans ekonomi då de umgås med andra thaidamer...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hmm

Nu när man läser denna tråd och tänker på vad det har stått i dom andra så är det inte så att det verkar vara grabbarna som står för det största avunden har inte sett nån thai skryta här hur mycket min man tjänar.

Så vitt jag vet finns det endast en Thai som skriver här. Har jag missat något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att jag inte är ensam och viktigt för "nybörjare" att få läsa att alla förhållanden med thailändare inte liknar varandra. Bra motvikt om jag får lov att säga det själv :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kul att jag inte är ensam och viktigt för "nybörjare" att få läsa att alla förhållanden med thailändare inte liknar varandra. Bra motvikt om jag får lov att säga det själv :yes:

Ja, att nybörjare endast skulle få läsa till exempel BTT's teorier om det hela är ju en deprimerande tanke.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tjanade betydligt mer an min fru nar vi traffades och jag skulle tjana annu mycket mer an henne nu om hon beslutade att borja jobba igen, men det ar givetvis till stor del hennes "markservice" som gjort att jag kunnat ha en sa pass positiv lonestegring. Jag behover dock jobba bra manga ar till om vi ska komma upp i en formogenhet som narmar sig svarforaldrarnas och da frugan ar enda barnet sa ar ju de pengarna de facto hennes en dag.

Jag tycker det ar bra att en sadan har trad dyker upp. De flesta av oss gar nog omkring med forestallningen att ekonomin i manga fall var en viktig, kanske viktigaste, anledning till att thaitjejen valde att gifta sig med en Farang och med all sakerhet sa ar det nog ofta sa. Aven nar en thaitjej gifter sig med en thaikille sa ar den ekonomiska standarden hos killen val sa viktig som nagot annat. En generalisering tacker ju dock bara upp en viss procent av alla manniskor men umgas man bara med likasinnade, typ BTT med andra bargubbar och bartjejer, sa blir nog ofta ens generaliseringar och fordomar latt obestridliga sanningar. Darfor har jag svart att tanka mig att BTT tror pa den har traden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Darfor har jag svart att tanka mig att BTT tror pa den har traden.

Skulle vara roligt om profeten kunde svara på den passningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Med mitt ex så tjänade han mer i början av vårt förhållande.

Sen blev det nog ungefär samma i och med att han blev arbetslös och fick a-kassaersättning och jag fick jobb.

...

I mitt nuvarande förhållande tjänar min man mer.

I början kändes det lite jobbigt ibland och jag tog upp det.

Han tröstade mig med att han ju hade tio år försprång i arbetslivet. Och att när han var lika gammal som jag tjänade han mindre.

Den dagen jag har startat en skola i Thailand och anställer min man... då kanske jag kan tjäna mer än han. :-)

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra av Joints att ta upp detta som motvikt till andra trådar.

DrRambone

Tanten har ca 3-4 ggr så mycket som jag per månad.

Så alla kvinnor som kommer från Thailand är inte bara ute efter pengar.   

Så sant,så sant. En del, liksom min fru, är ute efter en snygg karl också. Och hon hade visst turen att lyckas. Fick höra flera gånger de första veckorna att jag var "micket stilig". Vad detta stiliga fanns har jag ännu inte lyckats utröna trots många besök framför spegeln. :whistle:

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...