Jump to content
IGNORERAD

Alkohol i Thai familjen


lillamannen

Recommended Posts

Tirak har berättat (snart 4 år sedan) att hennes Pappa har problem med alkoholen, så hon är alltid mycket orolig och spänd vad som kommer att hända när vi hälsar på 1 vecka 2 gånger / år.

 

Idag på förmiddagen hade Tirak en het diskussion med Pappan eftersom han var lite sluddrig i talet.

 

Efteråt började Tirak gråta, men ville ej tala om varför.

Men tror mej veta, Svärfar kanske vill dricka lite finare alkohol eftersom jag finns med i bilden.

 

Jag har köpt med mej  bara en flaska Jägermeister (förra året) som han drack men ej gillade och en Songkran (2 år sedan) som jag köpte öl och wisky och drack ihop med familjen och grannar.

 

Jag vill ej medverka att Svärfar ökar på sina tidigare alkohol problem.

 

Jag väljer mellan att Svärfar blir glad eller att övriga familjen och släktingar blir sura på mej eftersom jag köpt alkoholen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lillamannen

    9

  • stefan5300

    4

  • Nong Bua

    3

  • frogfish

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Min svärfar rökte och drack när tiirak växte upp. Men plötsligt slutade han tvärt och har aldrig rört en droppe sedan dess. Och jag är övertygad om att det stämmer, har känt honom i snart 9 år och har aldrig sett honom röra något, inte ens i sällskap med mig. Bra gjort av honom tycker jag, skulle han börja igen stryps vår ekonomiska hjälp helt och hållet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tirak har berättat (snart 4 år sedan) att hennes Pappa har problem med alkoholen, så hon är alltid mycket orolig och spänd vad som kommer att hända när vi hälsar på 1 vecka 2 gånger / år.
 
Idag på förmiddagen hade Tirak en het diskussion med Pappan eftersom han var lite sluddrig i talet.
 
Efteråt började Tirak gråta, men ville ej tala om varför.
Men tror mej veta, Svärfar kanske vill dricka lite finare alkohol eftersom jag finns med i bilden.
 
Jag har köpt med mej  bara en flaska Jägermeister (förra året) som han drack men ej gillade och en Songkran (2 år sedan) som jag köpte öl och wisky och drack ihop med familjen och grannar.
 
Jag vill ej medverka att Svärfar ökar på sina tidigare alkohol problem.
 
Jag väljer mellan att Svärfar blir glad eller att övriga familjen och släktingar blir sura på mej eftersom jag köpt alkoholen.
 
Hans alkoholproblem ökar inte för att du bjuder på sprit, han dricker garanterat oavsett. Upp till dig om du vill fjäska för honom med fin sprit eller inte, personligen hade jag pejlat av vad tiraken tycker att du ska göra ang detta och gjort så. Om svärfar blir sur kvittar väl fullständigt men en sur tirak vill man ju inte ha.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig med sprit till släkten, meningslöst då de hellre dricker laokao än finwhisky.

Men jag dricker aldrig med svärfar då han har lite spritproblem.

Vem vill du helst göra nöjd, frun eller fyllegubben?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frason:

Drick inte med svärfar helt enkelt.

Jag dricker EJ med Svärfar.

Han klara det bra utan mej.

Ändrades av lillamannen
Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Benjamas:
1 timme sedan, skrev lillamannen:
Tirak har berättat (snart 4 år sedan) att hennes Pappa har problem med alkoholen, så hon är alltid mycket orolig och spänd vad som kommer att hända när vi hälsar på 1 vecka 2 gånger / år.
 
Idag på förmiddagen hade Tirak en het diskussion med Pappan eftersom han var lite sluddrig i talet.
 
Efteråt började Tirak gråta, men ville ej tala om varför.
Men tror mej veta, Svärfar kanske vill dricka lite finare alkohol eftersom jag finns med i bilden.
 
Jag har köpt med mej  bara en flaska Jägermeister (förra året) som han drack men ej gillade och en Songkran (2 år sedan) som jag köpte öl och wisky och drack ihop med familjen och grannar.
 
Jag vill ej medverka att Svärfar ökar på sina tidigare alkohol problem.
 
Jag väljer mellan att Svärfar blir glad eller att övriga familjen och släktingar blir sura på mej eftersom jag köpt alkoholen.
 

Hans alkoholproblem ökar inte för att du bjuder på sprit, han dricker garanterat oavsett. Upp till dig om du vill fjäska för honom med fin sprit eller inte, personligen hade jag pejlat av vad tiraken tycker att du ska göra ang detta och gjort så. Om svärfar blir sur kvittar väl fullständigt men en sur tirak vill man ju inte ha.

Jag lyssnar och har lyssnat på Tirak, hon tycker EJ om att Pappan dricker. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar över hur många thailändskor som är tillsammans med en farang som tillsammans med sina föräldrar oroar sig över farangens stora alkoholkonsumtion? Väldigt många har jag en känsla av.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Fritz:

Undrar över hur många thailändskor som är tillsammans med en farang som tillsammans med sina föräldrar oroar sig över farangens stora alkoholkonsumtion? Väldigt många har jag en känsla av.

 

Fritz..

Exactemente. Undrar själv hur många Thai som spelar gitarr och dricker Lao Kao under huset. Inte många typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev lillamannen:

Tirak har berättat (snart 4 år sedan) att hennes Pappa har problem med alkoholen, så hon är alltid mycket orolig och spänd vad som kommer att hända när vi hälsar på 1 vecka 2 gånger / år.

 

Idag på förmiddagen hade Tirak en het diskussion med Pappan eftersom han var lite sluddrig i talet.

 

Efteråt började Tirak gråta, men ville ej tala om varför.

Men tror mej veta, Svärfar kanske vill dricka lite finare alkohol eftersom jag finns med i bilden.

 

Jag har köpt med mej  bara en flaska Jägermeister (förra året) som han drack men ej gillade och en Songkran (2 år sedan) som jag köpte öl och wisky och drack ihop med familjen och grannar.

 

Jag vill ej medverka att Svärfar ökar på sina tidigare alkohol problem.

 

Jag väljer mellan att Svärfar blir glad eller att övriga familjen och släktingar blir sura på mej eftersom jag köpt alkoholen.

 

Läst det du skrivit 1 gång 1 gång till och 1 gång till mycket sakta och jag tror inte att jag missuppfattat inlägget, hur dumt är det inte att ta med alkohol till en med alkoholproblem, skulle du ge en svensk kompis med alkoholproblem 1 flaska wiskey då han fyller år?

 

Vill din svärfar dricka finare alkohol så får han väl låta bli att dricka Lao khao på ett par veckor så att han kan spara pengar och köpa en flaska Red Label men en alkis bryr sig föga, de vill åt procenten. 

 

Duger inte Jägermeister så kan de vara utan, låt dem dricka sin sketna Lao khao så tar du din Jägermeister om det nu ska drickas alkohol när du besöker släkten, ta med knäckebröd och kaviar nästa gång, det brukar de gilla.

 

Du vill inte medverka till din svärfars ökar sitt drickande men likväl ska du bjuda på sprit, jag vet ju inte om du och din fru sponsrar familjen men om ni gör det så ställ krav på att han slutar att dricka.

 

Om du bryr dig det minsta om din svärfars välbefinnande så skit i vad älsklingen, övrig släkt och vänner tycker, förklara situationen för dem i stället om de begriper den.

Blir älsklingen sur på dig så låt henne köpa alkohol till pappa om hon vil önska livet ur honom.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev stefan5300:

Läst det du skrivit 1 gång 1 gång till och 1 gång till mycket sakta och jag tror inte att jag missuppfattat inlägget, hur dumt är det inte att ta med alkohol till en med alkoholproblem, skulle du ge en svensk kompis med alkoholproblem 1 flaska wiskey då han fyller år?

 

Vill din svärfar dricka finare alkohol så får han väl låta bli att dricka Lao khao på ett par veckor så att han kan spara pengar och köpa en flaska Red Label men en alkis bryr sig föga, de vill åt procenten. 

 

Duger inte Jägermeister så kan de vara utan, låt dem dricka sin sketna Lao khao så tar du din Jägermeister om det nu ska drickas alkohol när du besöker släkten, ta med knäckebröd och kaviar nästa gång, det brukar de gilla.

 

Du vill inte medverka till din svärfars ökar sitt drickande men likväl ska du bjuda på sprit, jag vet ju inte om du och din fru sponsrar familjen men om ni gör det så ställ krav på att han slutar att dricka.

 

Om du bryr dig det minsta om din svärfars välbefinnande så skit i vad älsklingen, övrig släkt och vänner tycker, förklara situationen för dem i stället om de begriper den.

Blir älsklingen sur på dig så låt henne köpa alkohol till pappa om hon vil önska livet ur honom.

Det har bara hänt 1 gång på snart 4år att jag köpt sprit till honom och det var Jägermeister och jag sa att det var hostmedicin, som han ej tyckte om men tömde flaskan  själv på en vecka.

En Songkran köpte jag en låda Leo som jag o släkten drack ,  Pappan kanske hann dricka 1 öl av dessa.

 

Så jag har ej "fyllt på" Pappans alkohol problem speciellt mycket under 4 årstid. (Med mina 20 veckor i byn)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev lillamannen:

Det har bara hänt 1 gång på snart 4år att jag köpt sprit till honom och det var Jägermeister och jag sa att det var hostmedicin, som han ej tyckte om men tömde flaskan  själv på en vecka.

En Songkran köpte jag en låda Leo som jag o släkten drack ,  Pappan kanske hann dricka 1 öl av dessa.

 

Så jag har ej "fyllt på" Pappans alkohol problem speciellt mycket under 4 årstid. (Med mina 20 veckor i byn)

 

Ok men din svärfar ska inte bjudas på en droppe alkohol, vill han gå under så låt han sköta det själv.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev stefan5300:

Ok men din svärfar ska inte bjudas på en droppe alkohol, vill han gå under så låt han sköta det själv.

Precis den inställningen har jag också.

Jag startade tråden för att se/höra om andra hade liknande problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lillamannen:

Det har bara hänt 1 gång på snart 4år att jag köpt sprit till honom och det var Jägermeister och jag sa att det var hostmedicin, som han ej tyckte om men tömde flaskan  själv på en vecka.

En Songkran köpte jag en låda Leo som jag o släkten drack ,  Pappan kanske hann dricka 1 öl av dessa.

 

Så jag har ej "fyllt på" Pappans alkohol problem speciellt mycket under 4 årstid. (Med mina 20 veckor i byn)

 

Det jag menar tidigare är att du behöver nog inte bekymra dig så mkt för detta. Vill han supa så gör han det, oavsett vad du tycker. Dina dagar i byn gör nog varken till eller från.

Sen behöver du köpa mer bira till familjefester. En låda på 4 år var ju inte mkt att hänga i julgranen... 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev lillamannen:

Precis den inställningen har jag också.

Jag startade tråden för att se/höra om andra hade liknande problem.

Har inga problem med släktens drickande. 

 

Men hade med mig själv när jag satt här i byn förr och drack, då gick det väl åt 10- 12 flaskor Blend 285 och ett par backar öl i veckan  men så en morgon för runt 5 år sedan när jag vaknade upp så tänkte jag att nu får det fan vara nog och så blev det.

Förra året drack jag alkohol 17 gånger och i år hittills 14 gånger, fan vad jag mår gott.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Det jag menar tidigare är att du behöver nog inte bekymra dig så mkt för detta. Vill han supa så gör han det, oavsett vad du tycker. Dina dagar i byn gör nog varken till eller från.

Sen behöver du köpa mer bira till familjefester. En låda på 4 år var ju inte mkt att hänga i julgranen... 

Släkten är inga festprissar.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev stefan5300:

Har inga problem med släktens drickande. 

 

Men hade med mig själv när jag satt här i byn förr och drack, då gick det väl åt 10- 12 flaskor Blend 285 och ett par backar öl i veckan  men så en morgon för runt 5 år sedan när jag vaknade upp så tänkte jag att nu får det fan vara nog och så blev det.

Förra året drack jag alkohol 17 gånger och i år hittills 14 gånger, fan vad jag mår gott.

Det var ej mycket.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Partytält på gång idag Mää fyller 72 år. 

Har ej sett någon alkohol ännu och Svärfar är lugn också, so far.

20171023_091812.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Har inga problem med släktens drickande. 

 

Men hade med mig själv när jag satt här i byn förr och drack, då gick det väl åt 10- 12 flaskor Blend 285 och ett par backar öl i veckan  men så en morgon för runt 5 år sedan när jag vaknade upp så tänkte jag att nu får det fan vara nog och så blev det.

Förra året drack jag alkohol 17 gånger och i år hittills 14 gånger, fan vad jag mår gott.

Lite samma sak här, dricker nästan inget när vi är i Thailand och hemma blir det ett glas rött ibland. Öl och sprit har jag slutat helt med så där blir svärfar inte frestad heller. Dessutom är han mycket väl medveten om att de små ekonomiska bidrag vi skickar försvinner om kröken och röken återupptas. Det finns bättre sätt att använda pengarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga problem med släktens drickande. 
 
Men hade med mig själv när jag satt här i byn förr och drack, då gick det väl åt 10- 12 flaskor Blend 285 och ett par backar öl i veckan  men så en morgon för runt 5 år sedan när jag vaknade upp så tänkte jag att nu får det fan vara nog och så blev det.
Förra året drack jag alkohol 17 gånger och i år hittills 14 gånger, fan vad jag mår gott.


Hade du fortsatt så blev du inte gammal.
Själv dricker jag kanske en låda öl per vecka då vi är i Thailand. Känns inte som ett problem men har en bekant som suger i sig en låda per dag. Tycker inte han har mer kul för det. Han botar direkt på morgon så någon bakfylla är det inte tal om. Fattar inte hur han orkar dricka vareviga dag.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Vägrar bidra till familjens supande. Det klarar dom så bra själva.

 

Svärfar förstörde allt för familjen, spelade bort allt dom hade inkl huset på fylla och dog av alkoholskador. Ändå super sönerna ganska hårt

 

Man tycker dom borde lärt sig en läxa, men icke !

 

Får vara glad för att ingen av kvinnorna i släkten verkar dricka något alls

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Burken:

 


Hade du fortsatt så blev du inte gammal.
Själv dricker jag kanske en låda öl per vecka då vi är i Thailand. Känns inte som ett problem men har en bekant som suger i sig en låda per dag. Tycker inte han har mer kul för det. Han botar direkt på morgon så någon bakfylla är det inte tal om. Fattar inte hur han orkar dricka vareviga dag.


Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Jag tar aldrig ens 1 öl, för det finns ingen öl i Thailand som är god nog att dricka för att den är just god.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev stefan5300:

Har inga problem med släktens drickande. 

 

Men hade med mig själv när jag satt här i byn förr och drack, då gick det väl åt 10- 12 flaskor Blend 285 och ett par backar öl i veckan  men så en morgon för runt 5 år sedan när jag vaknade upp så tänkte jag att nu får det fan vara nog och så blev det.

Förra året drack jag alkohol 17 gånger och i år hittills 14 gånger, fan vad jag mår gott.

 

Jag dricker också bara 17 gånger /år.

5 endagars

7 tvådagars

3 tredagars

1 sjudagars

1 fjortondagars

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en stor påse lao khao för tänkte at grabbarna under huset kunde få lite.

Visade dock påsen för familjeöverhuvuden först och det gick inte för sig.

Allt hälldes i svärfars damejan med massa blad och grejer i.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Burken:

 


Hade du fortsatt så blev du inte gammal.
Själv dricker jag kanske en låda öl per vecka då vi är i Thailand. Känns inte som ett problem men har en bekant som suger i sig en låda per dag. Tycker inte han har mer kul för det. Han botar direkt på morgon så någon bakfylla är det inte tal om. Fattar inte hur han orkar dricka vareviga dag.


Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Det blir en rutin....:drunk:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...