Jump to content
IGNORERAD

Lyckligare Tirak vid giftermål?


lillamannen

Recommended Posts

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lillamannen

    7

  • Naam jai

    6

  • UglyFarang

    6

  • frogfish

    4

Mest aktiva i denna tråd

10 timmar sedan, skrev Benjamas:

På vilket sätt blev hon tryggare?
Kan fortfarande inte se vad som skulle göra dom tryggare som gifta om man inte gifter sig utan äktenskapsförord.

Den frågeställningen har jag svårt att svara på. Jag vet bara att det är vad frugan säger. Utan giftemål är det inte seriöst. Facit är att hon har rätt. Vi har äktenskapsförord. Vad nu det är värt efter flera år.

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Elarbetare:

Vad kostade bröllopet?

Vårat bröllopp kostade 1000kr för mat och fest. Och ring och halsband gick väl på  5000kr

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Naam jai:

Inte säker...men enligt bifogad fil så måste du själv anmäla att du ingått giftemål i sverige...alltså avstår man det så ska det inte gälla... hoppas jag fattat rätt ?

                                                                   http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Service-till-svenska-medborgare/Vigsel/Vigsel-infor-thailandsk-myndighet/

 

Nu spekulerar jag bara men då ett giftemål i Thailand anses giltigt av svenska myndigheter kan det väl knappast vara svårt för en advokat att få fram de uppgifter som krävs för att begära delning även av dessa. Om skiljsmässan sker i Thailand gäller sannolikt även tillgångar utomlands. Men som någon skrev så är det väl tillgångar/skulder som uppstått under giftemålet som räknas. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Naam jai:

Inte säker...men enligt bifogad fil så måste du själv anmäla att du ingått giftemål i sverige...alltså avstår man det så ska det inte gälla... hoppas jag fattat rätt ?

                                                                   http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Service-till-svenska-medborgare/Vigsel/Vigsel-infor-thailandsk-myndighet/

Så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Fritz:

Om du kryssar i rutan för efterlevandeskydd när du gör din pensionsansökan får du lägre pension.

 

"Efterlevandeskydd för premiepension

Har du valt att ha ett efterlevandeskydd på din premiepension blir arvsvinsterna lägre och pengarna som du tjänat in går till dina närmast anhöriga.

Skyddet innebär att om du dör innan din partner kommer han eller hon att få din premiepension utbetald till sig resten av sitt liv. Premiepensionen blir lägre när du har efterlevandeskydd eftersom pengarna också ska räcka till din partner om du dör före honom eller henne. Hur mycket lägre din premiepension blir beror på din och din partners ålder. 

Du kan endast lägga till efterlevandeskydd när du för första gången ansöker om att ta ut din premiepension."

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/om-pensionssystemet/vad-hander-med-pensionen-nar-du-dor

 

Fritz..

Jomenvisst. Men det påverkas inte om du är gift eller inte.

Efterlevandeskydd kan man ju kryssa i även som ogift men har barn som kan få några kronor om man faller ifrån.

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Nu spekulerar jag bara men då ett giftemål i Thailand anses giltigt av svenska myndigheter kan det väl knappast vara svårt för en advokat att få fram de uppgifter som krävs för att begära delning även av dessa. Om skiljsmässan sker i Thailand gäller sannolikt även tillgångar utomlands. Men som någon skrev så är det väl tillgångar/skulder som uppstått under giftemålet som räknas. 

 

/ SatanG

Så är det! Är äktenskapet reggat hos Thailändska myndigheter räknas även tillgångar man har i sitt hemland in vid skilsmässa oavsett om man har eller inte har reggat det hos skatteverket i Sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en snyfthistoria om det i Aftonblaskan eller Expressen för ett tag sedan. Någon Googleexpert kanske kan bringa klarhet.
Jag minns att jag använde artikeln för att visa darlingen att det var olämpligt att gifta sig :rotfl:
Eftersom gifta har en försöjningsplikt för varandra var det med stor sannolikhet någon ersättning som pensionären erhöll som singel som föll bort. Denna ersättning var dock högst troligt inte pension utan ett bidrag. Typ garantipensionen.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden med att vara gift nu och inte gift förut är man inte kan dra iväg på nått skoj mera. För oftast drog man iväg på en helg och kom hem på en måndag, en förlängd weekend helt enkelt eftersom egna företagare sällan har 4 veckors semester tex, jag har inte haft det på mina 29 år som jag haft eget! Och frugan jobbar alltid på helgerna 08,00 -  21,15 så man får köra henne och hämta pga dålig bussförbindelse, men den dagen hon får körkort då blir det lite annat, då kör hon själv och man kan börja åka på F1 igen tex! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt nöjd med den situation jag befinner mig i nu, har ingen lust till något intensivt uteliv. Möjligen en god middag i glada vänners lag någon gång ibland. Familjen och tiirak kommer alltid att ha högsta prioritet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog tro att 99% av alla thailändskor vill gifta sig om de varit tillsammans ett tag. Kanske inte alltid för att de själva bryr sig men därför att samboförhållanden är ett relativt okänt begrepp i Thailand, i alla fall utanför överklassen. Att komma hem till byn med en Farang år efter år och behöva förklara varför de inte är gifta än är nog inte så enkelt, de flesta antar nog då att hon i själva verket bara är Mia Noi och att Farangen har en annan fru i hemlandet. Det kan säkert förta en del av glädjen med att komma hem, framförallt i en mindre by där alla känner alla.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Atom:

Jag skulle nog tro att 99% av alla thailändskor vill gifta sig om de varit tillsammans ett tag. Kanske inte alltid för att de själva bryr sig men därför att samboförhållanden är ett relativt okänt begrepp i Thailand, i alla fall utanför överklassen. Att komma hem till byn med en Farang år efter år och behöva förklara varför de inte är gifta än är nog inte så enkelt, de flesta antar nog då att hon i själva verket bara är Mia Noi och att Farangen har en annan fru i hemlandet. Det kan säkert förta en del av glädjen med att komma hem, framförallt i en mindre by där alla känner alla.

Det har inte min Tirak behövt tvivla om eftersom jag har varit i Thailand 6 månader och hon i Sverige 5.5-6.5 månader varje år och hon har haft möjligheten att vara med mej på mitt arbete till 97.3% av tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

On Tuesday, October 24, 2017 at 14:44, skrev audirs2:

Skillnaden med att vara gift nu och inte gift förut är man inte kan dra iväg på nått skoj mera. För oftast drog man iväg på en helg och kom hem på en måndag, en förlängd weekend helt enkelt eftersom egna företagare sällan har 4 veckors semester tex, jag har inte haft det på mina 29 år som jag haft eget! Och frugan jobbar alltid på helgerna 08,00 -  21,15 så man får köra henne och hämta pga dålig bussförbindelse, men den dagen hon får körkort då blir det lite annat, då kör hon själv och man kan börja åka på F1 igen tex! 

Nu jämnför du ju skillnaden mellan bussförbindelser och körkort.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, lillamannen said:

Det har inte min Tirak behövt tvivla om eftersom jag har varit i Thailand 6 månader och hon i Sverige 5.5-6.5 månader varje år och hon har haft möjligheten att vara med mej på mitt arbete till 97.3% av tiden.

 

Jag kan förstå om du är upprörd just nu men om du läser mitt inlägg en gång till så kommer du, förhoppningsvis, se att jag inte skrev att det var tjejen själv som var orolig över att vara Mia Noi. Hennes släktingar och folk i byn kommer dock misstänka att hon bara är Mia Noi (varför skulle hon annars inte vara gift?) och det kan givetvis vara jobbigt för henne. Det är lätt att säga att man inte bryr sig om vad andra tycker men det är svårt nog att följa den dogman i det extremindividuella Sverige. I en thailändsk by där varje ord, inköp och toalettbesök analyseras av en jury betydligt tuffare än de som frekventerar Thailand Got Talent, så ska det aldrig underskattas. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

 

Jag kan förstå om du är upprörd just nu men om du läser mitt inlägg en gång till så kommer du, förhoppningsvis, se att jag inte skrev att det var tjejen själv som var orolig över att vara Mia Noi. Hennes släktingar och folk i byn kommer dock misstänka att hon bara är Mia Noi (varför skulle hon annars inte vara gift?) och det kan givetvis vara jobbigt för henne. Det är lätt att säga att man inte bryr sig om vad andra tycker men det är svårt nog att följa den dogman i det extremindividuella Sverige. I en thailändsk by där varje ord, inköp och toalettbesök analyseras av en jury betydligt tuffare än de som frekventerar Thailand Got Talent, så ska det aldrig underskattas. 

Okey.

 

Nu är det också så här att jag givetvis frågat min Tirak om hennes familj / släkt första veckan vi träffades och då fick jag t.ex veta att hennes föräldrar ej var gifta, vilket jag tyckte var lite märkligt efter 40 år.

Förra veckan däremot säger hon att de är gifta men ej skrivna på Ampur. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev lillamannen:

Okey.

 

Nu är det också så här att jag givetvis frågat min Tirak om hennes familj / släkt första veckan vi träffades och då fick jag t.ex veta att hennes föräldrar ej var gifta, vilket jag tyckte var lite märkligt efter 40 år.

Förra veckan däremot säger hon att de är gifta men ej skrivna på Ampur. 

 

 

Det är rätt vanligt och betyder typ samma sak i en by i Thailand.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frason:

Det är rätt vanligt och betyder typ samma sak i en by i Thailand.

Jo det vet jag.

Vet ej varför hon ändrar sig ang sina föräldrars  giftemål.

Hon han gått på universitetet och läst till revisor och kan mycket bra Engelska. 

 

Så någon spåk svårighet  kan man utesluta.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jo det vet jag.
Vet ej varför hon ändrar sig ang sina föräldrars  giftemål.
Hon han gått på universitetet och läst till revisor och kan mycket bra Engelska. 
 
Så någon spåk svårighet  kan man utesluta.


Det är nog bäst att du pratar om eventuella lögner med din dam. Vi har nog svårt att svara på varför hon kommer med dubbla besked...trots universitetsutbildning.
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Det är nog bäst att du pratar om eventuella lögner med din dam. Vi har nog svårt att svara på varför hon kommer med dubbla besked...trots universitetsutbildning.

 

Hade däremot hon sagt det motsatta att de var gifta men inte , så hade hon kanske trott att hon hade en poäng.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Man får i alla fall lägre pension från Sverige om man är gift i Thailand så då godtas i alla fall giftemålet.:sure:
Pensionen som kommer från Folkpensionen reduceras för de som är gifta och födda 1954 och tidigare.

Kundtjänst räknar beloppet ut om man frågar.

Premiepensionen sänks om man har återbetalangsskydd vilket är frivilligt att ha eller inte ha.








Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/27/2017 at 14:17, skrev lillamannen:

Jo det vet jag.

Vet ej varför hon ändrar sig ang sina föräldrars  giftemål.

Hon han gått på universitetet och läst till revisor och kan mycket bra Engelska. 

 

Så någon spåk svårighet  kan man utesluta.

 

Vad jobbar hon med och var?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...