Jump to content
IGNORERAD

Lyckligare Tirak vid giftermål?


lillamannen

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev samet:

De får hälften när de skiljer sig. 

är det så i Thailand?... har man pengarna i Swe så kan dom väl inte "komma över" dom vid en e.v skilsmässa?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lillamannen

    7

  • Naam jai

    6

  • UglyFarang

    6

  • frogfish

    4

Mest aktiva i denna tråd

6 minuter sedan, skrev Naam jai:

är det så i Thailand?... har man pengarna i Swe så kan dom väl inte "komma över" dom vid en e.v skilsmässa?

Nu vet jag inte vad lagtexten säger. Men antar att det gör det. Har två bekanta som skilt sig i Sverige. Då har hus och bilar i Thailand räknats in i den svenska bodelningen. 

 

Så räkna med att de kan göra likadant åt andra hållet! Sällan man skiljer sig som vänner å då skall de ha så mycket det bara kan. Hittar säkert någon advokat och regel som kan tillämpas. Alla väninnor är också bra på att berätta hur de skall gå tillväga. 

 

Är du inte beredd att dela med blivande exet. Gift dig inte!

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev samet:

Nu vet jag inte vad lagtexten säger. Men antar att det gör det. Har två bekanta som skilt sig i Sverige. Då har hus och bilar i Thailand räknats in i den svenska bodelningen. 

 

Så räkna med att de kan göra likadant åt andra hållet! Sällan man skiljer sig som vänner å då skall de ha så mycket det bara kan. Hittar säkert någon advokat och regel som kan tillämpas. Alla väninnor är också bra på att berätta hur de skall gå tillväga. 

kan nog vara så...men ett giftemål i Thailand godas ju inte av Svenska myndigheter, så njaaa ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
kan nog vara så...men ett giftemål i Thailand godas ju inte av Svenska myndigheter, så njaaa [emoji6]


Jasså!?!?

Fast å andra sidan så godtas nog inte heller en samisk ceremoni vare sig i Thailand eller Sverige.
Link to comment
Dela på andra sajter

NÄR VI GIFTE OSS I Thailand OCH REGISTRERADE DET SÅ UPPFATTADE JAG REGLERNA SOM ATT DE MOTSVARADE DE SVENSKA SAMBO REGLERNA...

ALLTSÅ ATT ALLT MAN SKAFFAR EFTER SAMBO AVTALET SKALL DELAS, MEN INTE DET MAN HADE INNAN, JAG KAN NATURLIGTVIS HA FÅTT ALLT OM BAKFOTEN...

 

MVH TOMMY

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att min hustru kände sig ännu mera trygg i relationen när vi gifte oss, då visste hon med extra säkerhet att jag var riktigt seriös. Äktenskapsförord har vi men när jag lämnar in får hon och barnen allt. Jag har inga sen tidigare ej heller något ex på det sättet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Naam jai:

kan nog vara så...men ett giftemål i Thailand godas ju inte av Svenska myndigheter, så njaaa ;)

Man får i alla fall lägre pension från Sverige om man är gift i Thailand så då godtas i alla fall giftemålet.:sure:

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev rolba:

Man får i alla fall lägre pension från Sverige om man är gift i Thailand så då godtas i alla fall giftemålet.:sure:

Jaap dom tar alla chanser...man måste ju ha äktenskaps intyg från ambassaden vid giftemål i Thailand.... och med tanke på att man inte har någon större nytta av att vara gift

vid te.x. visumansökan så får man väl fortsätta att vara ogift :big_smile:..... men däremot som jag menade så tror jag inte att en thaifru kan göra anspråk på e.v. pengar/fastigheter

vid en skilsmässa....alltså ej reggat giftemål i Swe.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Mankan:

Nja så är det väl ändå inte om du är Gift?

 

 

Bara registrerat i Thailand var det frågan om.

4 timmar sedan, skrev Naam jai:

kan nog vara så...men ett giftemål i Thailand godas ju inte av Svenska myndigheter, så njaaa ;)

Säker på detta?

3 timmar sedan, skrev Tommy:

NÄR VI GIFTE OSS I Thailand OCH REGISTRERADE DET SÅ UPPFATTADE JAG REGLERNA SOM ATT DE MOTSVARADE DE SVENSKA SAMBO REGLERNA...

ALLTSÅ ATT ALLT MAN SKAFFAR EFTER SAMBO AVTALET SKALL DELAS, MEN INTE DET MAN HADE INNAN, JAG KAN NATURLIGTVIS HA FÅTT ALLT OM BAKFOTEN...

 

MVH TOMMY

Då spelar det ingen roll om egendom i sverige räknas med vid en evt skiljsmässa.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Bara registrerat i Thailand var det frågan om.

Säker på detta?

Då spelar det ingen roll om egendom i sverige räknas med vid en evt skiljsmässa.

Inte säker...men enligt bifogad fil så måste du själv anmäla att du ingått giftemål i sverige...alltså avstår man det så ska det inte gälla... hoppas jag fattat rätt ?

                                                                   http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Service-till-svenska-medborgare/Vigsel/Vigsel-infor-thailandsk-myndighet/

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Naam jai:

Inte säker...men enligt bifogad fil så måste du själv anmäla att du ingått giftemål i sverige...alltså avstår man det så ska det inte gälla... hoppas jag fattat rätt ?

                                                                   http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Service-till-svenska-medborgare/Vigsel/Vigsel-infor-thailandsk-myndighet/

Det verkar lite skumt detta med tanke på att Rolba hävdar att pensionen sänks utan registrering i sverige.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

Det verkar lite skumt detta med tanke på att Rolba hävdar att pensionen sänks utan registrering i sverige.

absolut...borde väl finnas medlemmar här som har erfarenhet av detta kan man tycka ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Naam jai:

absolut...borde väl finnas medlemmar här som har erfarenhet av detta kan man tycka ;)

Sänkning av pensionen är jag inte intresserad av, egentligen inte av giftermål heller då jag anser att det är en medeltida inrättning skapad av aden och prästerskapet för att hålla borgare och bönder kort, testamente är nog det smartaste.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag tror att för dom flesta singeltjejer/kvinnor som söker sig hit till Pattaya är drömmen att hitta en fallang  ( look fallang säger man) att bli tillsammans med. Leder det sedan till giftemål är det naturligtvis ännu bättre och ger högre status eftersom man har lyckats skapa trygghet i sin tillvaro vilket långt ifrån alla lyckas med.

 

Lite OT.

Situationen på arbetsmarknaden här i Pattaya för lågutbildade tjejer som inte vill sälja sina kroppar i en bar är bedrövlig. En del "seriösa " arbetsgivare har börjat med att kräva deposit för att man ska få ett jobb hos dom. Huva.

 

Fritz..

Fritte helt rätt. Men förstår fortfarande inte statusgrejen

Link to comment
Dela på andra sajter

inte för mej eller damen heller, ialla fall säger hon så.. .näää jag ville mest kolla upp om man får några fördelar som visum m.m vid ett giftemål

...men sen om det stämmer som Rolba skrev så går det fett bort.... finns en hel del att kolla upp här...om ens möjligt!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev mycket bättre. Tryggheten för frugan betyder allt. Tillsammans med egna pengar . Däremot förstår jag inte frugans högre status I Thailand.  Vilket jag tycker är larvigt
På vilket sätt blev hon tryggare?
Kan fortfarande inte se vad som skulle göra dom tryggare som gifta om man inte gifter sig utan äktenskapsförord.
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev ellim63:

Frugan är i alla fall lyckligt gift efter snart trettio år, inga större världskrig än.....:wai:

Jag har överlevt mist två :yarr:, några Kubakriser samt Balkankriget :waaaht:

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Enis:

Jag har överlevt mist två :yarr:, några Kubakriser samt Balkankriget :waaaht:

 

/Enis

555, Tack för att ni finns!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Tydligen får man inte lägre pension som gift längre utan det var när det hette folkpension

https://www.pensionsmyndigheten.se/helalivet/gift

Om du kryssar i rutan för efterlevandeskydd när du gör din pensionsansökan får du lägre pension.

 

"Efterlevandeskydd för premiepension

Har du valt att ha ett efterlevandeskydd på din premiepension blir arvsvinsterna lägre och pengarna som du tjänat in går till dina närmast anhöriga.

Skyddet innebär att om du dör innan din partner kommer han eller hon att få din premiepension utbetald till sig resten av sitt liv. Premiepensionen blir lägre när du har efterlevandeskydd eftersom pengarna också ska räcka till din partner om du dör före honom eller henne. Hur mycket lägre din premiepension blir beror på din och din partners ålder. 

Du kan endast lägga till efterlevandeskydd när du för första gången ansöker om att ta ut din premiepension."

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/om-pensionssystemet/vad-hander-med-pensionen-nar-du-dor

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Det verkar lite skumt detta med tanke på att Rolba hävdar att pensionen sänks utan registrering i sverige.

 

9 timmar sedan, skrev Naam jai:

absolut...borde väl finnas medlemmar här som har erfarenhet av detta kan man tycka ;)

Det var en snyfthistoria om det i Aftonblaskan eller Expressen för ett tag sedan. Någon Googleexpert kanske kan bringa klarhet.

Jag minns att jag använde artikeln för att visa darlingen att det var olämpligt att gifta sig :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru är gladare efter att vi gifte oss.

I våra trakter i obygden är det en oerhörd skillnad i status i att vara fru och flickvän.

Men var och en gör ju som de vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...