Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket i sinsod?


Cavemannen

Har ni, eller skulle ni betala sinsod för att få gifta er?  

86 röster

  1. 1. Hur mycket?

    • under 20,000B
      2
    • 20,000-50,000B
      1
    • 51,000-100,000B
      4
    • +100,000B
      15
    • Jag betalade aldrig något när jag gifte mig
      31
    • Jag har aldrig gift mig i Thailand
      33


Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Vad vet du om det?

 

Det kanske jag gjort en gång i tiden.

 

BTT

Såklart du har, säkert flera gånger. Så skriv om ämnet.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cavemannen

    11

  • frason

    7

  • Tommy

    5

  • Nong Bua

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 timmar sedan, skrev stefan5300:

Nej nej inte 1 Baht i sinsod, avlidna svärföräldrar och 2 barn, vilka thailändska svärföräldrar har betalat hemgift till brudens svenska svärföräldrar vilket är en svensk tradition???

Läste om det var på thaitjejer eller här på mpr att en storasyster till bruden ville ha sinsod då föräldrarna var döda, vet ej hur det slutade men det kan man kalla att försöka att lura farangen.

Det fördes på tal när vi skulle gifta oss.  Frugan prövade  en gång. Hon fick självklart en guldring och ett halsband när vi gifte oss.  Ingen jättesumma

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Nong Bua:

Lurad för att man har köpt / byggt hus? Inte så länge äktenskapet håller, det tycker jag inte. Självklart om man har gjort en affär utan att ha råd att ta förlusten då kan man bli lurad annars gör man förhoppningsvis saker av egen fri vilja.

 

Jodå, här ser du urtypen för en lättlurad blåst farang som köpt hus. Här med sin yngsta son :-)

 

Huset.jpg.88bbc772d2400aec83d42f3ec4497367.jpg

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

 

Så du fick aldrig tillbaka pengarna du visade uppthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.d074e346371d9e15868632e2366a8976.jpg.

Jo de pengarna fick vi tillbaka men att jag sen hjälper till så att familjen där nere kan leva under drägliga förhållanden är självklart för mig. Det rör sig ingalunda om några fantasisummor så det lever jag gärna med. 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jodå, här ser du urtypen för en lättlurad blåst farang som köpt hus. Här med sin yngsta son :-)

 

Huset.jpg.88bbc772d2400aec83d42f3ec4497367.jpg

 

/ SatanG

Med en sådan barnaproduktion ska du vara stolt och definitivt inte blåst. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Den som är intresserad av bevis kan ju ta rundan om stefans och begära att få kolla i gästboken för februari där finns jag med sambo skriven,

 

BTT

Jaså du är sambo nuförtiden, är det Ulla på posten i Hagfors?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju bara sambo nuförtiden så ingen Sinsod.

Men "svärmor" skickade över 100000 när vi pratade om att bygga hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Du betalade 50,000B i sinsod, men röstade på alternativet +100,000  för att du tycker att svärmor är rätt go........detta säger väl en del om dig.......

Hur har du det med läsförståelsen?

Minns inte exakt vad bröllopsfesten gick på, men om jag räknar in den, minus det vi fick i kuverten, så ligger jag ändå en bit över 100.000, skönt att man fick över 6 bath för en krona i Dec 2004!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Hur har du det med läsförståelsen?

Minns inte exakt vad bröllopsfesten gick på, men om jag räknar in den, minus det vi fick i kuverten, så ligger jag ändå en bit över 100.000, skönt att man fick över 6 bath för en krona i Dec 2004!

 

MVH

Ja just det..........sinsod har väl inget med fester eller bröllopspresenter att göra, läs om och läs rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Ja just det..........sinsod har väl inget med fester eller bröllopspresenter att göra, läs om och läs rätt!

Ojdå jag har felat, ber om ursäkt du vise man.

 

Om jag lägger till att frugans gamla mamma får ca 20.000 på sitt konto per månad, kan det få lov att räknas som en slags retroaktiv sinsod, eller vad säger intelligentian om det?

 

Upplys mig!

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag är felunderrättad men jag har fått berättat för mig att festen betalas med sinsod-pengar av brudens föräldrar. Men det finns väl säkert lika många upplägg på det här som det finns sinsodtörstande svärföräldrar...

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Knasen:

Vet inte om jag är felunderrättad men jag har fått berättat för mig att festen betalas med sinsod-pengar av brudens föräldrar. 

Som i sin tur betalas av gästerna.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tommy:

 

Upplys mig!

 

MVH Tommy

Läs igenom denna tråd så kanske du får en inblick i vad sinsod är för något :D 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-20 at 19:31, skrev Tommy:

Vet inte riktigt vad jag skall svara...

 

Svärmor ville först inte ha en satang...

Men efter att ha varit ute och diskuterat med sina kloka väninnor, så hade hon ändrat sej, nu tyckte hon att 200.000 var en lagom Sinsod!

 

Nix, sa jag till min nuvarande fru, men säg åt henne att hon får en miljon, fast bara om hon flyttar härifrån till ett eget boende.

 

Svärmor valde  klokt nog, att bo kvar hos oss!

Hon fick i  runda slängar inget guld, och 50.000Baht, så att hon blev skuldfri hos några släktingar hon lånat lite av.

 

Så hur borde jag rösta? 50.000, eller 1.000.000?

 

 

MVH Tommy

 

 

Aha, hon flyttade inte men det gjorde ni!

Där sparade du 950 000THB!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi känner ett Thailändskt par där hon har ett kontorsjobb på ett Franskt bolag och hennes två år yngre man arbetar som lastbilchafför.

När de gifte sig för ett år sedan betalade han 100.000 Bath till hennes familj. Pengar som han lånat och fortfarande betalar av på.

 

Märkligt att sätta den nya familjen i skuld redan innan bröllopsnatten!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-21 at 02:32, skrev broder tuk tuk:

 

 

Jag var i Jomtien och skulle besöka maitans i februari förra året men upptäckte snabbt att värdshusvärden slagit igen porten för gott. Bodde dock bra hos Stefans med havsutsikt.

 

Den som är intresserad av bevis kan ju ta rundan om stefans och begära att få kolla i gästboken för februari där finns jag med sambo skriven,

 

BTT

Det här var ju roligt skrivet:D

 

Gästbok i Pattaya 2016? Har inte sett en gästbok på ett hotel sen jag besökte St Anton för 30 år sedan.

 

Namn och datum så är det lätt att kolla upp= Case closed;)

 

 

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Niro:

Vi känner ett Thailändskt par där hon har ett kontorsjobb på ett Franskt bolag och hennes två år yngre man arbetar som lastbilchafför.

När de gifte sig för ett år sedan betalade han 100.000 Bath till hennes familj. Pengar som han lånat och fortfarande betalar av på.

 

Märkligt att sätta den nya familjen i skuld redan innan bröllopsnatten!

 

Ja det är ju riktigt tråkigt att se när det händer så här, jag gissar mannen inte var/är särskilt önskad av sina svärföräldrar.

 

För att se om det blir några dödsryckningar i tråden kan jag nämna att att jag själv fick visa upp 5/5. dvs 500k + 5B guld i Juli 2010.

Fick tillbaka det mesta, svärmor fick behålla 100k men tyckte det var för mycket och gav tillbaka 10k till, en viss del lade jag som handpenning på en Honda City och resten in på mitt konto igen.  Guldet bestod av en 2B halskedja till mig och 3B hals/armband till frugan.

Bästa investering jag någonsin gjort ;-)

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Mr_Martin:

Om någon har betalat exakt 20 000, vad ska man svara då?

/Martin

Då svarar man: "Grattis, du kom billigt undan" :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer nästa idi*t. t. 50000 baht sinsod 6 baht guld och fest för +400 personer. Men det var kul och är det roligt får det kosta. Varit ihop 11 år gifta i 9.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi planerade för vårt bröllop så var min fru mycket tydlig med mig och mina svärföräldrar att det inte skulle betalas någon sinsod. Men för att ingen skulle tappa ansiktet så lade vi upp 500.000 baht i silverfatet som min pappa överräckte till min blivande svärfar när vi gifte oss.

Senare under kvällen fick vi tillbaka pengarna och jag bad min svärmor att bort vad bröllopet kostat för jag ville inte att dem skulle behöva bekosta något.(svärfar fixade hela bröllopet, vi bodde i Hua Hin på den tiden och kunde inte bo i byn och leva i synd, he he)

Kommer inte ihåg vad bröllopet kostade för över 10 år sedan men runt 50.000 baht tror jag. Ytterligare lite senare under kvällen så fick vi alla kuvert pengar också och dem bestämde vi att också ge till svärföräldrar som ett tack för att dem fixat en fantastisk fest och härbärget en drös med faranger runt om byn hos olika släktingar. Kommer inte exakt vad vi fick i kuverten men kanske runt 25.000 baht.

 

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill jämföra det med att köpa en bil.

Ny (fabriksny ej ens provkörd) dyrt = hög sinsod

En bättre begagnad = måttlig sinsod

Mycket begagnad = gratis = ingen sonsod

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...