Jump to content
gst

Sex månader i Thailand - År 2

Recommended Posts

L200
7 timmar sedan, skrev gst:

Enligt lagen måste man göra det även om man skrivit på arrival card. Vill vara extra noggrann att följa lagen nu när jag söker extension varje år. Sen kan det skilja lite mellan vilken immigration man har, och vilka som jobbar där. I år tyckte de inte att det var så noga för mig, däremot var det noga för min fru att rapportera att det bor en utlänning i hennes hus. Hur oviktigt det än var, så häftade i alla fall kvinnan fast en lapp i mitt pass att jag rapporterat in min adress i litteratur pass.

Var en mycket trevlig kvinna på immigration, som påminde mig att min extension går ut den 14 januari, och att jag kan söka nytt 30 dagar innan. När vi gick hälsade hon mig välkommen tillbaka i december och önskade mig välkommen tillbaka :) ( See you in December, welcome back)

Skaffa en farang husbok (Gul),Gå till eran Ampur så får du din egna bok.Varför ska det vara så jäkla svårt?.

Ta med dit Pass och din fru tar med blåa husboken och hon intygar att du bor i huset.

Ta med bypolisen som vittne ,sen är det klart...

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
gst
Precis nyss, skrev L200:

Skaffa en farang husbok (Gul),Gå till eran Ampur så får du din egna bok.Varför ska det vara så jäkla svårt?.

Ta med dit Pass och din fru tar med blåa husboken och hon intygar att du bor i huset.

Tror faktiskt inte att det duger om man strikt ska dölja lagen tyvärr :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Fritz
2 minuter sedan, skrev L200:

Det receptet provade vi med vid sista besöket i frugans hemby men si det gick inte. Dom krävde att mitt pass skulle vara översatt till Thailändska av någon myndighet så då skrotade vi projektet. Men å andra sidan nämndes det inte ett ord om nån anmälningsplikt vare sig för mig eller frugan så vi kör på som tidigare, kommer och far så diskret som möjligt.

Fritz..

• Ge karma 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
L200
5 timmar sedan, skrev gst:

Tror faktiskt inte att det duger om man strikt ska dölja lagen tyvärr :(

Jag själv är fastboende i Thailand sen 12 år,men spenderar några månader i Sverige varje år som du gör.

Har 1 års visum,kan det vara 90 dagars som kanske spökar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
gst
16 minuter sedan, skrev L200:

Jag själv är fastboende i Thailand sen 12 år,men spenderar några månader i Sverige varje år som du gör.

Har 1 års visum,kan det vara 90 dagars som kanske spökar?

Även jag har ett års extension, visum var ett tag sedan. Just rapportering skyldigheten till immigration har funnits en lag sedan 1979 men började kollas lite striktare för något år sedan.

Vad som gäller i praktiken skiljer sig mellan olika immigration, men enligt min immigration ska jag rapportera varje gång jag varit utanför landet (eller enligt senaste besök, min fru måste rapportera eftersom det är hennes hus)

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Kenneth4618
48 minuter sedan, skrev L200:

Inte på vårat ampur....tyvärr

Har försökt flera gånger med div olika papper, bybossar, svärmor, översatta papper från ambassaden som vedimerats på någon myndighet i Bangkok mm och de hittar på nya hinder varje gång :doubt:

Får nog flytta till en annan ort om jag ska en husbok ;)

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
L200
5 timmar sedan, skrev Fritz:

Det receptet provade vi med vid sista besöket i frugans hemby men si det gick inte. Dom krävde att mitt pass skulle vara översatt till Thailändska av någon myndighet så då skrotade vi projektet. Men å andra sidan nämndes det inte ett ord om nån anmälningsplikt vare sig för mig eller frugan så vi kör på som tidigare, kommer och far så diskret som möjligt.

Fritz..

Dom ville nog ha en liten peng,har man Passet och alla stämplar i ordning så kan man resa fritt så länge man har visum..

• Ge karma 1
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
L200
5 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Inte på vårat ampur....tyvärr

Har försökt flera gånger med div olika papper, bybossar, svärmor, översatta papper från ambassaden som vedimerats på någon myndighet i Bangkok mm och de hittar på nya hinder varje gång :doubt:

Får nog flytta till en annan ort om jag ska en husbok ;)

Jag själv öppnade plånboken och det sved hårt 50 bath;).

Har en kompis på Ampur,så då blev det lättare.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Esspe
2 timmar sedan, skrev gst:

Även jag har ett års extension, visum var ett tag sedan. Just rapportering skyldigheten till immigration har funnits en lag sedan 1979 men började kollas lite striktare för något år sedan.

Vad som gäller i praktiken skiljer sig mellan olika immigration, men enligt min immigration ska jag rapportera varje gång jag varit utanför landet (eller enligt senaste besök, min fru måste rapportera eftersom det är hennes hus)

Samma sak hos Immigration i Korat. Anmäla så fort jag varit utanför landet och kom tillbaka. Var jag på tur i Thailand behövde jag inte.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
svampen
1 timme sedan, skrev L200:

Jag själv öppnade plånboken och det sved hårt 50 bath;).

Har en kompis på Ampur,så då blev det lättare.

50 B same same H2O!

love U Man!

Fot OK?

Återkommer till Din Illaluktande Fot???? 555

H det Gubben!

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
svampen
13 timmar sedan, skrev L200:

Dom ville nog ha en liten peng,har man Passet och alla stämplar i ordning så kan man resa fritt så länge man har visum..

Allt löses med Bath?????

Eller One Bullit!!!555

Ändrades av svampen

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll