Jump to content
IGNORERAD

Yrkeskategorier bland medlemmarna


broder tuk tuk

I vilka yrken återfinns medlemmarna på Mai Pen Rai  

260 röster

  1. 1. I vilka yrken återfinns medlemmarna på Mai Pen Rai

    • Industri och hantverk
      67
    • Byggsektorn
      29
    • Skola, utbildning
      7
    • Egen företagare
      43
    • Hälso sjukvård
      11
    • Kommunikationer
      19
    • Handel och affär
      10
    • Data och IT
      43
    • Försäljning
      11
    • Marknadsföring och reklam
      3
    • Jordbruk
      3
    • Inom rättsvårdande instanser
      9
    • Sanitetstekniker
      7


Recommended Posts

Highlander. Så kallas det dialektalt. På rikslappska kallas det Lappland, utom i någon bortglömd by där det ömsom kallas södra resp. norra Norrland, ibland Lappland.

Lappland ligger bortom Roslagen och ingenmansland.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 181
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    12

  • Singha711

    12

  • noBuzz

    11

  • Baa

    10

Mest aktiva i denna tråd

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Jobbar inom Data och IT sedan 22 år.

Min sambo jobbar som statlig tjänsteman i sverige sedan 4 år.

Min nettolön är oftast större än hennes bruttolön.

Vi har en underbar dotter tillsammans.

VI har valt att dela som såhär:

Jag betalar allt som tillhör våran bostad: Hyra, tele, bredband, el, mobiler, tv-licens,  mm.

Vi delar alla övriga kostnader i sverige som IKEA (tell me about it!), blöjor, mat mm 50/50.

När vi äter på resturang i sverige brukar den som är mest vaken betala! Jag brukar vara mer vaken när jag har beställt ngn alkoholprodukt som min sambo som är nykterist ej har beställt, medans jag brukar välja att slumra till när vi inmundigar standard söndagslunchen vid Hornstull!!

Alla resekostnader till Thailand betalar vi också 50/50.

När vi besöker Thailand så brukar vi göra så att jag betalar alla kostnader som uppstår när man pratar engelska tex hotell, och min sambo betalar alla kostnader som uppstår när man talar thai, tex på marknader mm!!

Vem som vinner eller förlorar på detta har jag ingen aning om  ??

Men vi är lyckliga, och vi sliiper allr tidskrävande argumentation...

och detta har bara växt fram ... :)

: mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Quote

Jobbar inom Data och IT sedan 22 år.

IT för 22 år sedan?

READY

10 PRINT "Catch me!"

20 POKE 10000, 0

30 GOTO 10

RUN

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

För 22 år sen var den tredje versionen av computers med operativsystem på gång. Den första, IBM /360, kom 1964 då också behovet av 'software' ingenjörer uppkom.

Har arbetat med mainframe computers från Februari 1964 tills i Juni 2008.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

IT för 22 år sedan?

READY

10 PRINT "Catch me!"

20 POKE 10000, 0

30 GOTO 10

RUN

:)

IDENTIFICATION DIVISION.

PROGRAM-ID. FOR-NOBUZZ.

ENVIRONMENT DIVISION.

CONFIGURATION SECTION.

SPECIAL-NAMES.

    DECIMAL-POINT IS COMMA.

WORKING-STORAGE SECTION.

    01 ANTAL-PENGAR PIC 99999999.

PROCEDURE DIVISION.

A-HUVUD SECTION.

    MOVE 0 TO ANTAL-PENGAR.

    PERFORM UNTIL ANTAL-PENGAR > 10000000

        PERFORM FOR-NOBUZZ-SECTION

        ADD 10000 TO ANTAL-PENGAR

    END-PERFORM.

    DISPLAY ' mvh :)   '.

    GO TO Thailand.

    GOBACK

A-END-OF-PROGRAM

FOR-NOBUZZ SECTION.

    http://www.datormaga...ticle467025.ece

FOR-NOBUZZ-EXIT.                                                     

          EXIT.

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt "yrke"är att vara pensionär,har aldrig haft så lite tid över som nu  :crazy: Och då blir min fråga.Hur många här på forumet är pensionärer  :whistle: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

IT för 22 år sedan?

READY

10 PRINT "Catch me!"

20 POKE 10000, 0

30 GOTO 10

RUN

:)

Det programmet har jag skrivit, vart har du tankat ner det?

30 år sedan dessutom, på en av de första programmerbara räknedosor med BASIC.

mvh GD   

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

HeHe Måne, Mycket nu? Köpa mjölk i dag och sen banken i morgon, PUH.

Slutade jobba för 6 år sen (officiellt alltså, en tyckte det var tidigare)

Pensionär, (officiellt alltså, nyss! En del tycker för sent tidigt), HeHe.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och du trivs med din tillvaro?? Mvh Måne  :mdr:

Absolut, största delen av året gick åt med att få ordning på huset och nu så börjar jag att bli van och 'glad pensionär'.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bockat för att jag jobbar inom hälso-sjukvård. Jag jobbar som Behandlingsassistent sedan 5 år tillbaks, före det så var jag vårdare sedan1992. Jag har en lön jag kan leva på. När jag blev nykter så påbörjade jag en skuldsanering från 1995 fram till november 1999 där jag betalade av min sista skuld, den var från början 250 000:- men jag fick halva skulden avskriven efter 1 år eftersom de såg att jag ville göra rätt för mig. Det var den enkla förklaringen. Efter november 1999 hade jag bara studielånen kvar, 2001 fick jag ett arv efter min morbror på 80 000:- och då betalade jag in studielånet på 40 000:-, De resterande pengarna använde jag till att nolla mina kontokort plus ett litet lån på 10 000:-.

Idag har jag en lön som ligger på strax under 300 000:-/år. Jag klarar mig på det, billig hyra där elen är inbakad. 2500 :-/månad i avbetalningar på olika saker. Har som mål att vara helt skuldfri när jag fyller 65.

Det var lite om hur min ekonomi ser ut, kanske inte så mycket om mitt yrke men jag tycker att titeln på yrket berättar vad jag sysslar med.

Jag har väl en dröm som jag tror att de flesta har, att jag ska få in storvinsten på Lotto/Joker och kunna sluta tidigare. Hade människan inte drömmar skulle livet vara mycket fattigare. Det är mina drömar om Thailand som gör att jag orkar en dag i taget.

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

IDENTIFICATION DIVISION.

PROGRAM-ID. FOR-NOBUZZ.

ENVIRONMENT DIVISION.

CONFIGURATION SECTION.

SPECIAL-NAMES.

    DECIMAL-POINT IS COMMA.

WORKING-STORAGE SECTION.

    01 ANTAL-PENGAR PIC 99999999.

PROCEDURE DIVISION.

A-HUVUD SECTION.

    MOVE 0 TO ANTAL-PENGAR.

    PERFORM UNTIL ANTAL-PENGAR > 10000000

        PERFORM FOR-NOBUZZ-SECTION

        ADD 10000 TO ANTAL-PENGAR

    END-PERFORM.

    DISPLAY ' mvh :)   '.

    GO TO Thailand.

    GOBACK

A-END-OF-PROGRAM

FOR-NOBUZZ SECTION.

    http://www.datormaga...ticle467025.ece

FOR-NOBUZZ-EXIT.                                                     

          EXIT.

Haha.. kan du inte skriva om den i ngt lite modernare (typ ada?) så jag kan applicera den på flera familjemedlemmar?  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Utdelare av värme/kyla, luft, kallt/varmt vatten med tillgång av fri bil.

ca 21500kr efter skatt. ca 4500kr hyra, el, tv och internet. 4000kr i mat och snuskonto.

Detta ger cirkus 13000kr att "leva" på.

Men sen tillkommer det 1st Thaifamilj -1200kr

Presenter till frun ca 1000kr.

Presenter till mig själv 1000kr ( Några bärs blir det ju  :drinks: )

Så cirkus 8800kr kan Jag spara varje månad.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Sawadii på er,

Jag arbetar med marknadsföring/försäljning.

Angående resonemanget att dela på kostnaderna så hänger det ju helt på vilka förutsättningar era respektive har att tjäna pengar i det nya hemlandet. En sak som jag tror alla är införstådda med är att det tar tid innan er respektive får samma möjlighet att tjäna pengar i Sverige som ni själva har.

Förutom att förhållandet bygger på kärlek så tycker ivarje fall jag att det är av yttersta vikt att min respektive har ambitioner att åstadkomma något konstruktivt i sitt nya hemland.

I mitt fall så träffade jag fru Somtam i BKK år 2000 och vi bodde tillsammans där i ca 3 år. Efter noga övervägande bestämde vi oss att flytta till Sverige 2002/2003, detta var absolut ingen självklarhet, en stor sak från Fru Somtam var: Min akademiska utbildning i Thailand (juridik) kommer inte att vara mycket värd i Sverige så vad ska arbeta med?

Från den dag vi satte vår fot i Sverige upphörde alla kommunikation på thai och det var bara Svenska/Engelska som gällde, otroligt viktigt att personen i fråga lär sig sitt nya lands språk. SFI samt Komvux avverkades i rekordfart och flitlampan lös långt in på småtimmarna varje dygn. Efter detta så var det direkt in på universitetet och ett minst lika intensivt pluggande följde de närmaste åren (4 år). Under denna tid tog fru Somtam studielån så att det även trillade in lite "inkomster" på hennes konto men naturligtvis tog jag de största utgifterna vilket även är vanligt i "vanliga Senssonförhållande".

Nu år 2009 efter hårt kämpande och slit har fru Somtam en Magisterexamen och dessutom har hon fått arbete inom sitt nya yrke trots rådande lågkonjunktur. hennes lön är marknadsmässig och viktigast av allt är att hon arbetar med något som hon verkligen gillar :clapping: . Naturligtvis delas alla utgifterna lika.

Värt att notera är att fru Somtam började på ett Svenskt Universitet när hon var 33 år.

Det är aldrig försent att utbilda sig.

:wai:

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Haha.. kan du inte skriva om den i ngt lite modernare (typ ada?) så jag kan applicera den på flera familjemedlemmar?  :)

Tja

ADA är stendött!

COBOL är ett högst levande språk. Du använder dig av det ca 10 gånger per dag. 80% av alla affärstransaktioner passerar ett COBOL-program. 5 miljarder rader kod produceras varje år.

:)   :)   :)

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

"SFI samt Komvux avverkades i rekordfart"

Jasså och hur snabbt gick det då? Hur vet du att det var rekordfart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Quote

"SFI samt Komvux avverkades i rekordfart"

Jasså och hur snabbt gick det då? Hur vet du att det var rekordfart?

Rekordfart är ett uttryck för väldigt snabbt och om jag minns rätt så tog SFI ca 3-4 månader och Komvux 1 år. Reaw mai?

//Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snabbt men inte rekordfart trots allt.

Fantastiskt duktigt av henne att ta tag i saker och ting och skaffa sig en riktig utbildning, någonting för andra thaikvinnor att inspereras av. Ni kan vara stolta båda två!

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Quote

Riktigt snabbt men inte rekordfart trots allt.

Fantastiskt duktigt av henne att ta tag i saker och ting och skaffa sig en riktig utbildning, någonting för andra thaikvinnor att inspereras av. Ni kan vara stolta båda två!

Min förhoppning med inlägget var precis som du skrev. att kunna inspirera andra thai att göra detsamma. Yep, jag är stolt över henne då hon har kämpat mycket hårt med denna utbildning. Mvh Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

ITOY: Vad ligger rekorfarten på då?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka förkunskaper hade din fru i språket Khun Somtam?

Att, utan förkunskaper, klara av SFI´s svenska A-D på 3-4 månader låter ju nästan osannolikt bra. Dömt utifrån att frugan, som enligt de flesta lärt sig svenska fort, har läst på SFI i ett år och fortfarande bara befinner sig på C så låter det märkligt att SFI skulle kunna avverkas på den korta tiden.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...