Jump to content
IGNORERAD

Yrkeskategorier bland medlemmarna


broder tuk tuk

I vilka yrken återfinns medlemmarna på Mai Pen Rai  

260 röster

  1. 1. I vilka yrken återfinns medlemmarna på Mai Pen Rai

    • Industri och hantverk
      67
    • Byggsektorn
      29
    • Skola, utbildning
      7
    • Egen företagare
      43
    • Hälso sjukvård
      11
    • Kommunikationer
      19
    • Handel och affär
      10
    • Data och IT
      43
    • Försäljning
      11
    • Marknadsföring och reklam
      3
    • Jordbruk
      3
    • Inom rättsvårdande instanser
      9
    • Sanitetstekniker
      7


Recommended Posts

Quote

En sak man kanske skall ta hänsyn till är att det verkar vara en tradition i Thailand att äldsta dottern har huvudansvaret för att ta hand om föräldrarna.

Alla barnen skall naturligtvis hjälpa till med huvudansvaret ligger normalt på äldsta systern

Hej Tallviking,

Min flickvän säger att det är YNGSTA dottern som har huvudansvaret.

Nån som vet vad som är rätt?

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 181
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    12

  • Singha711

    12

  • noBuzz

    11

  • Baa

    10

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Hej Tallviking,

Min flickvän säger att det är YNGSTA dottern som har huvudansvaret.

Nån som vet vad som är rätt?

// Jobbe

Min hustru hävdar att det är mellandottern..

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Min hustru hävdar att det är mellandottern..

Jasså, är din fru mellandottern??? :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jasså, är din fru mellandottern??? :whistle:

:D:D:D

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Yrke - Finanssektorn

Lön - Hög

Sidoprojekt - Trader

Förtjänst - Varierande, oftast hög

Hobby - Scalpa och inrunning på gallopmarknaden i England

Förtjänst - Målsättning att inom en mycket snar framtid göra 5000 SEK/dag

Är för övrigt tillsammans med yngsta dottern i familjen ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Nobody

Jag tjänar riktigt bra så ekonomin är ingen stor fördelningsfråga i hemmet. Min sambo jobbar deltid och bidrar inte med något utom att hon gör en hel del mer än mig i hemmet. Jag är van att göra hälften då min förra fru också hade ett krävande jobb men om jag nu försöker att bidra på det sättet så blir hon inte glad.

Jag försöker att få henne att förstå att hon måste spara i en pensionförsäkring då hennes pension kommer att bli minst sagt dålig. Det känns bra mycket viktigare även för mig men det är ingen lätt uppgift...

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Viking Tall, vilket yrke man har är oväsentligt utan man måste se till hela tillgångsmassan.

Di korrekta frågeställningrna bör således formuleras:

Vad är di årliga totala inkomsterna, inkl kapital och ev svarta förtjänster?

Vad är er samlade förmögenhet?

[move]Deklarationsgranskare Arne[/move] 

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Ja jag väntar bara på en dräparkomentar från btt nu.

För det är väl inte så att flickvännen/frun stannar kvar på grund av att hon

blir försörjd av sin man? Prova att dra in försörjningen och be henne betala lika

till hushållskassan/räkningar/sparande/semester etc. Tror skilsmässorna skulle öka

markant när pengarna(kärleken) till fru/flickvän drogs in.

Jag har provat och det gick. Frun betalade hälften av allt, bara första gången blev

det sura miner sedan förklarade jag att nu har vi lika mycket "egna" pengar och då gick det bra.

Obs, prova inte detta om du inte är helt säker på kärleken.

G2p

Link to comment
Dela på andra sajter

"Glasblåsare"

ca 330k

Hör till god sed att även trådskaparn svarar på sin frågeställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan :yes:

Yrke - Finanssektorn

Lön - Hög

Sidoprojekt - Trader

Förtjänst - Varierande, oftast hög

Hobby - Scalpa och inrunning på gallopmarknaden i England

Förtjänst - Målsättning att inom en mycket snar framtid göra 5000 SEK/dag

Är för övrigt tillsammans med yngsta dottern i familjen ;)

Vad innebär din hobby om jag får fråga ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, Bäste Bror kanske inte har så hög lön men genom idogt prutande på bathbussen, 2:a sorteringens glädjeflickor och många långa kvällar utanför Seven Eleven har han fått ihop ett rejält kapital.

Likt en äggsjuk höna ruvar han nu på detta och oroar sig för hur kapitalet skulle naggas vid ett längre förhållande med en thaidam.

[move]

Människokännaren Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När en kvinna i Thailand gifter sig och lämnar sin familj och flyttar in med sin man, så är detta hennes nya familj och hon har först och främst ett ansvar mot sin man och deras barn och sekundärt ett ansvar mot sin familj.

Att en Thailänsk kvinna i en normal Thailänsk relation med en Thailänsk man där båda två arbetar heltid, skulle låta mannen stå för alla kostnader och utgifter för att sedan skicka hem merparten av sin lön till släkt och föräldrar är totalt osanolikt och sker bara inte och ingen Thailänsk man skulle acceptera detta, :punish:   SÅ VARFÖR SKALL EN FARANGMAN ACCEPTERA DETTA? :fool:  

Hej!

Kan det vara så att det är lite skillnad mellan om damen har barn sedan tidigare eller om man har gemensamma barn? En moders lojalitet ligger nog, om hon tvingas välja, alltid i slutändan hos barnen.

Frugan verkar definitivt sätta vårt kommande barns välfärd före föräldrar och syskon i Thailand. Har märkt en klart hårdnande attityd vad det gäller deras utgifter och hon verkar tänka, att en bath till dom blir en bath mindre till babyn.

Har hon barn sedan tidigare, så kanske farangen mera ses som en inkomstkälla. Blir det gemensamma barn ökar väl sannolikheten för att man har gemensamma ekonomiska mål.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Quote

Jasså, är din fru mellandottern??? :whistle:

:D:D:D

Stämmer bra det.. och vad hon menade med det är att hon fick inte gå i skolan som hon önskade sig trots att hon hade begåvning för det. Hon skulle stanna hemma och ta hand om småsyskonen och se till att föräldrarna och de äldre syskonen fick mat när de kom hem i från risfälten.

Så det ser nog olika ut från familj till familj.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Yrke: Resledare inom marina expeditioner.

Lön: Kan aldrig bli för hög.

Hobby: Tillverkning och omhändertagande av "deck noi"

Framtidsplaner: Klippa sädesutfodringsröret, och endast köra blindtillverkning.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller vilken dotter som får huvudansvar för att stödja föräldrarna så varierar det nog från familj till familj. Fru Chang hävdar att detta är något som utkristalliserar sig medan syskonskaran växer upp. Man ser helt enkelt vem som är bäst lämpad att ta på sig detta ansvar.

För fru Changs del var det inte mycket att välja på... hon är enda dottern ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Angående vissa besserwissers påståenden om att man inte kan försörja en thaitjej på en "sketen" lärarlön, så tycker jag nog att 23000 efter skatt är fullt tillräckligt.

Har man en bostadshyra på 4000 kr plus räkningar på ca 1000 per månad, så har man ju ca 18000 kr i reda pengar att leva på.

Vilket man bör kunna försörja två personer på.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Angående vissa besserwissers påståenden om att man inte kan försörja en thaitjej på en "sketen" lärarlön, så tycker jag nog att 23000 efter skatt är fullt tillräckligt.

Har man en bostadshyra på 4000 kr plus räkningar på ca 1000 per månad, så har man ju ca 18000 kr i reda pengar att leva på.

Vilket man bör kunna försörja två personer på.

BTT

Man kan ju bevisligen försörja en hel soi. Eller 7/11 kunder också :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Angående vissa besserwissers påståenden om att man inte kan försörja en thaitjej på en "sketen" lärarlön, så tycker jag nog att 23000 efter skatt är fullt tillräckligt.

Har man en bostadshyra på 4000 kr plus räkningar på ca 1000 per månad, så har man ju ca 18000 kr i reda pengar att leva på.

Vilket man bör kunna försörja två personer på.

BTT

Exactemente Bäste Bror, drar man dessutom av 500:- för frukost och aftonmål, middag ätes på skolan, så blir det ju 17 500/månad att stoppa i madrassen.

Efter många års sparande och gnetande så förstår man ju Brors avoga inställning till att behöva nagga på dessa medel pga av ett våp till kvinna.

[move]Snållänningen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

äldsta dottern-mellandottern-yngstadottern ?

De e ju den som har farrang förstås  :D:D:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

äldsta dottern-mellandottern-yngstadottern ?

De e ju den som har farrang förstås  :D:D:D

Jag tror nog mer på Herr Chang

"Vad gäller vilken dotter som får huvudansvar för att stödja föräldrarna så varierar det nog från familj till familj. Fru Chang hävdar att detta är något som utkristalliserar sig medan syskonskaran växer upp. Man ser helt enkelt vem som är bäst lämpad att ta på sig detta ansvar."

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

och jag är golvläggare och kakelsättare, har hållt på i 38 år både som anställd och egen företagare. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

BTT Ligger ditt yrke, barstolsnötare, under sanitetstekniker?

Angående ditt räkne-exempel ovan så har du missat den viktigaste utgiftsposten i en svensk-thai relation, nämligen telefonräkningen. Då blir det inte mycket kvar att leva på.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det kan inte vara så att ömsesidig kärlek och respekt för varandra kan vara lika värdefullt som pengar,

eller t.o.m värdefullare.

Rikedom brukar ju tyvär också vara lika med långa arbetsdagar och lite tid över för familj och vänner.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Det kan inte vara så att ömsesidig kärlek och respekt för varandra kan vara lika värdefullt som pengar

Vad är det för fel på kombinationen (ömsesidig kärlek och respekt för varandra samt en god ekonomi)?

Tror att en dålig ekonomi, i många fall, hämmar kärleken och respekten för varandra.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Vad är det för fel på kombinationen (ömsesidig kärlek och respekt för varandra samt en god ekonomi)?

Tror att en dålig ekonomi, i många fall, hämmar kärleken och respekten för varandra.

Tror mig veta att de flesta skilsmässor beror på ekonomin. Detta gäller ÄVEN falang/falang äktenskap

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...