Jump to content
IGNORERAD

Yrkeskategorier bland medlemmarna


broder tuk tuk

I vilka yrken återfinns medlemmarna på Mai Pen Rai  

260 röster

  1. 1. I vilka yrken återfinns medlemmarna på Mai Pen Rai

    • Industri och hantverk
      67
    • Byggsektorn
      29
    • Skola, utbildning
      7
    • Egen företagare
      43
    • Hälso sjukvård
      11
    • Kommunikationer
      19
    • Handel och affär
      10
    • Data och IT
      43
    • Försäljning
      11
    • Marknadsföring och reklam
      3
    • Jordbruk
      3
    • Inom rättsvårdande instanser
      9
    • Sanitetstekniker
      7


Recommended Posts

Jag vet inte vad rekordfarten ligger på men jag har hört om betydligt högre tempo men är ju svårt att veta vad rekordet är. Men så länge alla gör sitt bästa så är det gott nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 181
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    12

  • Singha711

    12

  • noBuzz

    11

  • Baa

    10

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Jag vet inte vad rekordfarten ligger på men jag har hört om betydligt högre tempo men är ju svårt att veta vad rekordet är. Men så länge alla gör sitt bästa så är det gott nog.

Betydligt högretempo än 3-4 månader?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

ITOY: Okej, tyckte du lät så säker på din sak. Skulle nog tippa på att 3 månader är så nära ett rekord man kan komma. Detta enligt mina erfarenheter och kunskaper.

TujTuj:

Min fru klarade det på 4 månader utan några förkunskaper i språket. Men som sagt, men då lyste lampan över boken långt in på kvällningen.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Quote

Vilka förkunskaper hade din fru i språket Khun Somtam?

Att, utan förkunskaper, klara av SFI´s svenska A-D på 3-4 månader låter ju nästan osannolikt bra. Dömt utifrån att frugan, som enligt de flesta lärt sig svenska fort, har läst på SFI i ett år och fortfarande bara befinner sig på C så låter det märkligt att SFI skulle kunna avverkas på den korta tiden.

Direkt efter att vi bestämt oss för att flytta till Sverige så började hon plugga svenska på egen hand hemma i lägenheten i BKK (diverse internetsidor mm) samt att så fort vi kommit till Sverige var hon på biblioteket och lånade barnböcker. Det tog ju trots allt ett par månader innan det var möjligt att börja på SFI. Tilläggas kan också att hon pratade/pratar bra engelska. Mvh Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Man ska inte jämföra hur fort dom klarar av SFI för det är så stor skillnad i kvalitén på lärarna.

Min fru började i augusti förra året och blev klar lagom till sommarlovet i år.

Med ett avbrott för 1 månads semester i oktober så tog det ca 10 månader att blir klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

SwedenFarlang,

Ytterliggare en som är bekant med det ibland något påfrestande lampskenet :crazy::great:

Utgår från att även din palaja kunde bra engelska, vilket nog är en förutsättning för att klara det så fort.

//Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, det kanske är dags att man sätter sig ned med frugan och frågar vad hon egentligen sysslar med i skolan då eftersom det drar ut så på tiden!  :mdr:

Skönt både för Er och era respektive att de blivit klara med SFI. Det känns ju på något sätt inte riktigt som att tillvaron i Sverige kan dra igång på allvar innan dess tycker jag.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att det finns fler bönder än jag här, är väl inte så vanligt annars bland Thailandsresenärer tror jag. :dirol:

Själv har jag mjölkkor och lönen skall vi inte tala om.. :crazy:

Nån thaidam är inte att tänka på, om man säger så.. :kort:

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

C-dude. Vi verkar arbeta inom samma bransch. Jag gör samma som du verkar det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Jag jobbar som industrirörläggare/mekaniker i både Norge och runt i Sverige. Lönen är bra och jag har låga fasta utgifter. Iof jag är nästan aldrig hemma,men jag trivs med det,jag skulle bli rastlös av ett jobb på hemmaplan. Det skulle ju även märkas på lönen.Som jag har det nu kan jag vara ledig och resa till Thailand 3-4månader varje vinter  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Khun Somtam: Jo, det är sant. Ska väl inte sticka under stolen med att hon var flytande i engelska samt att hon pratar skaplig japanska efter sina studier. Så visst hade det sin fördel.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

IT för 22 år sedan?

READY

10 PRINT "Catch me!"

20 POKE 10000, 0

30 GOTO 10

RUN

:)

Hej noBuzz,

Snurrar ditt program fortfarande eller använder du <ESC> för att bryta och spara minne på din VIC20 (20kB inkl OS)?

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat som datakonsult hela mitt yrkesverksamma liv. Det började på 70-talet med anställning hos den amerikanska datajätten ”Control Data” (CDC) som var mycket stor på 70-talet och hade då de snabbaste och största maskinerna på marknaden. Vid den tiden dominerade tekniska tillämpningar mjukvaruproduktionen, främst konstruktioners hållfasthet och industriella optimeringsproblem. Min utbildningsbakgrund som matematiker och ekonom, en kombination som var mycket ovanligt vid den tiden, gav då full utdelning på marknaden. Intresset för optimeringsproblem av alla slag har jag behållit och när tillämpningar så småningom fick en mera kommersiell karaktär (ADB) under 80-talet, var det dags att lämna sin osynliga ”footprint” i form av kodgeneratorer (främst COBOL), screendesigners, rapportgeneratorer, funktionsbibliotek, objektklasser och omfattande databasprogrammering och –optimering. Alla dessa hjälpmedel är idag självklara tillbehör men fick skrivas per hand (Assembler, Algol etc.) i en mödosam process att generalisera återkommande problemställningar. Under tiden hade alla dessa generatorer producerat många miljoner rader av kod på stordatorerna runtom i Sveriges stora företag. Kod som, dessvärre för mig, aldrig krånglade och funktionsbibliotek betraktades snart som en del av operativsystemet av den yngre, ofta sämre utbildade personalen som ryckte upp efter de gamla pionjärerna som hade blivit trött på att handskriva kod för system som var omoderna redan när de installerades.

Utvecklingen började ta fart. De gamla stordatorerna åkte ut ur de mäktiga datacentralerna och har ersatts av minidatorer, medan PC’n gjorde sitt intåg på arbetsplatser och i hemmet. Jag hade blivit självständig vid det här laget och senast då fick jag en ny affärside. Mängder med förfärade kunder hörde av sig i panik och undrade hur man snabbt kunde konvertera/migrera denna mängd av grundläggande funktionalitet som där fanns kvar skenbart osynligt. I mitt behov till perfektion har jag försökt skriva ”underhållsfri” kod samt fått ohämmat utlopp för min strävan för ”generalisering” av lösningar (obs. inte samma som generalisering i en åsikt, hehe..). Nu började det trilla in slantarna för uteblivet krångel, krångel som dagens kortsiktiga IT-bransch lever av (”no fussy, no money”) . Det är klart att man ”paketerar” sina lösningar och förse dem med ett modernt gränssnitt, för att rädda de otroligt stora investeringar som man har gjort under 1900-talet. Jag skulle tro att 80 – 90 % av företagens datakraft (CPU) i världen baseras på mjukvara från 1900-talet. Detta faktum uppenbarades på nytt vid millennieskiftet då en del av det gamla gardet hade hunnit gå i pension.

Hur som helst började hjulen åter ta fart under ”IT-bubblans” dagar. Man började kalla sig för systemarkitekt istället för systemkonstruktör som hade gått i graven. Det var ingen hejd och allting skulle ”webifieras” utan att det för den delen tillkom några banbrytande innovationer i de bakomliggande ”kärnområden”.  Denna ”webifiering” skedde då som förr med hjälp av vad då? Ja, ”paketering” av gamla lösningar med ett nytt interface. Alltså har inte gamlingarna försvunnit, utan bara blivit osynliga igen tills nästa gång. Kommunikationsrevolution i samspel med de perifera enheterna har gett upphov till mycket ny funktionalitet men datorvärldens ”backbone” haft en ganska lugnt tillvaro, på sin höjd häftiga flygelkampar om metodfrågor. Cobol har gått i pension och blivit ersatt av C++ som dock mestadels generas av maskiner med en knapptryckning. På databassidan har SQL gått segrande ur striden med ett mycket smart koncept som grundlades på 70-talet men bröt igenom först på senare 80-talet. Internet hade gjort sitt intåg i stugorna och tom min gamla mamma mumlar något om HTML som f.ö. inte är något programmeringsspråk i egentlig bemärkelse, utan en slags text-”markup” teknik för att underlätta datorns interpretation vid en visuell presentation att textinnehållet.

Apropå, textformatet hade en tid på 90-talet börjat bli betraktat som ”lägrestående” av de alltmera högmodiga IT-experterna. Men Internets segertåg hade inte kunnat fullbordas utan denna ”primitiva” varelse i ordens rätta bemärkelse eftersom den utgör den minsta gemensamma nämnaren mellan datorvärldens alla enheter. Återigen en ”paketlösning” som inte var så trivialt att utveckla med tanke på den industriella kampen mellan diversifiering och standardisering.

Ja, nu är man IT-pensionär. Sysselsättningen består numera bara i att skriva fakturor med påminnelser om min och framförallt de bortglömda paketens existens.  Detta betungande arbete kan jag mycket väl utföra från Thailand. Den ”säden” som man har spridd omkring sig i sitt yrkesliv verkar ju fortfarande stå i full blom utan att jag behöver vattna den för mycket, hehe …

Avslutningsvis önskar jag alla IT-ungdomar att förstå på vilken plats på pyramiden de själva står och alla blivande IT-proffsen att fundera på var på pyramiden man lägger sin produktion. Det börjar bli allt viktigare i en tid där produkter blir föråldrade innan man halvvägs ha hunnit sätta sig in, än mindre bli expert på.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många andra här är man inom IT.

Driftare/Onsite blaha.

Lön: Okej, skulle inte skada om VD'n lättade lite mer på lädret när man fakturerar stora summor på uppdragen.

Sido-projekt/Inkomst: Dryga 9k per månad delat på mig och polaren.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är delägare i ett investmentbolag . Tjänar 65.000 kr i månaden och en varierande summa i aktieutdelningar .

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

C-Dude och John Khonken

Jag jobbar också i samma eller en nära branch hos ett litet företag (York/Johnson Controls)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har jobbat som datakonsult hela mitt yrkesverksamma liv. Det började på 70-talet med anställning hos den amerikanska datajätten ”Control Data” (CDC) som var mycket stor på 70-talet och hade då de snabbaste och största maskinerna på marknaden. Vid den tiden dominerade tekniska tillämpningar mjukvaruproduktionen, främst konstruktioners hållfasthet och industriella optimeringsproblem. Min utbildningsbakgrund som matematiker och ekonom, en kombination som var mycket ovanligt vid den tiden, gav då full utdelning på marknaden. Intresset för optimeringsproblem av alla slag har jag behållit och när tillämpningar så småningom fick en mera kommersiell karaktär (ADB) under 80-talet, var det dags att lämna sin osynliga ”footprint” i form av kodgeneratorer (främst COBOL), screendesigners, rapportgeneratorer, funktionsbibliotek, objektklasser och omfattande databasprogrammering och –optimering. Alla dessa hjälpmedel är idag självklara tillbehör men fick skrivas per hand (Assembler, Algol etc.) i en mödosam process att generalisera återkommande problemställningar. Under tiden hade alla dessa generatorer producerat många miljoner rader av kod på stordatorerna runtom i Sveriges stora företag. Kod som, dessvärre för mig, aldrig krånglade och funktionsbibliotek betraktades snart som en del av operativsystemet av den yngre, ofta sämre utbildade personalen som ryckte upp efter de gamla pionjärerna som hade blivit trött på att handskriva kod för system som var omoderna redan när de installerades.

Utvecklingen började ta fart. De gamla stordatorerna åkte ut ur de mäktiga datacentralerna och har ersatts av minidatorer, medan PC’n gjorde sitt intåg på arbetsplatser och i hemmet. Jag hade blivit självständig vid det här laget och senast då fick jag en ny affärside. Mängder med förfärade kunder hörde av sig i panik och undrade hur man snabbt kunde konvertera/migrera denna mängd av grundläggande funktionalitet som där fanns kvar skenbart osynligt. I mitt behov till perfektion har jag försökt skriva ”underhållsfri” kod samt fått ohämmat utlopp för min strävan för ”generalisering” av lösningar (obs. inte samma som generalisering i en åsikt, hehe..). Nu började det trilla in slantarna för uteblivet krångel, krångel som dagens kortsiktiga IT-bransch lever av (”no fussy, no money”) . Det är klart att man ”paketerar” sina lösningar och förse dem med ett modernt gränssnitt, för att rädda de otroligt stora investeringar som man har gjort under 1900-talet. Jag skulle tro att 80 – 90 % av företagens datakraft (CPU) i världen baseras på mjukvara från 1900-talet. Detta faktum uppenbarades på nytt vid millennieskiftet då en del av det gamla gardet hade hunnit gå i pension.

Hur som helst började hjulen åter ta fart under ”IT-bubblans” dagar. Man började kalla sig för systemarkitekt istället för systemkonstruktör som hade gått i graven. Det var ingen hejd och allting skulle ”webifieras” utan att det för den delen tillkom några banbrytande innovationer i de bakomliggande ”kärnområden”.  Denna ”webifiering” skedde då som förr med hjälp av vad då? Ja, ”paketering” av gamla lösningar med ett nytt interface. Alltså har inte gamlingarna försvunnit, utan bara blivit osynliga igen tills nästa gång. Kommunikationsrevolution i samspel med de perifera enheterna har gett upphov till mycket ny funktionalitet men datorvärldens ”backbone” haft en ganska lugnt tillvaro, på sin höjd häftiga flygelkampar om metodfrågor. Cobol har gått i pension och blivit ersatt av C++ som dock mestadels generas av maskiner med en knapptryckning. På databassidan har SQL gått segrande ur striden med ett mycket smart koncept som grundlades på 70-talet men bröt igenom först på senare 80-talet. Internet hade gjort sitt intåg i stugorna och tom min gamla mamma mumlar något om HTML som f.ö. inte är något programmeringsspråk i egentlig bemärkelse, utan en slags text-”markup” teknik för att underlätta datorns interpretation vid en visuell presentation att textinnehållet.

Apropå, textformatet hade en tid på 90-talet börjat bli betraktat som ”lägrestående” av de alltmera högmodiga IT-experterna. Men Internets segertåg hade inte kunnat fullbordas utan denna ”primitiva” varelse i ordens rätta bemärkelse eftersom den utgör den minsta gemensamma nämnaren mellan datorvärldens alla enheter. Återigen en ”paketlösning” som inte var så trivialt att utveckla med tanke på den industriella kampen mellan diversifiering och standardisering.

Ja, nu är man IT-pensionär. Sysselsättningen består numera bara i att skriva fakturor med påminnelser om min och framförallt de bortglömda paketens existens.  Detta betungande arbete kan jag mycket väl utföra från Thailand. Den ”säden” som man har spridd omkring sig i sitt yrkesliv verkar ju fortfarande stå i full blom utan att jag behöver vattna den för mycket, hehe …

Avslutningsvis önskar jag alla IT-ungdomar att förstå på vilken plats på pyramiden de själva står och alla blivande IT-proffsen att fundera på var på pyramiden man lägger sin produktion. Det börjar bli allt viktigare i en tid där produkter blir föråldrade innan man halvvägs ha hunnit sätta sig in, än mindre bli expert på.

Mvh

//Singha711

Vi tackar för din ansökan, men tyvärr har tjänsten redan blivit tillsatt.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru är raketforskare och efter en halv dag på SFI så blev hon anställd som rektor där.

Rekorderlige Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min fru är raketforskare och efter en halv dag på SFI så blev hon anställd som rektor där.

Rekorderlige Arne

HAHAHAHAHAHA där slog du papayasalladen med hästlängder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker frågan är ovidkommande eftersom jag inte alls behöver försörja min fru. Vi jobbar båda och tjänar mer än vi behöver så ingen av oss är någon börda för den andre.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt diskrimimeras vi arbetsbefriade, fanns ju inte ens med i omröstningen, upprörande att sådant kan fortgå på detta forum,skäms ta mej f-n.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tja

ADA är stendött!

COBOL är ett högst levande språk. Du använder dig av det ca 10 gånger per dag. 80% av alla affärstransaktioner passerar ett COBOL-program. 5 miljarder rader kod produceras varje år.

:):):)

mvh

Använder aldrig COBOL. Bara PHP eller Java. Eller Svenska för mina affärstranskationer ( I.E "Ge mig lön nu!"  :) )

for($x=0;$x>5000000001;$x++){

echo '$person'.$x.'=new Person("mamma bäng fan pappa käng");';

}

Producerade just 5 miljarder och EN rad kod på min lokala webserver. Ha! ;)

Quote

Hej noBuzz,

Snurrar ditt program fortfarande eller använder du <ESC> för att bryta och spara minne på din VIC20 (20kB inkl OS)?

Mvh

//Singha711

Den gamla Atarin borde vara lite andfådd vid det här laget. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...