Jump to content
IGNORERAD

Vilket flygbolag är inte....

C-dude
 Dela

Recommended Posts

Tjejen ska ju hit inom en snar framtid då UT är klart.

Min undran är vilket flygbolag som inte är kinkiga/noga med en viss övervikt.

Man har ju sett under alla år att vissa damer kommer hit till svedala med både 2,3,4 stora väskor som lätt väger mer än vad både Thaiair o övriga  har som maxgräns.

Jag kan gissa att Thai inte är så petnoga el har jag fel?

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev C-dude:

Man har ju sett under alla år att vissa damer kommer hit till svedala med både 2,3,4 stora väskor som lätt väger mer än vad både Thaiair o övriga  har som maxgräns.

C;D

intressant fråga, bra att veta vilka man INTE ska åka med i så fall, överbelastat flygplan kan vara en dötsfälla

• Ge karma 2
  • Tummen upp 3
Dela på andra sajter

Visst kan det av den orsaken vara bra att veta.  Men sen är vissa flygbolag snåla  av den orsaken att det kostar lite mer flygbränsle om alla skulle ha  20, 30, 40, el rent av 60kg

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev C-dude:

C;D

Ja du har fel. Jag har själv fått slänga saker för att jag hade 2 kg för mycket  på BKK.

Men om inte 30 kg med thai räcker kanske Norwegian är ett alternativ där man kan köpa till bagage 

• Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

åkte med tajjen  en gång förut och hade 7 kg för mycket i resväskan som jag var tvungen att ta bort .och lägga det i handbagaget istället inga problem :haha::haha:  tajj stajjl  mvh97

Dela på andra sajter

intressant fråga, bra att veta vilka man INTE ska åka med i så fall, överbelastat flygplan kan vara en dötsfälla
Tror du inte att flygbolagen noterar i systemet hur tunga väskorna är? Och i sin tur besättningen där framme får all info och som sedan måste godkännas...

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Dela på andra sajter

Thai vägrar väskor over 32 KG. Däremot är dom flexibla om antalet. Handbage går det att ha flera.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja du har fel. Jag har själv fått slänga saker för att jag hade 2 kg för mycket  på BKK.

Men om inte 30 kg med thai räcker kanske Norwegian är ett alternativ där man kan köpa till bagage 

Köper du en enkel Lowfare biljett Bkk-Arn med Norwegian tex 17 nov och går genom Ticket och väljer deras nästa nivå uppåt så är det i pris som LowFare + men med 2 st 20 kg väskor och en 10 kg handbagage.  Dessa 50 kg brukar räcka för deras mat och kryddor...

Edit: Mat ingår i detta priset.

https://www.norwegian.com/se/bokning/flyg/valj-flyvning/?D_City=BKK&A_City=ARN&TripType=1&D_SelectedDay=17&D_Day=17&D_Month=201711&R_Day=01&R_Month=201711&dFare=1799&AgreementCodeFK=-1&CurrencyCode=SEK&mode=ab&mode=ab

Ändrades av Tekkor
Dela på andra sajter

Tänk om alla som ville ta med övervikt gjorde det, då skulle inte många plan orka lyfta från start banan!!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Dela på andra sajter

Jo att ladda 1 väska mer än det tillåtna kan jag väl förstå ( o det finns ju dom som har max 1 väska o 20-22 kg ) och det kan ju ha med killarna som sköter om baggage hanteringen. Men som jag sett så finns det ju tillfällen då man sett att kvinnorna har med sig både 2,3,4 väskor laddade med grönsaker o dyl. Har dom då lyckats muta alt betalat extra alt blivit godkända med dessa överlast? Detta e ju inte ngt enstaka förekommande tillfälle utan gäller väl alla damer som åker tillbaka från Thailand.

C:D

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev C-dude:

C;D

Skiljer väldigt mycket från dag till dag. Är ett flygplan fullt lastat så är det stenhårt att inte ta med mer än tillåtet. Är det dåligt med resenärer brukar de vara betydligt villigare att släppa igenom övervikt. Har åkt med en del olika och det skiljer hela tiden, tycker att de blivit mera restriktiva nu för tiden än förut. 

Håller med den som sa att baggarna har vettiga priser på att köpa till bagage, annars blir det lite lotteri om hon ska få med eller inte. Frugan räknar alltid med att hon ska få med övervikt. Hon blir lika förbannad varje gång hon får kasta mat för att hon inte får ta med övervikt. De senaste gångerna har det varit med Thai. Nästa gång vet hon att det är ok att ha upp mot en 10kg övervikt för det har hon haft en gång för länge sedan. Thailogik är det svårt att förstå sig på.

• Ge karma 2
  • Haha 4
Dela på andra sajter

Finns inget bolag som är generösa numera. Väg före och köp till extra väskor där det går.

Mycket dyrare att göra det vid incheckningen.

Övervikt går på 55 US dollar hos Thai per kg.

Nu vägs ofta handbagaget också.

Nya tider nu och att det gick för 5 år sen duger inte vid incheckningen.

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev leifen:

Finns inget bolag som är generösa numera. Väg före och köp till extra väskor där det går.

Mycket dyrare att göra det vid incheckningen.

Övervikt går på 55 US dollar hos Thai per kg.

Nu vägs ofta handbagaget också.

Nya tider nu och att det gick för 5 år sen duger inte vid incheckningen.

Ja flygbränlse är inte gratis om man säger så!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Dela på andra sajter

Finns ju flera(skulle tro de flesta) där man i förväg kan köpa till extra bagage/vikt, bla Norwegian som nämns ovan.

Betydligt billigare att lägga till i förväg än akut på flygplatsen.

• Ge karma 3
  • Tummen upp 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev frason:

Enkelt, räkna inte med att få med övervikt.

Ja svårare än så är det inte

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev frason:

Säg det till en thaitjej som ska tillbaka till Sverige med väskorna fullproppade med mat ock kryddor.  :waaaht:

• Ge karma 2
  • Haha 1
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev frason:

Men om jag redan har övervikt? På magen 

• Haha 1
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Wanchai:

Säg det till en thaitjej som ska tillbaka till Sverige med väskorna fullproppade med mat ock kryddor.  :waaaht:

Frugan brukar vara noga med det MEN det kan bli felfördelat i väskorna.

Vi brukar vara 3 som reser så frugan lägger beslag på 3 resväskor och 1 handbagage.  Jittra och jag får nöja oss med varsitt handbagage :haha:

Hon brukar trycka i 32 + 32 + 32 + 10 med med mat å grönsaker.

Jag har inte talat om att hon får ta 3 X 40 kg + handbagage  totalt :look_down:

• Haha 5

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev frason:

Men om jag redan har övervikt? På magen.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Vi brukar vara 3 som reser så frugan lägger beslag på 3 resväskor och 1 handbagage.  Jittra och jag får nöja oss med varsitt handbagage :haha:

Jag tror inte man får ta 3 x 40 kg, varje väska får väga max 32 kg hos Thai Air däremot får man ta 40 kg fördelat på flera väskor (om man har silverstatus).

// mrco

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Numera är de rätt restriktiva på så tunga väskor, det ska delas upp på 2

• Ge karma 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev mrco:

Jag tror inte man får ta 3 x 40 kg, varje väska får väga max 32 kg hos Thai Air däremot får man ta 40 kg fördelat på flera väskor (om man har silverstatus).

// mrco

Precis 32 kg max per väska men antagligen menade Kenneht att dom är 3 personer där av 3 *40kg.

Dock får handbagaget bara väga 7 kg. Många verkar tro att det är 10 men det är väl inte så ofta dom kontrollerar handbagaget 

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev L64:

Tror du inte att flygbolagen noterar i systemet hur tunga väskorna är? Och i sin tur besättningen där framme får all info och som sedan måste godkännas...

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Har en god vän som nyss gått i pension från sitt jobb som Kapten på SAS.

Ibland flög han charterresor till exempel till Egypten...

På resan ner till Egypten låg förbeställda kassar med "Taxfree" varor i bagagerummet och räknades som last som måste räknas med i beräkningen av startvikt, på flygplatsen där nere lastades varorna ur lastrummet och lades på beställarnas säten, så att de fick sin sprit och annat när de klev ombord... DÅ skulle de inte längre räknas som last, utan ingick i vad passagerarna fick lov att ha som handbagage.

Han protesterade i början, men det var bara att ge upp, och SAS räknas ändå som ett av de seriösaste bolagen, vad gäller säkerhetstänkande.

Samma sak gäller för all taxfree ni köper på flygplatsen, ingen vet hur mycket extra last som bärs ombord, vad gäller inköpta varor efter incheckningen.

Så det är inte alltid logiskt, tur att det finns säkerhetsmarginaler.

MVH

• Ge karma 2

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...