Jump to content

Nu kan du slippa Google-annonserna och samtidigt hjälpa MPR.

Läs mera här...

Cavemannen

Skatten chockhöjs för pensionärer bosatta utomland

Recommended Posts

andrejsdenruskige    45 909
andrejsdenruskige

Den tanken har jag också haft....även om du kanske skämtar lite skämtar tror jag det ligger en del i det.
Den dag sossesvinen inför den nya flygskatten kommer jag att börja flyga via Danmark eller Finland, till och från jobb utan att passera Sverige.

Jag skämtar inte i denna fråga, utan jag är totalt seriös.

En trevlig uträkning kan jag bekosta mig på när jag skriver med telefonen.

Låt oss säga att jag har en butik.
Jag köper in en vara för 6000:- och säljer den för 10000:-
Det blir 4000:- i förtjänst.
Staten ska dock ha in sina 2000:- och jag får behålla 2000:-
Enda problemet är att jag ska betala skatt och enkelt räknat så kan vi vara snälla med staten och säga att det blir 50% av inkomsten.

Detta gör att jag har 1000:- kvar.

Staten tjänar alltså mer på min business än vad jag själv mäktar med.

Att jag senare ska betala lokalhyra och annat med mina 1000:- och moms går in till staten för minsta lilla köp jag gör, visar att staten mycket gärna vill att folk bor i Sverige.

Med den faktan i tanken så skulle Sverige klara sig utan skatt på lön. Problemet är att folk skulle få något för pengarna och så kan man inte ha det.
  • Ge karma 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Fritz    33 359
Fritz

Undrar vad dom finska medborgarna som redan har eller har tänkt flytta till Portugal av skatteskäl tycker om detta. Det är alltså inte bara Sverige som gnäller ser det ut som.

Finland har tagit ytterligare ett steg. I höstas revs det gamla avtalet och Finlands finansminister Petteri Orpo och Mário Centano undertecknade istället ett nytt där privata pensioner kan beskattas i Finland – även om pensionären är bosatt i Portugal.

De nordiska finansministrarnas kritik verkar ha påverkat den portugisiska regeringen. En beskattning av svenskarnas tjänstepension behöver dock inte nödvändigtvis skrämma bort alla utländska pensionärer.

“Man lägger sig på en nivå som är så pass låg att ingen förändrar sitt beslut att flytta. I Sverige har vi världens högsta marginalskatt, så fem-tio procent är fortfarande extremt attraktivt”, säger Johan Sander på Deloitte.

https://www.di.se/nyheter/ny-skatt-hotar-svenska-pensionarsparadiset/

Fritz..

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Krille    3 580
Krille
2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Den tanken har jag också haft....även om du kanske skämtar lite skämtar tror jag det ligger en del i det.

Den dag sossesvinen inför den nya flygskatten kommer jag att börja flyga via Danmark eller Finland, till och från jobb utan att passera Sverige.

Det ligger väldigt mycket sanning i det och finns garanterat med i statens kalkyl. Inkomster och pensioner som "används" i Sverige ger staten diverse skatteintäkter men "används"  pengarna utomlands gör de inte det.  Så även om pensionärer utomlands inte utnyttjar t ex den svenska vården så går staten ändå "miste" om stora belopp i skatter.

Så egentligen borde man få betala högre skatt om spenderar sin inkomst eller pension utomlands ;)

/Krille

• Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tallviking    80 023
Tallviking

De svenska pensionärerna i Portugal kan andas ut. Det blir inget av den portugisiska regeringens hot om att ändra de gynnsamma skattereglerna.

https://www.di.se/nyheter/ingen-skattesmall-for-svenskarna-i-portugal/

Det var inte Sverige som ville ha in pengarna (som vissa här påstått) utan Portugal som INTE vill ha in pengarna för därigenom gynnas deras egna interna bostadsmarknad som har haft stora problem eftersom de låga skatterna lockar pensionärer till landet som köper bostäder.

Ändrades av Tallviking
  • Ge karma 4
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
SatanG    13 078
SatanG
2 timmar sedan, skrev Krille:

Det ligger väldigt mycket sanning i det och finns garanterat med i statens kalkyl. Inkomster och pensioner som "används" i Sverige ger staten diverse skatteintäkter men "används"  pengarna utomlands gör de inte det.  Så även om pensionärer utomlands inte utnyttjar t ex den svenska vården så går staten ändå "miste" om stora belopp i skatter.

Så egentligen borde man få betala högre skatt om spenderar sin inkomst eller pension utomlands ;)

/Krille

Ja höj skatten med 500% :-)

/ SatanG

Ändrades av SatanG

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
apknug    1 848
apknug
De svenska pensionärerna i Portugal kan andas ut. Det blir inget av den portugisiska regeringens hot om att ändra de gynnsamma skattereglerna.

https://www.di.se/nyheter/ingen-skattesmall-for-svenskarna-i-portugal/

Det var inte Sverige som ville ha in pengarna (som vissa här påstått) utan Portugal som INTE vill ha in pengarna för därigenom gynnas deras egna interna bostadsmarknad som har haft stora problem eftersom de låga skatterna lockar pensionärer till landet som köper bostäder.
Mycket bra.

Men tyvärr står Magdalenas hot troligen kvar. Hon retar sig på att hon måste skatta för sin tjänstepension så hon kan tyvärr komma att säga upp/omförhandla dubbelbeskattningsavtalet med pourtugal. En !inte längre process dock.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
GreenValley    13 492
GreenValley
3 timmar sedan, skrev apknug:

Mycket bra.

Men tyvärr står Magdalenas hot troligen kvar. Hon retar sig på att hon måste skatta för sin tjänstepension så hon kan tyvärr komma att säga upp/omförhandla dubbelbeskattningsavtalet med pourtugal. En !inte längre process dock.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Förhoppningsvis är hon inte kvar i regeringen om ett år.

• Ge karma 4
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
born41    2 291
born41
Kan någon klok person förklara varför den sk sjömanskatten på 15 % är helig. ?

Enda skälet till höjningen av SINK är att den sänktes av den borgerliga regeringen 2014. 
+ avundsjuka på sk skatteflyktingar. 

Sjömansskatt infördes för längesedan troligen på 1940-talet för att sjömän inte kunde tillgodogöra sig den svenska välfärden samtidigt som dom genom sjöfarten drog in stora summor till statskassan. Man behövde lite deklarera och kunde inte göra några avdrag. 1957 förlorade jag en rejäl summa då jag gick i land och startade mina studier. Jag hamnade mellan 2 stolar och det hjälpte inte att jag skrev "till konungen". En advokat hjälpte mig gratis för han tyckte att jag blev orättvist behandlad. Born41

Skickat från min F3111 via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Soengsang    79 155
Soengsang
36 minuter sedan, skrev born41:

Sjömansskatt infördes för längesedan troligen på 1940-talet för att sjömän inte kunde tillgodogöra sig den svenska välfärden samtidigt som dom genom sjöfarten drog in stora summor till statskassan. 

Helt rätt, men varför skattar sjöfolk som har sink lägre än pensionärer med sink.....ingen av dem tillgodogör sig väl den svenska välfärden som utlandsboende.

Jag sinkade ca 2 år, men har för mig att jag skattade 17% då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll