Jump to content
IGNORERAD

Skatten chockhöjs för pensionärer bosatta utomland


Cavemannen

Recommended Posts

nu blir det tufft 

forst 25% skattehojning på pension

sedan okar matpriset med 25%         från 20B  till 25 B

undrar vad man skall dra in på 

super inte   roker inte 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    19

  • Nemo

    18

  • Soengsang

    14

  • SatanG

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 timmar sedan, skrev sarne:

När finansminister Magdalena Andersson lade fokus, sin tid på  svenskar som  inte behövde skatta på tjänstepension-privat pension i Portugal bodde det ca 800 st svenskar där.  Ett klart fall för en minister!! 

 

 

Många ska suga på karamellen. Cashen måste in :waaaht:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/13/2017 at 17:54, skrev Soengsang:

Skattesmäll mot svenska pensionärer – tänk på det här om du vill flytta utomlands

MIN EKONOMIigår  08:46

Svenska pensionärer kan se fram mot skattesänkningar nästa år.
Utom de som flyttat utomlands – för dem väntar i stället höjd skatt.
– Jag har i dag en budget som är mycket snäv och därför måste jag försöka dra in på något för att ­­klara höjningen, säger ­Johan Ehrlin, 69, sedan ­flera år bosatt i Thailand.

Vid årsskiftet höjs den särskilda inkomstskatten för utomlands bosatta, ­vanligtvis förkortad sink, från 20 till 25 procent.
Enligt Skatteverket är 160 000 pensionärer sink­beskattade och utgör därmed den största gruppen som berörs av höjningen.

I genomsnitt har de inkomster på 10 082 kronor i månaden, enligt utlandssvenskarnas intresseorganisation Svenskar i världen.

–  Jag planerar att sluta med min egen sjukförsäkring och bara behålla min 13-årige sons. Jag kommer också att äta billigare om det går, mera ris även om det är katastrof för mitt socker, ­säger Johan Ehrlin, en av många drabbade för vilka höjningen kommer att kännas i plånboken.

– Vi får klara oss, men jag förstår inte varför vi pensionärer ska betala 25 procent medan idrottsmän och sjömän bara betalar 15 procent i sinkskatt. Vi har exakt ­samma skyldigheter och ­avsaknad av förmåner från Sverige.
Sink är en förenklad form av skatt för personer som betraktas som helt utflyttade från Sverige. Den medger inte några avdrag. I gengäld krävs inte någon deklaration. För artister, idrottsmän och sjömän bosatta utomlands gäller en särskild sinkskatt på 15 procent.

FOTO: TT NYHETSBYR?N

Får in 370 miljoner

Skattesatsen för den ­vanliga sinken var tidigare 25 procent men sänktes till 20 procent av regeringen Reinfeldt. Nu ska den alltså höjas tillbaka till den tidi­gare nivån igen. Regeringen räknar med att reformen kommer att ge 370 miljoner kronor mer i skatteintäkter varje år.
Intresseorganisationen Svenskar i världen var en av remissinstanserna och har motsatt sig förslaget.
– Vi tycker att det rimmar illa att man höjer skatten för den lilla gruppen som bor utomlands när man samtidigt sänker skatten – och det med rätta – för dem med ­låga pensioner hemma i Sverige, säger generalsekreteraren Karin Ehnbom-Palmquist.
– Just i Spanien, där jag ­befinner mig just nu, är det många svenskar som bott ganska länge och som flyttat ut med en låg pension. De oroar sig nu när skatten höjs igen.

Kan välja att deklarera

Leif Jacobsson (S), statssekreterare på Finansdepartementet:
– Sinken är inte en skatt på pensionärer, det är en skatt på de som är bosatta utomlands.
–  Om man ser att man skulle få en lägre skatte­belastning om man skattade som i Sverige så kan man lämna in en vanlig deklarationsblankett och göra det. Då får man del av de avdrag och annat som gäller om man skulle vara fullständigt skattskyldig.
–  När Fredrik Reinfeldt bjöd på den här skattesänkningen så intecknade han barnens framtid, för det var lån han använde för att kunna sänka den skatten.

Tänk på det här om du som pensionär tänker flytta utomlands

▪ Du får behålla din inkomstpension, premiepension och ­tilläggspension oavsett vilket land du flyttar till.
▪ Din garantipension får du ­behålla om du flyttar till ett land inom EU, EES-länderna, Schweiz och i vissa fall Kanada.
 ▪ Ditt bostadstillägg får du inte behålla om du flyttar från ­Sverige, såvida du inte vistas i ett land inom EU/EES eller i Schweiz och har kvar din bostad i Sverige. Betalar du fortfarande för bostaden kan du få bostadstillägg om du planerar att vara borta från Sverige i högst ett år. Utanför EU/EES kan bostads­tillägg betalas ut under högst sex månader.
▪ Sverige har avtal med många länder som reglerar var du ska betala skatt för din svenska pension. I regel ska du betala särskild inkomstskatt för ­utomlands bosatta (sink) på din pension. Det är en skatt på 0 procent, men som nästa år höjs till 25 procent, och du ­behöver inte deklarera din ­inkomst. Har Sverige ett skatteavtal med landet du bor i kan pensionen vara undantagen från beskattning.
Källa: Pensionsmyndigheten och Skatteverket

Så slår skattehöjningen

 ► 61 procent av de som betalar sinkskatt är pensionärer.
I genomsnitt får du 10 080 kronor i månaden. Sinkskatt tas bara ut för belopp över 2 875 kronor i månaden.

 ► För den som får en ­allmän pension på 10 000 kronor i månaden innebär höjningen 354 kronor mindre i plån­boken varje månad.
Källa: Svenskar i världen

Skattehöjningen ger 370 miljoner till staten och det är en bråkdel av budgeten. För oss cirka 100000 fattigpensionärer i utlandet betyder höjningen av skatten väldigt mycket. När pensionärer får det bättre nästa år i Sverige så drabbas vi med SINK- skatt av en 5% höjning. Det är magstarkt att skriva att vi kan välja bort SINK- skatten och betala skatt i Sverige som ger oss möjlighet till avdrag om vi ser att vi får mer pengar över. Vi får möjlighet att deklarera men vi har inga avdrag att göra. Det ger oss ändå högre skatt jämfört med SINK- skatten om den låg kvar på 20 %. Visst, det är ingen pensionärsskatt men resultatet blir att vi utlandspensionärer drabbas. Man kan fundera över om det är ett straff som regeringen vill ge till oss för att vi av olika orsaker har valt att leva vårt återstående liv i ett land utanför Sverige.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skattehöjningen ger 370 miljoner till staten och det är en bråkdel av budgeten. För oss cirka 100000 fattigpensionärer i utlandet betyder höjningen av skatten väldigt mycket. När pensionärer får det bättre nästa år i Sverige så drabbas vi med SINK- skatt av en 5% höjning. Det är magstarkt att skriva att vi kan välja bort SINK- skatten och betala skatt i Sverige som ger oss möjlighet till avdrag om vi ser att vi får mer pengar över. Vi får möjlighet att deklarera men vi har inga avdrag att göra. Det ger oss ändå högre skatt jämfört med SINK- skatten om den låg kvar på 20 %. Visst, det är ingen pensionärsskatt men resultatet blir att vi utlandspensionärer drabbas. Man kan fundera över om det är ett straff som regeringen vill ge till oss för att vi av olika orsaker har valt att leva vårt återstående liv i ett land utanför Sverige.   Som extra pålägg så gör Riksbanken det surt för oss i Thailand genom sin räntepolitik. Vi förlorar mycket pengar när växlingskursen mot Bath är så låg.

Ändrades av Stigge
Tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att beakta i september nästa år....... Det var så mycket bättre med Kroknäsan, Foten, mustaschen, Tobleronen o nu med svetsaren!

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev apknug:

Värt att beakta i september nästa år....... Det var så mycket bättre med Kroknäsan, Foten, mustaschen, Tobleronen o nu med svetsaren!

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

Du glömde Brylcreemen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då är SINK skatten snart tillbaka till samma nivå som 2014 ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då är SINK skatten snart tillbaka till samma nivå som 2014 [emoji6] 
Det har nog framgått ovan, det var bättre förr o snart är vi där igen. Välkommen till urnorna 2018.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev leifen:

Ja, då är SINK skatten snart tillbaka till samma nivå som 2014 ;) 

Ja sossarna älskar att höja skatter så de kan vara jultomten sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Stigge:

Skattehöjningen ger 370 miljoner till staten och det är en bråkdel av budgeten. För oss cirka 100000 fattigpensionärer i utlandet betyder höjningen av skatten väldigt mycket. När pensionärer får det bättre nästa år i Sverige så drabbas vi med SINK- skatt av en 5% höjning. Det är magstarkt att skriva att vi kan välja bort SINK- skatten och betala skatt i Sverige som ger oss möjlighet till avdrag om vi ser att vi får mer pengar över. Vi får möjlighet att deklarera men vi har inga avdrag att göra. Det ger oss ändå högre skatt jämfört med SINK- skatten om den låg kvar på 20 %. Visst, det är ingen pensionärsskatt men resultatet blir att vi utlandspensionärer drabbas. Man kan fundera över om det är ett straff som regeringen vill ge till oss för att vi av olika orsaker har valt att leva vårt återstående liv i ett land utanför Sverige.   Som extra pålägg så gör Riksbanken det surt för oss i Thailand genom sin räntepolitik. Vi förlorar mycket pengar när växlingskursen mot Bath är så låg.

Vad räknas som "fattigpensionär"?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad räknas som "fattigpensionär"?
Under EUs standard för pensionärer och Sverige ligger högt upp i den ligan. Heja!

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

För våra arbetande svenskar som arbetat I låglöna arbeten. Många av dom lever under EUs existensminimun. Jag tycker det är ett hån mot dom

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev leifen:

Ja, då är SINK skatten snart tillbaka till samma nivå som 2014 ;) 

Du menar 2013 års nivå! SINK-skatten sänktes från 25% till 20% 1/1 2014!  

 

Så här skriver finansdepartementet i sin premomoria om varför de vill höja skatten:

 

" Av offentligfinansiella skäl bör skattesatsen för särskild inkomstskatt för utomlands bosatta återställas till 25 procent av skattepliktig inkomst, som inte utgör sjöinkomst."

 

 

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Wanchai:

Ja sossarna älskar att höja skatter så de kan vara jultomten sen.

 

Ja trist att se svenskarna bli köpta för sina egna pengar.  Blir nästan surrealistiskt när Maggan & Co. klappar sig på bröstet och tycker de gjort något fantastiskt när de beslutar ge en liten del av de beslagtagna pengarna tillbaka.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

"Offentligfinansiella skäl" = Det fattas pengar i Statskassan.
Men Maggan o svetsarn säger ju att de har så bra ekonomi. Överskott!

Undrar var de pengarna kommer ifrån? Hehe lurade är vi alla. [emoji23][emoji23]

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig stör det inte att man höjer sink-skatten,   nyttjar det inte själv ;) Det som jag blir förbannad på är ju att man ska betala skatt för att upprätthålla den odugliga poliskåren, den dåliga vården med långa vårdköer. Försäkringskassan som numera bara verkar ha till uppgift att få ner sjuktalet, hälsa och läkarintyg skiter dom fullständigt i. Kirurger som sitter och bedömer  psykisk ohälsa och tvärtom, utan att ha  träffat patienten och kör över behandlande läkare (ja, jag har själv drabbats).  Allt detta som man inte längre kan/vill nyttja men är tvingad att betala för , samtidigt som man slänger iväg miljarder via Migrationsverket och genom att öppna sina hjärtan och gränserna bara förvärrar situationen. Det minsta man kunde begära var väl ändå att man fick en försäkring som täckte sjukvård oavsett i vilket land man väljer att bosätta sig.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-14 at 05:28, skrev samet:

 

 

 

Det är nog snart ett minne blott.

Sverige vill ta bort avtalet med Portugal. Hört snack om redan vid prskiftet från några som snabbt flyttat ut nu under hösten. Men hittar ingen riktigt fakta att avtalet verkligen upphör. 

 

https://www.svd.se/omforhandling-med-portugal-ska-stoppa-skattefrihet

 

https://www.aftonbladet.se/a/amz7E

Har inte hängt med i denna fråga. Men man vill alltså att Portugal ska ta skatt från Svenska ditflyttade pensionärer. Får den Svenska statskassan del av den skatten? Eller bygger det bara på avundsjuka och att ingen ska slippa undan skatt på någon liten del?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Mankan:

Har inte hängt med i denna fråga. Men man vill alltså att Portugal ska ta skatt från Svenska ditflyttade pensionärer. Får den Svenska statskassan del av den skatten? Eller bygger det bara på avundsjuka och att ingen ska slippa undan skatt på någon liten del?

Idag betalar man skatt i Portugal. Den skatten är väldigt låg eller noll. Inte helt säker. Maggan vill riva skatteavtalet och beskatta i pengarnas ursprungsland, alltså Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev samet:

Idag betalar man skatt i Portugal. Den skatten är väldigt låg eller noll. Inte helt säker. Maggan vill riva skatteavtalet och beskatta i pengarnas ursprungsland, alltså Sverige. 

"Vad vill man lösa?

– Att se till att pensioner inte blir skattefria"

 

När jag läser texten i SvD artikeln du länkade till får jag uppfattningen att grundproblemet ligger i att de Svenska pensionärerna som flyttar till Portugal slipper skatt på privata pensionsförsäkringar inte att pengarna i sig ska in till Sverige.

 

Problemet uppstod när Portugal ändrade reglerna och inte beskattade dessa. Så grundproblemet är alltså att inte Portugal tar ut skatten.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

"Vad vill man lösa?

– Att se till att pensioner inte blir skattefria"

 

När jag läser texten i SvD artikeln du länkade till får jag uppfattningen att grundproblemet ligger i att de Svenska pensionärerna som flyttar till Portugal slipper skatt på privata pensionsförsäkringar inte att pengarna i sig ska in till Sverige.

 

Problemet uppstod när Portugal ändrade reglerna och inte beskattade dessa. Så grundproblemet är alltså att inte Portugal tar ut skatten.

Svenskar flyttar till Portugal för att slippa skatt på sin svenska tjänstepension. Det är hemskt och fullt enligt Maggan som vill ha skatt på pengarna. 

 

Svårare än så är det inte. Maggan vill ha in varje spänn hon kan få. Att ge sig på utlandssvenskar är enkelt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon klok person förklara varför den sk sjömanskatten på 15 % är helig. ?

 

Enda skälet till höjningen av SINK är att den sänktes av den borgerliga regeringen 2014. 

+ avundsjuka på sk skatteflyktingar. 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter




 
När jag läser texten i SvD artikeln du länkade till får jag uppfattningen att grundproblemet ligger i att de Svenska pensionärerna som flyttar till Portugal slipper skatt på privata pensionsförsäkringar inte att pengarna i sig ska in till Sverige.
 
Problemet uppstod när Portugal ändrade reglerna och inte beskattade dessa. Så grundproblemet är alltså att inte Portugal tar ut skatten.


Helt korrekt hon lägger sig i vad andra länder skall göra med "hennes" skatteintäkter. Tråkigt att det finns folk som är så jävla dumma i huvet så de röstar för skiten.....


Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-13 at 12:54, skrev Soengsang:

Skattesmäll mot svenska pensionärer – tänk på det här om du vill flytta utomlands

MIN EKONOMIigår  08:46

Svenska pensionärer kan se fram mot skattesänkningar nästa år.
Utom de som flyttat utomlands – för dem väntar i stället höjd skatt.
– Jag har i dag en budget som är mycket snäv och därför måste jag försöka dra in på något för att ­­klara höjningen, säger ­Johan Ehrlin, 69, sedan ­flera år bosatt i Thailand.

Vid årsskiftet höjs den särskilda inkomstskatten för utomlands bosatta, ­vanligtvis förkortad sink, från 20 till 25 procent.
Enligt Skatteverket är 160 000 pensionärer sink­beskattade och utgör därmed den största gruppen som berörs av höjningen.

I genomsnitt har de inkomster på 10 082 kronor i månaden, enligt utlandssvenskarnas intresseorganisation Svenskar i världen.

–  Jag planerar att sluta med min egen sjukförsäkring och bara behålla min 13-årige sons. Jag kommer också att äta billigare om det går, mera ris även om det är katastrof för mitt socker, ­säger Johan Ehrlin, en av många drabbade för vilka höjningen kommer att kännas i plånboken.

– Vi får klara oss, men jag förstår inte varför vi pensionärer ska betala 25 procent medan idrottsmän och sjömän bara betalar 15 procent i sinkskatt. Vi har exakt ­samma skyldigheter och ­avsaknad av förmåner från Sverige.
Sink är en förenklad form av skatt för personer som betraktas som helt utflyttade från Sverige. Den medger inte några avdrag. I gengäld krävs inte någon deklaration. För artister, idrottsmän och sjömän bosatta utomlands gäller en särskild sinkskatt på 15 procent.

FOTO: TT NYHETSBYR?N

Får in 370 miljoner

Skattesatsen för den ­vanliga sinken var tidigare 25 procent men sänktes till 20 procent av regeringen Reinfeldt. Nu ska den alltså höjas tillbaka till den tidi­gare nivån igen. Regeringen räknar med att reformen kommer att ge 370 miljoner kronor mer i skatteintäkter varje år.
Intresseorganisationen Svenskar i världen var en av remissinstanserna och har motsatt sig förslaget.
– Vi tycker att det rimmar illa att man höjer skatten för den lilla gruppen som bor utomlands när man samtidigt sänker skatten – och det med rätta – för dem med ­låga pensioner hemma i Sverige, säger generalsekreteraren Karin Ehnbom-Palmquist.
– Just i Spanien, där jag ­befinner mig just nu, är det många svenskar som bott ganska länge och som flyttat ut med en låg pension. De oroar sig nu när skatten höjs igen.

Kan välja att deklarera

Leif Jacobsson (S), statssekreterare på Finansdepartementet:
– Sinken är inte en skatt på pensionärer, det är en skatt på de som är bosatta utomlands.
–  Om man ser att man skulle få en lägre skatte­belastning om man skattade som i Sverige så kan man lämna in en vanlig deklarationsblankett och göra det. Då får man del av de avdrag och annat som gäller om man skulle vara fullständigt skattskyldig.
–  När Fredrik Reinfeldt bjöd på den här skattesänkningen så intecknade han barnens framtid, för det var lån han använde för att kunna sänka den skatten.

Tänk på det här om du som pensionär tänker flytta utomlands

▪ Du får behålla din inkomstpension, premiepension och ­tilläggspension oavsett vilket land du flyttar till.
▪ Din garantipension får du ­behålla om du flyttar till ett land inom EU, EES-länderna, Schweiz och i vissa fall Kanada.
 ▪ Ditt bostadstillägg får du inte behålla om du flyttar från ­Sverige, såvida du inte vistas i ett land inom EU/EES eller i Schweiz och har kvar din bostad i Sverige. Betalar du fortfarande för bostaden kan du få bostadstillägg om du planerar att vara borta från Sverige i högst ett år. Utanför EU/EES kan bostads­tillägg betalas ut under högst sex månader.
▪ Sverige har avtal med många länder som reglerar var du ska betala skatt för din svenska pension. I regel ska du betala särskild inkomstskatt för ­utomlands bosatta (sink) på din pension. Det är en skatt på 0 procent, men som nästa år höjs till 25 procent, och du ­behöver inte deklarera din ­inkomst. Har Sverige ett skatteavtal med landet du bor i kan pensionen vara undantagen från beskattning.
Källa: Pensionsmyndigheten och Skatteverket

Så slår skattehöjningen

 ► 61 procent av de som betalar sinkskatt är pensionärer.
I genomsnitt får du 10 080 kronor i månaden. Sinkskatt tas bara ut för belopp över 2 875 kronor i månaden.

 ► För den som får en ­allmän pension på 10 000 kronor i månaden innebär höjningen 354 kronor mindre i plån­boken varje månad.
Källa: Svenskar i världen

Man ska införa en "elfordonspremie" för folk som köper sej en el-cykel, el-moped eller el-motorcykel med en årlig budget på 350 Miljoner så nu vet jag var pengarna ska gå!

 

"Information om regeringens elcykelpremie

Publicerad 2017-10-03

I regeringens budgetproposition den 20 september lades ett förslag om en elfordonspremie. Riksdagen kommer att besluta om förslaget under hösten 2017.

Förslaget innebär att den som fyllt 18 år och köper en elcykel, elmoped eller elmotorcykel ska få en premie (bidrag) på 25 procent av kostnaden. Ersättningen gäller retroaktivt för elfordon inköpta från och med den 20 september 2017. Högsta belopp för ersättning är 10 000 kronor. Förslaget gäller endast konsumenter med ett bidrag per person.

I budgeten avsätts 350 miljoner kronor årligen till premien under 2018–2020. Om riksdagen röstar igenom förslaget om efordonspremie i budgetpropositionen, kommer förordningen att träda i kraft 1 januari 2018.

Spara kvittot!

Vårt råd till dig som köper en elcykel är att spara kvittot och följa utvecklingen i media kring detta ärende. På kvittot ska framgå vilket fordon det gäller, genom till exempel ett ramnummer, registreringsnummer eller annat ID-nummer."

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...