Jump to content
IGNORERAD

Skatten chockhöjs för pensionärer bosatta utomland


Cavemannen

Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Du kanske har en annan uppfattning men jag uppfattar den verkliga inflationen långt högre de senaste åren. Jag tror inte på de officiella siffrorna ett dugg.

 

/ SatanG

Samma sak i Sverige, ingen inflation att tala om och ändå blir allting dyrare. Ffa maten men läste nånstans att det inte räknades med. Vet inte om det stämmer men det är ju det allra viktigaste.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    19

  • Nemo

    18

  • Soengsang

    14

  • SatanG

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Själv tycker jag att det är fint med utland.
Det blir ju lägre skatt.

Fint att slippa betala TV-licens när man är hemma i tillägg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Samma sak i Sverige, ingen inflation att tala om och ändå blir allting dyrare. Ffa maten men läste nånstans att det inte räknades med. Vet inte om det stämmer men det är ju det allra viktigaste.

Matpriserna tas definitivt med i beräkningen men den överlägset största posten är bostadskostnaderna, nästan en tredjedel av totalen.

http://www.forextrading.se/makro/inflation/definition-och-berakning

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Fritz:

Matpriserna tas definitivt med i beräkningen men den överlägset största posten är bostadskostnaderna, nästan en tredjedel av totalen.

http://www.forextrading.se/makro/inflation/definition-och-berakning

 

Fritz..

 

Ja med tanke på hur bostadspriserna i Sverige exploderat de sista 10 åren och räntan sänks de senaste så har du nog Svarte petter där vad det gäller Sverige.

 

I andra länder hänger mycket på oljepriset vad jag förstår, så här säger din källa.

"Ibland känns det lite irrelevant att gemföra ländernas inflation eftersom varje lands konsumtionskorg består av olika produkter och att varje produktgrupp har varierande vikt i varje lands KPI.

Vissa länder gör inte heller revideringar på vikten av varje produktgrupp och på produkterna som ingår i korgen, vilket leder till att varukorgen inte riktigt avspeglar den verkliga inflationen, eftersom KPI:n inte fångar upp den aktuella konsumtionen och därmed den aktuella prisnivån."

 

Deflation i Thailand, inte en chans. Samma ökning här på bostadspriser, mat går upp både ute och i affärer. Har du inte märkt det?

Vad är det du tycker blivit billigare de senaste åren, borträknat ev. bensinpris?

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev SatanG:

Deflation i Thailand, inte en chans. Samma ökning här på bostadspriser, mat går upp både ute och i affärer. Har du inte märkt det?

Det som jag med säkerhet vet är att jag under mina 10 år i Pattaya endast drabbats av en enda hyreshöjning på huset som jag hyr, från 10 000 till 11 000 per månad. Det andra som jag har stenkoll på är priset på att åka bathbuss och det har legat still på 10 battingar hela tiden.  Övrigt har jag dålig koll på så det känns som jag sagt mitt i denna diskussion.

 

Fritz..

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Fritz:

Det som jag med säkerhet vet är att jag under mina 10 år i Pattaya endast drabbats av en enda hyreshöjning på huset som jag hyr, från 10 000 till 11 000 per månad. Det andra som jag har stenkoll på är priset på att åka bathbuss och det har legat still på 10 battingar hela tiden.  Övrigt har jag dålig koll på så det känns som jag sagt mitt i denna diskussion.

 

Fritz..

 

Du tycker alltså att övrigt är oförändrat?

Själv tycker jag att maten börjar närma sig svenska priser i många fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev pontiac:

Ja somliga kan dra ner på 350 bahts  khao pat  men dom andra då ? Åka till annat land eller till norden kanske

Har bekant som flyttade till Kambodja när inte hans pengar räckte till visum i Thailand längre pga. den dyra växlingskursen.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som klarade att leva som utskriven med SINK 2013 bör klara det också 2018.
Nja pensionen har väl inte gått upp lika mycket som priserna
Link to comment
Dela på andra sajter

Inflationen i TH är inte högre än i S eller tex EU , men det stora problemet är att 

den sv.kr. är svag , beroende på Sveriges lågräntepolitik.

2015 i jan fick vi 5 bath för en krona nu knappt 4 . Klart att det har blivit sk inflation .

En golfrunda på tex Palm hills kostade i Jan 2015  500 svkr  , idag  625  svkr trots att avgiften är densamma i Bath

 

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om dessa jävla kaffeproducenter som smyghöjer kaffepriset genom att minska paketen till 450 gram :waaaht:

 

Börjar bli dyrt nu när man inte kan fika på jobbet varje dag :doubt:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Benjamas:
On 2017-10-20 at 14:34, skrev leifen:
De som klarade att leva som utskriven med SINK 2013 bör klara det också 2018.

Nja pensionen har väl inte gått upp lika mycket som priserna

Säg inte det, mycket har blivit billigare i Thailand under dessa år.

Drivmedel har gått ner, elen ligger inte högre än då,  för fläskkött betalade jag förr med 150-160b per kg men våren 2017 bara 120-140b per kg för, samma med kyckling och fisk som jag lyckats köpa billigare 2017 än åren före. Elektronik blir inte dyrare.

Bussbiljetter har sänkts med 10% och det har blivit rekordbilligt att flyga och jag tycker det inte blivit dyrare att bo på hotell och resorter än för 5 år sedan.
Thaimassagen kostar samma som 2013.

 

Alkohol och tobak är väl det som höjts mest, men det går ju att justera med att köpa Archa ;) 

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om dessa jävla kaffeproducenter som smyghöjer kaffepriset genom att minska paketen till 450 gram :waaaht:
 
Börjar bli dyrt nu när man inte kan fika på jobbet varje dag :doubt:
Och ölen!!!!

Först från 355m! Till 330ml.

Sen från 330m! Till nu 320m!.

Fan snart får man väl beställa in en låda i taget för o bli full o ännu fattigare har man blivit då också....

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-21 at 10:22, skrev Nemo:

Rätt dåligt. :D  Även promillen har varit låg (0 ‰) de senaste 3 åren, efter att ha varit hög mer eller mindre dagligen i 30 år. Alltid kul att testa något nytt. :)

hur var det att landa?:beat_plaster:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
On 2017-10-21 at 10:22, skrev Nemo:

Rätt dåligt. :D  Även promillen har varit låg (0 ‰) de senaste 3 åren, efter att ha varit hög mer eller mindre dagligen i 30 år. Alltid kul att testa något nytt. :)

Starkt att kliva av efter 30år , det måste ha tagit en jäkla tid innan du va i spelform?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev jlh66:

Starkt att kliva av efter 30år , det måste ha tagit en jäkla tid innan du va i spelform?

Spelform?  Om du menar snooker/pool, så blir det inget spel alls längre. Dessa spel kräver ju ett visst alkoholintag. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev koppar55:

Jag högaktar en person som kan ta sig ur ett långvarit missbruk.

Starkt gjort.

Tack. :)  Jag skulle dock inte kalla det missbruk, vilket förmodligen kommer att generera ett antal svar om att jag har fel. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nemo:

Spelform?  Om du menar snooker/pool, så blir det inget spel alls längre. Dessa spel kräver ju ett visst alkoholintag. :)

Jag menar helt enkelt att det måste ha tagit lång tid att rehabilitera efter så lång tid med alkohol. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev jlh66:

Jag menar helt enkelt att det måste ha tagit lång tid att rehabilitera efter så lång tid med alkohol. 

Ett par tre dagar. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Nemo:

Ett par tre dagar. :)

Ofan, trodde att abstinens och skit sitter kvar längre än så, alkohol ställer ju till en hel del oreda i kroppen. Starkt att bryta av en så lång tid :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev jlh66:

Ofan, trodde att abstinens och skit sitter kvar längre än så, alkohol ställer ju till en hel del oreda i kroppen. Starkt att bryta av en så lång tid :great:

Det handlar om att man själv gör beslutet. Att lyssna på goda råd eller nå't man har läst fungerar nog sällan. Sedan är vi alla olika när det gäller att sluta med droger. Själv har jag inga större problem med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nemo:

Det handlar om att man själv gör beslutet. Att lyssna på goda råd eller nå't man har läst fungerar nog sällan. Sedan är vi alla olika när det gäller att sluta med droger. Själv har jag inga större problem med detta.

Klokt skrivet.

Jag har heller inga problem att ex sluta med snus då jag vill, gjort det ett par gånger, men valt att börja då jag gillar snus och faktiskt inte tror det är särskilt farligt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och en har rätt att ha sin åsikt gällande tobaksvaror, inte minst snus.

Forskning visar dock att snus försvårar/försämrar kommunikationen mellan olika hjärnceller, om det sedan är en för eller nackdel för individen kan man också ha åsikter om.

Nikotin är vanebildande och kroppen tar gärna emot nikotin som belöning, rökning är på sikt hälsovådligt för lungorna.

Varför håller vi då på med droger? 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Klokt skrivet.

Jag har heller inga problem att ex sluta med snus då jag vill, gjort det ett par gånger, men valt att börja då jag gillar snus och faktiskt inte tror det är särskilt farligt.

Har man slutat så har man! du har ju bara hållt upp.............

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev evert 1:

Forskning visar dock att snus försvårar/försämrar kommunikationen mellan olika hjärnceller, om det sedan är en för eller nackdel för individen kan man också ha åsikter om.

Då gäller det o snusa om man ska tramsa på mpr 55555

 

Nä, det med den nämnda forskningen köper jag inte, det finns rapporter som visar det mesta, både bu och bä, personligen tycker jag snus aktiverar hjärnan mer och får dig att piggna till när du blir såsig.

 

Här om dagen publicerades ju en rapport som sa att inget dödsfall kan kopplas till snus....men det ska man nog också ta med en nypa snus, snus höjer tex mitt blodtryck, visserligen marginellt. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Forskarna eller du och jag kan tolka en effekt på helt motsatt sätt.

Visst kan man känna sig piggare efter det man lagt in en pris, å andra sidan kan orsaken just var den att med snusets hjälp blockerar man trötthetssignalerna som vissa delar av kroppen vill eller håller på att sända till hjärnan.

Eller aktiveras just med snuset hjälp andra hjärnceller?

Forskarna hade även kommit fram till att hjärtfrekvensen var högre hos de som snusade, vilket även det var skadligt.

Personligen tror jag forskarna kommer fram till just vad de betalda för att göra.

Tobak har kanske lite av samma effekt som kokain.

indianerna som jobbar på hög höjd eller i gruvor i Sydamerika tuggar just på kokablad för att orka med ansträngningarna på hög höjd i Anderna (Peru).

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...